اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک: نوسانات دلار و ارز در واقع یک جنگ تمام عیار اقتصادی است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک: نوسانات دلار و ارز در واقع یک جنگ تمام عیار اقتصادی است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه۱۲  اسفندماه ۱۴۰۱مصادف با دهم شعبان المعظم ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. امام معصوم در هر عصری وهرزمانی همچون ناظر امین و طبیب دوّاری است که بر اوضاع و احوال امّت و شیعیان خویش نظاره دارد
  2. امام زمان علیه السلام با توجه به آن آگاهی گسترده، هرگز شیعیان خود را فراموش نمی کند.

 .۳ از مهم ترین انتظارات آن حضرت از شیعیان و پیروان خویش، این است که تقوای الهی را پیشه کنند.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . دوران جوانی، دورانی است که اگر کسی از آن خوب استفاده کند می تواند تا پایان عمر خودش را به طور دقیق رقم بزند.

۲ . احسان و نیکوکاری یکی از آموزه های وحیانی و از مفاهیم پردامنه قرآنی است.

  1. هدف از جنگ ارزی، به هم ریختن اوضاع داخلی ایران است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله  درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی «

موضوع بحث ما پیرامون امام عصر ارواحنا و ارواح العالمین له الفداه بود

امام معصوم در هر عصری وهر زمان و دوره ای همچون ناظر امین و طبیب دوّاری است که  بر اوضاع و احوال امّت و شیعیان خویش نظاره دارد و هرگز آنها را فراموش نخواهد کرد و در گرفتاریها و سختیها تنها نخواهد گذاشت.در این جهت، فرق نمی کند که امام زمان علیه السلام حاضر و در منظر دیده ها باشد و یا غائب و پشت پرده غیبت باشد.

از امام عصر در این زمینه روایت شده که فرمودند: «وَجْهُ الاِنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی کَالاِنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ اِذا غَیَّبَتْها عَنِ الاَبْصارِ السَّحابُ(میزان الحکمه، ج۱، ص۲۸۹بهره مندی مردم از من در دوران غیبتم، مانند بهره وری از خورشید است، هنگامی که ابرها آن را از چشمها پنهان کرده باشند.

حضرت از اوضاع  و امور شیعیان خویش آگاه است، و ریز و درشت اخبار را با چشم تیزبین الهی و امدادهای غیبی نظاره گر است؛ چنان که می فرماید: «فَاِنّا یُحیطُ عِلْمُنا بِأَنبائِکُم وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْ ءٌ مِنْ اَخْبارِکُمْ» بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۵،علم ما به اخبار شما احاطه دارد و هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.

امام زمان علیه السلام با توجه به آن آگاهی گسترده، هرگز شیعیان خود را فراموش نمی کند، بلکه در تمام حالات ناظر و حامی آنها می باشد و بالهای عنایات و الطاف بی کران خویش را همیشه بر سر پیروان خود گسترده دارد؛ دراین مورد هم حضرت در توقیعی به شیخ مفید رحمه الله فرمود: «اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ وَلا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللأّْو اءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَعْداءُ.. {بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰} از یاری رساندن به شما کوتاهی نکرده، فراموشتان نمی کنیم، و اگر چنین نبود، حتما ناگواریها بر شما نازل می شد و دشمنان، شما را نابود می ساختند.

در روایت زیبای دیگری حضرت میفرماید«اَنَا خاتَمُ الاَوْصِیاءِ وَ بی یَدْفَعُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ اَلْبَلاءَ عَنْ اَهْلی وَشیعَتی؛{بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰} من خاتم اوصیا هستم و به وسیله من، خداوند عزیز و جلیل بلا را از خانواده و پیروانم دفع می کند.

سفارشات و دستورات حضرت از سر دوستی و دلسوزی است؛ چنان که خود در سخنان پر مهر و محبّتش می فرماید: «لَوْلا ما عِنْدَنا مِنْ مَحَبَّهِ صَلاحِکُمْ وَ الاِشْفاقِ عَلَیْکُمْ لَکُنّا عَنْ مُخاطَبَتِکُمْ فی شُغُلٍ »  اگر محبّتِ صلاح و خوبی شما در نزد ما نبود و نسبت به شما دلسوز و مهربان نبودیم، شما را مخاطب گفته های خود قرار نمی دادیم {بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۹}

توجه دارید نماز گزاران عزیز امامی که اینچنین، برای سلامت معنوی و هدایت واقعی رهروان خویش سفارش میکند به آنها توجه دارد دلسوز آنهاست متقابلاً انتظاراتی دارد که این انتظارات هم هدایتگر و سعادت آفرین است که امام زمان علیه السلام در زمان غیبت خویش از شیعیان و پیروان خویش دارد.

امروز به یک مورد اشاره میکنم و بقیه موارد را هم در خطبه های آینده تقدیم خواهم داشت.

انتظار اول: رعایت تقوا و تسلیم

از مهم ترین انتظارات آن حضرت از شیعیان و پیروان خویش، این است که تقوای الهی را پیشه ساخته، سرا پا تسلیم اوامر و نواهی اِمامان معصوم باشند. در این صورت است که سعادت دنیوی و اخروی انسان تأمین می شود حضرت میفرمایند: «فَاتَّقُوا اللّه َ وَ سَلِّمُوا لَنا وَ رَدُّوا الاَمْرَ اِلَیْنا فَعَلَیْنا الاِصْدارُ کَما کانَ مِنَّا الاْیرادُ وَلا تُحاوِلُوا کَشْفَ ما غُطِّیَ عَنْکُمْ»{بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۷۸} از خدا بترسید و تسلیم امر ما شوید و کارها را به ما واگذار کنید. پس بر ماست که شما را از سرچشمه معارف سیراب گردانیم، همان گونه که بردن شما به سوی سرچشمه به وسیله ما بوده است، و در پی آنچه از شما پوشیده شده است، نروید

اگر قدر تو را دانسته بودم 

اگر عهد و وفا نشکسته بودم

دل ما خانۀ غم ها نمی شد         

غم حجران نصیب ما نمی شد 

اگر شرط تولاّ کرده بودیم          

هرآنچه گفته بودیم کرده بودیم

نمی شد روز ما، شام سیاهی          

 نمی شد قسمت ما این تباهی

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

 اللهم صل علی نبیک ورسولک و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و وصل علی الصدیقه الطاهره فاطمه  سیّده نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّه و صل على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک

 ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم ولادت با سعادت قطب عالم امکان….درخطبه اول هم صحبت کردم اینجا به یک روایت اکتفاء میکنم.

امام عصر در توقیعی به شیخ مفید فرمود:

وَ لَوْ اَنَّ أشیاعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقائنا، اگر دلهاى شیعیان ما که خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق کند در وفا کردن به پیمانشان یکى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخیر نمى افتاد

 وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَهُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَهِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ.بحارالانوار ۵۳: ۱۷۷٫]

بلکه سعادت دیدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چیزى جز کارهاى ناشایست آنان ما را از ایشان محبوس نمى سازد.

شنبه / ۱۱ شعبان /ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) (۳۳ق)  روز جوان

دوران جوانی یکی ازفرصت های گران بها درطول زندگی بشراست. گاهی انسان توانمندی هایی دارد که خودش هم خبر ندارد. جوانی فصل نشاط است، فصل سبزی حیات است، فصل شیرین زندگی است. جوانی تکرار پذیر نیست، صفات جوانی باعث ماندگاری در کهنسالی و میانسالی است. که باید از آن استفاده کرد

دوران جوانی، دورانی است که اگر کسی از آن خوب استفاده کند می تواند تا پایان عمر خودش را به طور دقیق رقم بزند. دوران جوانی دوران رشد استعدادها و توانمندی هاست.

جوانان باید از سیره حضرت علی اکبر(ع) الگو بگیرند و آن را سرمشق زندگی خود قرار دهند و با ولایتمداری و اراده استوار به فکر پیشرفت و آبادانی کشور خود باشند.کشور را در حوزهای مختلف علمی و فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بسازند

جوانان همواره کانون توجه مصلحان و آماج تهاجم مفسدان بوده‌اند، زیرا عالم جوانی همان گونه که منشأ شور‌انگیزترین تجلیات عاطفی، روحی و بالندگی است.در معرض فتنه انگیزترین آسیب‌های فردی، اخلاقی و اجتماعی نیز هست.لذا، غفلت از تربیت و هدایت نسل جوان، موجب خسران  دولت‌هاست.

در دنیای امروز که به تدریج ارزش‌های انسانی تضعیف می شود و آسیب‌های اجتماعی تشدید می‌گردد، ضرورت دارد که برای هدایت و حمایت نسل جوان اقداماتی سریع و جدّی آغاز گردد.

یکشنبه / ۱۴ اسفند تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) روز احسان و نیکوکاری روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه

احسان و نیکوکاری یکی از آموزه های وحیانی و از مفاهیم پردامنه قرآنی است.  در قرآن هم دارای مصادیق فراوانی است

یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران، توجه به اقشار نیازمند و مستضعف جامعه است که در قالب «جشن عاطفه ها» «جشن نیکوکاری» «طرح اکرام» و طرحهای مشابه دیگر مردم به این فرمان الهی توجه میدهد.

امیرمؤمنان(ع) می فرماید: «  رأسُ الإیمانِ الإحْسانُ إلى النّاسِ  کمک به مردم رأس ایمان است»توجه دارید  در این روایات تنها احسانِ به مسلمانان یا مؤمنان مطرح نشده؛ بلکه احسان به مردم مطرح است؛ یعنی ایمان شرط  کمک به فقرا و نیازمندان نیست . لذا شایسته است با عنایت به پایان سال و آغاز سال جدید کمک به نیاز مندان …..

اشاره ای به تلاطمهای بازار ارز و طلا

در هفته گذشته متاسفانه نوسان شدید در بازار ارز شاهد بودیم باید عرض کنیم تلاطم‌های ارزی تصادفی نبوده و ما با یک جنگ ارزی تمام‌عیار مواجهیم که بعد از شکست پروژه براندازی پس از ۴ ماه تلاش، مرحله دوم آن یعنی نارضایتی اقتصادی شروع شده است و این جنگ با بازداشت دلالان و اخلالگران بازار ارز، قاعدتا حل نمی‌شود.که البته آنهم باید باشد.

در خصوص گرانی افسار گسیخته دلار و سقوط ارزش ریال، باید ادبیات مناسب و مواجهه متناسب داشت. هرچند افراد مختلف با زاویه دیدهای مختلف، تحلیل‌هایی ارائه می‌کنند و هر کسی از ظن خود، درباره این موضوع حساس سخن می‌گوید. اماکمتر کسی پیدا می‌شود که در مسأله ارزی، موضوع جنگ ارزی  را دنبال کند

بله با اخلال‌گران بازار سکه و ارز باید برخورد بشود، ولی این، اصل آن کاری نیست که باید در جای دیگری با افراد دیگری و شیوه‌های دیگری برخورد کرد.

مقام معظم رهبری از دهه نود همواره نسبت به جنگ اقتصادی و آقایی دلار هشدار می‌دهند.فرمودند:«مسئولین اروپایی می‌گویند اگر برجام نبود حتما جنگ بود؛ چرا می‌گویند جنگ؟ برای این‌که ذهن ما برود به جنگ؛ اما جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است،

تا زمانی که مسؤولین مربوطه ادبیات جنگ ارزی را متوجه نشوند و وجود جنگ عینی اقتصادی و مالی را باور نکنند و متناسب با این باور و چشم‌انداز جنگی، وضعیت مناسب اتخاذ نکنند، تقریبا هیچ اقدامی در مهار قیمت ارز و بهبود وضعیت معیشت موفق نخواهد بود.

امروز در زمینه قیمت ارز، با جنگ روانی مواجهیم و دشمن در حال بازی با روان ملت ایران و بالا بردن قیمت‌ها تحت تأثیر قیمت ارز است. باید تدبیر جدی برای جلوگیری از عرضه ارز در بازار آزاد اتخاذ شود.

طبق برخی گزارشات در کشورهایی مثل اروپا، شرق آسیا و شمال آفریقا، آفریقای جنوبی، ترکیه و…بازار آزاد ارز وجود ندارد.که چند صد هزار دلال از آن سود میبرند

 به هرحال باید تدبیری اعمال شود تا از بازی با روان ملت ایران که ناشی از فضای مدیریت آمریکا و کشورهای معاند با جمهوری اسلامی است، جلو گیری شود ومهار شود.{تکبیرنمازگزاران} چرا که هدف از این جنگ ارزی، به هم ریختن اوضاع داخلی ایران است.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --