اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: اقتداروعظمت نظام ما وملت مابا روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: اقتداروعظمت نظام ما وملت مابا روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده است.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ 08/08/1394با حضوراقشارمختلف مردم.

عناوین خطبه اول:

1-خطبه حضرت زینب(س)درکوفه.

عناوین خطبه دوم

1-جوانان و نوجوانانی امثال شهید فهمیده، انقلاب ونظام مارا بیمه كردند.

2-اقتداروعظمت نظام ما وملت مابا روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده .

بســـــــــم الله الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عِبَادَ اللَّهِ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَيْكُمْ

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم.

هنگامی که حضرت علی بن الحسین را به همراه زنان از کربلا به کوفه آوردند ، زنان کوفی با دیدن آنان به شدت می گریستند و گریبان چاک می کرند و مردان نیز با آنان گریه می کردند. زین العابدین (ع) که در آن زمان بیمار بود به صدای بلند فرمود : اینان برما می گریند پس چه کسی جز اینها ما را کشت؟ در این وقت زینب (س) با اشاره ای مردم را ساکت کرد . با همان اشاره نفس ها در سینه حبس شد و زنگ شتران از صدا افتاد ، آنگاه زینب (س)شروع به سخن کفتن کردند.

خطبه هاي حضرت زينب(س) در مجلس يزيد و در جمع مردم كوفه، در اوج فصاحت و بلاغت است. زينب كبري (س) قبل از حادثه كربلا، در هيچ اجتماعي كه مردان در آن حضور داشتند ، سخنراني نمي كردند و براي ايشان صحبت كردن در اجتماع نامحرمان ، آسان نبود. از اين رو ، سؤالي كه در اينجا مطرح مي شود، اين است كه به چه علت ايشان بعد از حادثه كربلا به سخنراني پرداختند؟ از سوي ديگر، با علم به اين مسئله كه حضرت سجاد از نظر علمي، از ايشان برتر بودند، پرسش ديگري پيش مي آيد كه چرا در مجالس مهم عمومي ، حضرت زينب سخنراني و توجه انظار عمومي را به خود جلب مي كردند؟
ضرورت يا حكمت اين گونه اقتضا مي كرد امام زين العابدين(ع) در طول سفر، به افشاي حقايق نپردازند تا بدين شيوه، توجه مردم و امرا به قدرت سخنوري ايشان جلب نشود و جان ايشان به عنوان امام ، حفظ گردد. شايد از دلايل ديگر سكوت امام سجاد(ع) اين باشد كه بعدها در اجتماع بيشتري، نظير مسجد جامع اموي ، بتوانند به راحتي و بدون مزاحمت به افشاگري جنايات يزيد بپردازند؛ چرا كه اگر امام سجاد(ع) قبلاً سخنراني مي فرمودند و كارگزاران حكومت اموي به ارزش سخنوري ايشان پي مي بردند، ديگر به ايشان مجال صحبت در آن اجتماع عظيم مردمي داده نمي شد و اين فرصت طلايي كه به تأثيرگذاري و افشاگري آن بيشتر بود- از ايشان سلب مي شد.

«بشيربن خزيم اسدي» روايت مي كند كه حضرت زينب (س) طوري در اجتماع كوفيان سخنراني كردند كه يادآور فصاحت و بلاغت حضرت علي(ع) شدند. گويي فصاحت و شيوايي بيان علي بن ابي طالب بر زبان زينب (س) جاري مي شد. ايشان با اشاره دست به مردم آنان را ساكت كردند و سپس فرمودند :

الحمدلله وَ الصَّلَاةِ عَلِيٍّ أَبِي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الاخيار . أَمَّا بَعْدُ ، يا أَهْلَ الكوفه ، يا أَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ ! أَ تَبْكُونَ ؟ فَلَا رِقَابٍ الدمعه ، وَ لَا هُدَاةُ الرنه .

«ختل» در لغت، به معناي حقه زدن و نيرنگ به کار مي رود و «غدر» به معناي خيانت و پيمان شكني است كه همه اين صفات، قبل از آن، در مردم كوفه جمع شده بود. از اين رو حضرت زينب (س) با استفاده از اين عبارات، آن مردمان را متوجه اعمال زشتشان كردند و بيشترين تأثير را در دلهاي آنان برجاي گذاشتند. چراكه اين توبيخها نتيجه اعمال كوفيان بوده است كه در طول تاريخ، در مواقع مختلفي، خيانت كرده بودند.
از موارد خيانت اهل كوفه، پيمان شكني آنان در قضيه حكميت است كه علي رغم تذكرات حضرت علي(ع) نسبت به حقه عمروبن عاص، آنان در اشتباه خود پافشاري كردند. نيز پس از شهادت حضرت علي و بعد از بيعت با امام حسن(ع) در جنگ با معاويه آن حضرت را تنها گذاشتند و به ايشان ياري نرساندند.
علاوه بر آن، با فرستادن دوازده هزار نامه به امام حسين(ع) از او خواستند كه به عراق عزيمت كنند و نامه هاي خود را با سوگندهاي بزرگ مستحكم كردند و هزاران نفر از مردم کوفه با سفير امام(ع)، مسلم بن عقيل، بيعت نمودند؛ اما مدتي كوتاه نگذشت كه مسلم در برابر ديدگان اين مردم، كشته و جسد مطهرش در ميان كوچه هاي كوفه روي زمين كشيده شد و پس از آن، حسين(ع) و يارانش با تزوير و خيانت آنان و در برابر سكوتشان كشته شدند و آنها در برابر اين همه جنايت تماشاگر بودند و حتي بعضي در اين جنايت شركت كردند که همه اين موارد نيرنگ و پيمان شكني كوفيان را در آن برهه خاص زماني اثبات مي كند.

اتبكون ؟ فلا رقعت الدمعه و لا هدأت الرنه.
آيا گريه مي كنيد؟! نبايد اشك شما قطع شود و ناله اندوهگينتان آرام گيرد. حضرت زينب (س) از گريه ظاهري مردم اظهار تعجب مي كنند. از اين رو، بايد گفت كه استفهام از معناي اصلي خود خارج شده و در معناي تعجب به كار رفته است. در واقع اين نوع گريه ها با نفاق همراه بوده است كه بعد از جنايات خود فقط به گريه بسنده كرده بودند؛ چرا كه كوفيان در واقع با سكوت خود، زمينه جنايت يزيد را مهيا كرده بودند و پشيماني بدون عمل و فقط با گريه، دردي را دوا نمي كرد. بنابراين از گريه آنان بايد شگفت زده شد.

چون عقيله بني هاشم گريه آن فرومايگان را ظاهري مي بينند، بر آنان نفرين مي كنند كه گريه آنان آرام نشود و صداي اندوهگينشان قطع نگردد. بدين سان، آنان را مورد توبيخ و سرزنش قرار مي دهند تا شايد وجدانهاي خفته و مرده آنان را بيدار كنند.

أَنَّما مِثْلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قَوِّهِ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ .
مثل شما مثل آن زن احمقي است كه رشته خود را پس از تابيدن محكم، پاره پاره مي كرد. شما سوگندهاي محكم و استوار خود را براي فريب و فساد به كار مي بريد.
اين قسمت خطبه، از قرآن اقتباس شده است. خداوند در قرآن مي فرمايد: «لا تكونوا كالتي نقضت غزلها من بعد قوه انكاثا تتخذون ايمانكم دخلا بينكم.»(2)(نحل (آیه/92)

بنابراين، حضرت زينب (س) مردم كوفه را به آن زن احمق قريشي كه رشته هاي بافته شده را از هم وا مي كرد، تشبيه مي كنند كه همه اعمال نيك خود را از بين بردند؛ چراكه آنان پس از بستن عهد و پيمان، آن را شكستند و خيانت ونيرنگ ورزيدند و با اين پيمان شكني، راه را براي جنايات هولناك كربلا آماده ساختند. اينان در واقع، رشته محكم ايمان الاهي را -كه بر پايه و مبناي مودت اهل بيت(ع) بود- پاره كردند و پيمان نامه ها و سوگند نامه هاي خويش را بازيچه اي براي نيرنگ و فريب قرار دادند و رشته هاي بافته شده ايمان را از هم گسستند.

 خطبه دوم:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. قالَ مولانا امیر المومنین علی ابن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوة المُصَلین : « أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ فَإِنَ‏ الصَّبْرَ عَلَى‏ التَّقْوَى‏ أَهْوَنُ مِنَ الصَّبْرِ عَلَى عَذَابِ اللَّهِ.»بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. امیر المومنان علی علیه صلوة و السلام در ضمن جمله کوتاهی به جایگاه و اهمیت تقوی می‎پردازند. می‎فرمایند: «اتقوا الله» مردم تقوی را پیشه کنید. زیرا صبر در مسیر تقوی خیلی آسان‎تر است از عذاب خداوند. آدمهایی که متقی هستند و اهل تقوی هستند، همه حرف نمی‎زنند، همه جا نمی‎روند. همه چیز گوش نمی‎دهند. از همه غذاها استفاده نمی‎کنند. چشمشان به هر جا نمیفتد. طبعاً اینها با خواهش‎های نفسانی انسان سازگاری ندارد. وقتی تقوی در وجود آدمی هست انسان خودش را کنترل می‎کند. از لذتها انسان خودش را محروم می‎کند. وجود نازنین امیرالمومنین می‎فرماید: صبر بر این مشکلات، صبر بر این که انسان از لذت‎هایی چشم بپوشد، در این دنیا اَسهل آسان‎تر است از  اینکه انسان رها باشد، چشمش همه جا را ببیند. گوشش همه چیز را بشنود. بر زبانش همه چیز جاری شود. رها باشد  و نتیجه‎اش فردای قیامت مستحق کیفر و عذاب الهی شود.

 امروزجمعه8 آبانشهادت محمدحسين فهميده، دانش‌آموز بسيجى 13 ساله (1359 ه.ش)

روز نوجوان  – روز بسيج دانش آموزى

شهید فهمیده ، یکی از هزاران دانش آموز بسیجی کشور است که با نثار خون خود برطراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. و با وجود سن کم ، خود را به خونین شهر قهرمان رسانید و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه ، نام خود را در دفتر شهیدان زنده تاریخ ثبت کرد. با نیل به شهادت ، درس شجاعت ، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب الله آموخت، به طوری که حضرت امام (رض) از این نوجوان 13 ساله به عنوان رهبرخود یا د فرمودند بدانیم جوانان و نوجوانانی امثال شهید فهمیده، انقلاب ونظام مارا بیمه كردند.

نمازگزاران عزیزدانش آموزان وجوانان عزیز!! امروز دشمنان و کشورهای استکباری برای مقابله با جمهوری اسلامی جنگ نرم را انتخاب کرده که نوجوانان و دانش‌آموزان کشور باید با هوشیاری و ذکاوت مقابل این هجمه‌ها ایستادگی کنند.بایددشمن را درست شناسایی کرد هدف‌های دشمن را کشف کرد ودرمقابل برنامه ها وتوطئه های اوبرنامه ریزی کرد تا بتوانیم اورا مأیوس کنیم .

چهارشنبه13 آبان چندمناسبت داریم

اولين مناسبت اين روز اين است كه در سال 1343 در مثل يك چنين روزى، امام عظیم الشأن ما را تبعيد كردند. چرا تبعيد كردند؟ چون امام چند روز قبل از آن، در يك سخنرانى پرشور كه در قم ايراد شد ویک حق ملى را مطالبه كردند وآن اعتراض به تصویب لایحه کاپیتولاسیون بود که  هفته گذشته صحبت کردم.

مناسبت دوم سيزده آبان، روز كشتار دانش آموزان است تو همين خيابانهاى تهران ودانشگاه تهران، وقتى اين نوجوانها و جوانهابه  ميدان آمدند و فرياد چهارده سال قبل امام را در فضا انعكاس دادند، جلادان مزدور آمريكا از اين ها انتقام گرفتند؛ روى اين ها آتش گشودند؛ وآنهارابه شهادت رساندند.

قضيه دیگری كه در سيزده آبان اتفاق افتاد تسخير لانه ى جاسوسى بود. در سال 58 به مناسبت سالروز تبعيد امام و شهادت دانش آموزان، باز هم جوانها آمدند كارى كردند كه دنيا را متحیركردندو آمريكا را به زانو درآورد.كسانى را كه آنجا بودند، دستگیر کرده وزندانى كردندکه البته عده ای ازلطف امام ومحبت امام هم بهره مندشدند چرا که امام به خانواده های آنان اجازه دادند به آمریکا بروند وعناصراصلی بمانند.

13 آبان روز نماد مبارزه با استكبار در رأس آن شيطان بزرگ آمريكاست و امسال يكى از دلايلى كه جمهورى اسلامى ايران توانسته در منطقه و خاورميانه اثرگذار باشد و اميد براى ملل مظلوم و ستمديده دنيا ايجاد كند، روحيه مبارزه با استكبار و ايستادگى در مقابل ظلم و جور و مستكبران ملت است. شاهدآن این است که برای حل وفصل قضیه سوریه وزیرامورخاجه آمریکا رسما ازایران دعوت کرده که درنشستی که ازروز گذشته آغازشده ایران هم حضورداشته باشد.این اقتداروعظمت نظام ما وملت ماست که با روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده .

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --