اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: مشکلات اقتصادی مردم باحاشیه سازی حل نمیشود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: مشکلات اقتصادی مردم باحاشیه سازی حل نمیشود.

به گزارش دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه دومین جمعه ازآخرین ماه سال نود وپنج به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1- قسم چهارم ازمردم جامعه درقبال ارزشها:تشنگان قدرت و فرصت طلبان

2-چگونه مى شود باور كرد كه اصحاب و ياران رسول خدا (ص) بر سر اهل بيت او آتش و شمشير ببارند!؟

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1.14 اسفندیادآور به بار نشستن شجره طیبه نهادی است که به دست پیر جماران غرس شد.

2- درخت از گرانبهاترين آفريده هاي خداوند دانا براي انسان است

3- مشکلات مردم خصوصاًمشکلات اقتصادی باحاشیه سازی حل نمیشود

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 IMG_7708

خودم و همه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.خداوند متعال تقوا را با اثر بزرگی که دارد یاد می کند و فرموده است« الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ »(اعراف-آیه۱۲۸) اگر در کاری تقوا رعایتشدآن کارعاقبت خوبی خواهدداشت.

عنوان بحث مااقسام مردم و طرفداران انقلاب و اسلام در زمان حضرت زهرا (س)واز نگاه آنحضرت بوددوقسم را اشاره کردیم که عبارت بودازدوستان ناآگاه ،رفاه زدگان بی تقوا وطرفداران ترسووسست عنصر

اما گروه چهارم:تشنگان قدرت و فرصت طلبان

برخى ديگر از طرفداران نهضت ها قدرت طلبند. مى گويند: اگر حكومت و قدرت ما تأمين شود در صحنه باقى مى مانيم. و اگر بناست از حكومت و قدرت محروم شويم، كناره مى گيريم. سكوت مى كنيم. و يا مانند طلحه و زبير با دست خود ارزش هاى انقلاب و اسلام را به آتش مى كشيم. اين گروه لقمه لذيذى براى دشمنان انقلابند، و هر لحظه در معرض وابستگى و سقوط قرار دارند. به ظاهر طرفدارند و ادّعاى اسلام مى كنند مانند «وليد بن عبدالملك» براى رسيدن به حكومت دست به هر كارى مى زنند.وقتی هم که به حکومت رسیدندبا قرآن خداحافظى مى نمايند.

هوى و هوس، اغراض سياسى، عطش قدرت گرائى. مهلت هرگونه دفاع از اسلام و آرمان توحيدى را از آنها سلب میکند. كارى ندارند كه اهل بيت منزوى شدند. و دختر رسول خدا بين در و ديوار در كنار فرزند شهيدش يارى مى طلبد. تشنگان قدرت جنازه پيامبر (ص) را تنها گذاشتند همه مورخان به اين واقعيت تلخ اشاره كردند كه سران سقيفه و همراهان كودتاگران، جنازه رسول خدا را ترك كرده در يك جنگ قدرت، به همديگر هجوم مى آوردند، در سقيفه جمع شده بودند و در مراسم دفن و كفن رسول خدا شركت نكردند .اگر از آنها كمكى بخواهى مى گويند. حكومت كدام سامان را مى بخشى؟ در اين گروه عمر سعدها بودند كه ادّعاى اسلام و قرآن و صحابى رسول خدا بودن داشتند امّا در برابر استاندارى و ولايت مُلك رى، زانو مى زدند و كمر به قتل فرزندان رسول خدا مى بستند كه: « الملك عقيم».

حضرت زهرا (عليهاالسلام) به مردم ساكت مى فرمايد: چرا سكوت كرديد؟ آيامى شود باور كرد كه در برابر كتاب خدا و آيات روشن آن. راه خدا را نمى توانيد شناسائى نمائيد؟ روشن است كه آگاهانه صحنه را خالى گذاشتيد و منافع و قدرت طلبى خود را اصل قرار داده ايد. « و َ كِتابُ اللّهِ بَيْنَ اَظْهَرَكُمْ» در حالى كه كتاب خدا در ميان دست و پاى شماست.

« اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ» مطالبش هويداست. « و َ اَحْكامُهُ زاهِرَةٌ» و احكامش درخشان است. « و َ اَعْلامُهُ باهِرَةٌ» پرچم هاى آن نور چشمان را مى ربايد. « و َ زَواجِرُهُ لائحَةٌ» و زواجر و نواهى آن دمبدم به چشم مى آيد و درخشان است. « و َ اَوامِرُهُ واضِحَةٌ» و اوامرش واضح است. «و َ قَدْ خَلّفْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِكُم»ولى آن را پشت سر انداخته ايد.

« أرْغَبَةٌ عَنْهُ تُريدونَ؟» آيا بى رغبتى به آن را مى طبيد. « أمْ بِغَيْرِهِ تَحْكُمُونَ؟» يا حاكمى را به غير او به حكميّت مى طلبيد.« بئس لِلظّالمينَ بَدَلاً» بد بدلى است براى ظالمان حكم مخالف قرآن. « و َ مَنْ يَبْتَغ غَيْرَ الاِسْلامِ ديناً فَلَنْ يَقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِى الاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ» و هر كس غير از اسلام دينى را طلب كند از او پذيرفته نشده و در آخرت از زيانكاران خواهد بود. « ثُمّ لَمْ تَلْبَثُوا اِلى رَيْثَ اَنْ تَسْكُنَ نَفْرَتُها» سپس آنقدر درنگ نكرديد كه اين دل رميده آرام گيرد. « و َ يَسْلَسَ قِيادُها» و كشيدن افسار آن سهل گردد. « ثُمّ اَخَذْتُم تُوروُنَ وَقْدَتَها، وَ تُهَيِّجُونَ جَمْرَتَها» پس آتش گيره ها را افروخته تر مى كرديد و دامن به آتش مى زديد تا آتش را شعله ور كنيد.

با توجه به چهار گروه ياد شده، تحليل حوادث غمبار پس از رسول خدا، به گونه روشنى ممكن و قابل شناساندن است.

اكثر سؤال كنندگان، جامعه رسول خدا (ص) را يك جامعه ايده آل بى عيب و نقص، و يك مدينه فاضله بهشت گونه مى پندارند و همه اقشار و مردم آن روزگاران را چون اباذر و سلمان و عمّار تصوّر مى كنند، و سپس با اينگونه از تصوّرات مى پرسند.

چرا حوادث ناگوار پديد آمد؟ چگونه مى شود باور كرد كه اصحاب و ياران رسول خدا (ص) بر سر اهل بيت او آتش و شمشير ببارند؟. و حرمت حرم را پاسدار نباشند؟ چهار گروه نامبرده در تمام قبائل و اقشار مدينه از يك اكثريّت قابل توجّهى برخوردار بودند كه با سكوت و انزوا و سازش آنان، طرفداران انگشت شمار اسلام ناب محمّدى (ص) و ياران صادق و اندك پيامبر گرامى نتوانستند، حركت مؤثّرى را آغاز نمايند.و در برابر سيل تهاجمات و يورش هاى نظامى و سياسى مقاومت كنند.

و امام صادق (ع) به اين حقيقت تلخ (سير ارتجاعى مردم مدينه) اشاره مى فرمايند كه: « اِرْتَدَ النّاسَ بَعْدَ النّبِى (ص) إلا ثَلاثَةَ نَفَر، اَلْمِقْداد بن الأسْوَد، وَ أبُوذِر الغِفارى، وَ سَلمانِ فارِسى، ثُمّ اِنّ النّاسَ عَرَفُوا وَ لَحَقُوا بَعد.» پس از وفات رسول خدا مردم از دين و اسلام دست كشيدند و راه ارتداد و ارتجاع را در پيش گرفتند به جز 3 نفر، مقداد و اباذر و سلمان، تا آنكه مردم بعدها اندك اندك بيدار شدند و به سوى اهل بيت (ع) بازگشتند.(كافى، روضه كافى؛ صفحه 356 و رجال كشى؛ صفحه 5 و بحارالانوار؛ جلد 8 ؛صفحه 725)

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم

خودم و همه ی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.

خداوندمتعال در قرآن می فرماید « وَلَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِی الأَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّواْ النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ »(یونس-آیه۵۴آن کسی که در این دنیا ظلم می کند، مال ورثه را به ناحق تصاحب می کند ، به بیت المال نقب پنهانی می زند ، رشوه خواری می کند،شایعه پراکنی میکند بدگویی میکند  دکتر است به مریض و به دولت خیانت می کند، کسی دچار بیماری شده و خودش را تسلیم پزشک کرده است چون چیزی از پزشکی نمی داند و دکتر هرچه بگوید باور می کند، روز گرفتاری اوست و در روز گرفتاری پیش دکتر آمده است، ای کسانی که انسان ها در روز گرفتاری پیش شما می آیند و شما به آنها خیانت می کنید، خداوند متعال می فرماید یک روز می شود که در آن روز آرزو خواهید کرد که ای کاش در روی زمین هرچه وجود دارد برای شما باشد و شما همه ی آن را فدیه دهید در عوض خداوند شما را از عذاب نجات دهد .« وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ » و چون عذاب را ببینند در دل پشیمانی کنند ولی مگر می توانند پنهان کنند، « وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ » خداوند متعال با قسط بین آنها حکم می کند اما به کسی ظلم نمی شود 

شنبه14 اسفند تأسيس كميته امداد امام خمينی(ره) (1357 ه‍.ش وآغاز هفته احسان و نيكوكاری (14 تا20 اسفندماه)

14 اسفند هر سال یادآور به بار نشستن شجره طیبه نهادی است که به دست پیر جماران غرس شد تا ثمره آن، رهاوردی باشد برای محرومان و نیازمندان

كميته امداد از نهادهايي است كه از پايه براساس مسئوليت اسالمي و تقوا ايجاد شده است ومخاطبان اين نهاد از ارزنده ترين افراد جامعه محسوب مي شوند كه بر اساس روحيه عدالت طلبي انقالب بايد به آنها خدمات بيشتري ارائه شود.

طبق آیات قرآن فقر زدودنی است، حوزه ها و دانشگاهها باید امت را کمک کنند تا نعمات را به درستی بشناسند و در جای خود مصرف کند،فقرا نباید این تصور را داشته باشند که فقیر به دنیا آمدند،فقیر زندگی کنند و فقیر بمیرند این طرز فکر، از فقر فرهنگی نشأت می گیرد که فقرا فکرکنند ،نمی توانند از این شرایط فقرخارج شوند.هم دولت وهم متمکنین ومتمولین وخیرین کمک کنند وهم خود افرادهمت کنند تاازاین شرایط خارج شوند درسابقه درخشان کمیته امداد موجود است که افرادی هستند که بادریافت وام خوداشتغالی ازاین نهاد امروز به یک فرد خودکفاتبدیل بشوند حتی اشتغالزایی هم ایجادکرده است.

یکشنبه15 اسفند روز درختكاری‌ و آغاز هفته منابع طبيعی

یکی از زیبایی های دین مبین اسلام کامل بودن آن است. یعنی در این دین هیچ چیز ارزشمندی نادیده گرفته نشده و از قلم نیفتاده و بر هر چیز به میزان اهمیت آن مورد امر یا نهی قرار گرفته است. یکی از این ارزشمندی ها و از جمله نعمتهای الهی که در قرآن کریم بسیار بر آن تأکید شده است، درخت است.  درخت از گرانبهاترين آفريده هاي خداوند دانا براي انسان است و به دليل نقش حياتي كه در زندگي تمامي موجودات زنده به خصوص انسانها دارا مي باشد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.   وجود درخت برای انسانهای نخستین و پس از آن و به خصوص قرن اخیر که زندگی ماشینی، آلودگی های بسیاری را به همراه دارد، اهمیت فوق العاده داشته و روز به روز افزایش می یابد. از رسول خدا{ص}  نقل است كه فرمود: إِنْ قَامَتِ السَّاعَةُ وَ فِي يَدِ أَحَدِكُمُ الْفَسِيلَةُ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ السَّاعَةُ حَتَّى يَغْرِسَهَا فَلْيَغْرِسْهَا{مستدرك‏الوسائل، ج 13، ص460} اگر قيامت بر پا شد و در دست يكى از شما  نهالى بود، اگر  كمى پيش از قيامت توانست آن را بكارد، بايد بكارد.

اشاره ای به عنوان شعارسال

مردم هم‌اكنون از مشكلات زيادى رنج مى‌برند و ضرورى است دولتمردان براى حل اين مشكلات تدبير جدى بيانديشند. در راس اين مشكلات، بيكارى جوانان و دانش‌آموختگان، ركود فراگير و بى‌سابقه و تورم و گرانى را مى‌توان نام برد.که وقتی عملکرد عده ای  بررسی میشودناکارآمدی آنها مشخص میشود.که متأسفانه برای فرارازپاسخگویی به این مطالبات مردم به حاشیه سازی روی آورده اندلازم است به آنها یادآوری گردد که مشکلات مردم خصوصاًمشکلات اقتصادی باحاشیه سازی حل نمیشود {تکبیرنمازگزاران}

برخی هنوز نگاهشان به آمریکایی هاست بعدازاینهمه بدعهدی ازطرف آنها فکر میکنند دشمنان برای ماکاری خواهندکردبدانیدآبی ازآنها گرم نخواهدشد واین فکراشتباه وغلطی است ومردم دیگرآنراتحمل نمیکنند.{تکبیرنمازگزاران}

نکته دوم:گفتندمعیاراصلی تورم جیب مردم است نه مرکزآماروبانک مرکزی !!اما امروز چیزی که مدام تکرارمیشود آماردستگاههاست نه جیب مردم!!مردم تورم را باپوست وگوشت واستخوان خوددارن لمس میکنند لازم است مسؤلین درپایان سال اقتصادمقاومتی اقدام وعمل ،اقدام وعمل شایسته ای را به نمایش بگذارند تا ملت ما درآستانه سال جدید شیرینی آنرا بهترلمس نمایند{تکبیرنمازگزاران}

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --