اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: در حوزه نفت چند اتفاق افتاده که می تواند نگران کننده یا امیدوار کننده باشد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: در حوزه نفت چند اتفاق افتاده که می تواند نگران کننده یا امیدوار کننده باشد.

نمازجمعه پرصلابت جمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ۱۳۹۴/۱۲/۲۸با حضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم یادآورشدند:مقام معظم رهبری درسال ۱۳۷۴فرمودند: باید کاری کنیم که ملت و دولت ایران، وابسته به نفت خود نباشد؛ چون متأسفانه امروز در دنیا، نفت به سیاست های بین المللی، کمپانی ها و غارتگران و جهان خواران و مستکبران وابسته است. در حقیقت، نفت در مشت آنهاست. هرگاه بخواهند قیمتش را پایین می آورند، تولید را کم یا زیاد می کنند، یکی را از دور خارج یا وارد می کنند. نفت مال ماست، اما سیاستش در دست دیگران است. 

 عناوین خطبه اول:

۱- خدارا با خرسند کردن یکی از بندگانش خشمگین نکنید.

۲- بهترین برادر تو کسی است که به سمت خوبی‏ها در حرکت است.

عناوین خطبه دوم

۱-آیا دل و روح ما به خانه تکانی نیاز ندارد؟ تغییر لازم ندارد؟

۲-در حوزه نفت چند اتفاق افتاده که می تواند نگران کننده یا امیدوار کننده باشد.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

estiri.JPG

قال مولانا امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه افضل صلوات المصلین:« لَاتُسْخِطُوا اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ‏ خَلْقِهِ‏ وَ لَا تَتَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ بِتَبَاعُدٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ شَیْ‏ءٌ یُعْطِیهِ بِهِ خَیْراً أَوْ یَصْرِفُ‏ بِهِ عَنْهُ سُوءاً إِلَّا بِطَاعَتِهِ وَ ابْتِغَاءِ مَرْضَاتِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ‏» أمالی الصدوق، ص ۴۸۸، المجلس الرابع و السبعون. بحار الأنوار ، ج‏۶۸، ص ۱۷۷٫

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم کلامی وجود مقدس مولایمان امیر مومنان علی علیه السلام دارند که برای همه مان قابل تامل و دقت است آن بزرگوار می فرماید: خدارا با خرسند کردن یکی از بندگانش خشمگین نکنید. در نکته دوم میفرماید و به وسیله دوری از خداوند متعال به احدی از مخلوقات نزدیک نشوید. بین خداوند و مخلوقات چیزی نیست که خداوند به وسیله آن به بندگان خیری برساند یا شری را از آنها دفع کند، جز در سایه اطاعت او و کسب رضایت او، تقوا پیشه کنید عذاب خداوند بسیار سخت است. کلام نورانی امیرمومنین یک پیام روشن دارد و آن پیام روشن که به درد همه ما میخورد این است که معیار و ملاک در زندگیمان باید جلب رضایت پروردگار باشد. جلب رضایت این و اون بدون جلب رضایت پروردگار ره به جایی نمیبرد، نکند ما دیگران را خشنود کنیم و خداوند را خشمگین کنیم؛ از خدا فاصله بگیریم و به دیگران نزدیک شویم. این پیام رسای امیر مومنین به همه ماست.

امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با اینکه با چه کسانی دوستی کنیم و چه افرادی را به عنوان دوست خود انتخاب کنیم می‏فرماید: «خَیْرُ إِخْوَانِکَ‏ مَنْ‏ سَارَعَ‏ إِلَى‏ الْخَیْرِ وَ جَذَبَکَ‏ إِلَیْهِ‏ وَ أَمَرَکَ‏ بِالْبِرِّ وَ أَعَانَکَ‏ عَلَیْهِ‏»ترجمه غررالحکم حدیث شماره۵۰۲۱

بهترین برادر تو کسی است که به سمت خوبی‏ها در حرکت است و تو را هم به سوی خیر و خوبی جذب و به خوبی امر می‏کند و تو را در این مسیر کمک می‏کند.

مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم«أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ»

ایام نوروز در راه است و همه ما در تدارک خانه تکانی، دور ریختن وسایل ممکنه و تغییر دکوراسیون .همه این کارها مربوط به دنیای بیرون است اما دنیای درون چه؟ آیا دل و روح ما به خانه تکانی نیاز ندارد؟ تغییر لازم ندارد؟

همه ساله قبل از فرارسیدن سال تحویل رسم است عموم مردم خانه تکانی می کنند واین کار بسیار پسندیده ای است، ای کاش بتوانند یک گناه تکانی هم بکنند. عزیزان در شب سال تحویل یک کاغذ بردارید و روی آن بنویسید: سالی که گذشت چگونه بر شما گذشت؟ از پارسال تا حالا چقدر پیش رفت کرده ای؟ از پارسال تا حالا چقدر نماز با توجه خوانده ای؟ چند دفعه نماز جمعه رفته ای؟ چند خانه یتیم و شهید رفته‌ای؟ به عیادت چند بیمار رفته‌ای؟ چند کتاب مطالعه کرده‌ای؟ از پارسال تا حالا چند دفعه دل افرادی که نگرانند را با یک تلفن شاد کرده ای؟ چند تا گره از کار مسلمان‌ها باز کرده ای؟ در مجموع از پارسال تا حالا چه کردی؟

اداره‌ها و ارگان‌ها شب آخر سال که می‌شود، انبارگردانی می‌کنند. زن‌ها خانه تکانی می‌کنند، بد نیست که آدم یک ساعت بنشیند و خودش را حساب کند. یکسال که گذشت یکسال یعنی ۳۶۵ روز از عمر شما کم شد. اگر ما خدای نکرده روزی یک گناه کرده باشیم. ۳۶۵ گناه است.دروغ گناه است، غیبت‌ها گناه است، متلک‌ها گناه است، افرادی را دلشان را رنجاندیم گناه است، بیایید بر سالی که گذشت چند دقیقه فکر کنیم.اجمالاً بد نیست که انسان شب سال تحویل یک دقتی هم در خودش بکند. امام کاظم (ع) فرمود: شب به شب خودتان را بررسی کنید.حالا اگر گوش به حرف امام کاظم (ع) ندادیم که شب به شب خودمان را بررسی کنیم لااقل بد نیست که شب آخر سال که وارد سال نو می‌شویم یک تجدید نظر در خودمان کنیم. یک تغییری در خانه زندگیمان بدهیم .

رسول خدا (ص) فرمود:حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قَبْلَ اَنْ تُحاسَبُوا وَ زِنُها قَبْلَ اَنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الاَکْبَرِ.(بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۷۳ )پیش از آنکه به حسابتان برسند، خود را ارزیابی کنید و در میزان قرار دهید و برای حسابرسی بزرگ‌تری آماده شوید.پیامبر می‌داند که شیطان و نفس وسوسه‌گر از یک سو و عوامل و آسیب‌های آشکار و نهان از سوی دیگر، مؤمن را به وادی غفلت می‌کشاند و از اندیشیدن در فرجام خویش باز می‌دارد. از این رو چون فرماندهی دلسوز و هشیار آماده باش می‌دهد «تجهّزوا». مسلمان در همه عمر و در همه عرصه‌های زندگی باید آماده باشد و به سود و زیان خویش رسیدگی کند تا ورشکسته نشود. این کار از ایمان و زیرکی مؤمن سرچشمه می‌گیرد و دست کم باید در شبانه‌روز یک‌بار انجام شود

 به مناسبتهای هفته آینده اشاره میکنم:

صنعت نفت ۱۱۰ سال قدمت دارد و من برای شروع صحبتم تمرکز روی قیمت آن می کنم.

در حوزه نفت چند اتفاق افتاده که می تواند نگران کننده یا امیدوار کننده باشد. ما زمانی در قیمت نفت رشد داشتیم و الان قیمت آن در حال سقوط است. تا جایی که الان کمتر از ۳۰ دلار شده و تخمین زده می شود که به زیر ۲۰ دلار هم خواهد رسید. چرا این مطلب را می گویم چون اقتصاد ما اقتصادی است نفت پایه. نه به این معنا که ما براساس فروش نفت اقتصاد خود را توسعه می دهیم بلکه به این معنا که پول نفت را می گیریم و در داخل خرج می کنیم.

در بودجه سال ۹۵ آقای رئیس جمهور گفتند ۲۵ درصد بودجه وابسته به نفت است و این وابستگی مستقیم است که هربشکه نفت امروز به کمتر از ۳۰ دلار رسیده است و مفام معظم رهبری تاکید دارند از تکیه کردن به نفت کاهش دهید و اقتصاد مقاومتی را رونق دهید.

مقام معظم رهبری درسال ۱۳۷۴فرمودند: باید کاری کنیم که ملت و دولت ایران، وابسته به نفت خود نباشد؛ چون متأسفانه امروز در دنیا، نفت به سیاست های بین المللی، کمپانی ها و غارتگران و جهان خواران و مستکبران وابسته است. در حقیقت، نفت در مشت آنهاست. هرگاه بخواهند قیمتش را پایین می آورند، تولید را کم یا زیاد می کنند، یکی را از دور خارج یا وارد می کنند. نفت مال ماست، اما سیاستش در دست دیگران است.

در رابطه با کاهش قیمت نفت می توان به دو دلیل اصلی اشاره داشت یکی دلایل اقتصادی ودیگری هم سیاسی

کاهش تقاضای جهانی نفت و  افزایش عرضه نفت ازدلایل اقتصادی آن است

 آسیب پذیری اقتصادهای روسیه و ایران و همچنین ونزوئلا از قیمت های نفت باعث شده است که آمریکا و عربستان اقدام به افزایش عرضه و کاهش عمدی قیمت نماید تا بدین منظور باعث بحران های اقتصادی در کشور روسیه و ایران شوند ، در واقع بودجه های این دو کشور با نفت صد دلاری بسته شده است و هرگونه کاهش قیمتی نفت می تواند کشورهای مزبور را با بحران کسری بودجه مواجه سازد و باعث عقب نشینی و یا احیانا انعطاف پذیری بیشتر این حکومت ها در مقابل خواسته های آمریکا و عربستان شود

امید است مسؤلین تدابیری بیندیشندکه هم ازاین سرمایه ملی حفظ وحفاظت کنند وهم اقتصادما متکی ومبتنی برنفت نباشد(تکبیرنمازگزاران)

 یکشنبه اول فروردین آغاز سال ۱۳۹۵ ه.ش و عید نوروز:

سالی که گذشت با همه تلخی ها و شیرینی هایی که داشت همچنان بیانگر پیروزی ، پیشرفت و استقامت ملت ایران بود. که بزرگترین شیرینی آن حضوربسیارگسترده ملت ما پای صندوقهای رأی که به معنای تجدید میثاق مجددبانظام مقدس جمهوری اسلامی بود

به چند مطلب راجع به عید نوروز اشاره می کنم :

۱- نوروز همزمان با بهار از راه می رسد و حیات تازه خویش را از سر می گیرد به همین مناسبت قرآن کریم با توجه دادن به کیفیت حیات دوباره طبیعت زندگی پس از مرگ را به آنان یادآور می شود و می فرماید :« وَاللَّـهُ الَّذِی أَرْ‌سَلَ الرِّ‌یَاحَ فَتُثِیرُ‌ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْ‌ضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ‌ » (سوره فاطر/آیه ۹) خداوند کسی است که بادها را فرستاد و ابرها را برانگیخت سپس آن را به سوی زمین مرده سوق می دهیم و ما بدین وسیله زمین ،پس از مرگش زندگی می بخشیم ، رستاخیز همینگونه است.

بنابراین فرارسیدن نوروز باید ما را به یاد زندگانی پس از مرگ بیاندازد تا بکوشیم همراه با تحول طبیعت ، تغییر و تحولی در خویش پدید آوریم. و با اعمال صالح مانند صله رحم و دیدار با دوستان و دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و کنار گذاشتن کینه ها و کدورت ها و دوری از گناه و کمک و انفاق به نیازمندان خود را برای رستاخیز آماده کنیم .

 مطلب دوم اینکه موقع تحویل سال کسانی که میتواننددر اماکن مذهبی و معنوی حضور پیدا کنندتا به واسطه آن اولیا خدا (امامزادگان و شهدا) خداوند به ما کمک کند تا تحولی به سوی معنویت و نورالهی در ما ایجاد شود.و این دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ، یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ ، یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ ، حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»را در محضر شهدا بخوانیم تا خداوند به احترام شهدا حال ما را به احسن حال که حال شهدا باشد تغییر بدهد.

 توصیه در خصوص مسائل امنیتی در بخش :

توصیه به نیروهای انتظامی و امنیتی دارم تا نگرانی برای مردم در سال نو ایجاد نشود . مردم نیاز به آرامش و امنیت دارند.که ان شاءالله باآرامش خاطرسفرهای نوروزی راداشته باشند ازطرفی هم به کسانی هم مسافرت میکنند توصیه میکنم که که به قوانین راهنمایی ورانندگی توجه کنند قوانین را مراعات کنند که خدای ناکرده حادثه ناگواری برای آنها رخ ندهد وشیرینی سفررابه تلخی تبدیل نکنند.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --