اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: انقلاب،با فرهنگ مقاومت وشهادت ،ماندگار می شود

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: انقلاب،با فرهنگ مقاومت وشهادت ،ماندگار می شود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز جمعه اینهفته ۱۸ بهمن ماه ۹۸ مصادف بادوازدهم جمادی الثانی ۱۴۴۱به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱٫ یکى از حکماى راستین و بزرگ تاریخ, حضرت لقمان(ع) است.

۲٫ اى پسرجان! من چهار صد پیامبر را خدمت کردم, و از گفتار آنها چهار سخن را برگزیدم.

۳٫ چشم یکی از راه های ورودی اطلاعات جهان خارج و تغذیه کننده روان است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫ تکریم مادران وهمسران شهدا،تکریم ارزش‌هاى انقلاب و جهاد و شهادت است.

۲٫ انقلاب برای تداومش نیاز به دو فرهنگ دارد،فرهنگ مقاومت وفرهنگ شهادت!!

۳٫ مهمترین آرزو و هدف دشمن، مشارکت حداقلی مردم ایران درانتخابات است.

مشـــــــــــــــــــروح خطبـــــــــــــه اول:

بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20200207_151024_568

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

یکى از حکماى راستین و بزرگ تاریخ, حضرت لقمان(ع) است که نامش در قرآن دو باربا عظمت یاد شده و یک سوره قرآن (سى و یکمین سوره) به نام او است. خداوند او را در قرآن براین اساس یاد کرده که فرزندش را به ده اندرز بسیار مهم و سرنوشت ساز نصیحت کرده, و این نصایح در ضمن پنج آیه سوره لقمان ذکر شده است.
مطرح شدن لقمان و حکمت هاى دهگانه او در قرآن, و یک سوره به نام او, در کتابى که جاودانى و جهانى است بیانگر آن است که خداوند مى خواهد نام لقمان و روش و نصایح حکیمانه او را در پیشانى ابدیت ثبت کرده , و تابلو قرار دهد, تا شیفتگان حق و عرفان در هر نقطه و عصرى, در پرتو آن هدایت یابند, و از فیوضات آن براى پاک سازى و به سازى بهره جویند.

 نام او لقمان, و کنیه او ابوالاسود است ,او در سرزمین نوبه (واقع در کشور سودان یکى از مناطق افریقا) چشم به جهان گشود.و به گفته بعضى او پسرخاله یا خواهرزاده ایوب(ع) بود,او عمر طولانى کرد, که عمرش را از دویست تا ۵۶۰ سال, و از هزار تا ۳۵۰۰ سال نوشته اند, در عین حال بسیار زاهد بود, و دنیا را به اندازه عبور از سایه اى به سایه دیگر در نزدیک آن مى دانست. لقمان(ع) بیشتر عمرش را در خاورمیانه, به خصوص در فلسطین و بیت المقدس گذرانده است, و نقل شده که قبرش در ایله (یکى از بندرهاى فلسطین) است.

 او داراى فرزندان بسیار بود, آنها را به گرد خود جمع مى کرد, و نصیحت مى نمود. و به گفته بعضى گرچه با گفتن ((یا بنى; اى پسرک من)) تنها پسر بزرگش به نام باران را مورد خطاب خود قرار مى داد, ولى خطاب او در حقیقت به همه پسران و فرزندانش, بلکه به همه انسان ها بود, و با این تعبیر مهرانگیز مى خواست عواطف آنها را جلب کند, و به آنها بفهماند که من همانند پدر دل سوز براى شما هستم, نصایح دل سوزانه مرا که از روى خیرخواهى است بپذیرید.

براى این که باز لقمان را بیشتر بشناسیم نظر شما را به این حدیث جلب مى کنیم, او خطاب به فرزندش چنین گفت: یا بُنَیَّ اِنّی خَدَّمْتُ اَرْبَعَمِأَهَ نَبِیٍ و أخذْتُ مِنْ کَلامِهِمْ أرْبَعَ کلماتٍ، و هِیَ: إذا کُنْتَ فی الصّلوهِ فَاحْفَظْ قَلْبَکَ، وَ إذا کُنْتَ عَلَی المائدهِ فَاحفَظْ حَلقَکَ، و إذا کُنْتَ فی بَیْتِ الْغَیْرِ فَاحْفَظْ عَینَک، وَإذا کُنْتَ بَیْنَ الخَلقِ فَاحْفَظْ لِسانَکَ»؛( المواعظ العددیه, ص۱۴۲)

اى پسرجان! من چهار صد پیامبر را خدمت کردم, و از گفتار آنها چهار سخن را برگزیدم:

۱ـ هنگامى که در نماز هستى, حضور قلبت را حفظ کن

بدون شک روح نماز، حضور قلب است؛ هر چند نماز بی حضور قلب نیز صحیح است و موجب اسقاط تکلیف و وظیفه می شود؛ ولی آنچه که انسان را تربیت می کند و معراج مؤمن نامیده شده است، و او را از فحشا و منکر و مفاسد اخلاقی باز می دارد و به سوی خوبی ها سوق می دهد و موجب «قرب الی الله» می شود، همان نماز با حضور قلب است.

حضور قلب؛ یعنی، توجّه قلب و روح انسان، به عبادت و محتوای آن و خود را در وقت عبادت، در محضر پروردگار و در حضور او یافتن و به امور خارج از عبادت، بی توجه بودن.  امروز از نظر علمی ثابت شده که حتّی غذا خوردن برای کسانی که به هنگام خوردن، توجّه آنها به امور دیگر است، به درستی مفید واقع نمی شود.

«انَّ العَبْدَ لُرفِعَ لَه مِن صَلاتِه نِصْفُها اوْ ثُلثُها اوْ رُبْعُها او خُمْسُها و مَا یرفَع لَه الا ما اقْبَلَ عَلَیه بِقَلبِه»( بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۳۸ )

«از نماز، نصف و یا یک سوم و یا یک چهارم و یا یک پنجم آن بالا می رود [و مورد قبول خداوند قرار می گیرد] و این مقدار بستگی به میزان حضور قلب انسان در نماز دارد».

۲ـ هنگامى که در کنار سفره نشستى گلویت را (از مال حرام) حفظ کن

مردی خدمت پیامبر (صلی الله و علیه وآله) آمد و عرض کرد دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمودند: «طَهّرْ مَأکَلَکَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ»: غذای خود را پاک کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز(. وسایل الشیعه، ج. ۱۴، باب ۴۶۷)

۳ـ هنگامى که به خانه دیگرى رفتى, چشم خود را (از نگاه به نامحرم) حفظ کن

چشم یکی از راه های ورودی اطلاعات جهان خارج و تغذیه کننده روان است، بزرگان دین با بهره گیری از قرآن و روایات به این عضو بسیار عنایت فرموده، مؤمنان را از خطرات استفاده های نا بجا از آن بر حذر داشته‌اند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این خصوص فرموده اند: «النظر سهم من سهام ابلیس مسموم من ترکها لله عزوجل لا لغیره اعقبه أمنا و ایماناً یجد طعمه»؛ نگاه آلوده تیر زهر آلودی از تیرهای شیطان است و اگر کسی برای خدا از آن درگذرد خداوند طعم ایمان وامنیت را به او می چشاند. چنانکه تیر های دشمن بر بدن انسان می نشیند و سبب از پا در آمدن او می گردد، نگاه های هوس آلود و نا بجا سبب می شود آرام آرام قلب و روح انسان مکدر شده، به نابودی گراید؛ چون شخص با نگاه به منظره حرام و فرستادن تصاویر آن به ذهن، عقل وقلب را به آنها مشغول کرده، فعالیت ها و تصمیمات بعدی خود را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

IMG_20200207_152836_747

۴ ـ و هنگامى که بین انسان ها رفتى, زبانت را حفظ کن.

جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِی فَقَالَ اِحْفَظْ لِسَانَکَ قَالَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِی قَالَ اِحْفَظْ لِسَانَکَ قَالَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِی قَالَ اِحْفَظْ لِسَانَکَ وَیْحَکَ وَ هَلْ یُکِبُّ اَلنَّاسَ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِی اَلنَّارِ إِلاَّ حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ(بحار الأنوار, جلد ۶۸ , صفحه ۳۰۳)

شخصى خدمت رسول صلّى اللّٰه علیه و آله رسید و درخواست توصیه و موعظه نمود حضرت فرمود.زبانت را حفظ‍‌ کن.عرض کرد.دیگر بفرما-فرمود زبانت را حفظ‍‌ کن.براى بار سوم تقاضا کرد.حضرت فرمود.زبانت را حفظ‍‌ کن. ویحک و هل یکب الناس على مناخرهم فی النار الا حصائد السنتهم. واى بر تو بجز محصولات زبان چیز دیگرى مردم را بصورت در آتش مى‌افکند؟.

سفارش حضرت لقمان، دقت در رفتار و رعایت نکات کلیدی اخلاقی در زندگی و جامعه را تبیین می‌کند باید سفارش حضرت لقمان به عنوان یک دستورالعمل جامع اخلاقی مورد توجه همگان قرار گیرد.

مشـــــــــــــــروح خطبــــــــــــه دوم:

خودم را وشما نماز گزاران عزیز را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!

قال امیرالمؤمنین(ع):« أیُّهَا النّاسُ! اِتَّقُواللّه َ ، فَإنَّ الصَّبرَ عَلَى التَّقوى أهوَنُ مِنَ الصَّبرِ عَلى عَذابِ اللّه ِ»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امیرمؤمنان میفرمایند: مردم تقوا پیشه کنید زیرا صبر و بردباری بر تقوا آسان تر است از صبر بر عذابی که بر آخرت ممکن است نصیب انسان شود. بنابراین انسان بخاطر رعایت تقوا در این دنیا ممکن است مشکلاتی را به جان بخرد ولی فردای قیامت از عذاب الهی در امان خواهد بود.

مطلباول: 

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳ جمادی‌الثانیه // سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) // روز تکریم مادران و همسران شهدا

۱۳جمادى الثانى مصادف است با سالروز وفات بانوى صبر و استقامت، حضرت «ام‌البنین» همسر گرامى حضرت امیرالمومنین(ع) و مادر علمدار کربلاحضرت قمر بنى‌هاشم ابوالفضل العباس(ع).

به همین مناسبت وفات این شیر زن صدراسلام که در زندگى وفادارانه خود با حضرت امیرمومنان(ع) سختى‌ها و مرارت‌هاى بسیارى را تحمل کرد و پس از آن نیز در عزادارى فرزندان شهید خود در واقعه جانگداز کربلا صبر و استقامت ورزید و به رشادت آنان فخر و مباهات کرد؛ روز «تکریم مادران و همسران شهدا» نام گذارى شده است تا جایگاه مهم این عزیزان در پیروزى اسلام و غلبه بر دشمنان گرامى داشته شود. بانوانى که با بصیرت و ولایتمدارى خود همچون حضرت‌ام البنین(س)ایمان، نگاه ولایتمدار، تفکر حسینى و شجاعت ایثارگرى را قطره قطره در کام فرزندانشان نشاندند

امروز تکریم رشادت‌ها و صبر و استقامت آنان، از ارزش‌هاى انقلاب و جهاد و شهادت است که باید تکریم شود و همچون سرمایه‌هاى انقلاب پاس داشته شود تا شیوه و روش تربیتى و سبک زندگى آنان، نسل به نسل در تربیت انقلابى و دینى جوانان این سرزمین، انتقال پیدا کند.

امروزه همهٔ مردم، آرامش و امنیت کشور را مرهون رشادت‌ها و ایثارگری‌های مادران و همسران شهدا می‌دانند و هرگز فداکاری‌هایشان را فراموش نکرده و نخواهند کرد.     

IMG_20200207_153109_793         

مطلبدوم:فرارسیدن ۲۲ بهمن وسالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی

در آستانه ۲۲ بهمن هستیم ما با توجه و عنایت حضرت حق چنین عزّتی را پیدا کردیم این را باید قدرش را بدانیم و این جای شکر دارد ما باید شاکر باشیم به درگاه الهی که با وجود اینکه دشمنان نمی خواستند انقلاب به مرز ۴۱ سالگی رسید

ان شاءالله همه ما در راهپیمایی ۲۲بهمن شرکت میکنیم و با امام و رهبری پیمان می بندیم چرا که امام در عصر خودش و مقام معظم رهبری امروز سُکاندار کشتی انقلاب هستند وبا حضوردرراهپیمایی با آنها پیمان می بندیم با آرمانهای دویست و سی هزار شهید پیمان میبندیم و به صحنه می آییم خصوصاً امسال در راهپیمایی ۲۲ بهمن در شرایطی قدم می گذاریم که دشمن را در تمام عرصه ها ناکام گذاشتیم مگر کم تلاش کردند توطئه کردند شیطنت کردند دراین چند ماهه اخیر آشوبها وشیطنتها شهادت امیر مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی اما ملت ما پاسخ وسیلی دیگری بر چهره کریه آنها خواهند زد{تکبیرنمازگزاران}

 انقلاب اسلامی یک حادثه منطقه‌ای نبود بلکه یک حادثه تاریخی بود که جهان را تحت تأثیر قرار داد و این تأثیرگذاری همچنان ادامه دارد.

نمازگزاران عزیز انقلاب برای تداومش نیاز به دو فرهنگ دارد، اگر این دو فرهنگ بماند، انقلاب مانده است و میماند.

فرهنگ اول فرهنگ مقاومت است اگر بر فرهنگ مقاومت پافشاری کنیم، کید دشمنان بی ثمر خواهد شد. در واقع فرهنگ مقاومت آب حیات انقلاب اسلامی است و انقلاب با این فرهنگ ماندگار میشود.افرادی که امروز دم از مذاکره میزنند میخواهند فرهنگ مقاومت را کمرنگ کنند که ملت ما درراهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخ آنها را خواهند داد{تکبیرنمازگزاران}

فرهنگ دوم فرهنگ شهادت است ، فرهنگ شهادت فرهنگ عشق به خدا و فرهنگ ایثار است. بالاتربن سرمایه انسان جان اوست و لذا جان عزیز را کف دست گرفتن و در معرض معامله با خدا قرار دادن، فرهنگ شهادت است.میبینیم شهدای عزیز را شهید حاج قاسم سلیمانی را که آرزوی شهادت داشت لذا شهادت او جان تازه ای به ملتهای منطقه دادکه امروز یک شعار دارند وآن خروج آمریکا از منطقه است.

IMG_20200207_151300_188

مطلب سوم:

انتخابات مجلس یازدهم به روز موعود خود؛ دوم اسفندماه نزدیک میشود. طبیعی است مهمترین آرزو و هدف دشمن، مشارکت حداقلی مردم ایران در این انتخابات است. شناخت شگردها و ترفندهای دشمن برای تحقق آرزوی شیطانیاش بسیار مهم است.که ان شاءالله هفته های بعد در این زمینه صحبت خواهم کرد

{والســــــــــــــــــــــــــــــلامعلیکـــــــــــــــــــــــــــــمورحمهاللـــــــــــــــــــــــــهوبـــــــرکاته}

لازمبهذکراست به مناسبت دهه مبارکه فجرپسازاقامهنمازجمعهمیزخدمتدرمصلینمازجمعهبرگزارشدومسؤولبهسؤالاتنمازگزارانپاسخدادند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --