اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:مقام معظم رهبرى بانامگذارى سال۹۷ کاملاًشفاف مهم‌ترین بنداقتصادمقاومتى رامطالبه کرده‌اند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:مقام معظم رهبرى بانامگذارى سال۹۷ کاملاًشفاف مهم‌ترین بنداقتصادمقاومتى رامطالبه کرده‌اند

نمازجمعه اینهفته ۹۷/۰۱/۱۰ودومین جمعه فروردین ۹۷باحضور اقشارمختلف مردم به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-علی علیه السلام اولین کسى بود که به رسول خدا ایمان آورد و اسلام را به‌عنوان آخرین دین خدا پذیرفت.

۲-حضرت امیربعد از ۲۵ سال خانه‌نشینى و به دعوت اجبارى مردم ، حکومتى عدالت محور را تشکیل دادند

۳-فضایل و مناقب حضرت امیردرحدی استکه،دوست ودشمن به عجزو ناتوانى دربیان آن فضائل اعتراف نموده‌اند.

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱-اعتکاف از لحاظ زمان و مکان فضیلتى بسیار والا دارد و فرصتى بسیار مناسب براى خودسازى و عبادت است.

۲- عمل بر مبناى دانش، بصیرت و عقلانیت یکی از شاخصه‌ های شخصیت زینب کبرى(س) است.

۳- سیزدهم نوروز، تنها یک بهانه است؛ بهانه‌اى براى آشتى با طبیعت،وبرای احترام به طبیعت!!!

۴-در حقیقت مقام معظم رهبرى بانامگذارى سال۹۷به‌صورت کاملاًشفاف مهم‌ترین بنداقتصاد مقاومتى رامطالبه کرده‌اند

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

اوصیکُم یَاعِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله و نَظمَ اَمرکُم.

photo_2018-03-21_07-21-00

خودم و شما بندگان خدا را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و نظم در امور.

سیزدهمین روز ماه مبارک رجب (۱۱ فروردین‌ماه) مصادف با سالروز ولادت باسعادت مولى الموحدین امیرالمؤمنین على(ع) است. این ولادت باسعادت را به محضرشمانمازگزاران عزیزتبریک وتهنیت عرض مىکنم. لذادرخطبه اول پیرامون فضائل آن حضرت چنددقیقه ای صحبت میکنم.

شش‌ساله بودند که در دامان پرمهر حضرت رسول و تعالیم الهى ایشان موردتربیت قرارگرفته و تحت سرپرستى رسول خدا(ص) قرار گرفتند و از آن زمان همیشه همراه آن حضرت بودند.
ده سال از عمرشان گذشته بود که حضرت محمد(ص) به پیامبرى برانگیخته شد و او اولین کسى بود که به رسول خدا ایمان آورد و اسلام را به‌عنوان آخرین دین خدا پذیرفت.

بعد از پذیرفتن اسلام در تمام سختى‌ها و دشوارى‌هاى انجام رسالت حضرت رسول(ع) براى دعوت به دین اسلام همراه و همیار واقعى آن حضرت بود و مجاهدت‌هاى بى‌شمار در راه انجام این دعوت از خود نشان داد.

آن حضرت وقتى بعد از ۲۵ سال خانه‌نشینى و به دعوت اجبارى مردم به تشکیل حکومت و پذیرش خلافت اقدام کردند، حکومتى عدالت محور را تشکیل دادند که الگویى براى تمام حکومت‌هاى اسلامى از آن زمان تا زمان حاضر است. به‌همین دلیل امیرالمؤمنین(ع) بالاترین انگیزه خویش را در پذیرفتن زمامدارى مسلمانان اجراى عدالت و احقاق حقوق از دست رفته مسلمانان مى‌داند، و مى‌فرماید: «قسم به خدایى که دانه را شکافت و جان را آفرید! اگر حضور فراوان بیعت‌کنندگان نبود و یاران حجت را بر من تمام نمى‌کردند و اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم‌بارگى ستمگران و گرسنگى مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن مى‌انداختم و رها می کردم.و آخر خلافت را به کاسه اول آن سیراب مى‌کردم. آنگاه مى‌دیدید که دنیاى شما نزد من از آب بینى بى‌ارزش‌تر است.»
على(ع) آن‌چنان عدالت را در زندگى شخصى خود در زمان حکومت بر مسلمانان به مرحله عمل درآورده بود که دوست و دشمن را به حیرت و شگفتى واداشته بود. چنان‌که معاویه بعد از برخورد شدید حضرت در پاسخ به درخواست کمک بردارشان عقیل که از شدت فقر به نزد آن حضرت رفته بود، در تعجب فرو رفت و گفت: «هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ عَقِمَتِ النِّسَاءُ اَنْ یَلِدْنَ مِثْلَهُ؛ افسوس، افسوس، دیگر زنان نمى‌توانند فرزندى مثل على را به دنیا تحویل دهند!» (شرح نهج‌البلاغه، ابن ابى الحدید، ج ۱۱، ص ۲۵۳ و ۲۵۴)

photo_2018-03-21_07-21-22

ذکر فضایل و مناقب والاى حضرت على(ع) از زبان ما انسان‌هاى عادى بر نمى آید و همگان و حتى دشمنان آن حضرت، به عجز و ناتوانى در بیان اوصاف و خصائص آن حضرت اعتراف نموده‌اند. مقام و منزلت آن حضرت در مرتبه‌اى از عظمت و بزرگى قرار دارد که تنها شخصى همچون رسول خدا(ص) که به اسرار وجودى عالم آگاه است مى‌تواند در وصف شخصیت آن حضرت سخن گوید. رسول خدا(ص) در مورد شناخت آن حضرت مى‌فرمایند: «اى على ! خداوند متعال را نشناخت به حقیقت شناختنش جز من و تو، و تو را نشناخت آن‌گونه که حق شناختن توست، جز خدا و من.» شخصیتى که بعد از وجود مقدس رسول گرامى اسلام(ص) بالاتر و والاتر از او یافت نمى‌شود و از مقام و منزلتى برخوردار است که شخصى را یاراى رسیدن به آن نیست. شخصیتى که پیامبر اعظم(ص)، برحسب احادیث معتبر و مشهور بین‌ مسلمین، آن حضرت، را با حق و با قرآن، و حق و قرآن را با او و لازم الاتصال و غیرقابل جدایى معرفى نموده و فرموده باشد: «وَ الَّذِى نَفْسِى بِیدِهِ لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِى فِیک مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِى ابْنِ مَرْیمَ لَقُلْتُ الْیوْمَ فِیک مَقَالًا لَا تَمُرُّ بِمَلاٍَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَیک لِلْبَرَکهِ.» (بحار الأنوار، جلد ۴۰، باب ۹۱، حدیث ۱۱۴)رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند:سوگند به آن خدایى که،جان من در دست قدرت او است،اگر نبود این که گروهى از امت من تو را مثل نصارا که عیسى را به خدایى اشتباه گرفتند،غلو کنند،در مورد فضایل و مناقب تو مطالبى مى‏گفتم،که تمام مسلمانان خاک زیر پاى تو را توتیاى چشم خود مى‏کردند.

و یا در بى‌انتهایى معجزه گونه شخصیت و مقام او فرموده باشد: «لَوْ أَنَّ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْریاضَ أَقْلَامٌ وَ الْإِنْسَ کتَّابٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَک یا ابا الْحَسَنِ.» (بحارالأنوار، جلد ۴۰، باب ۹۱، حدیث ۱۱۴)پیامبر بزرگوار اسلام فرمودند:اگر تمام باغ‏ها قلم گردد،و همه دریاها مرکب باشد،و کلیه جن‏ها حسابگر و انسان‏ها نویسنده باشند،تا فضایل و مناقب على بن ابیطالب علیه السلام را بشمارند،نمى‏توانند!!!

قال عمر بن الخطاب:سمعت رسول الله یقول:لو ان السموات السبع،و الارضین السبع وضعتا فى کفه و وضع ایمان على فى کفه لرجح ایمان علی(ع){بحارالانوار/ج۳۰ص۱۱۲}«عمر بن خطاب‏»از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مى‏کند که شنیدم مى‏فرمود:اگر تمام هفت آسمان و زمین در یک کفه ترازو قرار بگیرد،و ایمان على علیه السلام در کفه دیگر،ایمان او
سنگینى مى‏نماید!!!

photo_2018-03-21_07-21-34

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی ا… و اتباع اوامره

شنبه ۱۱فروردین ۱۳رجب ولادت حضرت امام علی(ع) (۲۳ سال قبل از هجرت)

نکته جالب‌توجه در مورد فضائل و خصایص آن حضرت و نقل آن از زبان فریقین این است که این موضوع مى‌تواند نقطه اشتراک و تلائم و همبستگى میان فِرق اسلامى قرار بگیرد.که مقام معظم رهبری هم به آن تأکیددارند این است که «امیرالمؤمنین(ع) ملتقى و محل اشتراک فرقه‌هاى اسلامى است و مى‌تواند منبعى براى وحدت بین مسلمین به‌حساب بیاید. این امروز براى دنیاى اسلام مورد نیاز است. امروز که دشمنان اسلام -که طرفدارهیچ فرقه ای نیستند؛ گاهى از یک فرقه‌اى به ضرر فرقه دیگر حمایت مى‌کنند، گاهى هم عکس آن عمل مى‌کنند- دنبال ایجاد افتراق و شکاف بین مسلمان‌ها هستند و در یک چنین دورانى که مسلمان‌ها به وحدت و یکدلى احتیاج مبرمى دارند، امیرالمؤمنین(ع) مى‌تواند مظهر ومحوراین وحدت باشد،اگراین شدهیچ فرقه ای نمى‌تواند ادعا کند که امیرالمؤمنین(ع) متعلق به اوست.»لذا شایسته است که در برنامه‌هاى فرهنگى و دینى به این موضوع وحدت‌آفرین توجه خاص نمود و در ذکر فضایل و خصائص آن حضرت به‌عنوان الگویى براى همه افراد بشریت کوشید.

photo_2018-03-21_07-21-52

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

شنبه ۱۱فروردین ۱۳رجب آغاز ایام البیض (اعتکاف)

ایام نوروز امسال مصادف شده است با ماه مبارک و پر خیر و فضیلت رجب، شهر الله الاعظم و ماه بندگى و عبادت خالصانه خداوند و فرصتى بسیار مغتنم براى خودسازى و حرکت و براى تغییر و دگرگونى درونى انسان مؤمن و توبه از گناهان. ماهى که در شأن و فضیلت آن روایات بسیارى وارد شده است و به فرموده حضرت رسول(ص) «ماه رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى‌که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خداى بزرگ مى‌گردد و غضب الهى از او دور مى‌گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.»
از فضیلت‌هاى باارزش ماه مبارک رجب آن است که ایام البیض در این ماه واقع شده یعنى سه روز بافضیلت سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه و از ایام بافضیلتى است که براى انجام «اعتکاف» شأن و منزلت بسیار والا و ارزشمندى براى آن ذکر شده است.

اعتکاف از لحاظ زمان و مکان فضیلتى بسیار والا دارد و فرصتى بسیار مناسب براى خودسازى و عبادت است. از لحاظ مکان این عبادت در خانه خدا یعنى مسجد انجام مى‌شود. اعتکاف همچون نماز نیست که در هرکجا بتوان اقامه کرد و مثل روزه نیست که در هرکجا بشود انجام داد بلکه باید در مسجد خانه خدا و نه هر مسجد بلکه مسجد جامع و مطرح شهر و منطقه و در مسجدالحرام و مسجدالنبى انجام شود. انجام اعتکاف در مسجد فضاى معنوى اعتکاف را در اجتماع مؤمنان بیشتر ایجاد مى‌نماید.

در روایت نبوى، ثمره و نتیجه اعتکاف، آمرزیده شدن تمام گناهان عنوان شده است: مَنِ اعتَکَفَ إیمانا وَ احتِسابا غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ.همه گناهان گذشته کسى که از روى ایمان و براى رسیدن به ثواب الهى معتکف شود ، آمرزیده مى‏شود.کنزالعمّال ، حدیث ۲۴۰۰۷.

هم‌چنین اعتکاف برخوردارى از پاداش انجام همه حسنات قلمداد شده است: «اَلْمُعْتَکِفُ یَعْکِفُ الذُّنُوبَ وَ یجْری لَهُ مِنَ الْاجْر کَاَجْرِ عامِلِ الْحَسَناتِ کل‌ها» معتکف گناهان را متوقف نموده [و از بین می-برد] و اجری بسان اجر انجام دهنده تمام نیکی‌ها دریافت می دارد.

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

دوشنبه ۱۳فروردین ۱۵رجب وفات حضرت زینب(س) (۶۲ ه ق)

۱۵ماه رجب و آخرین روز ایام البیض مصادف با وفات شهادت گونه عقیله بنى‌هاشم حضرت زینب کبرى(س) است. سالروز وفات این بانوى گرامى اسلام را به شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت عرض مى‌نمایم. آن حضرت پس از شهادت امام حسین(ع) بیش از یک سال و نیم زندگى نکرد و در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجرى قمرى، در ۵۶ سالگى از دنیا رحلت فرمود.

photo_2018-03-21_07-21-41

عمل بر مبناى دانش، بصیرت و عقلانیت یکی از شاخصه‌ های شخصیت زینب کبرى(س) است. آن حضرت چون تربیت‌شده دامان مادرى بزرگوار یعنى حضرت زهرا(س) بود، به عقلانیت و بصیرت بسیار والایى در دین و معارف الهى و عمل به آن دست یافته بود. این ویژگى به‌قدرى در شخصیت آن حضرت متبلور بود که حضرت زینب را «عقیله‌ى بنى‌هاشم» مى‌نامیدند. ویژگى و صفتى که مى‌توان از رفتار و گفتار و نیز خطبه‌هاى با معناى آن حضرت به‌خوبى درک نمود. پیامهایى که انقلاب کربلا را تا درون کاخ یزید در شام پیش برد و یزید و ابن زیاد را به زانو درآورد و تدبیر او بود که کاروان اسرا را با سربلندى به مدینه رساند و در طول اسارت عزت و سربلندى، عبادت و عرفان، حیا و عفّت، پاک‌دامنى و نجابت را به نمایش گذاشت. آن بانوى عالمه، با تعقل و بصیرتى که نسبت به تعالیم دینى داشتند، در خطبه‌ى خود در کاخ یزید به شیوه‌اى متقن و عقلانى به آیات قرآن استناد نموده تا مخاطبان خود را متأثر کنند. آن حضرت بیوفایى و خیانت کوفیان را به زنى مثال مى‌زند که رشته‌هاى خود را بعد از بافتن پنبه مى‌کند و تمام زحمات خود را بدون علت تلف مى‌سازد. این سخن بانوى کربلا برگرفته از آیه‌ى ۹۲ سوره‌ى نحل است که خداوند متعال در مورد وفاى به عهد و اهمیت آن سخن گفته،آنگاه مى‌فرماید: «و لاتکونوا کالّتى نقضت غزلها من بعد قوّهٍ انکاثا» و همانند آن زن سبک‌مغز نباشید که پشم‌هاى تابیده‌ى خود را پس از کامل شدن دوباره وا مى‌تابید!

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

دوشنبه ۱۳فروردین ۱۵رجب روز طبیعت

سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشن‌هاى نوروزى است. در این روز، مردم بنا بر سنتى فرهنگى، از خانه‌ها بیرون مى‌آیند و به دشت و صحرا و باغ مى‌روند تا آخرین روز عید را در طبیعت، و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه‌ها و جویبارها بگذرانند. این روز زیبا را، «روز طبیعت» نام گذارى کرده اند؛

در این عصر جدید که همه جا را آلودگى‌هاى مختلف پر کرده، و ماشین و دود و سر و صدا همه جا هست، مردمان به‌دنبال لحظه‌اى براى آرامش و بهانه‌اى براى دیدن همدیگر و با هم بودن هستند.شاید سیزدهم نوروز، تنها یک بهانه است؛ بهانه‌اى براى آشتى با طبیعت،برای احترام به طبیعت،فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکى آموخت و در بزرگسالى به کوچک ترها آموزش داد. «روز طبیعت»، فرصت بسیار مناسبى است تا این درس بزرگ را به فرزندان دلبندمان بیاموزیم. آن‌ها باید بدانند که طبیعت زیباى سرزمینمان ایران، خانه بزرگ تر همه ما به شمار مى‌آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زارها، ابتدا به خودمان برمى گردد.

photo_2018-03-21_07-21-57

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

اشاره ای کوتاه به محورهاى بیانات مقام معظم رهبرى‌در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوى در نخستین روز از سال ۱۳۹۷

نکته اول: همه‌ى مشکلات کشور قابل حل است؛ ما در کشور هیچ مشکلى که قابل حل نباشد نداریم؛ هیچ مشکلى که کلید آن و حلّ آن دست بیگانه‌ها باشد نداریم. مشکلات هست، امّا همه‌ى مشکلات کشور قابل حل است، کلیدش هم دست خود ملّت ایران و مسؤولین کشور است.

نکته‌ى دوّم: انقلاب با قدرت و با نشاط دارد پیش مى‌رود؛ چهل‌سالگى انقلاب دوران پیرى انقلاب نیست، دوران عقب‌گرد انقلاب نیست، دوران پختگى و نشاط انقلاب است. انقلاب در چهل‌سالگى، بحمدالله با قدرت، با حفظ شعارها و با برافراشته بودن پرچمهاى اصلى، همچنان دارد به پیش مى‌رود.

نکته‌ى سوّم:جوانانمان درهمه‌ى میدانهاسرمایه‌ى امیدکشورند؛جوانان خیلى باارزشند.درصنایع برتر،جوانها هستندکه مشغول فعّالیّتنددرمسائل فرهنگ وهنر،جوانهاهستندکه مشغول فعّالیّتند؛درنظامیگرى وفرماندهى، جوانهاهستندکه نقش‌آفرینى مى‌کنند؛درمدیریّت هم هرجاجوانهاباشند،مدیریّت،مدیریّت بانشاطترى خواهدبودو توصیه‌ى مااین است که درمدیریّتهاى مختلف،جوانهابیشتربه کارگرفته بشوندوبیشترمورداستفاده قراربگیرند.

نکته‌ى چهارم: دشمن امیدوار بودکه نسل سوّم انقلاب و نسل چهارم انقلاب از انقلاب روگردان بشوندولى‌ امروز گرایش و پایبندى نسل سوّم و چهارم انقلاب به انقلاب و علاقه‌مندى عمیق و پخته‌ى آن‌ها به انقلاب، از نسل اوّل اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. دشمن سعى مى‌کند مشکلات را بزرگ‌نمایى کند و به مراتب بزرگ‌تر و بیشتر از آن مقدارى که هست نشان بدهد.

photo_2018-03-21_07-22-06

نکته پنجم: همه‌ى مشکلات کشور، به توفیق الهى و به هدایت الهى، به دست جوانهاى ما قابل حل است. دشمن از بالندگى نسل جوان ما بشدّت نگران و عصبانى است. این‌که شما دیدید دشمنها آمریکایى‌ها و غربى‌ها این‌قدر با سانتریفیوژهاى ما مخالفت کردند، فقط به‌خاطر این نبود که این سانتریفیوژها اورانیوم را غنى مى‌کند، بلکه بیشتر از آن به‌خاطر این بود که این حرکتِ علمى، ذهن جوانان ما را غنى مى‌کند، آن‌ها را آماده مى‌کند براى کارهاى بزرگ‌تر؛ بیشتر از این جهت که توانایى جمهورى اسلامى را در بالنده ساختنِ نسلِ جوانِ کشور نشان مى‌دهد. من به شما عرض بکنم جوانهاى عزیز ما این کشور را خواهند ساخت، بهتر از آن‌چیزى که در ذهن نسل قبلى وجود داشته است؛ ان‌شاءالله بهتر خواهند ساخت و خواهند توانست پرچم استقلال و عظمت و شرافت این کشور را از آنچه تا امروز بوده است، بلندتر کنند.

لذادرنام‌گذارى سال ۱۳۹۷ از سوى رهبر معظم انقلاب به سال حمایت از کالاى ایرانى، اقدامى اساسى در حل بخشى از مشکلات اقتصادى کشور است.تعیین این شعار براى سال جدید نشان مى‌دهد که على‌رغم وجود مشکلات در حوزه تولید و کالاى ایرانى، بخشى دیگر از مشکل هم در بى‌توجهى و عدم حمایت از کالاى ایرانى براى تقویت آن است. درواقع، رهبرمعظم انقلاب با تشخیص درست مسأله اقتصاد کشور، بر نقطه‌اى دست گذاشته و تأکید کرده‌اند که اساسى و زیربنایى است و دقت و توجه به آن مى‌تواند بسیارى از مشکلات اقتصاد کشور را حل و رفع کند.

حمایت از کالاى ایرانى بخش ابتدایى و در عین حال، مهم‌ترین بخش از یک زنجیره‌ى راهبردیِ مهم است که مى‌تواند به حل جدى مشکلات اقتصادى – اجتماعى کشور کمک کند. چراکه حمایت از کالاى ایرانى سبب رونق تولید داخلى مى‌شود و این امر نیز به نوبه‌ى خود، باعث افزایش اشتغال شده و بخشى از مشکل بیکارى را حل مى‌کند که این نیز به نوبه‌ى خود مى‌تواند در کاهش و حل مسائلى چون آسیب‌هاى اجتماعى مفید باشد.در حقیقت مقام معظم رهبرى با این نامگذارى به‌صورت کاملاً شفاف مهم‌ترین بند اقتصاد مقاومتى را مطالبه کرده‌اند و در این میان وظایف دولت و مسؤولان از یک طرف و مردم را از طرف دیگر مشخص کرده‌اند.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@# 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --