اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: مهریه حضرت زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: مهریه حضرت زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی است.

نمازپرصلابت جمعهاین هفته ۲۰/۰۶/۱۳۹۴ به امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باحضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .

ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند: پنجمین مورد از مواردی که اعمال خوب انسان را نابود می کند آرزوهای بلند و طولانی به طوری که برای خودشان عمر جاویدان می دانند و اصلا فکر نمی کنند که عمر آنها محدود است و بالاخره یک روزی به پایان خواهد رسید.انسانها معمولا با آرزوهای طولانی زندگی می کنند و به اغلب آرزوهای خود نیز نمی رسند و جز حسرت و ندامت چیزی برای ما نمی ماند

امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم گفتند: پس از شهادت امام رضا علیه السلام از آنجایی که اراده الهی بر آن بود که رشته امامت نگسلد امام جواد (ع) در خردسالی و سن هفت یا هشت سالگی زمام قافله امت را به دست گرفت. امام جواد (ع) نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسیده این مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگیخت تا آنجا که به حیرت و حتی سرگردانی برخی از شیعیان نیز انجامید اما با آشکار شدن جلوه های الهی امامت آن امام همام اندک اندک ابرهای تیره تردید کنار رفت

 ################################################

عـــناویــن خطبــــه اول:

۱-آرزوهاى دور و دراز موجب فراموشـــــــى آخرت مى شود.

۲-کردار بد یکی از پیامدهای آرزوی طولانـــــی و مذموم است.

عـنـاویــن خطبــــه دوم:

۱- نخستین فعّالیّت سیاسی و اجتماعی شهیدمدنی ستیز با فرقه گمراه بهائیت بود.

۲- مهـــــریه حضرت زهــــرا(س) الگویـــــی برای پیــــوندهای امروزی است.

 ##############################################

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم 

IMG_9857

عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی “همه شما نمازگزاران عزیز برادران و خواهران مومن و مومنه را به رعایت حدود الهی و تقوا و پرهیزگاری سفارش می کنم.

روایتی را به محضرشماعزیزان عرضه داشتم که شش مورد را متذکر میشد که اعمال نیک رانابود میکرد دومورد باقی مانده کهیک موردرا امروز عرض میکنم:

۵- « وطول الأمل »: آرزوهای بلند و طولانی

پنجمین مورد از مواردی که اعمال خوب انسان را نابود می کند آرزوهای بلند و طولانی به طوری که برای خودشان عمر جاویدان می دانند و اصلا فکر نمی کنند که عمر آنها محدود است و بالاخره یک روزی به پایان خواهد رسید.

انسانها معمولا با آرزوهای طولانی زندگی می کنند و به اغلب آرزوهای خود نیز نمی رسند و جز حسرت و ندامت چیزی برای ما نمی ماند

با دقت در تعابیر امیرمومنان در نهج البلاغه معیار این خوب و بد بودن روشن می شود. از نظر آن حضرت، شاخصه آرزوی مذموم، طولانی بودن آن است که با عبارت «طُولُ الْأَمَل» از آن یاد شده است. امام در نکوهش چنین آرزویی می فرماید:

ای مردم! من برای شما نسبت به دو چیز بیش از هر چیز دیگری نگرانم: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوی طولانی (اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَل‏) که پیروی از هوای نفس، آدمی را از پیمودن راه حق باز می دارد و بلندی آرزو، آخرت را از یاد انسان می برد. [۴]

اما اینکه چگونه این نوع آرزو را بشناسیم و آن را ترسیم هدف و چشم انداز برنامه اشتباه نگیریم سوال مهمی است که در کلام امام نشانه های آن بیان شده است. آن حضرت برای این نوع آرزو، پیامدهایی را ذکر می کند که خود می تواند بهترین نشانه برای شناخت آن باشد.

نشانه اول: فراموشی آخرت یکی از پیامدهای آرزوی طولانی و مذموم که نشانه ای خوب برای شناخت آن است فراموشی آخرت است (وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ‏ فَیُنْسِی الْآخِرَهَ).

اما اینکه این فرآیند چگونه رخ می دهد و این چه ارتباطی با آن دارد؛ سوالی است که در پاسخ آن گفته اند:

آرزوهاى دور و دراز به این دلیل موجب فراموشى آخرت مى شود که تمام نیروهاى انسان را به خود جلب مى کند و با توجه به این که نیروى انسان به هر حال محدود است؛ هنگامى که آن را در مسیر آرزوهاى بى پایان سرمایه گذارى کند چیزى براى سرمایه گذارى در طریق آخرت نخواهد داشت، به خصوص این که دامنه آرزوها هرگز محدود نمى شود و طبیعت آنها این است که هر زمان انسان به یکى از آرزوهایش جامه عمل مى پوشاند آتش عشق آرزوى دیگرى در دل او زبانه مى کشد و نیروهایش را براى وصول به آن بسیج مى کند؛ بلکه گاه رسیدن به یک آرزو سبب دلبستگى به چند آرزوى دیگر مى شود، چون معمولا آرزوها به یکدیگر پیوند خورده اند، با توجه به این واقعیت ها نه وقتى براى او باقى مى ماند و نه نیرو و امکانى و نه حتّى حال و حوصله اى که به آخرتش بپردازد!

نشانه دوم: کردار بد یکی دیگر از پیامدهای آرزوی طولانی و مذموم که در عمل خود را نشان می دهد کردار بد است (مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَل‏(نهج البلاغه، حکمت ۳۶)

آرزویی که انسان را از مسیر بندگی خدا و رعایت حلال و حرام الهی منحرف کرده و او را برای رسیدن به خود به هر کاری وادارد از نظر امیرمومنان آرزویی مذموم است و از قماش طول الامل.

بنابراین آرزوها، انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت اند؛ جوانى که آرزو دارد به مقامات عالیه علمى برسد تلاش و کوشش را در فراگیرى علم افزایش مى دهد، کشاورزى که آرزو دارد مزارع پربار و باغ هاى سرشار از برکات مادى داشته باشد در امر کشاورزى فعالیت مى کند و مادرى که آرزو دارد جوان برومندى در سنین آخر عمر در کنار او باشد در حفظ و تربیت فرزندش مى کوشد.

ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود.

چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مى سپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله‌اى را مباح مى شمرد و از سوى سوم در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مى کند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مى‌شود که امام در جمله حکمت آمیز بالا به آن اشاره فرمود.

بیا که قصر امل سخت سست بنیاد است                  به فکر باش که بنیاد عمر بر باد است


مجو درستى عهد از جهان سست نهاد                     که این عجوزه، عروس هزار داماد است

 

علی (علیه السلام) می‌فرماید:إنَّ الأملَ یُذْهِبُ العقلَ، و یُکذِبُ  الوَعدَ، و یَحُثُّ علَی الغَفلَهِ ، و یُورِثُ الحَسرَهَ ،

آرزو عقل را می برد، وعده پوچ می دهد، به غفلت ترغیب می کند و حسرت به بار می آورد) بحار الانوار  /۷۷/۲۳۹/۲(

امیرالمؤمنین علی (ع)درروایت دیگری میفرمایند:«وَ اعْلَمُوا عبادالله انَّ الْأَمَلِ یذهب الْعَقْلِ وَ یکذب الْوَعْدِ وَ یحب علی الْغَفْلَهِ وَ یورث الْحَسْرَهِ  »

بدانید ای بندگان خدا! آرزوهای دراز، عقل انسان را می‌برد و وعده قیامت را دروغ می‌شمارد و انسان را بر غفلت ترغیب می‌کند و سرانجام، حسرت به بار می‌آورد.

روایت از نبی اکرم ص  داریم خداوند تعالی فرشته ای را خلق کرده است که هر روز متناسب با سن انسان ها با آن ها حرف می زند به بیست ساله ها می گوید  تلاش و کوشش کنید؛ به سی ساله ها می گوید مراقب باشید دنیا فریب تان ندهد؛ به چهل ساله ها می گوید برای ملاقات خدا چه چیزی آماده کرده اید؟ این روایت می گوید سن چهل سال سن کمال و امادگی ملاقات با خداست ولی ما می گوئیم اول چل چلی است.

به پنجاه ساله ها هشدار می دهد عذاب به سویتان آمده است (خطر به بالای سرتان رسیده است)؛ به شصت ساله ها می گوید شما به منزله زرعی هستید که زمان درو کردنش فرا رسیده است (زمان مرگتان نزدیک شده ا ست ) مستدرک الوسائل ، جلد دوم ، صفحه ۳۵۳٫

در صورتی که ما در سن پنجاه و شصت تازه به فکر آرزوها می افتیم. ( توجه داشته باشید امید و آرزوی مثبت با آرزوهای خیال پردازانه مورد نظر ما متفاوت است روایاتی داریم که از آرزو به نیکی یاد کرده اند؛ مانند این روایت که اگر آرزو نبود، هیچ مادرى فرزندى را شیر نمى داد و هیچ باغبانى، نهالى نمى کاشت).

بنی آدم پیر می شود ولی دو خصلت در او جوان می شود؛

در روایت داریم بدبختی و شقاوت نتیجه آرزو های طولانی است.

روایت از پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) خطاب به حضرت علی (علیه السلام) دارد:

یا علی ارْبِعْ خِصَالٍ مِنَ الشَّقَاءِ : جُمُودُ العین وَ قَسَاوَهُ الْقَلْبِ وَ بُعْدُ الامل وَ حُبُّ الْبَقَاءِ
ای علی، چهار چیز نشانه بدبختی است: خشکی چشم و قساوت قلب و آرزوی دراز وعشق به زنده ماندن.

###################################################

مشروح خطبه دوم:

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.

امام جوادعلیه السلام میفرمایند:إعلَم أنَّکَ لَن تَخلُوَ مِن عَینِ اللّه ِ فَانظُر کَیفَ تَکونُ؛

بدان که از دیده خدا پنهان نیستى . پس بنگر که چگونه اى.

###################################################

مناسبهای هفته آینده

امروز جمعه۲۰ شهریورشهادت حضرت آیت الله سیداسدالله مدنی، نماینده حضرت امام خمینی در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز – دومین شهید محراب – توسط منافقین (۱۳۶۰ه.ش)

شهید آیت الله مدنی از مجاهدان غیوری است که نخستین فعّالیّت سیاسی و اجتماعی خود را ستیز با فرقه گمراه بهائیت قرار داد. به روایت تاریخ، رضاخان و عوامل داخلی استعمار برای سرکوب اسلام، مخصوصا مکتب شیعه، زمینه فعّالیّت بهائیت و دیگر فرقه های ساختگی را فراهم نمودند؛ تا آنجا که در زمانی کوتاه، سرمایه داران بهایی در آذربایجان و به ویژه اطراف تبریز، بعضی از کارخانه های برق را در دست گرفتند.

وی پس از آگاهی از وضع موجود، با سخنرانی های افشاگرانه و تحریم برق تولیدی آن کارخانه ها و منع خرید و فروش با این فرقه گمراه، سرانجام شهر مذهبی آذرشهر را از لوث وجود استعمارگران پاک نمود.

پس از به ثمر رسیدن قیام خونین ملّت ایران به رهبری امام خمینی، شهید محراب آیت الله مدنی این یار دیرینه امام که پرچم مبارزه را آنی بر زمین نگذاشته و از سنگری به سنگر دیگر، در صف مقدّم مبارزه حرکت کرده بود، فصل دیگری از مبارزات خود را برای پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز نمود.آیت الله مدنی در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰، پس از اتمام خطبه های نماز جمعه، با انفجار نارنجک منافقی کوردل به شهادت رسید.علودرجات رابرای روح آن عزیزسفرکرده مسئلت میکنم.

###################################################

دوشنبه۳۰ ذی القعده شهادت حضرت امام محمدتقی – جوادالائمه – علیه اسلام (۲۲۰ ه.ق)

در تقویم روزهای سال، ذیقعده یازدهمین ماه قمر ی است، در این ماه شادی و غم به هم آمیخته، آغازی همراه با سرور و پایانی همراه با اندوه دارد.این ماه را می توان ماه امام هشتم (ع) نامید زیرا در ابتدای آن ولادت خواهر گرامی ایشان حضرت فاطمه معصومه (س) و در یازدهم این ماه ولادت خود آن حضرت و در پایان این ماه شهادت فرزند گرامی امام هشتم (ع)، حضرت امام جواد(ع) واقع شده است

پس از شهادت امام رضا علیه السلام از آنجایی که اراده الهی بر آن بود که رشته امامت نگسلد امام جواد (ع) در خردسالی و سن هفت یا هشت سالگی زمام قافله امت را به دست گرفت. امام جواد (ع) نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسیده این مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگیخت تا آنجا که به حیرت و حتی سرگردانی برخی از شیعیان نیز انجامید اما با آشکار شدن جلوه های الهی امامت آن امام همام اندک اندک ابرهای تیره تردید کنار رفت

سه پیغمبر درکودکی پیغمبر شدند. حضرت سلیمان، حضرت عیسی، حضرت یحیی. قرآن هم راجع به یکی اشاره می‌کند و می‌فرماید: «وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا» (مریم/۱۲). این سه پیغمبر در بچگی پیغمبر شد، سه امام هم در کودکی امام شدند. امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام زمان(ع).

سخن امام جواد را بشنوید. فرمود: «لَنْ یَسْتَکْمِلَ الْعَبْدُ حَقِیقَهَ الْإِیمَانِ حَتَّى یُؤْثِرَ دِینَهُ عَلَى شَهْوَتِهِ وَ لَنْ یَهْلِکَ حَتَّى یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلَى دِینِهِ» (بحارالانوار/ج۷۵/ص۸۱) می‌گوید: اگر می‌خواهی ببینی دینت کامل است یا نه، ببین اگر امر دائر شد بین دین و نفس، اگر به خاطر دینت پا روی نفست گذاشتی دینت کامل است. اگر به خاطر نفست پا روی دین گذاشتی، ببین در انتخابات چه می‌کنی؟ درمسائل مالی و..

###################################################

سه شنبه۱ ذی الحجه سالروز ازدواج فرخنده و مبارک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) (۲ ه. ق) – روز ازدواج

شما داستان ازدواج ونحوه خواستگاری را شنیده اید نمی خواهم وارد این بحث شوم به هرحال برای اجرای خطبه عقد، علی(ع) به دستور پیامبر به مسجد رفت. هم چنین پیامبر(ص) به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گرد آورد. پس از مدت کوتاهی همگی در مسجد جمع شدند. پیامبر بر منبر مسجد نشست و در حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوی اسلام را در مسجد مدینه جاری فرمود. سپس برای عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود: خداوند برای شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.

مهریه زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی

پیامبر گرامی اسلام(ص) ازدواج دخترش را به ساده ترین و راحت ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه ۵۰۰ درهمی برای فاطمه(س) مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت.

در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه های معنوی  دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در روایتی می خوانیم که حضرت زهرا(س) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه(س) شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.

در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول(ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی درآورد، نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می توان به؛ کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و. . . اشاره کرد. به این خاطر است که یک پیوند با این ویژگی ها پیوند آسمانی لقب می گیرد که رضایت خدا و رسول خدا(ص) در آن وجود دارد.

شایسته است والدین عزیزومسؤلین  باالگووسرمشق قراردادن این ازدواج آسمانی مقدمات برگزاری ازدواج آسان رابرای جوانان فراهم کنند.

###################################################

تصمیم داشتم راجع به برجام هم صحبت کنم که متأسفانه فرصت گذشته ان شا الله دروقت مناسب تری سخن خواهم گفت

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --