اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:اصل وباطن حقيقى اسلام،مبارزه باظلم واستكبارودفاع ازحق مظلومين است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:اصل وباطن حقيقى اسلام،مبارزه باظلم واستكبارودفاع ازحق مظلومين است

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته بیست هفتم فروردین 97باحضور اقشارمختلف مردم به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1- پيامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند.

2-انسان مىتوانددرسايه نبوت،ازنظرفكربه جايى برسدكه فقط فكرخير وانديشه پاك داشته باشد.

3- اگر قلب با واقعيات الهى كنترل نشود،به خنجر تيزى تبديل خواهدشد كه از پشت به هر كسى مى زند.

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1-بشرامروزى على‌رغم تمام پيشرفت‌هايى كه درزمينه علم وفناورى بدست آورده،درجاهليتى عمیق فرورفته است.

2-ويژگى‌هاى جاهليت اولى و جاهليت قبيله‌اى در عصر بعثت و عصر جديد.

3-انسان امروزی باكنارزدن دين ازصحنه زندگی دچار همان بلايى شده كه بشردردوران جاهليت اولى بدان مبتلاشد.

4- ارتش از زمان انقلاب تاكنون حضور فعال و قدرتمندى را در راستاى حفظ نظام اسلامى داشته است.

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2018-04-12_13-23-01

اوصيکُم يَاعِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

موضوع بحث امروزما درخطبه اول که درآستانه بعثت پربرکت رسول خدا قرارگرفته ایم پیرامون بعثت رسول مکرم اسلام است.بزرگ ترين حادثه تاريخ بشر، بعثت پيامبران خداست. پيامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند، زيرا بى شك، سعادت دنيا و آخرت انسان و خرابى دنيا و آخرت او دراصلاح و فساد سه عضو است.

هدف اوّل: اصلاح عقل

اصلاح عقل، رشد فكر انسان و قرار دادن انديشه او در مسير صحيح و سلامت است، زيرا انسان مى تواند در سايه نبوت، از نظر فكر به جايى برسد كه فقط فكر خير و انديشه پاك داشته باشد و در مغز او نقشه صلاح و پاكى باشد

ازهركسى كه نزد ايشان تعريف مى كردند، دو پرسش مى فرمود، اگر مثبت بود، مى گفت: تعريف شما درست است، اگرنه، مى فرمود: عقل او چگونه است؟ يا درباره مرگ چگونه فكر مى كند؟ آيا او با عينك مادى به دنيا مى نگرد يا اعماق عالم را مى بيند؟ انبيا به عقل انسان ها حركت مى دهند و دنياى وسيعى را در برابر انديشه آنها باز مى كنند.

photo_2018-04-12_13-20-55

حكايت قاضى بلخ با فرد زرتشتى

قاضى بلخ كه حافظ ناموس و مال و جان مسلمانان بوده است، در دادگاه نزد زرتشتى قديمى و آتش پرست مى رود و به او مى گويد: مى دانم آتش پرست هستى، اما مى خواهم دخترم را شوهر دهم، به چه كسى بدهم. آمدم با تو مشورت كنم. از تعجّب بهت زده شد. قاضى مسلمانان كه امين جان و مال و ناموس مردم است براى شوهر دادن دخترش از من مشورت مى خواهد. گفت: آقاى قاضى من نمى توانم طرف مشورت شما واقع شوم. گفت: آقا من قاضى هستم و قدرت هم دارم بايد در اين مشورت به من كمك كنى. آن زرتشتى عاقل بود بيرون گود ايستاده نگاه مى كرد، گفت: حالا كه مجبور هستم به تو مى گويم كه شاهان ايران براى شوهر دادن دختر هميشه دنبال پولدارها بودند، قيصران روم براى شوهر دادن دختر دنبال داماد صاحب جمال بودند، بزرگان عرب براى شوهر دادن دختر دنبال حسب و نسب و قبيله بودند، تنها كسى كه براى شوهر دادن دختر دنبال حقيقت بود، فقط محمد بن عبداللّه صلي الله عليه و آله بود. شما دخترت را به اهل حقيقت شوهر بده. طرف زرتشتى است، ولى از شعاع نور پيامبر كه از دور به او رسيده، عقل او اين حركت را پيدا كرده و اين اندازه فهميده است كه شاهان عجم و قيصران روم و بزرگان عرب خطاكار بوده اند. تنها كسى كه در حيات و زندگى اشتباه نداشته، رهبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه و آله بوده است.

هدف دوم بعثت (اصلاح قلب)

اما هدف دوم نبوت و بعثت انبيا، براى اصلاح قلب مردم بوده است. مردم ممكن است عقل خود را از علم پُر كنند،اگر عقل درستى نباشد و اگر قلب با واقعيات الهى كنترل نشود، عقل با علم به تنهایی به خنجر تيزى تبديل خواهد شد كه از پشت به هر كسى مى زند. نبوت تنها بر علم تكيه ندارد. قرآن مى فرمايد :«يَوْمَ لاَ يَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللّه َ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» {شعراء/88 ـ 89}روزى كه هيچ مال و اولادى سود نمى دهد ، مگر كسى كه دلى سالم [ از رذايل وخبايث] به پيشگاه خدا بياورد.

photo_2018-04-12_13-21-24

يكى ازعقل هاى پرقدرت كه ضررش از حيوانات شرور براى بشر بدتر بوده است، در سوره اعراف و جمعه از دانشمند زمان بنى اسرائيل كه قلب خود را كنترل نمى كردند، به سگ هارتعبير مى كند.

« فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ»{اعراف (7) : 176}

پس داستانش چون داستان سگ است [ كه ]اگر به او هجوم برى ، زبان از كام بيرون مى آورد ، واگر به حال خودش واگذارى [ باز هم ]زبان از كام بيرون مى آورد .

آيا كسانى كه از زمان فتحعلى شاه تا بهمن 57 كشور را به باد دادند، بى سوادهاى اين مملكت بودند؟ سيصد سال در اين كشور قرارداد استعمارى امضا شد و قراردادها هم در ايران و هم در انگلستان است، قراردادها را هم يا مهندسان يا دكترها امضا كرده اند. در تمام دوره حكومت قاجار، فقط چند نفر قرارداد را امضا نكردند؟ يكى قائم مقام فراهانى، چه قدر حاكم بوده است؟ يكى ميرزا تقى خان امير كبير و ديگرى هم شهيد شيخ فضل اللّه نورى و در اين اواخر هم در چند دوره مجلس، سيد حسن مدرس بود، اما كسى كه از همه قوى تر در برابر گرگ استعمار ايستاد، رهبر كبير انقلاب بود.

هدف سوم بعثت (اصلاح نفس)

سومين هدف انبيا براى اصلاح نفس و به تعبير ساده تر، اصلاح اخلاق و آراستن مردم به صفات الهى با تأكيد بر اخلاق الهى است. دستورهاى مهمى هم كه در جانب عقل است، در اصلاح قلب و نفس است كه اين دستورها در يك مجموعه وسيعى در قرآن، گنجانده شده است.

در آية 2 از سوره مباركه جمعه علت بعثت را اين طور بيان مي‌كنند: هُوَ الذي بعث في الاُميّن رَسوُلاً مِنهُمْ يَتلوُا عَلَيْهمِ ءايتهِ وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلمُهم الكتب و الحكمة و ان كانوُا مِنْ قبلُ لَفي ضَلالِ مُبين او پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ برانگيخت از ميان شما كه برايتان آيات خدا تلاوت كند و تهذيب و تزكيه نفس و تعليم كتاب و حكمت را به شما بياموزد

photo_2018-04-12_13-21-34

همة ترقيّات و پيشرفت علمي و صنعتي, موقعي به ثمر مي رسد منتج خواهد بود كه توأم با ايمان و اصلاح دروني آن عالم يا هنرمند باشد. طبيبي كه طبق خواستة دل كار مي‌كند, صنعتگري كه تحت تأثير نفس صنعت خود را عرضه مي‌كند, خلاصه‌ آحاد مردم اگر به سبب آسيب‌پذيري دل از مكارم اخلاق و تهذيب نفس فاصله گيرند. نفس اماره بر آنها مسلط گردد, در نتيجه چنين جامعه‌اي از سعادت حقيقي باز مي‌ماند، لذا خداوند متعال تهذيب نفس بشر را در حركت نمادين پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ قرار داده تا اين رفتار براي ما انسانها سرمشق باشد. حركتي كه بازتاب آن در جامعه تبديل به يك كار خوب و پسنديده و يا اخلاق كريمانه بشود

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم

خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

شنبه 25فروردين 27رجب مبعث حضرت رسول اكرم(ص)

 از مباحث مهم اعتقادى در رابطه با اين واقعه دينى و الهى، هدف و فلسفه از مبعث رسول گرامى اسلام است. مهم‌ترين و جامع‌ترين هدف بعثت پيامبر اكرم(ص) و نيز تمامى انبيا الهى از آغاز تا خاتم، هدايت و تزكيه و بازداشتن از جهل و گمراهى همه انسان‌ها در تمامى ادوار تاريخ است. نجات ازجاهلیتی که تمام مردم آن عصررا فراگرفته بود.

photo_2018-04-12_13-22-48

 انسان امروزى على‌رغم تمام پيشرفت‌هايى كه در زمينه علم و فناورى بدست آورده، به‌دليل انحراف از مسير فطرت الهى و خداجوى خود كه در دين اسلام و از سوى پيامبر و ائمه اطهار(ع) تبليغ و ارسال شد، در ورطه جاهليتى فرو افتاده است كه بايد آن‌را «جاهليت مدرن» دانست

ويژگى‌هاى مهم اين دوره جاهليت، مشابه با دوره جاهليت اولى در عصر پيامبر است، اوصافى چون غلبه ارزش‌هاى مادى بر ارزش‌هاى الهى و دينى، غلبه يافتن ثروت و قدرت بر معنويت، قدرت يافتن ثروتمندان با تطميع و فريب بر ضعيفان، زورگويى و ظلم ظالمان بر ضعيفان، انحراف افكار عمومى از طريق تسلط بر فكر و ذهن انسان امروز، فريفتگى ثروتمندان و بازيچه شدن توسط قدرتمندان و مهم‌تر از همه انحراف دين از مسير واقعى و حقيقى آن.

در قرآن كريم در بخشى از آيه ۳۳ سوره احزاب، خداوند از تعبير «جاهليه الاولى» خطاب به برخى از زنان پيامبر (ص) استفاده كرده و مى‌فرمايد «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى»، به اين معنى كه همانند جاهليت نخستين در جامعه ظاهر نشويد. بنا به ديدگاه برخى مفسرين عبارت «جاهليت الاولى» اشاره به جاهليت عصر قبل از پيامبر اسلام دارد.
نكته ديگر اين‌كه طبق ديدگاه مفسرين، تعبير «جاهليه الاولى» اشاره به جاهليت ديگرى است كه بعد از آن و در زمان‌هاى آينده رخ خواهد داد و اين معنا، اين آيه را دربردارنده معنايى پيش‌گويانه نموده است. چراكه بعدازاين دوران، اسلام ظهور كرد و نمى‌توان دورانى كه با ظهور اسلام همراه است را جاهليت اخرى ناميد، به‌همين‌دليل بايد درزمانى ديگر و بعد از آن واقع شود. چنان‌كه خود وجود مقدس رسول گرامى اسلام(ص) زمان بعثت خود را مابين اين دو جاهليت عنوان نموده و مى‌فرمايد: «بعثت بين جاهليتين الأخراهما شر من أولاهما؛ من بين دو جاهليت كه دومين آن سخت‌تر از اوّلى است، برانگيخته شده‌ام.» (معجم احاديث الإمام المهدى(ع) الشيخ على الكورانى العاملى ج‌۱ ص ۴۴)هم‌چنين در روايتى امام باقر(ع) در تفسير اين آيه چنين بيان فرموده‌اند: «سَتَكُونُ جَاهِلِيَّةٌ أُخْرَى، جاهليت ديگرى نيز به‌زودى اتفاق خواهد افتاد.» (بحار الأنوار ج‌۲۲؛ص ۱۸۹)

با توجه به اين موضوع و تطبيق اين ويژگى‌ها با زمانه حال، مى‌توان اين دوره را دوره «جاهليت اخرى» ناميد كه مى‌توان آن‌را «جاهليت مدرن» امروزى دانست. با توجه به اين رويكرد، مقام معظم رهبرى از تعبير «جاهليت مدرن» براى توصيف اين دوران استفاده نمودند

photo_2018-04-12_13-22-01

 ويژگى‌هاى جاهليت اولى و جاهليت قبيله‌اى در عصر بعثت و عصر جديد

براى آشنايى با برخى از ويژگى‌هاى دوران جاهليت قبل از اسلام مى‌توان به سخنان شخص اميرالمؤمنين على (ع) كه در دامن پيامبر تربيت يافته است مراجعه کنیم ،آن بزرگوار در خطبه دوم نهج‌البلاغه درباره توصيف اين دوران مى‌فرمايند: «خداوند پيامبر اسلام(ص) را زمانى فرستاد كه مردم در فتنه‌ها گرفتار شده، رشته‌هاى دين پاره شده و ستون‌هاى ايمان و يقين ناپايدار بود. در اصول دين اختلاف داشته و امور مردم پراكنده بود. راه رهايى دشوار و پناهگاهى وجود نداشت. چراغ هدايت بى‌نور و كوردلى همگان را فراگرفته بود. خداى رحمان معصيت مى‌شد و شيطان يارى گرديد. ايمان بدون ياور مانده و ستون‌هاى آن ويران گرديده و نشانه‌هاى آن انكار شده، راه‌هاى آن ويران و جاده‌هاى آن كهنه و فراموش گرديده بود. مردم جاهلى شيطان را اطاعت مى‌كردند و به راه‌هاى او مى‌رفتند و در آبشخور شيطان سيراب مى شدند. با دست مردم جاهليت، نشانه‌هاى شيطان، آشكار و پرچم او برافراشته گرديد. فتنه‌ها، مردم را لگدمال كرده و با سم‌هاى محكم خود نابودشان كرده و پابرجا ايستاده بود. اما مردم حيران و سرگردان،بى‌خبر و فريب‌خورده، در كنار بهترين خانه (كعبه) و بدترين همسايگان (بت‌پرستان) زندگى مى‌كردند. خواب آن‌ها بيدارى و سرمه چشم آن‌ها اشك بود؛ در سرزمينى كه دانشمند آن لب فروبسته و جاهل گرامى بود.»

هم‌چنين آن حضرت در خطبه ۹۵ نهج‌البلاغه نيز در بيان شرايط زمانه بعثت حضرت رسول و در بيان ويژگى‌هاى دوران جاهليت مى‌فرمايند: «خدا پيامبر اسلام(ص) را هنگامى مبعوث فرمود كه مردم در حيرت و سرگردانى بودند، در فتنه‌ها به‌سر مى‌بردند، هوا و هوس بر آن‌ها چيره شده، و خودبزرگ‌بينى و تكبر، به لغزش‌هاى فراوانشان كشانده بود، و نادانى‌هاى جاهليت پست و خوارشان كرده، و در امور زندگى حيران و سرگردان بودند، و بلاى جهل و نادانى دامن‌گيرشان بود. پس پيامبر(ص) در نصيحت و خيرخواهى نهايت تلاش را كرد، و آنان را به راه راست راهنمايى، و از راه حكمت و موعظه نيكو، مردم را به خدا دعوت فرمود.»

با توجه به اين دوران، مى‌توان جاهليت مدرن كه در اين زمانه حاضر رخ‌داده است را شناخت. انسانى كه توانسته تا عمق كيهان را شناسايى كند و دستاوردهاى عظيمى در علم و صنعت به دست آورد، اما در جاهليتى غرق‌شده است كه راه نجاتى از آن نيست. چراكه اين جامعه نيز با به كنار راندن دين از صحنه اجتماعى و خانوادگى دچار همان بلايى شده است كه بشر در دوران جاهليت اولى بدان مبتلا شده بود. انسان در اين زمان براى اين‌كه بتواند به خواسته‌ها و اميال خود دست يابد از هر كارى فروگذار نكرده است.

عده‌اى بر اين جهان حكومت مى‌كنند كه ارضاى نيازهاى خود را در رأس همه امور مى‌بينند و براى رسيدن به هر آنچه مى خواهند دست به جنايات بزرگى مى‌زنند كه تاريخ تاكنون به خود نديده است. در اين ميان عده‌اى از مسلمانان كه با رسيدن به قدرت و ثروت، دين و مظاهر دينى را به‌عنوان اصل دين به مردم معرفى مى‌نمايند و دين را وسيله‌اى براى رسيدن به خواسته‌هاى خود مى‌سازند نيز از اين گروه محسوب مى‌شوند. ويژگى‌هايى كه حضرت امير در حكمت ۳۶۹ نهج‌البلاغه، بيان نموده و اين دوران را پيش‌بينى كرده‌اند، اشاره به اوضاع اين زمان يعنى جاهليت مدرن دارد: «روزگارى بر مردم خواهد آمد كه از قرآن جز نشانى و از اسلام جز نامى باقى نخواهد ماند. مسجدهاى آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدايت ويران است. مسجدنشينان و سازندگان بناهاى شكوهمند مساجد، بدترين مردم زمين باشند كه كانون هر فتنه و جايگاه هرگونه خطاكارى‌اند. هركس از فتنه بركنار است او را به فتنه بازگردانند و هركس كه از فتنه عقب‌مانده او را به فتنه‌ها كشانند…»

اين ويژگى‌ها قابل تطبيق با دوران كنونى ما است كه برخى سردمداران در كشورهاى عربى با رسيدن به پول و ثروت بى اندازه و با دست‌آويز نمودن دين مبين اسلام و تفسير آن به‌صورت و شكل دلخواه خود، آن‌را وسيله‌اى براى رسيدن به قدرت بيشتر و بازى نمودن در عرصه سياست و كشورگشايى در كنار ابرقدرت‌هاى بزرگ دنيا ساخته‌اند. در حالى كه اصل و باطن حقيقى اسلام، مبارزه با ظلم ظالمان و دفاع از حق مظلومين و مبارزه با استكبار و سلطه‌طلبى شياطين زمانه است.لذاپیام بعثت این است که هرکجا ظلم وبیعدالتی واستکباروجوددارد باید فریاد کشید ودرمقابل او ایستادگی کرد{تکبیرنمازگزاران}

photo_2018-04-12_13-22-16

اين عده از مسلمانان همچون انسان‌هاى دوران جاهليت اولى كه بر سنت‌ها و رسوم و پشتوانه‌هاى قبيله‌اى خود باليدند و آن‌را معيار و ارزش قرار مى‌دانند، امروز نيز اين تفكر باعث شده كه اين عده همچنان همانند گذشته بر اين تفكر تكيه كنند و خود را برتر از ديگران بدانند و پول و سرمايه ملى كشور خود را در جهت‌هايى سرمايه‌گذارى كنند كه نيازها و خواسته‌هاى اربابان پول و قدرت در جهان همچون صهيونيست‌ها را تأمين مى‌كند. چنان‌كه امروزه شاهد هستيم اين عده با خرج و هزينه‌هاى بسيار و با دستاويز قرار دادن اسلام و شكل دادن صورت افراطى اسلام‌گرايى در جهان، گروه‌هاى تروريستى همچون داعش را براى مبارزه با ديگر گروه‌ها و فرق اسلامى در جهان شكل داده‌اند كه در اصل تأمين‌كننده خواست و نياز امپرياليسم جهانى هستند و در يك جنگ نيابتى اهداف آنان را محقق مى‌كنند. كسانى كه به‌ظاهر از مبانى و اصول اسلامى همچون حجاب دفاع مى‌كنند و انسان‌هاى زيادى حتى مسلمانان ديگر را به قتل مى‌رسانند، اما سرانشان بزم عيش و نوش را با ستمكاران و سردمداران قدرت تدارك ديده، بهترين امكانات لذت‌جويى و شهوت‌رانى جهان را در اختيار خود دارند. جاهليتى كه اگر سران آن روزگار همچون ابوسفيان و ابولهب سر از گور بردارند، در پيش اين حاكمان خود را شرمنده نخواهند يافت. چراكه ابزار قدرتى كه اينان با تكيه بر قبيله و قدرت قبليه‌اى خود بدان دست يافته‌اند و با آن حكومت مى‌كنند، بسى قدرتمندتر از زمان آنان است.

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

چهارشنبه 29فروردين 1شعبان روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني

بيست‌ونه فروردين، مصادف با روز ارتش جمهورى اسلامى ايران و بزرگداشت حماسه‌آفرينى‌هاى دلاور مردان اين نيروى مقدس و مقتدر نظامى جمهورى اسلامي ايران از ابتداى پيروزى انقلاب اسلامى تا به امروز است؛ اين مناسبت را به فرماندهى معظم كل قوا و تمامى نيروهاى ارتش جمهورى اسلامى تبريك و تهنيت عرض مى‌نماييم.

نامیدن این روز که به فرمان تاريخى حضرت امام بود،سبب شد ارتش از آن زمان تاكنون حضور فعال و قدرتمندى را در راستاى حفظ نظام اسلامى داشته باشد كه از آن جمله حضور در بسيارى از عمليات‌هاى پيروز جنگ تحميلى با تقديم نمودن هزاران شهيد و جانباز است. اين روز عزيز و ياد و خاطره شهيدان ارتش جمهورى اسلامى ايران را گرامى داشته و از خداوند منان علو درجات آن شهيدان را خواستاريم.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@# 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --