اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:اقتصادمقاومتی یعنی:آن اقتصادی که درشرایط فشار،درشرایط تحریم،درشرایط دشمنیهاوخصومت های شدیدمیتواندتعیین کننده ی رشدوشکوفایی کشورباشد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:اقتصادمقاومتی یعنی:آن اقتصادی که درشرایط فشار،درشرایط تحریم،درشرایط دشمنیهاوخصومت های شدیدمیتواندتعیین کننده ی رشدوشکوفایی کشورباشد.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد دراولین جمعه سال ۱۳۹۵نمازجمعه پرصلابت جمعه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهوباحضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم یادآورشدند:در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید.

اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد.

عناوین خطبه اول:

۱-اگر کسی علی وزهرا(سلام الله علیهما)را الگوقراردهددرصراط مستقیم قرارگرفته است.

۲- یعنی اگر می خواهیم فاطمه(س)را معرفی کنیم تنها از زاویه پدر باید او را معرفی کرد.

عناوین خطبه دوم:

۱- نظام مقدس جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است.

۲-اقتصــــــاد مقاومتـــــــــی یعنــــــــــی چه؟

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

    أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم      بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

9k=

در ایامی که به سر می بریم از آغاز سال جدید و همچنین در روزهای اینده ، ایام متعلق است به صدیقه طاهره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها و امسال مردم ما با نام و یاد صدیقه طاهره سال نو را آغاز کردند که امیدواریم ، به برکت وجود فاطمه اطهرسال خوبی همراه با نعمات و برکات الهی داشته باشیم. من در این خطبه به فرازهایی از زندگی فاطمه زهرا (س) اشاره می کنم. اینکه عرض می کنم فرازها، چون معرفت و شناخت نسبت به فاطمه زهرا (س) آسان نیست. نمی شود به کنه حقیقت فاطمه پی برد و فاطمه را آنطور که هست شناخت. رسول گرامی اسلام در یک جمله در توصیف اهل بیت و از آن جمله صدیقه طاهره می فرماید: ان الله جعل علیا وزوجته و ابنائه حجج الله علی خلقه و هم ابواب العلم فی امتی من اهتدی بهم هدی الی صراط المستقیم.(۱) اگرگمشده شما رسیدن به راه مستقیم الهی است، به صراط مستقیم الهی است از ابواب علم بهره بگیرید. ابواب علم علی است. ابواب علم فاطمه است. ابواب علم فرزندان اینها به عنوان حجج بر خلق خدا هستند من اهتدی بهم هدی الی صراط المستقیم. اگر کسی علی (ع) را الگو قرار داد فاطمه (س) را الگو قرار داد. حسن و حسین (علیهما السلام) را الگو قرار داد، تردید نکند که راه درست را پیدا کرده و در آن مسیر قدم می گذارد. فاطمه شناسی، اگر ممکن باشد از طریق آثار تربیتی او باید شناخت. فاطمه در بعد تربیت نسل علوی و نسل فاطمی، بسیار موفق عمل کرده است واین می تواند چراغ راهی باشد برای همه ما.

محققان علوم تربیتی امروزبه تحقیق پرداختند عوامل تربیت چیست؟ موانع تربیت کدام است؟ من معتقدم اگرسری بزنند به زندگی فاطمی و سیره فاطمی، به خوبی میتوانند چهره یک انسان کامل را به نظاره بنشینند. فاطمه چهره یک انسان کامل است برای نشان دادن الگوی درست تربیتی. در بعد عبادی فاطمه الگو است. کلام رسول گرامی اسلام (ص) را درباره عبادت فاطمه ببینید غوغا می کند: فَأَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَهُ فَهِیَ‏ سَیِّدَهُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ فاطمه من بانوی برتر زنان عالم است و بعد می فرماید: وَ إِنَّهَا لَتَقُومُ فِی مِحْرَابِهَا هنگامی که در محراب عبادتش می ایستد فَیُسَلِّمُ عَلَیْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ مِنَ الْمَلَائِکَهِ الْمُقَرَّبِینَ، موقعی که فاطمه در محراب عبادت می ایستد هفتاد هزار فرشته از فرشتگان الهی به فاطمه من سلام می کنند این توصیف پیامبر نسبت به فرزند نیست، نسبت به شخصیت فاطمه است و بعد می فرماید: وَ یُنَادُونَهَا بِمَا نَادَتْ بِهِ الْمَلَائِکَهُ مَرْیَمَ آنگونه که ملائکه مریم را مورد خطاب قرار می دادند، فاطمه ام را مورد خطاب قرار می دهند. فَیَقُولُونَ یَا فَاطِمَهُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِینَ(۲)تو برگزیده ای فاطمه من، در بعد صدق در گفتار و راستگویی فاطمه الگو است معضله ای که امروز جامعه ما را تهدید می کند، عدم راستگویی است. مساله ای که بسیارمهم است که جامعه ما مبتلاست، متاسفانه در بخش نسبتا قابل توجهی به غیر راستگویی بلکه به دروغ مبتلاست. اگر می خواهیم فاطمه را الگو قرار بدهیم فاطمه در اوج راستگویی است یکی از همسران رسول گرامی اسلام از او سوال می کنند درباره فاطمه نظر تو چیست؟ فاطمه را چگونه یافته ای پاسخ می دهند ما رایت احداً کان اصدق لهجتا من فاطمه الا ان یکون الذی ولدها راستگوتر از فاطمه جز پدرش که او را به وجود آورده نیافتم. یعنی اگر می خواهیم فاطمه را معرفی کنیم تنها از زاویه پدر باید او را معرفی کرد. این راستگویی شعار فاطمه تنها نیست در عمل فاطمه دارای این ویژگی است.

پی نوشتها:

۱-أمالی الصدوق، ص ۴۸۸، المجلس الرابع و السبعون. بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۸، ص ۱۷۷٫

۲- أمالی الصدوق، ۴۸۷، المجلس الثالث و السبعون. بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۴۳، ص ۲۴٫

مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم: «التَّقْوَى أَنْ یَتَّقِیَ الْمَرْءُ کُلَّ مَا یُؤْثِمُهُ»تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۶۸، حدیث ۵۸۱۷

 بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. پیامبر اکرم (ص) فرمود: می‎دانید تقوی به چه معناست؟ تقوا آن است که انسان را از هر آنچه که او را به سوی گناه سوق می‎دهد، دور کند. یعنی کاری کنیم در زندگی که ما به سمت گناه نرویم. اگر کاری کردیم که به سمت گناه نرفتیم این تقوی است. اگر دیدید یک شبانه روز بر شما گذشت و به سمت گناه زبان شما جاری نشد و گوش و چشم شما دست و پای شما و نیست شما به سمت گناه نرفت، بدانید که برخوردار از نعمت بزرگ تقوای الهی هستید.

به مناسبتهای هفته آینده اشاره میکنم:

بیستم جمادی الثانی سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها

حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای این عالم الگوی ابدی است. در یک الگوی ابدی باید شرایطی باشد.

یکی از آن شرایط علم است چون نمی شود از جاهل تبعیت نمود.

یکی عصمت است چون از انسان خطاکار نمی شود پیروی کرد.

یکی جمال و زیبایی است . جمال است که برای انسان جاذبه ایجاد می کند و انسان را می کشد و می برد

چهارمین هم ارتباط عاطفی است. که هر چهار مورد در حضرت زهرا(س) در حد اعلا وجود دارد.

سه مورد ازوصف کمال وزیبایی را به اجمال عرض می کنم.

یکی عفت وحجاب و حفظ حریم با جنس مخالف است. هرچه تلاش  بکنیم که یک تعریف آرمانی در خصوص ارتباط دوجنس مخالف بگوییم به آنچه حضرت فرموده نخواهد رسید. بشر ولو الآن در برابر فکر زهرا(سلام الله علیها)چموش باشد اما زمانی سرش به سنگ خواهد خورد و دوباره به حرف زهرا(س)باز خواهد گشت

دومین مورد سادگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. ساده زیستی  و بساطت یک بحث عظیمی است که ما الآن شدیداً به آن احتیاج داریم.

سومین مورد دفاع از ولایت است.

الان غرب دائماً الگوی تازه معرفی می کند که لباس اینگونه باشد، موی سر اینگونه باشد، رفتار و کردار اینگونه باشد، مراسم اینگونه باشد و عروسی ها اینگونه باشد. دعوا بر سر این است که شخصیت زن به چیست ، غرب  می گوید شخصیت زن به فریبایی اوست، او باید از هر طریق فریبایی خود را بالا ببرد ولو عریان بشود، دین ما با این ها مخالف است. خانم اگر می خواهد جاذبه داشته باشد باید حجاب داشته باشد، اگر یک جنسِ مبتذلِ زیر دست و پا شود دیگر جاذبه ای ندارد.

مناسبت دیگری که وجود دارد ۱۲ فروردین است

 فروردین روز جمهوری اسلامی است. ما در تاریخ انقلاب‎ها کمتر رهبری را سراغ داریم که بعد از پیروزی انقلاب با فاصله حدود پنجاه روز فراخوان عمومی کند و همه پرسی عظیمی را برگزار کند و اعلام کند که شما مردم مختار هستید به هر چیزی که می‎خواهید رأی دهید ولی رأی من جمهوری اسلامی است. این اعتماد به نفس بالا می‎خواهد که این اعتماد به نفس بالا در حضرت امام (ره) در اوج خودش بود و یاد این روز غیر از آنچه که قرآن می‎گوید «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ»«ابراهیم»: ۵٫ و دوازده فروردین از ایام الهی بود.

نکته مهم این بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است. شما از آن انتخابات همه پرسی جمهوری اسلامی گرفته تا امروز معمولاً ما انتخابات متعددی را برگزار کرده‎ایم و به دنیا نشان داده‎ایم که اسلام با مردم بهترین ارتباط را دارد و جمهوری اسلامی اساساً این دو واژه جدا از هم نیستند که کنار هم قرار گرفته باشند و ما الفتی بین اینها ایجاد کرده باشیم. مردم ما چون مسلمانند نظامی را که می‎خواهند، نظام جمهوری اسلامی می‎خواهند.

اشاره ای به عنوان سال ۱۳۹۵

در رابطه با نام گذاری امسال من نکاتی را می‎خواهم مطرح کنم که فکر می‎کنم تذکرات این نکات ارزشمند ست برای همه. اولاً ضرورت این نام‎گذاری چه بود؟ ضرورت این نام گذاری با توجه به شرایط انقلاب وکشورما بود. برادران من، خواهران من، ما مواجه با تحریم‎های اقتصادی دشمنان شدیم وعلی رغم گفتند تحریمحا رفع شده هنوز متاسفانه ادامه دارد. اینها به قول خودشان قصد به زانو در آوردن ملت ما را داشته ودارند. درابعاد مختلف  ما را تحریم کردند. دائماً هم بر طبل جنگ کوبیدند و می‎کوبند و روزی هم گفتند همه‎ی گزینه‎ها روی میز آماده است. یک جنگ روانی تمام عیار تو دنیا علیه ما ایجاد کردند که خدا می‎داند اگر نبود این رهبری، اگر نبود این استواری ملت، اینها در همان سالهای اولیه در رابطه با توطئه‎هاشون موفق شده بودند، اما کور خواندند، این ملت پای حق، این ملت پای کار هست و می‎ماند. (تکبیرنمازگزاران)این فرهنگی است که پیامبر به این ملت منتقل کرده، این فرهنگی است که امیر المومنین منتقل کرده. فرهنگ دفاع از ولایت را صدیقه ی طاهره به این ملت منتقل کرده و این ملت پای کار خواهند بود. پس در مقابل این همه توطئه ها این نام‎گذاری معنای خاص خودش را دارد.

اقتصادمقاومتی اقدام وعمل

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید.
اقتصادمقاومتی یعنی چه؟

اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد.

هر سال این طور نباشد شعاری توسط رهبری مطرح بشود، عده‎ای هم چند تا بنر تو خیابانها نصب کنند و تمام. این نباید اتفاق بیفتد. شعار امسال را هم دولت، هم مجلس باید جدی تلقی کنند. ما گاهی اظهار نگرانی می‎شنویم از مردم. حق دارند، از سخنان بیهوده، مجادلات بی‎اساس، حاشیه‎سازی‎هایی که نه آب برای مردم می‎شود و نه نان پرهیز کنید. ملت از شما کار می‎خواهد. فرصتها را در اختیار شما قرار داده.دشمن دنبال اختلاف افکنی بین ماست. وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ‏(بحار الأنوار ، ج‏۲۷، ص: ۲۴۶)

مردم هم باید کمک کنند. قوای سه‎گانه ما باید متحد بشوند که نتیجه و خروجی این تصمیم جدی در پایان سال ۹۵ لبخندی باشد که بر چهره‎ی رهبری نقش بندد.(تکبیرنمازگزاران)وظیفه‌ی همه‌ی ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --