اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:وحدت يكي ازآموزه‌هاي مهم قرآن كريم وازسفارش‌هاي مؤكدرسول گرامي اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:وحدت يكي ازآموزه‌هاي مهم قرآن كريم وازسفارش‌هاي مؤكدرسول گرامي اسلام است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته 95/09/19به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- چه علل وعواملي باعث مي‌شود، امام زمان(عج) را نشناسيم؟

2- دنيازدگي بزرگترين آفت و ريشه و اصل هر نوع بدبختي است
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1- امام عصر(ع) در كجاي زندگي ما قرار دارند؟ متن يا حاشيه؟
2- وحدت يكي از آموزه‌هاي مهم قرآن كريم و از سفارش‌هاي مؤكد رسول گرامي اسلام است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

images (2)
خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم.

نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. لذاامروزروز بسياربزرگی است و در ضمن تعلق به امام زمان (صلوات الله وسلامه عليه) دارد،
اين سؤال مطرح است كه چه كسي مي‌تواند چنين امامي را با آن اوصاف گسترده كه در آموزه‌هاي ديني آمده، بشناسد و به او معرفت پيدا كند؟لذا بايد به او معرفت پيدا كنيم تا راه را از بي‌راه و سره را از ناسره تمييز دهيم. البته بايد توجه داشت كه شناخت دقيق امام، بدون توفيق خداوند متعال هرگز حاصل نخواهد شد؛ زيرا او عزيزي است كه ولايتش از جانب خداست؛ پس معرفت به او جز در سايه توفيقات حضرت حق جل جلاله ميسور نيست

بعد سؤال اين است كه چه علل وعواملي باعث مي‌شود، امام زمان(عج) را نشناسيم؟ دوري از امام زمان وعدم شناخت امام، چهار دليل دارد، منشأ آن نشناختن دين، دنيازدگي، پيمان‌شكني و گناه است‌.

عامل اول: عدم شناخت دين
كساني كه فهم درست از آموزه‌هاي دين و معارف الهي ندارند چگونه مي‌توانند به معرفت امام و حجت الهي برسند و از فيوضات معنوي امام بهره ببرند، لذا در روايتي از امام صادق(علیه السلام) چنين آمده است:«لا خير في من لا يتفقّه من اصحابنا؛} اصول كافي، ج1، ص33{هرگاه از ياران و اصحاب ما هر يك عميقانه به مسائل دين ننگرد خيري در او وجود ندارد». البته منظور حضرت فقاهت مصطلح نيست بلكه منظور حضرت فهم درست و روشن در آموزه‌هاي دين است، زيرا همه نمي‌توانند فقيه باشند لذا از اين عبارت امام صادق(علیه السلام) مي‌توان فهميد بيشترين خسارت و زيان عدم شناخت دين است، و اين امر نه تنها باعث خسارت فردي نيست بلكه جهالت و ناداني در امور دين براي جوامع ديني خسارت جبران ناپذيري را به همراه دارد و ائمه علیهم السلام همواره از اين افراد نادان و سطحي‌نگر بيشترين نگراني را داشتند،نان كساني‌اند كه هم به خود ضرر و زيان مي‌رسانند و هم به اهداف وجود مقدس ائمه علیهم السلام. نمونه‌اش را مي‌توان در توقيع امام عصر)عجل الله تعالی فرجه الشریف) به محمد بن علي بن هلال كرخي دريافت. آنجا كه مي‌فرمايد: «يا محمد بن علي قد آذانا جُهلاء الشيعه و حمقائهم و من دينه جناح البعوضة ارجح منه}بحارالانوار، ج25، ص266{ يعني اي محمد بن علي، نادانان شيعه و كم‌خردان آنان و كساني كه بال پشه از دين آنها برتر و ارزشمندتر است، ما را آزار مي‌دهند.»
عامل دوم: دنيازدگي
يكي از موانع مهم و جدي در شناخت حضرت، علاقه به دنيا و دلبستگي به مطامع دنيوي است، قرآن كريم در آياتي چند انسان را به اين خطر جدّي توجه داده است:
1. «فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّي عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ذَلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ} النجم/29{تو هم اي رسول از هر كس كه از ياد ما روي گردانيد و جز زندگاني دنيا را نخواست بكلي اعراض كن».
2. «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَـذَا الأدْنَي وَيَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا} اعراف/169{پس از آنكه ـ پيشينيانشان درگذشتند ـ اخلاف و بازماندگانشان كه وارث كتاب آسماني شدند و متاع پست دنيا را گزيدند ـ و هر گناه كه كردند…»
دنيا مي‌تواند پل سعادت بشر باشد به شرط آن‌كه با استفاده صحيح و درست آن را به مزرعه آخرت تبديل نماييم منتهي اگر در كنار واژه دنيا، حُبّ به آن افزوده شود، سر منشأ بسياري از بدي‌ها و ناهنجاري‌ها در اجتماع خواهد شد و در اين زمينه روايات فراواني وجود دارد كه ذيلاً به برخي از آنان اشاره مي‌شود:
1. امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: «رأس كل خطيئة حبّ الدنيا؛ {اصول كافي، ج2، ص315} علاقه به دنيا سر منشأ همه خطاها است.»
2. امام رضا(علیه السلام) مي‌فرمايد: «اكبر الكبائر حُبّ الدّنيا {ميزان الحكمة، ج سوم، ص294}بزرگترين گناه علاقه به دنياست.»
3. امام علي(علیه السلام) مي‌فرمايد: «حب الدنيا رأس الفتن و اصل المحن{همان} دلبستگي به دنيا سرمنشأ هر فتنه و ريشه همه بدبختي‌هاست.»
ده‌‌ها روايت در اين زمينه نشان آن است كه دنيازدگي بزرگترين آفت و ريشه و اصل هر نوع بدبختي است و متأسفانه در عصر و زمان ما يك آفت فراگير براي خيلي از انسان‌ها شده است، زيرا دنيا براي برخي انسان‌ها همة هستي آنان شده است و چشم و دل آنان را چنان پُر كرده كه راه سعادت و حق را مشاهده نمي‌كنند. حال با چنين وضعيتي چگونه مي‌شود از انسان دلبسته به دنيا انتظار معرفت امام زمانش را داشت، دنيا همه چيز او شده و غير از مطامع دنيا چيزي را مشاهده نمي‌كند.

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم
در ابتداي خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم قال جابر: فقلت يا ابن رسول الله فما افضل ما يستعمله المومن في ذلک الزمان؟ ققال: حفظ اللسان و لزوم البيت. جابر گفت که: گفتم اي فرزند رسولخدا {امام باقرعلیه السلام}چه چيز است بهتر و فاضلتر آنچه در آن زمان مومن آن را به فعل آورد؟ آن حضرت فرمود که: نگاه داشتن زبان و لزوم در خانه،که لازمه آن این است که مواظب زبان خودباشیم وهرسخنی را برزبان جاری نکنیم ودرهرمجلسو مهمانی شرکت نکنیم.
درهفته آینده چندین مناسبت داریم

جمعه 19 آذر 9 ربيع‌الاول‌ سالروز امامت حضرت مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف (260 ه.ق)
دراین فرصت کوتاه میخواهم به این نکته اشاره کنم که امام عصر(ع) در كجاي زندگي ما قرار دارند؟ متن يا حاشيه؟ متاسفيم كه بگوييم حتي در حاشيه‌ي زندگي برخي از ما نيز حضور آقا لمس نمي‌شود. اگر يك بار كسي من و شما را به خانه‌ي خويش دعوت كند و بر سر سفره‌ي خود بنشاند و به‌اصطلاح نمك‌گيرمان كند سعي مي‌كنيم به هر نحو ممكن اين محبت را تلافي كنيم. چگونه است كه عمري، خود به همراه خانواده و بستگان و هموطنان و هم‌نوعان و… همه‌ي مخلوقات خدا، مهمان خوان كرم امام عصر(ع) هستيم؛ ولي حق نمك را ادا نمي‌كنيم؟
اولين جمعه‌اي كه پيش آمد، رسول اكرم(ص) جمعيت را شكافتند و با پشت سر گذاشتن آن ستون نخل، به طرف منبر رهسپار شدند. همين كه بر عرشه‌ي منبر قرار گرفتند، يكباره صداي ناله‌ي ستون خشكيده همانند زن فرزند مرده بلند شد. با ناله‌ي ستون، صداي جمعيت نيز به گريه و ناله برخاست. رسول خدا(ص) از منبر به زير آمدند؛ ستون را در بغل گرفتند و دست مبارك را بر آن كشيدند و فرمودند: آرام باش. سپس به طرف منبر برگشته خطاب به مردم فرمودند: «اي مردم اين چوب خشك نسبت به رسول خدا اظهار علاقه و اشتياق مي‌كند و از دوري وي محزون مي‌گردد، ولي برخي از مردمان باكشان نيست كه به من نزديك شوند يا از من دور گردند اگر من او را در بغل نگرفته و بر آن دست نكشيده بودم، تا روز قيامت از ناله خاموش نمي‌شد.
آري، درختي خشك لحظه‌اي از پيامبر(ص) دور شد و صدا به ناله بلند كرد؛ با اين‌كه آن‌حضرت را مي ديد، ما را چه شده است كه امام زمان خويش را نمي‌بينيم و از او دوريم؛ اما به زندگي عادي خويش سرگرميم؟ به ياد همه كس و همه‌چيز هستيم، جز امام زمانمان!

گفتم شبي به مهدي بردي دلم ز دستم‌
من منتظر به راهت شب تا سحر نشستم‌
گفتا چه كار بهتر زين انتظار جانان‌
من نيز به انتظارم از ره رسند ياران‌
گفتم دلم ندارد بي‌تو قرار و آرام‌
من عقده دلم را اكنون دگر گسستم‌
گفتا هواي نفست باشد حجاب وصلم
گر نفس را شكستي، دستت رسد به‌دستم

دوشنبه 22 آذر 12ربيع‌الاول‌ ميلاد مسعود حضرت رسول اكرم(ص) به يك روايت(53 سال قبل از هجرت) – آغاز هفته وحدت‌
وحدت يكي از آموزه‌هاي مهم قرآن كريم و از سفارش‌هاي مؤكد رسول گرامي اسلام است. پيامبر(ص) هم با كلمات روشن‌بخش و هدايت‌گر و هم با سيره عملي خود، همواره امت را به اتحاد و هم‌بستگي و دوري از تفرقه و پراكندگي دعوت نموده است و هرگز اجازه بروز اختلاف و تفرقه ميان مسلمانان را نداده است‌. هرگز نبايد از اين نكته غفلت نمايند كه يكي از اقدامات اساسي و برنامه‌هاي پيامبر اكرم(ص) ايجاد وحدت و الفت و اخوت بين مسلمانان بوده است؛ «وَ اذْكُرُوا نعْمَةَ الله عَلَيْكُمْ اذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَاَلِّفَ بَيْنَ قُلُوبكُمْ فَاَصْبَحْتُم بنعْمَته اخْوَاناً» (آل‌عمران/‌۱۰۳)

امامتأسفانه با رحلت پيامبراكرم(ص) اختلاف بر سر خلافت صورت گرفت و آن به‌خاطر بي‌توجهي به توصيه‌ها و سفارش پيامبر اكرم(ص) به مسأله‌ي خلافت و تعيين جانشين آن‌حضرت بود هرچند مي‌توان اغراض ديگري را براي اين اختلاف نام برد.
اين اختلاف به‌تدريج گسترش يافت و متأسفانه دشمنان اسلام ازجمله «يهوديان و مسيحيان» به اين اختلاف‌ها دامن زدند تا بتوانند حركت پيشتاز اسلامي را متوقف سازند.

امروزهم هجوم بيگانگان و استعمارگران و تلاش آن‌ها براي عقب نگاه داشتن كشورهاي جهان اسلام براي استثمار منابع انساني و طبيعي و تداوم سلطه‌ي غرب بر اين كشورها به دنبال سرگرم كردن مسلمانان به تفرقه و جنگ‌هاي داخلي هستندآن‌ها با عمق بخشيدن به شكاف‌هاي موجود بين مسلمانان؛ و دامن زدن به تعصب‌هاي قومي و مذهبي؛ و حمله به باورهاي يك گروه به بهانه‌ي حمايت از عقايد گروه ديگر، اتحاد و يكپارچگي مسلمانان درهم شكسته و آنان را سرگرم اين‌گونه درگيري‌ها كرده و افكار آنان را از مسايل اصلي منحرف سازند.به تعبیرمقام معظم رهبری در اين‌كار، انگليسي‌ها از بقيه‌ي دشمنان استعماري، متبحرترند سني را عليه شيعه،شيعه را عليه سني تحريك كرده وتحریک میکنند وبابه وجودآوردن داعش تکفیری ها بزرگترین آسیب وضربه را به پیکره اسلام ووحدت اسلامی واردکردندلذالازم است تمام مسلمانان ،وهم چنین مسؤلین عزیزدرداخل نظام بااتحاد وهم دلی حول محورفرامین اسلام حقیقی واهلبیت وولایت فقیه حرکت کنند وتوطئه ها ونقشه شوم بدخواهان راازبین ببرند{تکبیرنمازگزاران}
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --