اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:17شهریورنقش بسزایی درشتاب سقوط پهلوی وپیروزی انقلاب اسلامی داشت.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:17شهریورنقش بسزایی درشتاب سقوط پهلوی وپیروزی انقلاب اسلامی داشت.

نمازباشکوه جمعه این هفته 13/06/1394 باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:در یک تقسیم بندی نسبت به خود اعمال، ما یک قبائح عقلیّه داریم، یک قبائح شرعیّه داریم و یک قبائح عرفیّه متشرعه داریم. حق حیاء این است که انسان در هر سه رابطه از خدا خجالت بکشد. چه عملت قُبح عقلی داشته باشد، چه قُبح شرعی داشته باشد، چه قُبح عرفی در محیط متشرعه داشته باشد و بالأخره حق حیاء این طور است که اگر بخواهیم به طور مطلق بگوییم نسبت به «جمیع قبائح» است. از خدا حیاء کن! یعنی شرم کن! انجام نده! حتی فکر معصیت هم نکن! 

امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم گفتند: اگر نگاهي اجمالي به روابط ديپلماتيك ايران و انگليس در تاريخ معاصر بيندازيم، در مي يابيم كه انگليس در همه اين سال ها با خباثتي مثال زدني و منحصر به فرد، در مقاطع مختلف، ضربات جبران ناپذيري را به ايران زده است.که ذکرهمه آنها مثنوی 70من میشود

بازگشايي سفار ت انگليس در تهران و تحركات شبكه بي. بي.سي طي ماههاي گذشته و شواهد و قرائن غيرقابل خدشه اي است،که  نشان مي دهد به دنبال بسترسازي براي اجراي «پروژه نفوذ» در ايران هستند.

 

عناوین خطبه اول:

ادامه بحث حیاءواقسام حیاء

عناوین خطبه دوم:

1- دشمنان به دنبال بسترسازي براي اجراي «پروژه نفوذ» در ايران هستند.

2-17شهریور نقش بسزایی در شتاب سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم 

images

عبادالله و نفسي بِتَقوي الله فان خير الزاد التقوي “همه شما نمازگزاران عزيز برادران و خواهران مومن و مومنه را به رعايت حدود الهي و تقوا و پرهيزگاري سفارش مي کنم.

هفته  گذشته اقسام حیاء وسه مورد از کسانی را که بایدازآنها حیاءکنیم عرضه داشتم ه حیاء ازنفس ،حیاءازمردم وحیاأازدوناظر غیرمشهود به نام رقیب وعتید بود،حیاءازپیامبروائمهدومورد ی بود که هفته گذشته عرضه داشتم اما مورد آخر:

 حیاءمن الله

مرحله بالاتر آن است که کسی که بر تمام موجودت احاطه دارد، او دارد تو را می‎بیند. او «عالِم الْغَيْبِ وَ الشَّهادَة» است. «أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى»، سوره العلق، آیه 14

دسته ای از روایات نقش ارزشیِ «حیاء من الله» را بیان می کنند ازعلیوعلیهالسلام وارد شده که فرمودند: «أفضلالحیاءاستحیاؤکمنالله؛بافضیلتترینحیاهاحیایازخداونداست.»  غررالحكم،ص 257

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) : الحیاء من الله یمحو كثیرا من الخطایا غررالحكم، ص 257.

انسان در «حیاء من الخلق» از این شرمش می آید که عمل زشت را در دیدگاه غیر انجام دهد. حالا اگر یک ذره معرفتش بالاتر باشد، در دیدگاه فرشتگانی که او را می بینند و اعمالش را ثبت و ضبط می کنند، نیز حیا می کند.

به عنوان نمونه چند روایت می خوانم که بعضی هایشان هم اشاره به آیات قرآن دارد. روایت اول از حضرت زین العابدین(ع) است که می فرماید: « خَفِ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ لِقُدْرَتِهِ‏ عَلَيْكَ‏، وَ اسْتَحْيِ مِنْهُ لِقُرْبِهِ مِنْكَ»(نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص ۹۰) از خدا بیم داشته باش، چون او بر تو توانا است.» این طور نیست که بتوانی از چنگ خدا فرار کنی، خجالت بکش و معصیت نکن. خیال نکن می توانی از عذابی که وعده کرده است فرار کنی. بعد دارد «و استح منه لقربه منک؛ از خدا خجالت بکش، چون به تو نزدیک است.»این روایت اشاره به همین معنا است که خدا ناظر است. «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريد»

امام موسی بن جعفر علیه السلام در این رابطه می‌فرمایند:

«فَاسْتَحْيُوا مِنَ‏ اللَّهِ‏ فِي سَرَائِرِكُمْ كَمَا تَسْتَحْيُونَ مِنَ النَّاسِ فِي عَلَانِيَتِكُم‏»،[تحف العقول،ص ۳۹۴]؛ «از خدا در خفا و سرّتان حیا کنید، همان‎طور که در آشکار و علن، از مردم حیا می‌کنید.» یعنی همان‌طور که کار زشت و خلاف را جلوی مردم  انجام نمی‌دهید، در برابر خدا حتی در نهان و تنهایی و جایی‌که کسی نیست هم همان‏‌طور باشید.

 

در آیه شریفه هم می فرماید «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»(علق، آیه 14) در آیات دیگری هم اشاره به قُرب و نزدیکی دارد، مثلا می فرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَری» یا «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَ لکِنْ لا تُبْصِرُونَ»(واقعه، آیه 85) شماها نمی بینید ولی ما به او نزدیک ‌تر از شما هستیم. تو کور هستی و چشم باطنت کور است و مرا نمی بینی ولی من که می بینم که چه کار داری می کنی.

در سوره یونس در آیه ای هست «وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُوداً؛ هیچ کاری نیست که شما انجام دهید مگر اینکه ما آن را می بینیم.»(یونس، آیه 61) کارهایتان در مرئی و منظر ما است و ما داریم می بینیم. من نمی خواهم بحث تفسیری کنم، ولی این را بگویم که «عمل» در اینجا اطلاق دارد، یعنی هم اعمال درونی ات را می گیرد و هم اعمال بیرونی ات را می گیرد. من بعد می رسم که شهود خدا هم سرّ انسان را در بر می گیرد و هم علن او را می گیرد. هر چه را که او انجام دهد، خدا می ‌بیند. «ما من عملٍ» استثنا ندارد. همه را می گیرد.

در ذیل این آیه روایتی آمده است که «کان رسول الله(ص) اذا قرأ هذه الآیه بکی بکاءً شدیدا؛ پیغمبر اکرم وقتی به قرائت این آیه می رسید، به شدت گریه می کرد.

 

در روایات متعدّده داریم که «استحیوا من الله حق الحیاء»این روایت از پیغمبر اکرم است که از خداوند آنگونه که حق حیاء است، حیاء کنید! حق حیاء از خدا یعنی چه؟

در روایت دیگری آمده است: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اسْتَحْیَا مِنْ رَبِّهِ حَقَّ الْحَیَاء» یا روایت دیگری از پیغمبر اکرم است که به ابی ذر فرمود: «یَا أَبَاذَرٍّ أَ تُحِبُّ أَنْ تَدْخُلَ الْجَنَّةَ؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ!» بعد حضرت: پس سه کار کن که آخرین آن، این بود که «وَ اسْتَحْیِ مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ» همچنین روایت دیگری بود که شخص دیگری همین مطلب را داشت که حضرت پرسیدند: «أ کلکم یحب أن یدخل الجنة؟ قالوا: نعم یا رسول الله!» حضرت هم همان مطالبی را که در روایت ابی ذر بود فرمودند و سومین مطلب این بود که «و استحیوا من الله حق الحیاء» در همه این روایت ها یک حقی آمده است. منظور از این چیست؟

در یک تقسیم بندی نسبت به خود اعمال، ما یک قبائح عقلیّه داریم، یک قبائح شرعیّه داریم و یک قبائح عرفیّه متشرعه داریم. حق حیاء این است که انسان در هر سه رابطه از خدا خجالت بکشد. چه عملت قُبح عقلی داشته باشد، چه قُبح شرعی داشته باشد، چه قُبح عرفی در محیط متشرعه داشته باشد و بالأخره حق حیاء این طور است که اگر بخواهیم به طور مطلق بگوییم نسبت به «جمیع قبائح» است.از خدا حیاء کن! یعنی شرم کن! انجام نده! حتی فکر معصیت هم نکن!

 

یَا أَبَا ذَرٍّ أَ تُحِبُّ أَنْ تَدْخُلَ الْجَنَّةَ قُلْتُ نَعَمْ فِدَاكَ أَبِی قَالَ فَاقْصِرْ مِنَ الْأَمَلِ وَ اجْعَلِ الْمَوْتَ نُصْبَ عَیْنَیْكَ وَ اسْتَحِ مِنَ اللهِ حَقَّ الْحَیَاءِ قَالَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللهِ كُلُّنَا نَسْتَحِی مِنَ اللهِ قَالَ لَیْسَ ذَلِكَ الْحَیَاءَ وَ لَكِنَّ الْحَیَاءَ مِنَ اللهِ أَنْ لَا تَنْسَى الْمَقَابِرَ وَ الْبِلَى وَ الْجَوْفَ وَ مَا وَعَى وَ الرَّأْسَ وَ مَنْ حَوَى وَ مَنْ أَرَادَ كَرَامَةَ الْآخِرَةِ فَلْیَدَعْ زِینَةَ الدُّنْیَا فَإِذَا كُنْتَ كَذَلِكَ أَصَبْتَ وَلَایَةَ اللهِ 

یا اباذر! می خواهی به بهشت بروی؟

گفتم: آری یا رسول الله پدرم فدایت.

فرمود: آرزوهایت را کم کن و مرگ را جلو و در برابر دیده بدار، و آن طور که باید از خدا شرم داشته باش.

گفتم: یا رسول الله همگی ما از خدا می ترسیم.

فرمود: آن شرم را نمی گویم، و لکن حیاء از خدا این است که مرگ را فراموش نکنی، و شکم را (از حرام) نگهداری و فکر خود را (از بد اندیشی) حفظ کنی، و هر که مقام عالی آخرت را می خواهد باید زیور دنیا را رها کند، که اگر چنین باشی به ولایت خدا نایل گشته ای

پس شش نوع حیاءرا عرضکردمحیاء از خلق، حیاء از نفس، حیاء از فرشتگان، حیا از پیغمبر، حیا از ائمه وحیاءازخداوند». که باید توجه داشته باشیم چرا که قلت حیا وبیحیایی سبب میشد اعمال خوب انسان نابود شود.«

 

مشروح خطبه دوم:

 

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.

تقوا یعنی انسان خودش را با اراده خداوند تنظیم نماید و در این صورت ترس و اضطرابی وجود ندارد و در این حالت انسان امنیت خواهد داشت« إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی مَقَامٍ أَمِینٍ »(دخان-آیه51)،« أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ »(یونس-آیه62) انسان با تقوا وارد ولایت خداوند می شود و ولایت خداوند قلعه ی امنیت است” کلمه لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی ” چنین انسانی عاقبتش بشارت داده شده است.چقدر خوب است که انسان در لحظه ی مرگ بشارت داشته باشد .از بزرگترین حسرت ها در هنگام مرگ نشان دادن دو چیز به انسان است: اول نشان دادن اعمالی است که اگر شخص آن را انجام می داد به برکت آن عمل به مقامات عالی معنوی می رسید.
دوم نیز نشان دادن آن اعمالی است که اگر شخص آن اعمال را انجام نمی داد به مقامات (معنوی) عالی دست پیدا می کرد، ندامت و پشیمانی این حسرت را، اگر به تمام اهل دنیا تقسیم کنی همه آنها هلاک می شوند.

 

اشاره ای به روزمبارزه با استعمار

 

هفته گذشته متاسفانه فرصت نشد امروزاشاره ای داشته باشم :اگر نگاهي اجمالي به روابط ديپلماتيك ايران و انگليس در تاريخ معاصر بيندازيم، در مي يابيم كه انگليس در همه اين سال ها با خباثتي مثال زدني و منحصر به فرد، در مقاطع مختلف، ضربات جبران ناپذيري را به ايران زده است.که ذکرهمه آنها مثنوی 70من میشودکه به عنوان مثال میتوانیم به جدا كردن افغانستان از ايران براساس پيمان پاريس؛ تحميل قرارداد رويترز كه براساس آن، ايران به مدت 70 سال كاملا به انگلستان فروخته شد؛ تحميل قرارداد تالبوت (انحصار توتون و تنباكو) به ايران كه با حكم آيت الله ميرزاي شيرازي لغو شد؛ تحميل قرارداد دارسي به ايران براي اكتشافات، استخراج و غارت منابع نفتي؛ اشغال ايران در چارچوب حمله متفقين به ايران و تحميل قحطي و فقر به ملت و وارد آوردن خسارات جاني و مالي فراوان؛ نقش مستقيم در كودتاي 28 مرداد 1332 براي همراهي با آمريكا؛ همراهي با آمريكا براي سركوب انقلاب اسلامي ملت ايران؛ حمايت و پشتيباني از سلمان رشدي؛ مشاركت در تحريم هاي ايران، مشاركت فعال در فتنه 88 و… اشاره کنیم که تنها بخشي  از اقداماتي است كه دولت انگلستان در جهت منافع خود و عليه ايران انجام داد.

بازگشايي سفار ت انگليس در تهران و تحركات شبكه بي. بي.سي طي ماههاي گذشته و شواهد و قرائن غيرقابل خدشه اي است،که  نشان مي دهد به دنبال بسترسازي براي اجراي «پروژه نفوذ» در ايران هستند.

 

در آيه 22 سوره ابراهيم از زبان ابليس لعين اين گونه آمده است: « وَ مَا كَانَ لِي عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَ لُومُواْ أَنفُسَكُم…»

نكته مهمي كه از اين آيه قابل دريافت است اين است كه: شيطان هرگز بر شما سلطه ندارد و بلكه با نفوذ به حريم نفس، تنها شما را دعوت به بدي مي كند و البته شما نيز با سستي و ضعفهايي كه در درون داريد، متأسفانه منفعلانه تسليم شده و اجابت مي كنيد و جالب اين كه مي گويد در مواجهه با شكستها و چالشها و ناكامي ها، حق ملامت من را نداريد بلكه برويد خود را ملامت كنيد كه چرا دچار غفلت و جهل شديد و به سان چوپان خواب رفته، همه داشته هاي خود را به دَم دندانها و چنگالهاي تيز گرگ سپرديد و آيا از گرگ جز گرگي و درندگي انتظاري مي رود؟!

اصلي ترين پيام آيه شريفه، هشدار پيرامون معبر و منفذ نفوذ شياطين جن و انس است كه بايد هميشه بسته بماند، چه آن كه دشمنانِ طمع كرده بر ثروت ملتهاي مظلوم منطقه و ايران اسلامي، در كمين همين روزنه هاي غفلت و آفتهاي مرموزند تا به سان سپاه كفر و الحاد در زمان پيامبر اكرم(ص) و جنگ احد، از تنگه رها شده توسط پاسبانان و نگهبانان، به جبهه حق نفوذ كرده و شكستي تلخ با هزينه ها و تلفات سنگيني را به سپاه اسلام تحميل نمايند.

از منظر حضرت امير(عليه السلام) قوم و ملتي كه اجازه دهد دزدان بي سروپا و دشمنان در كمين نشسته وارد حريم خانه و سرزمينشان بشود و در نهايت بخواهد داخل خانه با او گلاويز شده تا خصم متجاوز را از خانه بيرون كند، قوم و ملتي ذليل هستند، زيرا اگرچه موفق به خارج كردن متجاوز هم بشود، باز براي اين امر در درون خانه اش خسارات مادي و معنوي به بار آورده است، آن جا كه مي فرمايد: «فَوَاللهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ  إِلَّا ذَلُّوا» (خطبه 27 نهج البلاغه)

آري اين رساترين بيان است كه به حق به منزله يك استراتژي و راهبرد قاطع و كارآمد تلقي مي گردد و لذا از اين بيان مي توان فهميد كه قوم و ملتي عزيز و نفوذناپذير است كه با هوشمندي، قلم پاي دشمن را قبل از تجاوز به حريم خانه بشكند و با آمادگي همه جانبه، خصم را قبل از هر اقدامي مأيوس نمايد. که ان شاءالله ماهم بتوانیم با هشدار به موقع و به هنگام رهبر معظم انقلاب و هوشياري مردم و مسؤولين، بد خواهان نظام را مأیوس نماییم(تکبیرنمازگزاران)

سه شنبه17 شهريورسالروزقيام 17 شهريور و كشتار جمع پرشماري از مردم بي دفاع توسط رژيم ستمشاهي در ميدان ژاله تهران (جمعه سياه 1357 ه.ش)

كشورمان روزهای پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشته و بسياری از اين روزهای حساس و بزرگ در تاريخ انقلاب اسلامی از اهميت ويژه‌ای برخوردار است.

رژيم شاه تا قبل از واقعه 17 شهريور بر اين باور بود كه ايده ى مشاوران امنيتى و اطلاعاتى ساواك مبنى بر برقرارى  حكومت نظامى مؤثر واقع مى شود و مردم را از اجتماعات و راهپيمايى ها باز مى دارد، اما قيام 17 شهريور براى دربار يك پيام آشكار را به دنبال داشت و آن اين كه مدل سركوب و سازش به بن بست رسيده است و خواسته مردم چيزى جز سرنگونى رژيم فاسد پهلوى نيست.

این روز یادآور کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاعی است که بدون هیچ سلاحی و تنها با توکل بر اراده الهی در برابر رژیم ستم‌شاهی و زور‌گوی پهلوی ایستادگی کرده و پیروز شدند.

وی با بیان اینکه این قیام ثابت کرد که استکبار و ظلم هرگز پایدار نخواهد بود، افزود: این واقعه نقش بسزایی در شتاب سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی داشت و نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران علیه حکومت ستم شاهی به شمار می رود؛ چرا که شهدای 17 شهریور درس فداکاری را به نسل‌های آینده نشان دادند و به ستمگران کوردل آموختند که با شهادت جمعی از مومنان نمی‌توانند سد عظیم مسلمانان را در هم بشکنند.

وقتي ملتي در راه اهداف مقدس خود تا آخرين نفس ايستادگي مي كنند مسلماً مي توانند دشمن را از پاي درآورند. در طول تاريخ، عنصر مقاومت توانسته شيعه را سربلند نگه دارد و امروز نيز همين روحيه است كه مي تواند ما را در مقابل توطئه ها و فتنه ها پيروز كند.

25 ذي القعده روز دحو الأرض

بيست و پنجم ذيقعده، هم زمان با دحوالارض يعني گسترش يافتن زمين است. از اميرالمؤمنين(ع) روايت شده است كه فرمودند: «نخستين رحمتي كه از آسمان به زمين نازل شد، در بيست و پنج ذي القعده بود. كسي كه در اين روز روزه بگيرد و شبش را به عبادت بايستد، عبادت صد سال را كه روزش را روزه و شبش را عبادت كرده است خواهد داشت.

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --