اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:وحدت یکی ازآموزه‌های مهم قرآن کریم وازسفارش‌های مؤکدرسول گرامی اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:وحدت یکی ازآموزه‌های مهم قرآن کریم وازسفارش‌های مؤکدرسول گرامی اسلام است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته ۹۵/۰۹/۱۹به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- چه علل وعواملی باعث می‌شود، امام زمان(عج) را نشناسیم؟

۲- دنیازدگی بزرگترین آفت و ریشه و اصل هر نوع بدبختی است
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- امام عصر(ع) در کجای زندگی ما قرار دارند؟ متن یا حاشیه؟
۲- وحدت یکی از آموزه‌های مهم قرآن کریم و از سفارش‌های مؤکد رسول گرامی اسلام است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

images (2)
خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم.

نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. لذاامروزروز بسیاربزرگی است و در ضمن تعلق به امام زمان (صلوات الله وسلامه علیه) دارد،
این سؤال مطرح است که چه کسی می‌تواند چنین امامی را با آن اوصاف گسترده که در آموزه‌های دینی آمده، بشناسد و به او معرفت پیدا کند؟لذا باید به او معرفت پیدا کنیم تا راه را از بی‌راه و سره را از ناسره تمییز دهیم. البته باید توجه داشت که شناخت دقیق امام، بدون توفیق خداوند متعال هرگز حاصل نخواهد شد؛ زیرا او عزیزی است که ولایتش از جانب خداست؛ پس معرفت به او جز در سایه توفیقات حضرت حق جل جلاله میسور نیست

بعد سؤال این است که چه علل وعواملی باعث می‌شود، امام زمان(عج) را نشناسیم؟ دوری از امام زمان وعدم شناخت امام، چهار دلیل دارد، منشأ آن نشناختن دین، دنیازدگی، پیمان‌شکنی و گناه است‌.

عامل اول: عدم شناخت دین
کسانی که فهم درست از آموزه‌های دین و معارف الهی ندارند چگونه می‌توانند به معرفت امام و حجت الهی برسند و از فیوضات معنوی امام بهره ببرند، لذا در روایتی از امام صادق(علیه السلام) چنین آمده است:«لا خیر فی من لا یتفقّه من اصحابنا؛} اصول کافی، ج۱، ص۳۳{هرگاه از یاران و اصحاب ما هر یک عمیقانه به مسائل دین ننگرد خیری در او وجود ندارد». البته منظور حضرت فقاهت مصطلح نیست بلکه منظور حضرت فهم درست و روشن در آموزه‌های دین است، زیرا همه نمی‌توانند فقیه باشند لذا از این عبارت امام صادق(علیه السلام) می‌توان فهمید بیشترین خسارت و زیان عدم شناخت دین است، و این امر نه تنها باعث خسارت فردی نیست بلکه جهالت و نادانی در امور دین برای جوامع دینی خسارت جبران ناپذیری را به همراه دارد و ائمه علیهم السلام همواره از این افراد نادان و سطحی‌نگر بیشترین نگرانی را داشتند،نان کسانی‌اند که هم به خود ضرر و زیان می‌رسانند و هم به اهداف وجود مقدس ائمه علیهم السلام. نمونه‌اش را می‌توان در توقیع امام عصر)عجل الله تعالی فرجه الشریف) به محمد بن علی بن هلال کرخی دریافت. آنجا که می‌فرماید: «یا محمد بن علی قد آذانا جُهلاء الشیعه و حمقائهم و من دینه جناح البعوضه ارجح منه}بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۶۶{ یعنی ای محمد بن علی، نادانان شیعه و کم‌خردان آنان و کسانی که بال پشه از دین آنها برتر و ارزشمندتر است، ما را آزار می‌دهند.»
عامل دوم: دنیازدگی
یکی از موانع مهم و جدی در شناخت حضرت، علاقه به دنیا و دلبستگی به مطامع دنیوی است، قرآن کریم در آیاتی چند انسان را به این خطر جدّی توجه داده است:
۱٫ «فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّی عَن ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاهَ الدُّنْیَا ذَلِکَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ} النجم/۲۹{تو هم ای رسول از هر کس که از یاد ما روی گردانید و جز زندگانی دنیا را نخواست بکلی اعراض کن».
۲٫ «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْکِتَابَ یَأْخُذُونَ عَرَضَ هَـذَا الأدْنَی وَیَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا} اعراف/۱۶۹{پس از آنکه ـ پیشینیانشان درگذشتند ـ اخلاف و بازماندگانشان که وارث کتاب آسمانی شدند و متاع پست دنیا را گزیدند ـ و هر گناه که کردند…»
دنیا می‌تواند پل سعادت بشر باشد به شرط آن‌که با استفاده صحیح و درست آن را به مزرعه آخرت تبدیل نماییم منتهی اگر در کنار واژه دنیا، حُبّ به آن افزوده شود، سر منشأ بسیاری از بدی‌ها و ناهنجاری‌ها در اجتماع خواهد شد و در این زمینه روایات فراوانی وجود دارد که ذیلاً به برخی از آنان اشاره می‌شود:
۱٫ امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «رأس کل خطیئه حبّ الدنیا؛ {اصول کافی، ج۲، ص۳۱۵} علاقه به دنیا سر منشأ همه خطاها است.»
۲٫ امام رضا(علیه السلام) می‌فرماید: «اکبر الکبائر حُبّ الدّنیا {میزان الحکمه، ج سوم، ص۲۹۴}بزرگترین گناه علاقه به دنیاست.»
۳٫ امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «حب الدنیا رأس الفتن و اصل المحن{همان} دلبستگی به دنیا سرمنشأ هر فتنه و ریشه همه بدبختی‌هاست.»
ده‌‌ها روایت در این زمینه نشان آن است که دنیازدگی بزرگترین آفت و ریشه و اصل هر نوع بدبختی است و متأسفانه در عصر و زمان ما یک آفت فراگیر برای خیلی از انسان‌ها شده است، زیرا دنیا برای برخی انسان‌ها همه هستی آنان شده است و چشم و دل آنان را چنان پُر کرده که راه سعادت و حق را مشاهده نمی‌کنند. حال با چنین وضعیتی چگونه می‌شود از انسان دلبسته به دنیا انتظار معرفت امام زمانش را داشت، دنیا همه چیز او شده و غیر از مطامع دنیا چیزی را مشاهده نمی‌کند.

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم قال جابر: فقلت یا ابن رسول الله فما افضل ما یستعمله المومن فی ذلک الزمان؟ ققال: حفظ اللسان و لزوم البیت. جابر گفت که: گفتم ای فرزند رسولخدا {امام باقرعلیه السلام}چه چیز است بهتر و فاضلتر آنچه در آن زمان مومن آن را به فعل آورد؟ آن حضرت فرمود که: نگاه داشتن زبان و لزوم در خانه،که لازمه آن این است که مواظب زبان خودباشیم وهرسخنی را برزبان جاری نکنیم ودرهرمجلسو مهمانی شرکت نکنیم.
درهفته آینده چندین مناسبت داریم

جمعه ۱۹ آذر ۹ ربیع‌الاول‌ سالروز امامت حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف (۲۶۰ ه.ق)
دراین فرصت کوتاه میخواهم به این نکته اشاره کنم که امام عصر(ع) در کجای زندگی ما قرار دارند؟ متن یا حاشیه؟ متاسفیم که بگوییم حتی در حاشیه‌ی زندگی برخی از ما نیز حضور آقا لمس نمی‌شود. اگر یک بار کسی من و شما را به خانه‌ی خویش دعوت کند و بر سر سفره‌ی خود بنشاند و به‌اصطلاح نمک‌گیرمان کند سعی می‌کنیم به هر نحو ممکن این محبت را تلافی کنیم. چگونه است که عمری، خود به همراه خانواده و بستگان و هموطنان و هم‌نوعان و… همه‌ی مخلوقات خدا، مهمان خوان کرم امام عصر(ع) هستیم؛ ولی حق نمک را ادا نمی‌کنیم؟
اولین جمعه‌ای که پیش آمد، رسول اکرم(ص) جمعیت را شکافتند و با پشت سر گذاشتن آن ستون نخل، به طرف منبر رهسپار شدند. همین که بر عرشه‌ی منبر قرار گرفتند، یکباره صدای ناله‌ی ستون خشکیده همانند زن فرزند مرده بلند شد. با ناله‌ی ستون، صدای جمعیت نیز به گریه و ناله برخاست. رسول خدا(ص) از منبر به زیر آمدند؛ ستون را در بغل گرفتند و دست مبارک را بر آن کشیدند و فرمودند: آرام باش. سپس به طرف منبر برگشته خطاب به مردم فرمودند: «ای مردم این چوب خشک نسبت به رسول خدا اظهار علاقه و اشتیاق می‌کند و از دوری وی محزون می‌گردد، ولی برخی از مردمان باکشان نیست که به من نزدیک شوند یا از من دور گردند اگر من او را در بغل نگرفته و بر آن دست نکشیده بودم، تا روز قیامت از ناله خاموش نمی‌شد.
آری، درختی خشک لحظه‌ای از پیامبر(ص) دور شد و صدا به ناله بلند کرد؛ با این‌که آن‌حضرت را می دید، ما را چه شده است که امام زمان خویش را نمی‌بینیم و از او دوریم؛ اما به زندگی عادی خویش سرگرمیم؟ به یاد همه کس و همه‌چیز هستیم، جز امام زمانمان!

گفتم شبی به مهدی بردی دلم ز دستم‌
من منتظر به راهت شب تا سحر نشستم‌
گفتا چه کار بهتر زین انتظار جانان‌
من نیز به انتظارم از ره رسند یاران‌
گفتم دلم ندارد بی‌تو قرار و آرام‌
من عقده دلم را اکنون دگر گسستم‌
گفتا هوای نفست باشد حجاب وصلم
گر نفس را شکستی، دستت رسد به‌دستم

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۲ربیع‌الاول‌ میلاد مسعود حضرت رسول اکرم(ص) به یک روایت(۵۳ سال قبل از هجرت) – آغاز هفته وحدت‌
وحدت یکی از آموزه‌های مهم قرآن کریم و از سفارش‌های مؤکد رسول گرامی اسلام است. پیامبر(ص) هم با کلمات روشن‌بخش و هدایت‌گر و هم با سیره عملی خود، همواره امت را به اتحاد و هم‌بستگی و دوری از تفرقه و پراکندگی دعوت نموده است و هرگز اجازه بروز اختلاف و تفرقه میان مسلمانان را نداده است‌. هرگز نباید از این نکته غفلت نمایند که یکی از اقدامات اساسی و برنامه‌های پیامبر اکرم(ص) ایجاد وحدت و الفت و اخوت بین مسلمانان بوده است؛ «وَ اذْکُرُوا نعْمَهَ الله عَلَیْکُمْ اذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَاَلِّفَ بَیْنَ قُلُوبکُمْ فَاَصْبَحْتُم بنعْمَته اخْوَاناً» (آل‌عمران/‌۱۰۳)

امامتأسفانه با رحلت پیامبراکرم(ص) اختلاف بر سر خلافت صورت گرفت و آن به‌خاطر بی‌توجهی به توصیه‌ها و سفارش پیامبر اکرم(ص) به مسأله‌ی خلافت و تعیین جانشین آن‌حضرت بود هرچند می‌توان اغراض دیگری را برای این اختلاف نام برد.
این اختلاف به‌تدریج گسترش یافت و متأسفانه دشمنان اسلام ازجمله «یهودیان و مسیحیان» به این اختلاف‌ها دامن زدند تا بتوانند حرکت پیشتاز اسلامی را متوقف سازند.

امروزهم هجوم بیگانگان و استعمارگران و تلاش آن‌ها برای عقب نگاه داشتن کشورهای جهان اسلام برای استثمار منابع انسانی و طبیعی و تداوم سلطه‌ی غرب بر این کشورها به دنبال سرگرم کردن مسلمانان به تفرقه و جنگ‌های داخلی هستندآن‌ها با عمق بخشیدن به شکاف‌های موجود بین مسلمانان؛ و دامن زدن به تعصب‌های قومی و مذهبی؛ و حمله به باورهای یک گروه به بهانه‌ی حمایت از عقاید گروه دیگر، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان درهم شکسته و آنان را سرگرم این‌گونه درگیری‌ها کرده و افکار آنان را از مسایل اصلی منحرف سازند.به تعبیرمقام معظم رهبری در این‌کار، انگلیسی‌ها از بقیه‌ی دشمنان استعماری، متبحرترند سنی را علیه شیعه،شیعه را علیه سنی تحریک کرده وتحریک میکنند وبابه وجودآوردن داعش تکفیری ها بزرگترین آسیب وضربه را به پیکره اسلام ووحدت اسلامی واردکردندلذالازم است تمام مسلمانان ،وهم چنین مسؤلین عزیزدرداخل نظام بااتحاد وهم دلی حول محورفرامین اسلام حقیقی واهلبیت وولایت فقیه حرکت کنند وتوطئه ها ونقشه شوم بدخواهان راازبین ببرند{تکبیرنمازگزاران}
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --