اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: اقتداروعظمت نظام ما وملت مابا روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: اقتداروعظمت نظام ما وملت مابا روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده است.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ ۰۸/۰۸/۱۳۹۴با حضوراقشارمختلف مردم.

عناوین خطبه اول:

۱-خطبه حضرت زینب(س)درکوفه.

عناوین خطبه دوم

۱-جوانان و نوجوانانی امثال شهید فهمیده، انقلاب ونظام مارا بیمه کردند.

۲-اقتداروعظمت نظام ما وملت مابا روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده .

بســـــــــم الله الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم.

هنگامی که حضرت علی بن الحسین را به همراه زنان از کربلا به کوفه آوردند ، زنان کوفی با دیدن آنان به شدت می گریستند و گریبان چاک می کرند و مردان نیز با آنان گریه می کردند. زین العابدین (ع) که در آن زمان بیمار بود به صدای بلند فرمود : اینان برما می گریند پس چه کسی جز اینها ما را کشت؟ در این وقت زینب (س) با اشاره ای مردم را ساکت کرد . با همان اشاره نفس ها در سینه حبس شد و زنگ شتران از صدا افتاد ، آنگاه زینب (س)شروع به سخن کفتن کردند.

خطبه های حضرت زینب(س) در مجلس یزید و در جمع مردم کوفه، در اوج فصاحت و بلاغت است. زینب کبری (س) قبل از حادثه کربلا، در هیچ اجتماعی که مردان در آن حضور داشتند ، سخنرانی نمی کردند و برای ایشان صحبت کردن در اجتماع نامحرمان ، آسان نبود. از این رو ، سؤالی که در اینجا مطرح می شود، این است که به چه علت ایشان بعد از حادثه کربلا به سخنرانی پرداختند؟ از سوی دیگر، با علم به این مسئله که حضرت سجاد از نظر علمی، از ایشان برتر بودند، پرسش دیگری پیش می آید که چرا در مجالس مهم عمومی ، حضرت زینب سخنرانی و توجه انظار عمومی را به خود جلب می کردند؟
ضرورت یا حکمت این گونه اقتضا می کرد امام زین العابدین(ع) در طول سفر، به افشای حقایق نپردازند تا بدین شیوه، توجه مردم و امرا به قدرت سخنوری ایشان جلب نشود و جان ایشان به عنوان امام ، حفظ گردد. شاید از دلایل دیگر سکوت امام سجاد(ع) این باشد که بعدها در اجتماع بیشتری، نظیر مسجد جامع اموی ، بتوانند به راحتی و بدون مزاحمت به افشاگری جنایات یزید بپردازند؛ چرا که اگر امام سجاد(ع) قبلاً سخنرانی می فرمودند و کارگزاران حکومت اموی به ارزش سخنوری ایشان پی می بردند، دیگر به ایشان مجال صحبت در آن اجتماع عظیم مردمی داده نمی شد و این فرصت طلایی که به تأثیرگذاری و افشاگری آن بیشتر بود- از ایشان سلب می شد.

«بشیربن خزیم اسدی» روایت می کند که حضرت زینب (س) طوری در اجتماع کوفیان سخنرانی کردند که یادآور فصاحت و بلاغت حضرت علی(ع) شدند. گویی فصاحت و شیوایی بیان علی بن ابی طالب بر زبان زینب (س) جاری می شد. ایشان با اشاره دست به مردم آنان را ساکت کردند و سپس فرمودند :

الحمدلله وَ الصَّلَاهِ عَلِیٍّ أَبِی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الاخیار . أَمَّا بَعْدُ ، یا أَهْلَ الکوفه ، یا أَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ ! أَ تَبْکُونَ ؟ فَلَا رِقَابٍ الدمعه ، وَ لَا هُدَاهُ الرنه .

«ختل» در لغت، به معنای حقه زدن و نیرنگ به کار می رود و «غدر» به معنای خیانت و پیمان شکنی است که همه این صفات، قبل از آن، در مردم کوفه جمع شده بود. از این رو حضرت زینب (س) با استفاده از این عبارات، آن مردمان را متوجه اعمال زشتشان کردند و بیشترین تأثیر را در دلهای آنان برجای گذاشتند. چراکه این توبیخها نتیجه اعمال کوفیان بوده است که در طول تاریخ، در مواقع مختلفی، خیانت کرده بودند.
از موارد خیانت اهل کوفه، پیمان شکنی آنان در قضیه حکمیت است که علی رغم تذکرات حضرت علی(ع) نسبت به حقه عمروبن عاص، آنان در اشتباه خود پافشاری کردند. نیز پس از شهادت حضرت علی و بعد از بیعت با امام حسن(ع) در جنگ با معاویه آن حضرت را تنها گذاشتند و به ایشان یاری نرساندند.
علاوه بر آن، با فرستادن دوازده هزار نامه به امام حسین(ع) از او خواستند که به عراق عزیمت کنند و نامه های خود را با سوگندهای بزرگ مستحکم کردند و هزاران نفر از مردم کوفه با سفیر امام(ع)، مسلم بن عقیل، بیعت نمودند؛ اما مدتی کوتاه نگذشت که مسلم در برابر دیدگان این مردم، کشته و جسد مطهرش در میان کوچه های کوفه روی زمین کشیده شد و پس از آن، حسین(ع) و یارانش با تزویر و خیانت آنان و در برابر سکوتشان کشته شدند و آنها در برابر این همه جنایت تماشاگر بودند و حتی بعضی در این جنایت شرکت کردند که همه این موارد نیرنگ و پیمان شکنی کوفیان را در آن برهه خاص زمانی اثبات می کند.

اتبکون ؟ فلا رقعت الدمعه و لا هدأت الرنه.
آیا گریه می کنید؟! نباید اشک شما قطع شود و ناله اندوهگینتان آرام گیرد. حضرت زینب (س) از گریه ظاهری مردم اظهار تعجب می کنند. از این رو، باید گفت که استفهام از معنای اصلی خود خارج شده و در معنای تعجب به کار رفته است. در واقع این نوع گریه ها با نفاق همراه بوده است که بعد از جنایات خود فقط به گریه بسنده کرده بودند؛ چرا که کوفیان در واقع با سکوت خود، زمینه جنایت یزید را مهیا کرده بودند و پشیمانی بدون عمل و فقط با گریه، دردی را دوا نمی کرد. بنابراین از گریه آنان باید شگفت زده شد.

چون عقیله بنی هاشم گریه آن فرومایگان را ظاهری می بینند، بر آنان نفرین می کنند که گریه آنان آرام نشود و صدای اندوهگینشان قطع نگردد. بدین سان، آنان را مورد توبیخ و سرزنش قرار می دهند تا شاید وجدانهای خفته و مرده آنان را بیدار کنند.

أَنَّما مِثْلُکُمْ کَمَثَلِ الَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قَوِّهِ أَنْکاثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ .
مثل شما مثل آن زن احمقی است که رشته خود را پس از تابیدن محکم، پاره پاره می کرد. شما سوگندهای محکم و استوار خود را برای فریب و فساد به کار می برید.
این قسمت خطبه، از قرآن اقتباس شده است. خداوند در قرآن می فرماید: «لا تکونوا کالتی نقضت غزلها من بعد قوه انکاثا تتخذون ایمانکم دخلا بینکم.»(۲)(نحل (آیه/۹۲)

بنابراین، حضرت زینب (س) مردم کوفه را به آن زن احمق قریشی که رشته های بافته شده را از هم وا می کرد، تشبیه می کنند که همه اعمال نیک خود را از بین بردند؛ چراکه آنان پس از بستن عهد و پیمان، آن را شکستند و خیانت ونیرنگ ورزیدند و با این پیمان شکنی، راه را برای جنایات هولناک کربلا آماده ساختند. اینان در واقع، رشته محکم ایمان الاهی را -که بر پایه و مبنای مودت اهل بیت(ع) بود- پاره کردند و پیمان نامه ها و سوگند نامه های خویش را بازیچه ای برای نیرنگ و فریب قرار دادند و رشته های بافته شده ایمان را از هم گسستند.

 خطبه دوم:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. قالَ مولانا امیر المومنین علی ابن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوه المُصَلین : « أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ فَإِنَ‏ الصَّبْرَ عَلَى‏ التَّقْوَى‏ أَهْوَنُ مِنَ الصَّبْرِ عَلَى عَذَابِ اللَّهِ.»بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. امیر المومنان علی علیه صلوه و السلام در ضمن جمله کوتاهی به جایگاه و اهمیت تقوی می‎پردازند. می‎فرمایند: «اتقوا الله» مردم تقوی را پیشه کنید. زیرا صبر در مسیر تقوی خیلی آسان‎تر است از عذاب خداوند. آدمهایی که متقی هستند و اهل تقوی هستند، همه حرف نمی‎زنند، همه جا نمی‎روند. همه چیز گوش نمی‎دهند. از همه غذاها استفاده نمی‎کنند. چشمشان به هر جا نمیفتد. طبعاً اینها با خواهش‎های نفسانی انسان سازگاری ندارد. وقتی تقوی در وجود آدمی هست انسان خودش را کنترل می‎کند. از لذتها انسان خودش را محروم می‎کند. وجود نازنین امیرالمومنین می‎فرماید: صبر بر این مشکلات، صبر بر این که انسان از لذت‎هایی چشم بپوشد، در این دنیا اَسهل آسان‎تر است از  اینکه انسان رها باشد، چشمش همه جا را ببیند. گوشش همه چیز را بشنود. بر زبانش همه چیز جاری شود. رها باشد  و نتیجه‎اش فردای قیامت مستحق کیفر و عذاب الهی شود.

 امروزجمعه۸ آبانشهادت محمدحسین فهمیده، دانش‌آموز بسیجى ۱۳ ساله (۱۳۵۹ ه.ش)

روز نوجوان  – روز بسیج دانش آموزى

شهید فهمیده ، یکی از هزاران دانش آموز بسیجی کشور است که با نثار خون خود برطراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. و با وجود سن کم ، خود را به خونین شهر قهرمان رسانید و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه ، نام خود را در دفتر شهیدان زنده تاریخ ثبت کرد. با نیل به شهادت ، درس شجاعت ، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب الله آموخت، به طوری که حضرت امام (رض) از این نوجوان ۱۳ ساله به عنوان رهبرخود یا د فرمودند بدانیم جوانان و نوجوانانی امثال شهید فهمیده، انقلاب ونظام مارا بیمه کردند.

نمازگزاران عزیزدانش آموزان وجوانان عزیز!! امروز دشمنان و کشورهای استکباری برای مقابله با جمهوری اسلامی جنگ نرم را انتخاب کرده که نوجوانان و دانش‌آموزان کشور باید با هوشیاری و ذکاوت مقابل این هجمه‌ها ایستادگی کنند.بایددشمن را درست شناسایی کرد هدف‌های دشمن را کشف کرد ودرمقابل برنامه ها وتوطئه های اوبرنامه ریزی کرد تا بتوانیم اورا مأیوس کنیم .

چهارشنبه۱۳ آبان چندمناسبت داریم

اولین مناسبت این روز این است که در سال ۱۳۴۳ در مثل یک چنین روزى، امام عظیم الشأن ما را تبعید کردند. چرا تبعید کردند؟ چون امام چند روز قبل از آن، در یک سخنرانى پرشور که در قم ایراد شد ویک حق ملى را مطالبه کردند وآن اعتراض به تصویب لایحه کاپیتولاسیون بود که  هفته گذشته صحبت کردم.

مناسبت دوم سیزده آبان، روز کشتار دانش آموزان است تو همین خیابانهاى تهران ودانشگاه تهران، وقتى این نوجوانها و جوانهابه  میدان آمدند و فریاد چهارده سال قبل امام را در فضا انعکاس دادند، جلادان مزدور آمریکا از این ها انتقام گرفتند؛ روى این ها آتش گشودند؛ وآنهارابه شهادت رساندند.

قضیه دیگری که در سیزده آبان اتفاق افتاد تسخیر لانه ى جاسوسى بود. در سال ۵۸ به مناسبت سالروز تبعید امام و شهادت دانش آموزان، باز هم جوانها آمدند کارى کردند که دنیا را متحیرکردندو آمریکا را به زانو درآورد.کسانى را که آنجا بودند، دستگیر کرده وزندانى کردندکه البته عده ای ازلطف امام ومحبت امام هم بهره مندشدند چرا که امام به خانواده های آنان اجازه دادند به آمریکا بروند وعناصراصلی بمانند.

۱۳ آبان روز نماد مبارزه با استکبار در رأس آن شیطان بزرگ آمریکاست و امسال یکى از دلایلى که جمهورى اسلامى ایران توانسته در منطقه و خاورمیانه اثرگذار باشد و امید براى ملل مظلوم و ستمدیده دنیا ایجاد کند، روحیه مبارزه با استکبار و ایستادگى در مقابل ظلم و جور و مستکبران ملت است. شاهدآن این است که برای حل وفصل قضیه سوریه وزیرامورخاجه آمریکا رسما ازایران دعوت کرده که درنشستی که ازروز گذشته آغازشده ایران هم حضورداشته باشد.این اقتداروعظمت نظام ما وملت ماست که با روحیه استکبارستیزی ما به دست آمده .

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --