اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: در اسلام تصميم نهايي و صحيح تصميمي است که بر مدار حق و راستي انجام گيرد

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: در اسلام تصميم نهايي و صحيح تصميمي است که بر مدار حق و راستي انجام گيرد

نمازپرصلابت جمعهاینهفته 04/02/1394درمصلی حسن آبادفشافویه باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خودبااشاره به هفته شوراها گفتند:در اسلام تصميم نهايي و صحيح تصميمي است که بر مدار حق و راستي انجام گيرد نه براساس احساسات و  خواسته هاي خودخواهانه.

 

#####################################################################

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

IMG_3475

همه شما برادران عزيز و خواهران گرامي نمازگزار را به تقواي الهي توصيه مي کنم.

هفته گذشته درادامه بحثی که داشتیم گفتیم یکی ازگامهای شیطان فرصت سوزی است دومطلب راعرض کردم :اول اینکه نگذاریدفرصت از دست برود. دوم: اگر فرصت را از دست دادید به اصل جبران گناهان توجه کنید. اصل جبران این است که با توجه به نوع خطایی که انسان داشته، نوع ثواب را انتخاب کند. سعی کنید به اصل جبران در زندگی تان اهمیت بدهید، هر کجا بودید، هر کجا هستید گذشته را جبران کنید.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مخفیانه گناه کردی، مخفیانه ثواب کن؛ یکی ازعوامل آمرزش گناه است .

امام صادق (ع) فرمودند:منْ عَمِلَ سَیِّئَه ً فِی السِّرِّ فَلْیَعْمَلْ حَسَنَه ً فِی السِّرِّ وَ مَنْ عَمِلَ سَیِّئَه فِی الْعَلَانِیَه  فَلْیَعْمَلْ حَسَنَه  فِی الْعَلَانِیَهِ (وسائل الشیعه، ج 16، ص102)،بحارالانوار، ج 75، ص 199

اگر گناه مخفی كردی عبادت مخفی بكن. اگر گناه علنی كردی عبادت علنی بكن. اگر روبروی مردم آبروی كسی را ریختی روبروی مردم هم برو بگو كه: ایشان آدم محترمی است من اشتباه کردم.

به طور سری صدقه بده، نیمه شب که همه خواب هستند و کسی نمی بیند، بلند شو نماز بخوان، کارهای مثبتی انجام بده که هیچ کس متوجه نشود. جبران سیئة سری، حسنة سری است، اگر آشکارا گناه کردی، حسنة آشکار انجام بده، اینها همه جبران می کند. روایت داریم پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: چهار چیز سیئات را تبدیل به حسنات می کند؛

«أرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَکَانَ مِنْ قَرْنِهِ إلَی قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَها اللهُ حَسَناتٍ»

آنها چه هستند؟

1- «الصِّدْقُ»؛

راست گفتن، خدا از انسان راستگو خوشش می آید، چون خدا خودش مظهر صدق است، مظهر سلام است، مظهر امنیت است.

بعضي از انسانها مفت مفت ، دروغ مي گويند ،بدون اينكه چيزي بدست بياورند

2- «وَالحَیاءُ»؛

اگر کسی حیا داشته باشد خداوند گناهانش را می بخشد و سیئاتش را از بین می برد و به جای آن حسناتش را می نویسد.

حيا بحث بسيار مهمي است ، تا آنجا كه در روايت آمده است : هيچ ايماني مثل حيا و صبر نيست؛  لا إيمان كالحياء و الصبر

برخي از انسانها در اعمال حيا را رعايت نمي كنند؛ به عنوان مثال:در صحبت كردن حيا را رعايت نمي كند و در كلامش همه نوع حرف و فحش و… را مي آوردمردان وزنان درلباس پوشیدن باید حیارامراعات کنند. گاه مشاهده میشودخانمها به بدترين صورت و بدون حجاب در مقابل نامحرم ظاهر مي شوندپدر و مادر در منزل، مقابل فرزندانشان لباسهاي نا مناسبي به تن ميكننداعضاي خانواده كنار هم مينشينند و فيلمهاي زشت ماهواره اي نگاه مي كنند

برخي هم در حيا ، افراط مي كنند و مسائل غسل و بانوان و … را نمي پرسند و اعمال را اشتباه انجام مي دهند که اینجا جای حیا نیست!!

3- «وَ حُسْنُ الخُلْق»؛

خوش اخلاقی، انسان دلش می سوزد برای کسانی که نمازشان، روزه شان، کمک کردن شان، دینشان خوب است، اما با زن و بچه شان خیلی بد اخلاقند و بد برخورد می کنند. این اخلاق بدشان به آن اعمال خوبشان لطمه می زند،

4- «وَالشُّکر»[ اصول كافى- جلد 3 ، صفحه 166  

شکر نعمات را به جا آوردن؛ یکی از مواردی که اصل جبران در آن است.

                              شکرنعمت نعمتت افزون کند                                                           کفرنعمت ازکفت بیرون کند

روزى حضرت عيسى در مناجاتش با خداوند عرضه داشت: پروردگارا دوستى از دوستارانت را به من بنما، خطاب رسيد به فلان محل برو كه ما را در آنجا دوستى داریم، مسيح به آن محل موعود رفت زنى را ديد كه نه چشم دارد و نه دست و نه پاى، روى زمين افتاده و زبانش مترنم به اين ذكر است:    « الحمدالله على نعمائه والشكر على آلائه »

خدا را بر نعمتهاى ظاهرياش سپاس و بر نعمتهاى باطني اش شكر.

آن حضرت از حالت آن زن شگفت زده شد، پيش رفته و به او سلام كرد، زن گفت: عليك السلام يا روح الله! فرمود اى زن تو كه هرگز مرا نديده اى از كجا شناختى من عيسى هستم، زن گفت: آن دوستى كه تو را به سوى من دلالت كرد برايم معلوم نمود كه تو روح الله هستى، فرمود: اى زن تو از چشم و دست و پا محرومى، اندامت تباه شده! زن گفت: خدا را ثنا ميگويم كه دلى ذاكر و زبانى شاكر و تنى صابر دارم، خدا را به وحدانيت و يگانگى ياد ميكنم كه هرچه را ميتوان با آن معصيت كرد از من گرفته، اگر چشم داشتم و به نامحرم نظر ميكردم، اگر دست داشتم به حرام ميآلودم و اگر پا داشتم دنبال لذات نامشروع ميرفتم چه عاقبتى داشتم؟ اين نعمتى كه خدا به من داده به احدى از بندگانش نداده است.                           منبع:خزينة الجواهر ،صفحه318

ما بايد ديدمان را عوض كنيم و به نعمتهايي كه خدا به ما داده توجه كنيم ،نه به كمبودها. يعني در يك كلام در مسائل مادي به پايين دست خود نگاه كنيم

##########################################################

مشروح خطبه دوم:باتوجه به میلادامام جواد (ع)درهفته آینده روایتی اززبان گویای حضرت عرضه میدارم:. قالَ علیه السلام : مَوْتُ الاْ نْسانِ بِالذُّنُوبِ اءكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْ جَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ اءكْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ.فرمود: فرارسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه ، بیشتر است تا مرگ طبیعى و عادى 

########################################################################

درخطبه دوم به چند مطلب اشاره میکنم:

شنبه5 ارديبهشتشكست حمله نظامي آمريكا به ايران  در طبس بر اثر توفان شن (1359 ه. ش)

تاريخمعاصر کشورما سندي گويا بر توطئه ها , اقدامات خصمانه و دخالت هاي آمريکامي باشد که نگاهي گذرا به فهرست آن کافي است تا خوي استکباري وچهره کريهوزشت آنان ظاهرشود.پرداختنبه جزئيات طومار بلند توطئه ها و شرارت هاي آمريکا عليه کشورمان، مثنويهفتاد من خواهد شد اما نيم نگاهي به مهمترين اين اقدامات خصمانه ، گويايبسياري از واقعيت هاست

حملهنظامي آمريکا به ايران در طبس،يکي ازآن اقدامات خصمانه آنان است که درپنجم ارديبهشت ماه 59 به بهانه آزادي جاسوسان و با هدف براندازي نظاماسلامي يکي از نقشه هاي شوم دشمن بود که با امدادهاي غيبي الهي با شکستروبه‏رو شد.بدونشک ماجرايى که در طبس اتفاق افتاد و با شکست نيروهاى امريکايى مواجه شدیکى از بزرگترين معجزات قرن است سران کاخ سفيد و مقامات پنتاگون از موفقيتاين عمليات اطمينان کامل داشتند اما از آنجايى که خداوند همواره حافظ اينملت و انقلاب بوده است، در طبس نيز امدادهاى غيبى خداوند عينيت يافت تا بارديگر بر طاغوتيان زمان ثابت شود که اراده الهى بر هر چيز که تعلق بگيردشدنى است.که آنها اين رادرک نکرده بودند.اينحادثه همواره تجربه تلخي براي آمريکايي ها و چراغي فروزان براي مردم ايراندر اعتقاد به حقانيت نظام اسلامي و ايستادگي در مقابل توطئه‏هاي دشمنانبوده است.

###################################################

چهارشنبه10 رجب ولادت حضرت امام محمد تقي «جواد الائمه»(ع) (195 ه ق)

شيعيان به ‌طور عام، خصوصاً علويان كه امامان شيعه در رأس آن ‌ها بودند، در عصر خلفاي بني اميه و عصر خلافت منصور و مهدي عباسي، در بدترين حالت به ‌سر مي ‌بردند و قيام ‌هاي شيعي يكي پشت سر ديگري توسط دستگاه حاكم سركوب مي ‌شد و به ‌طور كلي شيعه بودن جرم بزرگي بود كه به ‌واسطه آن، كشتن و زندان و مصادره اموال و ويراني خانه ‌هاي شيعيان، براي دستگاه خلافت امر مشروع و قانوني بود و امامان شيعه نيز در حال تقيه به ‌سر مي ‌بردند و ارتباطهاي سياسي با شيعيان به شكل پنهاني انجام مي ‌گرفت. اما بعد از امام كاظم(ع) كه فعاليت ‌هاي سياسي زير پرده امامان (عليهم السلام) كم ‌كم به ثمر مي ‌رسيد، شيعه توانست ابراز وجود نمايد و جمعيتشان رو به فزوني گرفت. پس از گذشت ساليان درازي كه شيعيان نمي ‌توانستند در مورد امامت امامان ابراز عقيده نمايند، هم ‌اكنون عظمت و منزلت ائمه (عليهم ‌السلام) نزد مردم تا بدان ‌جا رسيده بود كه خلفاي عباسي ديدند، نمي ‌توانند به ‌طور علني و بي ‌پرده عواطف مردم را برانگيزند و احساساتشان را جريحه ‌دار سازند و به ائمه (عليهم ‌السلام) آسيب برسانند و از طرف ديگر نمي ‌توانستند امامان را به حال خود واگذارند تا آزادانه و مطابق خواست و اراده خود هرچه مي ‌خواهند بكنند، از اين ‌رو مناسب ديدند در برابر امامان، سياست جديدي اتخاذ نمايند.

همان ‌طور كه امام رضا(ع) را وليعهد خود قرار داد و به نام او سكه زد و دخترش را به عقد آن ‌حضرت درآورد، نسبت به امام جواد(ع) نيز همان نيرنگ سياسي را به ‌كار برد و در سال 211 هجري امام جواد(ع) را از مدينه به بغداد آورد تا فعاليت ‌هاي فكري و سياسي او را زير نظر بگيرد و هرگاه زيان و خطري را از ناحيه وي  ‌احساس كند، فوراً راهها را بر وي ببندد و روابط او را با شيعيانش قطع كند

 اما امام عليرغم تلاش ‌ها و حيله ‌هاي مأمون و معتصم روز ‌به ‌روز نفوذ و عظمت و محبوبيت بيشتري مي ‌يافت و در ميان مردم ريشه مي ‌دوانيد، به ‌گونه ‌اي ‌كه براي نظام حاكم هراس ‌آور بود.

#########################################################

9چهارشنبه نهمارديبهشت روز شوراها، هفته شهر و شهروند (9 تا 15 ارديبهشت) ‌

مسأله شورا چه در گذشته و چه درزمان حاضر يکى از مسائل مطرح در حوزه انديشه اسلامى بوده است. قرآن کريمخطاب به پيامبر(ص)درسوره مبارکه آل‌عمران مي‌فرمايد: «وشاوِرهم فِي‌الاَمر فَاذاعزَمت فَتوکَّل عَلي‌الله اِنَّ اللهَ يُحب المُتوکِلين» . «در تصميمات خودبا آنان به مشورت بپرداز، و چون تصميم گرفتي بر خدا توکل کن، زيرا خداوندتوکّل کنندگان را دوست ‌داردو در آيه‌اي ديگر مشورت را از خصايص مهم مؤمناندانسته و از آن در کنار نماز و انفاق ياد کرده و پيامبر(ص) را که مصداقانسان کامل است، بدان سفارش مي­کند.

دونکته در  اين آيه وجود دارد:

1- در اسلام تصميم نهايي و صحيح تصميمي است که بر مدار حق و راستي انجام گيرد نه براساس احساسات و  خواسته هاي خودخواهانه.

2- هنگام تصميم گيري بر خداتوکل شود، تا علاوه‌ بر آرامش و اطمينان روحى و معنوى، او را در مواجهه بامشکلاتي که پيش رو دارد،شکيبا ‌سازد.مشورت خواهى نوعى سوپاپ اطمينان است،

که اعضاءشورا بايد درعمل اين اطمينان را به مردم نشان دهندميزان نمره قبوليشما به ميزان اطميناني است که براي خود فراهم کرده ايد

وجود شوراها در کشور اسلامي نشان از اهميت و جايگاهمشورت و توجه به مردم است، بايد عملکرد شوراها نيز در نظام اسلامي متناسببا جايگاه و شأن آنان در اسلام، مناسب و ستودني باشد.

سعي کنيد تا اطمينان مردم را در مسائل مختلف عمراني،فرهنگي، اجتماعي، سياسي و جلب کنيد تا هم در پيشگاه مردم و بالاتر از آن در درگاه خداوند متعال کارنامه قبولي بگيريد.

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

############################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --