اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،خطیب جمعه حسن آبادفشافویه:مسؤلین تلاش نمایندحج امسال به گونه ای عزتمندانه ودرعین حال باآرامش ودرفضایی مناسب برگزارگردد.

حجت الاسلام والمسلمین استیری،خطیب جمعه حسن آبادفشافویه:مسؤلین تلاش نمایندحج امسال به گونه ای عزتمندانه ودرعین حال باآرامش ودرفضایی مناسب برگزارگردد.

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته سی ام/تیرماه/نودوشش با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

************************************************************************************

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-اقسام شیعه ازدیدگاه امام صادق علیه السلام.

۲- یکی از مصادیق ظلم این است که  از شیئی به اتمّش  و کاملش استفاده نشود .

۳- اگر میخواهید بدانید که با رسول خدا معیت دارید یا نه دو عنصر،عنصراصلی است« اشداء الکفار »و « رحما بینهم»

************************************************************************************

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- یکی از موضوعات مهم اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است.

۲- حج جامع همه عبادت‌ها است؛ به‌گونه‌ای که همه ویژگی‌هایی که درسایر عبادات وجوددارددرحج جمع است.

۳- نمازجمعه عبادتی هفتگی باویژگی های خاص ومنحصر به فردبوده که اثرات فردی،معنوی واجتماعی مختلفی دارد.

۴- نماز جمعه از جمله نهادهایى است که به صراحت از آن در قرآن نام برده شده است.

*************************************************************************************

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم              بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-07-21_16-25-50

عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله

موضوع بحث ما:اقسام شیعه ازدیدگاه امام صادق علیه السلام 

ایام شهادت امام صادق علیه السلام در جهت ارادت به ساحت حضرتش، استفاده کنیم در جهت محاسبه نفس خودمان و در این محاسبه نفس در پی این باشیم که آیا ما جز شیعیان صادق امام هستیم یا نه؟

حضرت در یک روایت شریف می فرماید«الشیعه ثلاثه اصناف, صنف یتزینون بنا, وصنف یستاکلون بنا, وصنف. منا والینا »که شیعیان ما چند دسته اند یک دسته ” یستأکلون بنا ” بعضی از شیعیان خود امام صادق (ع) می فرماید: کسانی اند که از ما استفاده ابزاری می برند و جنس توسل شان و نحوه مراجعه شان به در خانه ما از باب گرفتن نان است پی این هستند که از طریق اهل بیت به حوائج مادی و دنیوی خودشان را حل کنند و این دسته از شیعیان ، شیعیانی نیستند که مورد رضایت مولای ما باشندو اتفاقا به جهت اثر گذاری که اهل بیت دارند و اثر وضعی که در نظام تکوین دارند حتی می شود از اهل بیت در حوزه زندگی مادی هم به آنها مراجعه کرد و استفاده برد و امااین خود زمینه ظلم به اهل بیت را فراهم می کندچرا؟چون درست است که اهل بیت هم حوائج مادی را برآورده می کنند اما یکی از مصادیق ظلم این است که تو از شیئی به اتمّش  و کاملش استفاده نکنی .چون در طول تاریخ مشخص شده است که بشر در رجوع به نعمت اگر صاحب معرفت نباشد و نتواند نعمت را خوب بشناسد و از همه زوایا و ابعاد یک نعمت خوب بهره برداری نکند ظلم مرتکب شده است حتی در استفاده از یک نعمت یا مبتلا به اسراف می شود که اسراف دو بخش دارد که یا کم استفاده کنی از یک نعمت و یا سرجایش از نعمت استفاده کنی.

ائمه عصمت و طهارت اتمّ نعمتهای الهی اند و اگر آنها در رفع حوائج مادی و دنیوی ما موثر بخواهند باشند که هستند اما به غیر از آن جایگاه مقام امامت و ولایت این است که سامان آخرت ما و بعد ملکوتی را هم عهده دارند. لذا اگر شیعه ای در خانه حضرت زهرا (س) را بزند ، در خانه علی (ع) را بزند، در خانه امام صادق (ع) را بزند برای گرفتن لباس تن اگر لباس هم نداشته باشد بی جواب نمی ماند اما اگر این لباس او ، لباس تقوا نباشد آخر سر این شیعه و این مراجعه کننده این اهل توسل یک روزی در خانه زهرا را آتش بگیرد او نیست که بیاید دفاع کند چرا؟ چون شیعه ای که دنبال نان باشد دنبال نور نیست نا خود اگاه و نا خواسته از تبار ظالمین نسبت به اهل بیت می شود لذا وجود مبارک حضرت صادق (ع) می فرماید که یک دسته از شیعیان این چنینی وجود دارد که« یستأکلون بنا »از ما فقط بهره مادی می برند و فقط برای رفع حوایج مادی شان به منبع فیض الهی رجوع می کنند و حضرت از این دسته از شیعیان دلخور است

یک دسته دیگر از شیعیان هستند که یک قدم جلو تر می آیند و در انظار مردم به عنوان شیعه تجلی می کنند اما واقعیت نیست بلکه «یتزیّنون بنا » . عده ای هستند که به واسطه ما اهل بیت خودشان را زینت می دهند و مشهور به خوبی می شوند اما فقط ریا است و تظاهر است و فقط یک نوع مراجعه برای ارضای شهوت وکسب شهرت استکه اینها هم عاقبت به خیر نیستند این ها هم مورد رضا و مطلوب امام نیستند

اما دسته سوم گروهی است که امام از آنان اعلام رضایت می کند و می فرماید:«منا و الینا» این دسته از ما هستند و به سوی ما می آیند. منا یعنی چه؟ یعنی جنس و سنخیتشان را با ما به عنوان خلیفه خدا و آیت الله العظمی حضرت حق حفظ کرده اند.اگر به سوره اعراف نگاه کنید وقتی داستان انبیاء مختلف همچون نوح ، صالح و… را معرفی می کند و می فرماید : ما برادران قومشان را به سویشان فرستادیم و از کلمه «أخی» استفاده می کند تعبیر برای پیامبران بزرگ این است که انها برادران قوم اند یک روایت لطبف و دلنوازی که از امام رضا (ع) در کتاب تحف العقول است که به یکی از شیعیان به نام عبد العزیز وقتی که می خواهد وصف کند امام را می فرماید: « الامام اخ الشقیق» یعنی امام برادر همزاد هر کسی است. برادری که در نظام خلقت وقتی خدا میخواست خلقش کند همتراز با او و با او خلق کرد . اگر تو استعداد خلیفه الهی ات را حفظ کنی و ان فطرت پاک الهی است مدیریت نظام زندگی ات را عهده دار شود ، شهوات و غرایض ذیل فطرت باشد آنگاه سنخیت حاصل می شود و می شوی برادر امام زمان خودت در هر عصری.

کلمه ای که امام صادق می فرمایند منا ، ناشی از این است. لذا شما می بینی که در قضیه کربلا فردی که حتی اسم حضرت ابا عبد ا.. را نمیدانست اما چون سنخیتش را حفظ کرده و با این که حضرت را در کوفه دعوت نکرده بود و جعلت فداک نگفته بود و عجل لولیک الفرج را دعا نکرده بود و اصلا خبر نداشت حسینی روی زمین است ولی وقتی سر بریده حضرت را برای جایزه به سمت شام می بردند آن راهب مسیحی که در صومعه نشسته است و سنخیتش با ولی خدا از بین نرفته باشد ولو اینکه اسم ولی خدا را نداند و خبری از احوال و رسمش نداشته باشد وقتی مسلمانانی که حسین حسین می گفتند و سر بریده حسین را برای گرفتن  درهم و دینار و رسیدن به نامی و نانی و مقامی و اعتباری به شام می بردند یعنی آن دسته از شیعیانی که « یستا کلون بنا و تیز نیون بنا »نیست لذا نظرش پاک است و وقتی که کیسه ای که سر آن حضرت در آن است را می بیند می گوید در این کیسه چیست که نور از آن تلالو می کند آنها مسخره اش میکنند و می گویند که این نور نیست بلکه سر بریده است و او میگوید که این سر بریده کیست ؟ سر بریده مسیح است ؟ این قدیس کیست؟ که من تا کنون ندیده ام آنها با مزاح و بی توجهی گفتند که او دیوانه است، سر نورانی چیست این یک سر بریده خون آلود است آنها این حرف را میزدند چون نمیتوانستند ببیند و بصیرتشان از بین رفته است لذا گفتند این سر بریده حسین پسر علی و پسر دختر پیامبر ماست و راهب به آنها گفت وای بر شما که نواده پیامبرتان را کشتید و افتخار هم میکنید. این جا چه میکنید؟ انها گفتند که به شام می رویم تا جایزه بگیریم راهب از آنها خواست که شب آنجا بمانند و گفت که من نور خدا را در صومعه ام یافتم و وقتی با عجله آنها رو به رو شد با خمره ای طلا برگشت و تمام هستیش را به دلیل سنخیتش فدای لحظه ای بودن با ولی خدا کرد و اگر سنخیت باشد دیگر مهم نیست که از کدام قوم و قبیله باشی .

photo_2017-07-21_16-27-16

(یامثلا غلام سیاه امام حسین که حتی یک خط از او و خاندانش نمیشود در تاریخ پیدا کرد و علم و سوادی هم نداشت و دارای اعتبار اجتماعی هم نبود و اگر به او از زاویه اعتباریات مادی نگاه کنی دارای هیچ اعتباری نبود و نه زیبایی چهره و نه سواد و مدرک علمی و نه جایگاه اجتماعی داشت اما سنخیت دارد با ولی خدا، لذا شاهد آقاست و برای آقا گریه میکند و برای خود آرزو می کند که خونش با خون علی اکبر آقا امیخته شود ) اما وقتی راهب خمره طلا را می آورد آنها وسوسه می شوند که یک شب آن جا بمانند آنها طمع میکنند چون آدم های «یستا کلون بنا» با اهل بیت می خواهند تا درهم و دینارشان را زیاد کنند پست و مدیریتشان برایشان مهم تر می شود قدرت و شهرتشان برایشان مهم می شود و شهوتشان ذیل فطرت قرار نگرفته بلکه فطرتشان را تحت سلطه قرار داده و غرایض و شهوات رئیس جانشان شده است و فطریات اسیر شهوات گشته ما در قضیه شیعه بودن این داستان سه دسته شدن شیعیان از زمان امام صادق (ع) را جدی بگیریم و در روز شهادت امام صادق (ع) همه ما در حال توسل و توجه بیاییم یک براندازی کنیم و ببینیم ما جز کدام دسته ایم از دسته » یستا کلون بنا» هستیم یا از دسته «یتزینون بهم» هستیم و یا که از دسته « منا و الینا» هستیم من می خواهم عرض کنم یکی از وجوهی که میتوانند شیعه بودن ما را حفظ کند این است که با اهل بیت معّیت داشته باشیم یک آیه در قرآن است که بنده در مطلع صحبتم بدان اشاره داشتم این است که در قران می فرماید: انسان کامل رسول خداست « محمد رسول ا.. و الذین معه اشداء علی کفار» آن کسانی که با رسول خدا معّیت و همکاری می دارند و سنخیتشان حفظ شده دارای چه خصوصیاتی هستند الان در ذهن خوب و نورانی اهل توسل این سوال مطرح می شود که چگونه می شود که سنخیتمان را با انسان کامل حفظ کنیم؟

قرآن به ما میگوید اگر می خواهید با رسول خدا معّیت و همراهی داشته باشید، معّیت رسول خدا می دانید یعنی چه؟

یعنی نه تنها در انجام مناسک ظاهری نماز ، ظاهر حج ، ظاهر امر به معروف.معّیت داشته باشیم ( معیت یعنی در همه وجوه با رسول ا.. همکاری داشته باشیم ) نه فقط در ظاهر نماز بلکه در باطن نماز  نیز این چنین باشد چون مناسک یک وجهه ظاهری دارد و یک باطنی که با اهل بیت معیت میکند که باید هم ظاهر و هم باطن دین با رسول خدا همراهی کند.

در این جهت هم معیت دارید یک موقعی هم  شما در وجوه دیگر طبق سبک زندگی رسول ا.. عمل می کنید جالب است که قرآن می فرماید : اگر میخواهید بدانید که با رسول خدا معیت دارید یا نه دو عنصر عنصر اصلی است « والذین معه » اول از همه گوش کنید « اشداء الکفار »و بعد می فرماید« رحما بینهم»می دانید وحی و کلام خداوند دو حکمت تقدم و تاخر کلمات ، خود یک حکمت جدی است چرا نفرمود « والذین معه رحماء بینهم» بعد«اشداء الکفار»؟ چون اگر قرار باشد تو با ولی خدا معیت کنی اول باید یک نه بگویی و اظهار برائت کنی تا تو به نفس اماره و شیاطین جنی و انسی نه نگویی، نمیتوانی با ولی خدا همراهی کنی گرچه با رسول خدا از نظر ظاهری همراهی ولی چون اظهار برائت از شرک درونی و شیطان و نفس اماره نکردی کنار رسول ا.. هستی اما با رسول ا.. نیستی ، معیت نداری. و این حرف قرآن است که می گوید معیت و سنخیت با انسان کامل اول اول در اظهار برائت است و بعد در ابراز ولایت. .

لذا می فرماید « اشداء علی کفار»  و نفرمود « اشداء علی الکفر». چون یک موقع شما در اظهار مفهموم مشکلی ندارید ولی اما بدی ها وقتی در افراد جلوه می کنند  بعضی وقت ها به افرادی که به آنها نیاز دارید .در اظهار برائت صاحبان کفر به جهت نیاز ها به جهت غفلت ها و عدم بصیرت ها بعضی مواقع شما شدید بر کفار نمی شوید لذا شدید بر کفار بودن ترجیح دارد به این که بیهنم و بین مومنین، رحیم و مهربان بودن.

آمریکا هررفتاری که باماداشته باشد موضع ما نسبت به مظهر کفر زمانه و شیطان بزرگ آمریکا عوض نمی شود. چون یک عده دارند اشداء علی الکفار یک امت را از امت می گیرند.

حواسمان باشد که اگر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی مبارزه با مظاهر ظلم ومبارزه با کفار از ما گرفته شود  غیرت ما نسبت به مظهر کفار زمانه و راس کفار معیتمان با امام زمان از بین میرود.واگر غیرت رفت معیت وهمراهی باامامزمان میرود واگرمعیت رفت شیعه بودن مامیرود واگرشیعه بودن مارفتبه همان دردی مبتلا میشویم که مسلمانان صدراسلام مبتلاشدند.ما اگر شدتمان با کفار گرفته بشود معیتمان هم با امام زمان از بین می رودووقتی معیت ما باامام زمانمان ازبین رفت به همان دردی مبتلا میشویم که مسلمانان صدراسلام مواجه شدندوولی خدارا تنها گذاشتند. این قرآن است که می فرماید « محمد رسول االله و الذین معه » آن کسانی که با آن معیت دارند نه آن کسانی که از آن حضرت نان می خورند نه آن کسانی که که همراهش« یتزینون بنا » زینت می گردند  آنهایی که معیت دارند دو تا عنصر اساسی  اول از همه اشداء علی الکفار است  بعد رحما بینهم می شوند. 

*************************************************************************************

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم

امام صادق(ع) می‌فرمایند سه راه برای رسیدن به تقوا و پرهیزگاری وجود دارد،نخستین راه آن اطاعت خدا، دومین راه ذکر و تسبیح مداوم خداوند متعال و شکر نعمات الهی سومین راه رسیدن به تقوا و پرهیزگاری است.

*************************************************************************************

اما مناسبتها:

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱ ذیقعده ولادت حضرت معصومه(س) (۱۷۳ ه.ق) و روز دختران – آغاز دهه کرامت

 میلاد با سعادت بانوی با کرامت اهل بیت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت است. ‌دهه پر برکتی که آغازش میلاد مبارک دختر گرامی هفتمین امام شیعیان و پایانش میلاد مسعود خورشید تابناک ایران زمین حضرت علی بن موسی الرضا (ع) گره خورده است. روز میلاد حضرت معصومه (س) اما یک مناسبت دیگر را هم در دل خود جای داده است و روز میلاد دختر پاکدامن امام هفتم، بهترین بهانه است تا روز ملی دختران نام گیرد.

یکی از موضوعات مهم اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است. وقتی کمی دقت کنیم هنوز هستند انسانهای که جاهلانه پسر را بر دختر ترجیح می دهند و به تعبیر قران کریم با شنیدن نام دختر چهره انان عبوس می شوند که به همین جهت به تندی مخاطب خدای سبحان قرار می گیرند.این تلقی که ریشه تاریخی دارند ناشی از جهل انان و یکی از مصادیق جاهلیت مدرن است. با سیری در منابع اسلامی می توان فهمید که دختر در اندیشه اسلامی چه جایگاه والایی داشته و دارد.

در اندیشه اسلامی دختر از انچنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام در مهمترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می سازد در قضیه مباهله دختر خویش را همراه خورد برد در حالی که در ان زمان اعراب دختران را زنده به گور می کردند. هم چنانکه خدای سبحان در چندین ایه از قران کریم بر عدم تفاوت بین دختر و پسر اشاره می کند. آیات ۸۴ و ۸۵ سوره انعام بر این عدم تفاوت  تصریح دارد: وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَیْنَا وَنُوحاً هَدَیْنَا مِن قَبْلُ وَمِن ذُرِّیَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ (۸۴) وَزَکَرِیَّا وَیَحْیَى وَعِیسَى وَإِلْیَاسَ کُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِینَ۸۵٫

دراین ایات خدای سبحان حضرت عیسی(ع) فرزند حضرت مریم(س) را از فرزندان حضرت ابراهیم(ع) می شمارد که خود اشاره به آن است که در اندیشه اسلامی هیچ تفاوتی میان فرزندان دختر و پسر نیست. این در حالی است که در  ان زمان  تنها فرزندان پسری را از نوادگان و فرزندان خویش بر می شمردند و فرزندان دختری خویش را فرزندان دیگران و پدران دیگر می شمردند. خدای سبحان  در آیات ۳۵ و ۳۶ سوره آل عمران مستقیما خودش نام دختر را انتخاب می کند و تنها نامی است که خدای سبحان انتخاب کرده برای یک دختر. ( اذ قالت امرات عمران رب انى نذرت لک ما فى بطنى محررا فتقبل منى انک انت السمیع العلیم (۳۵) فلما وضعتها قالت رب انى وضعتها انثى و اللّه اعلم بما وضعت و لیس الذکر کالانثى و انى سمیتها مریم و انى اعیذها بک و ذریتها من الشیطان الرجیم(۳۶))

در فرهنگ اهل بیت (ع) که ریشه در وحی و کلام الهی (قرآن) دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصّی برخوردارند. تعابیر زیبا و بلندی که برای دختران به کار گرفته شده است، حاکی از این موضوع است. در سخنان معصومان علیهم السلام از دختران با واژه هایی چون: ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیکی) یاد شده است؛ که هر یک، نشان از امتیاز و ویژگی خاصّ طبیعی و روحی دختران دارد.

رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : نِعْمَ الْوَلَدُ اَلْبَناتُ، مُلْطِفاتٌ، مُجَهِّزاتٌ مُؤْنِساتٌ، مُبارَکاتٌ، مُفَلِّیاتٌ. دختران چه خوبند، مهربان و نرمخو، مددکار و آماده به کار، انیس انسان، بابرکت، و علاقه مند به پاکیزگى.

امام ششم (علیه السلام) فرمود : مَنْ عالَ اِبْنَتَیْنِ، اَوْ أُخْتَیْنِ، اَوْ عَمَّتَیْنِ اَوْ خالَتَیْنِ حَجَبَتاهُ مِنَ النّارِ. کسى که دو دختر، یا دو خواهر، یا دو عمه، یا دو خاله را سرپرستى کند، سرپرستى آن دو او را از آتش جهنم حفظ مى کند.

امام صادق (علیه السلام) فرمود : اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَهٌ، وَ الْحَسَناتُ یُثابُ عَلَیْها وَ النِّعْمَهُ یُسْأَلُ عَنْها.دختران حسناتند، پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره مى دهند، و از نعمت بازپرسى مى کنند.

آیت الله مصباح نقل میکند:یکی از دوستان ما که مسئولیتی هم در حرم مطهر حضرت معصومه‌ سلام‌الله علیها داشتند، نقل می‌کردند که روزی در یکی از صحن‌های حرم مطهر به طور اتفاقی خدمت آقای بهجت رسیدم. ایشان نگاهی کردند و گفتند: خدا می‌داند که چه پیام‌هایی بین خواهر و برادر مبادله می‌شود. من متوجه منظور ایشان نشدم. این‌که میان این دو بزرگوار پیام‌هایی مبادله می‌شود، به چه معناست؟ ایشان این مطلب را گفتند و رفتند. فردای آن روز وقتی به دفتر آستانه مراجعه کردم، شنیدم که خانم پیری ادعا می‌کند که من صبح در حرم حضرت رضا سلام‌الله علیهبودم، اما حالا این‌جا هستم! آن پیرزن را آوردند و با وی صحبت کردیم. اهل نیشابور بود و بیش از هفتاد سال عمر داشت. گفت: من با پسرم، دوستان و همراهانم برای زیارت به مشهد رفته بودیم. وقتی خدمت حضرت رضا سلام‌الله‌علیه مشرف شدم، به ایشان عرض کردم: آقا! چه می‌شد که من توفیق پیدا می‌کردم و زیارت خواهرتان هم می‌رفتم. این را گفتم و بیرون آمدم. وقتی خواستم کفشم را از کفشداری بگیرم، به من می‌گویند اینجا قم است. شماره یکی از کفشداری‌های حرم حضرت رضا سلام‌الله‌علیه نیز دستش بود، و این‌جا بود که معنای فرمایش آقای بهجت را فهمیدم. پیام حضرت رضا سلام‌الله علیه به خواهر عزیزشان این بود که فردا مهمانی برایت می‌فرستم، او را پذیرایی کن.

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱ ذیقعده آغازهفته حج        

 حج یکی از واجباتی است که جامع همه عبادت‌ها است؛ به‌گونه‌ای که همه ویژگی‌هایی که در سایر عبادات وجود دارد در حج جمع است؛ به همین دلیل برپایی آن اهمیت ویژه‌ای دارد.در حج با حرکت حول یک محور، توحید جلوه گری می‌کند و یگانگی خداوند با تمام وجود حس می‌شود.حج فرصت مناسبی برای تعامل مسلمانان با یکدیگر و اندیشیدن در مورد راهکارهای درمان دردهای جهان اسلام و رشد کشورهای اسلامی است.

با این ویژگی‌ها نباید بگذاریم این واجب الهی تعطیل شود و در روایت هم داریم که اگر حج تعطیل شد امت اسلام گرفتار می‌شوند.درست است که ارتباط سیاسی ما با عربستان دچار اختلال شده؛ اما روابط سیاسی با روابط دینی و مذهبی تفاوت دارد و رهبر معظم انقلاب هم تأکید دارند که حج واجب مردم بوده و نباید معطل بماند.

در این زمینه عربستان از زائران ایرانی دعوت کرده، تعهدهای محکمی داده و اقدامات کارشناسی زیادی صورت گرفته تا این سفر برگزار شود؛ ازاین‌رو زائران نباید به جو مسمومی که علیه حج در فضای مجازی به راه افتاده توجه کنند.

لذاتعهدهای محکمی ازعربستان گرفته شده که ان شاءالله به تعهدات خودپایبندخوهند بودازطرفی هم مسؤلین تلاش نمایند این واجب الهی به گونه ای عزتمندانه ودرعین حال باآرامش ودرفضایی مناسب برگزارگردد{تکبیرنمازگزاران}

پنج‌شنبه ۵ مرداد ۳ ذیقعده اقامه اولین نمازجمعه در تهران به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانى(ره) (۱۳۵۸ه.ش)

نماز جمعه بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین اجتماع عبادى سیاسى در اسلام است که مسلمانان در هر هفته با شرکت در آن، وحدت و همدلى و رشد فکرى و عقیدتى خود را به نمایش مى‌گذارند.

 نماز جمعه عبادتی هفتگی با ویژگی های خاص و منحصر به فرد بوده که اثرات فردی، معنوی و اجتماعی مختلفی دارد.امر ولایت پشت سر نماز جمعه است چرا که نمی توان بدون اجازه رهبری و ولایت فقیه جامعه آن را اقامه کرد به همین دلیل نیز نماز جمعه هیچ گاه از ولایت جداشدنی نیست.نماز جمعه سبب ارتقای دیانت، تقویت دل ها و تربیت دلاورها شده و از این جایگاه است که انسان به اوج بندگی و بصیرت و معرفت می رسد.این آیین عبادی و سیاسی نماد و نمود دکترین حیات طیبه اسلامی و حج مساکین محسوب می شود.

لذامیتوانیم حرکت از منزل تا مصلا و بازگشت از مصلا به منزل را به سعی صفا و مروه تشبیه کنیم و شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل که در نماز جمعه فریاد زده می شود نیز در واقع رمی جمرات است.{طنین مرگ برآمریکا ومربراسرائیل نمازگزاران)

با نگاهى به شأن نزول و کلمات به کار رفته در آیات ۹ـ۱۱ سوره جمعه، اهمیت نماز جمعه از دیدگاه قرآن معلوم مى‌شود؛ چند نکته از این آیات استفاده مى‌شود:

۱-نماز جمعه از جمله نهادهایى است که به صراحت از آن در قرآن نام برده شده است؛

۲-در این آیات دستور داده شده که هنگام نماز جمعه هر گونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک گویید؛
۳-از شأن نزول آیات استفاده مى‌شود، اگر در سالى که مردم گرفتار کمبود مواد غذایى هستند کاروانى بیاید و نیازهاى آنان را با خود داشته باشد به سراغ آن نروند و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند، تا چه رسد به مواقعى که مردم زندگى عادى خود را مى‌گذرانند.ان شاءالله همه تلاش کنیم نمازجمعه هرچه باشکوه تربرگزارگردد.

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}

************************************************************************************

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --