اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: امروز یکی از رسالت های مهم بسیج و بسیجی، تلاش در راستای جهاد تبیین است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: امروز یکی از رسالت های مهم بسیج و بسیجی، تلاش در راستای جهاد تبیین است

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه چهارم آذر ماه ۱۴۰۰  مصادف با بیستم ربیع الثانی۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. مال حرام، مانع بزرگی برای رستگاری انسان به شمار می‌رود.

۲ . همه باید از حلال بودن درآمد خود طمینان حاصل کنند و در مسألۀ حقّ‌النّاس دقیق و جدی باشند

۳. مال حرام علاوه بر خود انسان، بر خانواده و فرزندان او نیز تأثیر سوء می‌گذارد.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. امیر مؤمنان(علیه السلام) خود بهترین الگوی تمام بسیجیان به شمار می‌آید

۲ . امروز یکی از رسالت های مهم بسیج و بسیجیان، تلاش در راستای جهاد تبیینی است

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

موضوع بحث ما جلسۀ قبل راجع به روایتی از امام رضا«سلا‌م‌الله‌علیه» بود  که از لسان مبارک و نورانی  رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرموده بودند:

روز قیامت بنده قدم از قدم برنمى‏دارد تا اینکه از چهار چیز از وى سؤال می‌شود: از عمرش که در چه سپرى ساخته؟ و جوانیش در چه راهی صرف کرده؟ و از مالش که از کجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟ و از دوستى‏ ما اهل‏ بیت‏.

در خصوص سؤال‌های اوّل و دوّم بازپرسی، مطالبی بیان شد. در این جلسه به شرح دو فراز بعدی روایت شریف خواهیم پرداخت.

سؤال سوّم در بازپرسی قیامت که قبل از حساب و کتاب از انسان پرسیده می‌شود، راجع به این است که مال خود را از چه راهی به‌دست آوردی و در چه راهی مصرف کردی؟ :

«عَنْ مَالِهِ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِیمَا ذَا أَنْفَقَهُ».

اگر فردی در بازپرسی قیامت نتواند بگوید که درآمدش و مالی که جمع کرده، از حلال بوده است، از آن بازپرسی رد نمی‌شود.تازه جواب هم بدهد واز درآمد حلال ومشروع هم باشد باید پاسخ بدهد که چگونه خرج کرده کجا خرج کرده!!

مال حرام، مانع بزرگی برای رستگاری انسان به شمار می‌رود. مال حرام در این دنیا بی‌برکت و موجب وزر و وبال است، در آخرت هم خداوند متعال قسم خورده است که از حقّ مردم و از ظلم ظالم نخواهد گذشت: {کافی، ج ۲، ص ۴۴۳}

«وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا یجُوزُنِی ظُلْمُ ظَالِمٍ

یامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»  در آخرین لحظات حیات و در حالی که بیماری ایشان وخیم بود،  چشم‌ها را باز کردند و فرمودند: عایشه هفت دینار از بیت‌المال نزد توست، بیاور و به علی برسان. این فرمایش پیامبر سه مرتبه تکرار شد و در نهایت عایشه هفت دینار را آورد و به امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» تحویل داد و آن حضرت به مصرف رسانید{الطبقات‏الکبرى، ج ‏۲، ص ۱۸۴}

 همه باید از حلال بودن درآمد خود طمینان حاصل کنند و در مسألۀ حقّ‌النّاس دقیق و جدی باشند. به‌خصوص در زمان حاضر که به‌دست آوردن مال حلال سخت‌تر شده، لزوم تلاش برای آن بیشتر احساس می‌شود. پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: زمانی بر مردم می‌رسد که باکی از حلال یا حرام بودن درآمد خود ندارند:{مجموعه ورام، ج‏۱، ص۱۱}

 «لَیَأْتِیَنَ‏ عَلَى‏ النَّاسِ‏ زَمَانٌ‏ لَا یُبَالِی الرَّجُلُ بِمَ یَأْخُذُ مَالَ أَخِیهِ بِحَلَالٍ‏ أَوْ حَرَام»‏

متأسفانه در زمان حاضر، رباخوردن و ربادادن، عادی شده است و بعضی مثل اینکه بخواهند با حیله‌های شرعی موش را آب بکشند و بخورند، ربا می‌خورند. رشوه‌خواری‌ و رشوه‌دادن نیز چنین است. معمولاً انجام کارها و فیصله‌دادن پرونده‌ها و گشودن گره‌ها، بدون پارتی‌بازی یا بدون رشوه مشکل است.  زیر میزی مرسوم شده در اسلام چیزی به نام زیر میزی نداریم !!

پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»به امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه»می‌فرمایند: اى على! مسلمان‌ها پس از من با تمسّک به حیله‌های شرعی، حرام خدا را حلال می‌شمارند؛ شراب را به نام نبیذ، رشوه را با عنوان هدیه و ربا را به اسم معامله می‌خورند{هج البلاغه، خطبۀ ۱۵۶}

امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» در خطبه‌ای فرموده‌اند: کسى به دیدن من آمد که  ظرفى سر پوشیده پر از حلوا برایم آورده بود. ایشان می‌فرمایند: از معجونى که در آن ظرف بود، چنان متنفّر شدم که گویا آن زهر مار است. معلوم می‌شود او کاری با آن حضرت داشته و انتظار داشته است که حقی را ناحق یا ناحقی را حق جلوه دهند. می‌فرمایند به او گفتم: این هدیه است یا زکات یا صدقه که این دو بر ما اهل‌بیت پیامبر«صلّى‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» حرام است. گفت: نه زکات است و نه صدقه، بلکه هدیه است. گفتم: مادرت به عزایت بنشیند، آیا از راه دین وارد شده‌اى که مرا بفریبى؟ یا عقلت آشفته شده؟ یا جن زده شده‌اى؟ یا هذیان مى گویى؟

سپس امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» فرموده‌اند:{ نهج البلاغه، خطبۀ ۲۲۴}

«وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِیتُ‏ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَهَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاکِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِیَ اللَّهَ فِی نَمْلَهٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ‏شَعِیرَهٍ مَا فَعَلْتُهُ»

به خدا سوگند، اگر عالم هستی را به من بدهندو بگویند یک ظلم و یک حقّ‌النّاس کن و یک پوست جو را به ناحق از یک مورچه بگیر، من که علی هستم حاضر نیستم چنین کاری ‌کنم.

گران‌فروشی، احتکار، غشّ در معامله، فروش کالاهای نامرغوب به عنوان جنس خوب و نظایر آن که در کسب و کارها فراوان است، مال انسان را حرام می‌کند.

اجحاف، گران‌فروشی، احتکار، کم فروشی، تقلب و حقه‌بازی نباشد، وگرنه کسب آن بازار مخلوط به مال حرام می‌شود.

مال حرام علاوه بر خود انسان، بر خانواده و فرزندان او نیز تأثیر سوء می‌گذارد. امام صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: آثار کسب حرام در ذریّه و نسل‌های بعد آشکار می‌شود.

«کَسْبُ‏ الْحَرَامِ‏ یَبِینُ‏ فِی الذُّرِّیَّهِ؛

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

امروز جمعه ۵ آذر روز بسیج مستضعفان (تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) ۱۳۵۸ش)

اگر تنها فایده نهضت و مبارزات چندین‌ساله امام خمینی با همه خسارتها، مشکلات، داغ ها، فراق ها و ویرانی هایی که به همراه داشت، تربیت بسیجیانی خداجوی می‌بود، کفایت می‌کرد

 بنا به فرمایش مقام معظم رهبری امیر مؤمنان(علیه السلام) خود بزرگ‌ترین بسیجی تربیت یافته در مکتب پیامبر(صلی الله علیه وآله) و، بهترین الگوی تمام بسیجیان به شمار می‌آید

در خطبه‌های نهج‌البلاغه، از رزمندگان و بسیجیان صدر اسلام یاد می‌کند و ویژگی هایی برای آنان برمی‌شمارد که این ویژگی ها می‌تواند چراغی فراروی پویندگان راه ایشان باشد.به دو مورد اشاره میکنم.

۱. عشق به جهاد و شهادت
بسیجی همیشه و در همه حال عاشق جهاد و شهادت است همانگونه که امیرالمومنین(ع)در خطبه ١٨٢فرمودند:دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا؛«به جهاد خوانده شدند و پذیرفتند».و همچنین در خطبه ١٢١ فرمودند: وَهِیجُوا إِلَی الْجِهَادِ فَوَلِهُوا وَلَهَ اللِّقَاحِ إِلَی أَوْلادِهَا؛«به جهاد برانگیخته شدند و چونان شتری که [با هیجان و شتاب] به سوی بچه خود روی می‌آورد شیفته جهاد گردیدند». هنگامی که شتر بچه‌اش را گم می‌کند، بی‌تابانه و با شور و هیجانِ بسیار دنبال آن می‌گردد. بسیجی نیز وقتی به جهاد دعوت می‌شود، مثل ماده شتری که بچه‌اش را گم کرده و با شتاب به دنبال آن می‌رود،به سمت جهاد می‌شتابد.در ۸سال دفاع مقدس بسییان برای آنکه بخواهند به جبهه ها اعزام شود گاهی چندین نفر را واسطه میکردند که بتوانند بروند شناسنامه ها را

 امروز هم ما به بسیجیان مجاهد و مخلص افتخار می کنیم، عشق به جهاد و شهادت، مختص زمان جنگ نیست و بسیجیان عزیز در این زمان نیز آرزو دارند در عرصه‌هایی که مورد رضای خداست، جانبازی کنند، و آماده جهاد و مشتاق شهادت‌اند که به کرّار در طول تاریخ انقلاب اسلامی شاهد این رشادت ها و فداکاری ها بوده ایم.

 همه ما دیدیم که نتیجه ۸ سال مذاکره و رفاقت وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آنها این شد که ۸۰ تحریم تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد و تمام تعهداتی که بسته بودند را شکستند.

 ٢احیای سنتهای الهی و دوری از بدعتها

امیرالمؤمنین(ع)در وصف یارانی که مشتاق دیدارشان است و آنان را مایه هدایت امت و اصلاح جامعه می‌داند در خطبه١٨٢چنین می‌فرماید:

أَحیَوُا السُّنَّهَ وأمَاتوُا البِدعَه؛

«[آنان کسانی بودند که] سنتهای الهی را زنده کردند و بدعتها را نابود ساختند».

امروز مساله جهاد تبیینی که دغدغه حضرت آقا شده است و متذکر می شوند در همین راستاست که بسیجیان عزیز باید به ندای رهبر معظم لبیک بگویند.

امروز یکی از رسالت های مهم بسیج و بسیجیان، تلاش در راستای جهاد تبیینی و مقابله با خط تحریف دشمن است

در حال حاضر انقلاب اسلامی در یک نبرد ترکیبی با دشمن در دو محور عمده جنگ اقتصادی شامل تحریم و جنگ روانی شامل تحریف است و بی شک در این نبرد سخت و جنگ شناختی، بسیجیان رسالت بسیار مهمی برعهده دارند

 در راستای جهاد تبیینی ما باید با شناخت و درک مناسب وارد کارزار جنگ نرم شده و در این راستا به تولید محتوا و عرضه و انتشار مطلوب آن ها به خصوص در فضای مجازی بپردازیم آنهم در حد فهم عمومی و با ادبیات و بیان ساده و روان

 در شرایط حساس کنونی ما باید از ظرفیت رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی در راستای تبیین حقایق و مقابله با موج شبهات به درستی استفاده کنیم و این را هم بدانیم که اگر ما ضعف و سستی از خود نشان دهیم، دشمن بیکار ننشسته و با قدرت اهداف شوم خود را به پیش می برد.

شهادت دانشمند هسته‌ای دکتر محسن فخری‌زاده , وهم چنین شهادت شهید دکتر مجید شهریاری و شهادت عالم نستوه و مجاهد آیت‌اللَّه “سید حسن مدرس” به دستور “رضاخان” (۱۳۱۶ش) – روز مجلس شورای اسلامی راهم داریم که متاسفانه فرصت نداریم در صورت امکان در زمان دیگری صحبت خواهم کرد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --