اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: شوراى نگهبان یکى از ارکان مهم نظام،ونقش اساسى درحفظ جمهوریت واسلامیت نظام دارد.

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: شوراى نگهبان یکى از ارکان مهم نظام،ونقش اساسى درحفظ جمهوریت واسلامیت نظام دارد.

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته بیست وسوم /تیرماه/نودوشش با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

************************************************************************************
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- این یک سنت همیشگی است، نیکی‌ها و بدیها سرانجام به خود انسان باز می‌گردد.
۲- سخن گفتن،همچون دیگر کارهای شرعی، ادب خاص خود را می طلبد.
۳- ازآیات قرآن بدست می آید که آمیختن زندگی به اعمال و رفتار لغو نشانه ای از ضعف ایمان است.
************************************************************************************
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱-فتنه های صورت گرفته در طول سالهای گذشته در انقلاب اسلامی نشان اردوشاخصه دارد.
۲-دشمن شناسی از محوری ترین مباحث در موضوع دفع و رفع تهدیدها و دفاع از یک ملت به شمار می آید
۳- علی علیه السلام میفرماید:فتنه که می آید چند چیز نیز به دنبال آن می آید.
۴- شوراى نگهبان یکى از ارکان مهم نظام،ونقش اساسى درحفظ جمهوریت واسلامیت نظام دارد.
۵- انتظارمردم این است که برخوردقاطعى ازسوى قوه قضائیه بامتخلفین انتخاباتى صورت بگیرد.
*************************************************************************************
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-04-07_17-24-14
عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله
هفته گذشته گفتیم ازحضرت عبد العظیم الحسنی روایت شده تا میرسد به امام باقر علیه السلام که فرمودند: «یَا محمدابن مُسْلِمٍ لاَ یغرنک النَّاسِ مَنْ نفسک فَإِنَّ الْأَمْرَ یَصِلُ إلیک دُونَهُمْ وَلَا تُقْطَعُ نهارک بکذا وکذا فَإِنْ معک مِنْ یَحْفَظُ علیک عملک فَأَحْسِنْ فَإِنِّی لَمْ أَرَ شَیْئاً أَحْسَنَ درکا وَلَا أَسْرَعَ طَلَباً مِنْ حَسَنَهٍ مُحْدَثَهٍ لِذَنْبٍ قَدِیمٍ»
مبادا مردم تو را از خود غافل سازند؛ زیرا زیان این غفلت به تو مى رسد نه به آنان.

ای محمدابن مسلم مردم تو را بخودت مغرور نکنند (و با مدح و ستایشت تو را از خودت غافل نکنند) زیرا (سزاى) کار (و کردارت) بتو رسد نه بآنها، و روزت را بچنین و چنان (یعنى سخنان بیهوده) بپایان مبر، زیرا با تو کسى هست که کردار تو را بر تو نگهدارد (و یادداشت کند) و نیکى کن زیرا من ندیده ام چیزى را براى تدارک گناه گذشته و کهنه بهتر و شتابانتر از کردار نیکى که تازه باشد.
هم چنین عرض کردیم دراین روایت به چندنکته تأکید شده که یک مورد راعرض کردم .که مسئله غفلت بود موارد غفلت راهم عرض کردیم: ۱-نعمت‌ها خداوند را فراموش می‌کند. «نَسُوا اللَّه»(حشر/۱۹) ۲-خدا را فراموش می‌کند. ۳-گاهی مکتب را فراموش می‌کند. ۴-تذکرات را فراموش می‌کند. ۵-خویشتن که درروایت به غفلت ازخویشتن اشاره شده است.
امانکته دوم:بازگشت اعمال به خود انسان:

” إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها”، اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده‌اید و اگر بدی کنید به خود بدی کرده‌اید. (الاسراء/ ۸۴)
این یک سنت همیشگی است، نیکی‌ها و بدیها سرانجام به خود انسان باز می‌گردد، هر ضربه‌ای که انسان می‌زند بر پیکر خویشتن زده است، و هر خدمتی به دیگری می‌کند در حقیقت به خود خدمت کرده است، ولی مع الاسف نه آن مجازات بعضی ازانسانهارا بیدار می‌کند و نه این نعمت و رحمت مجدد الهی !!باز هم به طغیان می‌پردازند و راه ظلم و ستم و تعدی و تجاوز را پیش می‌گیرند
نکته سوم:دوری ازسخنان لغو وبیهوده

سخن گفتن،همچون دیگر کارهای شرعی، ادب خاص خود را می طلبددر آیات مختلف قرآن کریم، خداوند متعال با پیامبران، ملائکه، مؤمنان، عموم مردم و حتی با کفار و مشرکان، ادب در کلام را کاملاً رعایت می کند. به مؤمنان نیز دستور می دهد با دیگران زیبا سخن گفته و از به زبان آوردن گفتار زشت و بی ادبانه (حتی در مقابل کافران و ابلهان) دوری گزینند
در آیات قرآنی و روایات تفسیری، برای لغو مصادیق چندی بیان شده که در این جا به آن ها اشاره می شود. از جمله مصادیق می توان به هر کار باطلی اشاره کرد که انسان انجام می دهد. از آیات ۱ و ۳ سوره مومنون برمی آید که مراد از لغو هر کار باطل و ناحقی است. تهمت و نسبت دادن گفتارهای باطل یا عملی ناروا به افراد از دیگر مصادیق لغو است. سخنی که بدون ذکر خداوند و بیرون از دایره یاد الهی باشد نیز از سخنان لغو و بیهوده دانسته شده است.
هرعمل بی فایده از مصادیق دیگر لغو است. همچنین ازآیات قرآن بدست می آید که آمیختن زندگی به اعمال و رفتار لغو نشانه ای از ضعف ایمان است.غنا و موسیقی مطرب و غنایی از دیگر مصادیق لغو می باشد فحش و ناسزا نیز به عنوان مصداقی از کلام لغو و بیهوده مطرح است. سوگند و قسم ها از مصادیق لغو دانسته شده است. در روایت است که امام زین العابدین (ع) حتی حاضر نشد برای اثبات حق خویش سوگند راست بخورد، پس چگونه به خود اجازه می دهیم که سوگند دروغ یا بیهوده بخوریم تا امری را به کرسی بنشانیم. (فروع کافی، ۷۹۰/ص ۴۳۵، کتاب ایمان)

نکته چهارم:توصیه به خوبی ونیکی
در آیه ۷ سوره مبارکه عنکبوت مى‏خوانیم وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ:”کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دارند گناهان آنان را مى‏پوشانیم”.
« وَ أَقِمِ الصَّلاهَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‏ لِلذَّاکِرِین‏َ» سوره مبارکه هود آیه۱۱۴
درمجمع البیان ذیل این آیه آمده است که ابو عثمان مى‏گوید: من با سلمان فارسى زیر درختى نشسته بودم، او شاخه خشکى را گرفت و تکان داد تا تمام برگهایش فرو رفت، سپس رو به من کرد و گفت سؤال نکردى چرا این کار را کردم.گفتم: بگو ببینم منظورت چه بود؟
گفت: این همان کارى بود که پیامبر (ص) انجام داد هنگامى که خدمتش زیر درختى نشسته بودم، سپس پیامبر این سؤال را از من کرد و گفت سلمان نمى‏پرسى چرا چنین کردم؟ من عرض کردم بفرمائید چرا؟ فرمود:
«انَّ الْمُسْلِمِ اذا تَوَضَّأَ فاحسن الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسَ تَحَاتَّتْ خطایاه کَمَا تَحَاتُّ هَذَا الْوَرِقِ ثُمَّ قرء هَذِهِ الایه وَ أَقِمِ الصَّلَاهِ»
هنگامى که مسلمان وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد، سپس نمازهاى پنجگانه را بجا آورد، گناهان او فرو مى‏ریزد، همانگونه که برگهاى این شاخه فرو ریخت، سپس همین آیه (اقم الصلاه …) را تلاوت فرمود.

*************************************************************************************
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم

*************************************************************************************
اما مناسبتها:
جمعه ۲۳ تیر ۱۹ شوال حماسه همبستگى ملى در دفاع از ارکان مقدس نظام و رهبرى (ولایت فقیه) و پایان دادن به آشوب اخلال‏گران (۱۳۷۸ ه.ش)

مرور فتنه های صورت گرفته در طول سالهای گذشته در انقلاب اسلامی نشان می دهد که اولافتنه ها از یک مرکزیت داخلی و با هماهنگی دشمنان خارجی صورت می گیرد ثانیا فتنه ها تابعی از یک برنامه ریزی بلندمدت۱۰ ساله هستند. در ۱۰ سال نخستین انقلاب اسلامی دشمنان جمهوری اسلامی انواع فتنه ها را با رویکرد سخت از جمله ترور، کودتا و… و در نهایت جنگ تحمیلی کشور ما عملیاتی کردند و در انتها با توصیه آقای فرانسیس فوکویاما و سایر نظریه پردازان و سیاستمداران غربی طرح تغییر رویکرد سخت به رویکرد نرم را در دستور کار خود قرار دادند.
آنچه که در ۱۸ تیر ماه سال ۷۸ رخ داد محصول ۱۰ سال تلاش دشمنان با همکاری عناصر نشان دار و بی نشان خود در داخل بود که بالاخره در ۲۳ تیرماه ۷۸ با حضور وصف ناپذیر مردم در صحنه خنثی شده و توطئه های آنان نقش بر آب شد.بی شک دشمن شناسی از محوری ترین مباحث در موضوع دفع و رفع تهدیدها و دفاع از یک ملت به شمار می آید چه بسا امت هایی که در طول تاریخ در اثر غفلت از دشمنان و فقدان آگاهی و بصیرت لازم سیاسی و اجتماعی در شناخت توطئه ها و اتخاذ مواضع به موقع و صحیح توسط نخبگان و خواص آن جامعه به سرنوشتی هلاکت بار گرفتار شده اندتمامی مستندات موجود و اقدامات صورت گرفته از سوی اصحاب فتنه هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که آنان قصد براندازی نرم یا کودتای رنگین داشته اند.
بدیهی است و عقل سلیم نیز حکم می کند که دشمن هرگز دست از دشمنی بر نخواهد داشت و باید به طور طبیعی در آینده منتظر توطئه های خطرناک تر و فتنه های پیچیده تر از سوی دشمن خارجی و عوامل داخلی آن باشیم.
فتنه که می آید چند چیز نیز به دنبال آن می آید:
اول: تردید و شک و دو دلی در باورهای آحاد مردم.
دوم: شعله ور شدن آتش اختلاف در بین مردم و مسئولین.
سوم: بی ثباتی و تزلزل در ایمان.
چهارم: گم کردن دوست و دشمن و مخلوط شدن دوست و دشمن.

*********************************************************************************
دوشنبه ۲۶ تیر ۲۲ شوال سالروز تأسیس شوراى نگهبان قانون اساسى (۱۳۵۹ ه.ش)
شوراى نگهبان که در سال ۱۳۵۹ با دوراندیشى و ژرف‌نگرى بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامى تأسیس شد، به‌عنوان یکى از ارکان مهم نظام، نقش اساسى در حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دارد.
قانون اساسى وظایف خطیر متعددى را برعهده این شورا نهاده است و اهمیت هر یک از این وظایف، باعث شده تا این نهاد همواره مورد حمایت حضرت امام خمینى(ره) و مقام معظم رهبرى و همه دلسوزان نظام اسلامى باشد.
دو وظیفه مهم شورای محترم نگهبان را به محضرشما تقدیم میکنم:
۱-تفسیرقانون اساسی وجلوگیری ازسوءبرداشت ازقانون.
قانون اساسى به‌عنوان میثاق ملى و شالوده قوانین هر کشورى محسوب مى‌شود و تفسیر قانون اساسى در جمهورى اسلامى برعهده شوراى نگهبان است و این شورا که از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان تشکیل شده با تفسیر خود، مُراد اصلى مقنن را روشن نموده و جلوى هرگونه برداشت سلیقه‌اى و یا سوء برداشت از مواد قانون اساسى را مى‌گیرد. از طرفى دیگر اداره کشور نیازمند قوانین اجرایى و کاربردى دیگرى است که در قالب مصوبات مجلس شوراى اسلامى و یا آیین‌نامه و اساسنامه‌هاى دولتى عرضه مى‌شود. بدیهى است این قوانین و مقررات نباید مغایر با قانون اساسى و شرع مبین باشند و در اینجا نیز وظیفه تطبیق این قوانین با شرع مقدس اسلام و قانون اساسى، برعهده شوراى نگهبان گذاشته شده است و تمامى این موارد باید به تأیید شوراى نگهبان برسد و به عبارت دیگر، هر قانونى در نظام جمهورى اسلامى بدون تأیید شوراى نگهبان فاقد اعتبار است.
۲-نظارت بر انتخابات‌
انتخابات یکى از مهم‌ترین ارکان در نظام‌هاى مردم‌سالار و دموکراسى تلقى مى‌گردد و نقش و جایگاه مردم در نظام و میزان مقبولیت حکومت در حضور مردم در انتخابات تجلى مى‌یابد. شوراى نگهبان وظیفه دارد از طرفى اجازه ورود افراد فاقد صلاحیت به ارکان نظام را بگیرد و از سوى دیگر با نظارت بر روند رأى‌گیرى، حق اعمال رأى مردم را به‌مثابه امانتى الهى پاس بدارد و هم‌چنین از تضییع حقوق کاندیداها و بروز تخلف و ایجاد فضاى ناسالم در رقابت‌هاى انتخاباتى جلوگیرى کند.
پس از پیروزى انقلاب اسلامى تاکنون قریب به ۴۶ انتخابات اصلى و میاندوره‌اى داشته‌ایم. چون شوراى نگهبان عملاً فعالیت خود را از تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۵۹ آغاز کرد؛ طبیعتاً در برگزارى ۶ انتخابات قبل از این تاریخ، نقشى نداشت
در ۲۹ اردیبهشت امسال نیز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهورى با شکوه و مشارکتى کم‌نظیر برگزار شد و با وجود برخى تخلفات مقامات در ایام تبلیغات انتخاباتى و نیز تخلفاتى در بعضى از حوزه‌هاى رأى‌گیرى، شوراى نگهبان به‌دور از حواشى به وظیفه شرعى و قانونى خود عمل نمود و ضمن بررسى تخلفات، با توجه به این‌که حجم تخلفات در نتیجه انتخابات مؤثر نبود، صحت انتخابات را اعلام نمود و پرونده متخلفین انتخاباتى را به قوه قضائیه ارجاع داد.
امید آن‌که با برخورد قاطعى که از سوى قوه قضائیه با متخلفین انتخاباتى صورت مى‌گیرد و همکارى سایر مسؤولین و نهادهاى دولتى، ان‌شاءا… در انتخابات‌هاى آینده شاهد بروز این تخلفات نیز نباشیم و در رقابتى سالم و منصفانه، کاندیداى مورد اعتماد مردم انتخاب و همه براى پیشرفت نظام مقدس جمهورى اسلامى و اعتلاى ارزش‌هاى والاى انسانى و اسلامى تحت ولایت و رهبرى مقام معظم رهبرى همکارى و همیارى نمایند.{تکبیرنمازگزاران}

**********************************************************************************
پنج‏شنبه ۲۹ تیر ۲۵ شوال شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) (۱۴۸ه‍ ق)

وقت گذشته تسلیت عرض میکنم ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد.

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}
***********************************************************************************

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --