اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:مذاکره با کشورهای اروپایی و احیانا آمریکا،به‌سبک قبلی اساسا پذیرفته شده نیست

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:مذاکره با کشورهای اروپایی و احیانا آمریکا،به‌سبک قبلی اساسا پذیرفته شده نیست

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه نوزدهم شهریور ماه ۱۴۰۰  مصادف با سوم صفر المظفر ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱.برای جوان،درس خواندن،عبادت کردن،اخلاق نیک،همکاری اجتماعی،ورزش صحیح و معقول جزو معروفات است .

۲ .چراهنگامیکه حضرت مهدی(عج)قیام میکندفرزندان قاتلین حسین(ع)رابه سبب اعمال پدرانشان به قتل میرساند

۳. یکی از عوامل مهم و اثرگذار در اینکه اشخاص امربه معروف و نهی ازمنکر کنند، راضی نبودن به گناه است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. حضرت رقیه (س) قبرش در شام مشهور و فلسفه ی وجود آن قبر در شام،رسوا کردن دشمنان دین است

۲. سه قول از علمای شیعه در خصوص روز شهادت امام مجتبی(ع) وجود دارد.

۳. مذاکره با کشورهای اروپایی و احیانا آمریکا،به‌سبک قبلی اساسا پذیرفته شده نیست

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

گفتیم حضرت همه چیز را فدای این تکلیف یعنی امربه معروف ونهی ازمنکر کرد هفته گذشته هم دو روایت در این رابطه تقدیم کردم

معروف چه چیزهایی هستند؟برای جوان، درس خواندن، عبادت کردن، اخلاق نیک، همکاری اجتماعی، ورزش صحیح و معقول و رعایت آداب و ۱ عادات پسندیده در زندگی، همه جزو اعمال خوب است .

تذکر ما اگر هنرمندانه باشد دل سنگ را هم آب میکند چه رسد به دل مردم کوچه و بازار که مملو از عشق ساالر شهیدان است. لبر یز از محبت علی و اولاد علی است

درزیارت اربعین دارد:

فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ 

خدا لعنت کند آن امتی را که بر آنچه بر سر تو آمد راضی شدند. نکشتند، ظلم و غارت نکردند، اما وقتی شنیدند چه بر سرت آمد رضایت دادند.

ببینید چقدر مطلب مهمی است. اینها دستشان به خون سیدالشهدا آلوده نشد ولی در نامه اعمالشان این گناه بزرگ نوشته شد. خدا نکند که انسان در قلبش نسبت به گناهی راضی باشد.

روایتی که عرض کنم خیلی قابل تأمل است. شخصی آمد خدمت امام علی بن موسی الرضا (ع) از حضرت سؤال کرد که آقا جان: چگونه هنگامیکه حضرت مهدی(عج) قیام میکند فرزندان قاتلین حسین (ع)را به سبب اعمال پدرانشان به قتل میرساند در حالی که خداوند میفرماید:

وَ لَا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ اُخْرَی

و هیچ گناهکاری بار گناه دیگری را به دوش نمیکشد«

امام ر ضا (ع)فرمودند: به سبب آنکه این فرزندان به اعمال پدرانشان رضایت دادند و به آن افتخار هم میکردند و هر کس به چیزی راضی شود مانند این است که آن را انجام داده باشد، سپس افزود:

ولو ان رجلاً قتل فی المشرق فرضی بقتله رجل فی المغرب لکان الراضی عند الله عز وجل شریک القاتل

اگر کسی در مشرق به قتل برسد و دیگری در مغرب باشد و به آن قتل رضایت دهد شخص راضی در نزد خداوند شریک قاتل است.

جواداالائمه (ع)میفرمایند:

مَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِیَهُ کانَ کَمَن شَهِدَهُ {حف العقول، ج ۱ ،ص ۴۵۶ }

هر کس در امری حاضر نباشد ولی بدان رضایت دهد مانند کسی است که در آن کار بوده و مشارکت داشته است.

یکی از اصحاب امام موسی کاظم (ع)به نام صفوان، شتران زیادی داشت که از کرایه دادن آنها، معیشت و زندگی خود را می گذراند و از همین جهت به او صفوان جمال میگفتند. صفوان میگوید: روزی خدمت حضرت امام موسی کاظم(ع) رسیدم. آن حضرت به من فرمود: ای صفوان! همه چیزتو خوب ونیکواست جزیک مورد! سؤال کردم:فدایت شوم ِ چیز آن چیست؟ حضرت فرمود: اینکه شتران خود را به این مرد )هارون خلیفه وقت) کرایه میدهی. عرض کردم: به خدا سوگند من از روی حرص و لهو چنین کاری نمیکنم. چون او به راه حج میرود، شتران خود را به او کرایه میدهم. خودم هم خدمت او را نمیکنم و همراهش نمیروم، بلکه غلام خود را همراه او میفرستم. حضرت سؤال کردند: آیا از او کرایه طلب داری؟ گفتم: فدایت شوم آری. آیا دوست داری او آن قدر زنده بماند تا باقی کرایه ات را به تو بدهد؟ گفتم: بله! امام(ع) فرمود: کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود. صفوان میگوید: بعد از این گفتگو با امام کاظم ، تمام ی شتران خود را فروختم {رجال الکشی ج ۲ ،ص ۷۴۰ ،ح ۸۲۸}

پس یکی از عوامل مهم و اثرگذار در اینکه اشخاص امربه معروف و نهی ازمنکر کنند، همین راضی نبودن به گناه است. بحث عکس العمل و اینکه چه برخوردی بکنیم به جای خودش؛ ولی اینکه فردی در درونش چه حسی نسبت به گناه دارد مسئله ای است که در روایات بر آن تأکید شده است. چراکه تا کسی نسبت به گناه حس منفی نداشته باشداصلاً عکس العملی نشان نمیدهد و قدمی در راه مقابله با آن برنمیدارد.

از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه حکمت شماره: ۱۵۴ روایت شده که فرمودند:

 الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى کُلِّ دَاخِلٍ فِی بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

وکانَ علیه السلام یقولُ فی مواعِظِهِ لأولیائهِ ومَوالیهِ: یابنَ آدمَ! عِفَّ عَن مَحارِمِ اللّهِ تعالى تَکُن عابِداً،( الخصال : ص ۱۶۹ ح ۲۲۲)

امام حسن علیه السلام در اندرزهایش به دوستان و وابستگانش: اى آدمیزاده، از آنچه خداى متعال حرام شمرده، خویشتندارى کن تا عابد شوى

یکشنبه ۵ صفر شهادت “حضرت رقیه(س)” در شام (۶۱ ق)

حضرت رقیه (علیها السلام) قبرش در شام مشهور و فلسفه ی وجود آن قبر در شام،رسوا کردن دشمنان دین است که بعد ها قضایای شام را انکارنکنند.  وقبر حضرت رقیه (علیها السلام) نشانه اسیر شدن زنها در این مکان مقدّس است وکسی دیگر نمی تواند قضایای شام را تکذیب کند.  و دفن حضرت رقیه و قبرشان در این مکان خود سند گویایی آن است .

از مرحوم علامه طباطبایی نقل شده است که برای حضرت رقیه (س) به دنبال سند نباشید. همین سند کافی است که وقتی انسان وارد حرم ایشان می شود بی اختیار قلبش می شکند و اشک او جاری می شود.

سهشنبه ۲۳ شهریور ۷ صفر شهادت “امام حسن مجتبی(ع)” (۵۰ ق)
سه قول علمای شیعه در خصوص روز شهادت امام مجتبی(ع)

یکی از این اقوال روز آخر ماه صفر که قائل آن مرحوم شیخ کلینی است؛ که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی، هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت نکرده اند.

قول دوم روز ۲۸ صفر است که اولین قائل آن شیخ مفید در کتاب (مسارّ الشیعه) است و این  در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد) از ذکراین روز به عنوان روز شهادت امام مجتبی (ع) خودداری و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است.

دومین قائل به این قول شیخ طوسی در کتاب (تهذیب الاحکام) است که البته قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی نیز  مورد تأیید قرار گرفته است.

اما قول سوم که هفتم صفر را سالروز شهادت امام مجتبی (ع) ذکر کرده‌اند مشهور تر است که یکی از کسانی که قائل بود شهادت سبط اکبر پیامبر(ص) در هفتم ماه صفر واقع شده، شهید اول است و مرحوم کفعمی نیز یکی دیگر از کسانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی (ع) در هفتم ماه صفر شده،   که این  محدث کبیر در کتاب شریف (مصباح) خود بدان اشاره کرده است.

یکی دیگر از بزرگانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی (ع) در هفتم صفر است مرحوم علامه شیخ حسین والد مکرم شیخ بهایی در کتاب (وصول الاخبار الی اصول الاخبار) و همچنین شیخ بهایی و مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء و برخی دیگر از اعاظم فقها هستند.

حضرت میفرمایند:
هَلاکُ الْمَرْءِ فى ثَلاثٍ: اَلْکِبْرُ، وَالْحِرْصُ، وَالْحَسَدُ؛ فَالْکِبْرُ هَلاکُ الدّینِ،، وَبِهِ لُعِنَ إ بْلیسُ. وَالْحِرْصُ عَدُوّ النَّفْسِ، وَبِهِ خَرَجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّهِ. وَالْحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ، وَمِنْهُ قَتَلَ قابیلُ هابیلَ. (بحارالا نوار: ج ۷۵، ص ۱۱۱، ح ۶)
هلاکت و نابودى دین و ایمان هر شخص در سه چیز است : تکبّر، حرص ، حسد.تکبّر سبب نابودى دین و ایمان شخص مى باشد و به وسیله تکبّر شیطان – با آن همه عبادت ملعون گردید.حرص و طمع دشمن شخصیّت انسان است ، همان طورى که حضرت آدم علیه السلام به وسیله آن از بهشت خارج شد.حسد سبب همه خلاف ها و زشتى ها است و به همان جهت قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند.
اشاره ای به موضوع مذاکره هم داشته باشم

یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح هست موضوع مذاکره هست

اخیرا در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رییس جمهور و وزیر امورخارجه در باره مذاکرات هسته‌ای به‌یک نکته دقیق و درست اشاره شده است و آن این‌که ؛ مذاکره برای مذاکره معنایی ندارد. مذاکره ایران با اروپا فقط و فقط برای رفع تحریم‌هاست.

که ابته اهدافی برای اروپایی ها میتوان تصور کرد ازجمله: ایران را کشوری منفعل نشان دهد که گویا به‌مذاکرات نیاز دارد.که البته ملت ما در طول ۴۲ سال گذشته نشان داده است که به مذاکره هیچ نیازی ندارد و باشدید ترین تحریمها بزرگوارانه کنار آمده است(تکبیر نماز گزاران)

دوم: با فرسایشی کردن مذاکرات، کشور را معطل مذاکرات نگاه دارد و توان مسئولان دیپلماسی و سیاسی را در همین مسیر بی‌انتها به‌هدر داده و از وظایف دیگر بازشان دارد.

سوم:ازبین بردن  فرصت ارتباطی و تبادلاتی ایران با دیگر کشورها ازجمله چین وروسیه

لذا اگر قرار است مذاکره ای صورت بگیرد اولاً  برنامه دولت سیزدهم بر تعامل با همه جهان و تداوم مذاکره با طرف‌هایی که داخل برجام هستند. آمریکا اگر می‌خواهد؛ باید به‌برجام بازگردد و به‌خواست ایران تمکین کند و گرنه مذاکره معنایی ندارد.(تکبیر نماز گزاران)

ثانیاًمذاکرات به‌سبک قبلی اساسا پذیرفته شده نیست. باید الگوی جدیدی طراحی و اجرا گردد. ایران به‌مذاکرات باز می‌گردد اما با ” تعیین دستور جدید” و ” با محوریت طرح راهبردی مجلس” با نظارت ” شورای عالی امنیت ملی” در این صورت است که با مهندسی خردمندانه افکار عمومی ، برای رفع مشکلات موجود بر سر راه پرونده هسته‌ای اقدام مؤثری صورت خواهد گرفت.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --