اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: در اسلام تصمیم نهایی و صحیح تصمیمی است که بر مدار حق و راستی انجام گیرد

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: در اسلام تصمیم نهایی و صحیح تصمیمی است که بر مدار حق و راستی انجام گیرد

نمازپرصلابت جمعهاینهفته ۰۴/۰۲/۱۳۹۴درمصلی حسن آبادفشافویه باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خودبااشاره به هفته شوراها گفتند:در اسلام تصمیم نهایی و صحیح تصمیمی است که بر مدار حق و راستی انجام گیرد نه براساس احساسات و  خواسته های خودخواهانه.

 

#####################################################################

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

IMG_3475

همه شما برادران عزیز و خواهران گرامی نمازگزار را به تقوای الهی توصیه می کنم.

هفته گذشته درادامه بحثی که داشتیم گفتیم یکی ازگامهای شیطان فرصت سوزی است دومطلب راعرض کردم :اول اینکه نگذاریدفرصت از دست برود. دوم: اگر فرصت را از دست دادید به اصل جبران گناهان توجه کنید. اصل جبران این است که با توجه به نوع خطایی که انسان داشته، نوع ثواب را انتخاب کند. سعی کنید به اصل جبران در زندگی تان اهمیت بدهید، هر کجا بودید، هر کجا هستید گذشته را جبران کنید.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مخفیانه گناه کردی، مخفیانه ثواب کن؛ یکی ازعوامل آمرزش گناه است .

امام صادق (ع) فرمودند:منْ عَمِلَ سَیِّئَه ً فِی السِّرِّ فَلْیَعْمَلْ حَسَنَه ً فِی السِّرِّ وَ مَنْ عَمِلَ سَیِّئَه فِی الْعَلَانِیَه  فَلْیَعْمَلْ حَسَنَه  فِی الْعَلَانِیَهِ (وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص۱۰۲)،بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۹۹

اگر گناه مخفی کردی عبادت مخفی بکن. اگر گناه علنی کردی عبادت علنی بکن. اگر روبروی مردم آبروی کسی را ریختی روبروی مردم هم برو بگو که: ایشان آدم محترمی است من اشتباه کردم.

به طور سری صدقه بده، نیمه شب که همه خواب هستند و کسی نمی بیند، بلند شو نماز بخوان، کارهای مثبتی انجام بده که هیچ کس متوجه نشود. جبران سیئه سری، حسنه سری است، اگر آشکارا گناه کردی، حسنه آشکار انجام بده، اینها همه جبران می کند. روایت داریم پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: چهار چیز سیئات را تبدیل به حسنات می کند؛

«أرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَکَانَ مِنْ قَرْنِهِ إلَی قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَها اللهُ حَسَناتٍ»

آنها چه هستند؟

۱- «الصِّدْقُ»؛

راست گفتن، خدا از انسان راستگو خوشش می آید، چون خدا خودش مظهر صدق است، مظهر سلام است، مظهر امنیت است.

بعضی از انسانها مفت مفت ، دروغ می گویند ،بدون اینکه چیزی بدست بیاورند

۲- «وَالحَیاءُ»؛

اگر کسی حیا داشته باشد خداوند گناهانش را می بخشد و سیئاتش را از بین می برد و به جای آن حسناتش را می نویسد.

حیا بحث بسیار مهمی است ، تا آنجا که در روایت آمده است : هیچ ایمانی مثل حیا و صبر نیست؛  لا إیمان کالحیاء و الصبر

برخی از انسانها در اعمال حیا را رعایت نمی کنند؛ به عنوان مثال:در صحبت کردن حیا را رعایت نمی کند و در کلامش همه نوع حرف و فحش و… را می آوردمردان وزنان درلباس پوشیدن باید حیارامراعات کنند. گاه مشاهده میشودخانمها به بدترین صورت و بدون حجاب در مقابل نامحرم ظاهر می شوندپدر و مادر در منزل، مقابل فرزندانشان لباسهای نا مناسبی به تن میکننداعضای خانواده کنار هم مینشینند و فیلمهای زشت ماهواره ای نگاه می کنند

برخی هم در حیا ، افراط می کنند و مسائل غسل و بانوان و … را نمی پرسند و اعمال را اشتباه انجام می دهند که اینجا جای حیا نیست!!

۳- «وَ حُسْنُ الخُلْق»؛

خوش اخلاقی، انسان دلش می سوزد برای کسانی که نمازشان، روزه شان، کمک کردن شان، دینشان خوب است، اما با زن و بچه شان خیلی بد اخلاقند و بد برخورد می کنند. این اخلاق بدشان به آن اعمال خوبشان لطمه می زند،

۴- «وَالشُّکر»[ اصول کافى- جلد ۳ ، صفحه ۱۶۶  

شکر نعمات را به جا آوردن؛ یکی از مواردی که اصل جبران در آن است.

                              شکرنعمت نعمتت افزون کند                                                           کفرنعمت ازکفت بیرون کند

روزى حضرت عیسى در مناجاتش با خداوند عرضه داشت: پروردگارا دوستى از دوستارانت را به من بنما، خطاب رسید به فلان محل برو که ما را در آنجا دوستى داریم، مسیح به آن محل موعود رفت زنى را دید که نه چشم دارد و نه دست و نه پاى، روى زمین افتاده و زبانش مترنم به این ذکر است:    « الحمدالله على نعمائه والشکر على آلائه »

خدا را بر نعمتهاى ظاهریاش سپاس و بر نعمتهاى باطنی اش شکر.

آن حضرت از حالت آن زن شگفت زده شد، پیش رفته و به او سلام کرد، زن گفت: علیک السلام یا روح الله! فرمود اى زن تو که هرگز مرا ندیده اى از کجا شناختى من عیسى هستم، زن گفت: آن دوستى که تو را به سوى من دلالت کرد برایم معلوم نمود که تو روح الله هستى، فرمود: اى زن تو از چشم و دست و پا محرومى، اندامت تباه شده! زن گفت: خدا را ثنا میگویم که دلى ذاکر و زبانى شاکر و تنى صابر دارم، خدا را به وحدانیت و یگانگى یاد میکنم که هرچه را میتوان با آن معصیت کرد از من گرفته، اگر چشم داشتم و به نامحرم نظر میکردم، اگر دست داشتم به حرام میآلودم و اگر پا داشتم دنبال لذات نامشروع میرفتم چه عاقبتى داشتم؟ این نعمتى که خدا به من داده به احدى از بندگانش نداده است.                           منبع:خزینه الجواهر ،صفحه۳۱۸

ما باید دیدمان را عوض کنیم و به نعمتهایی که خدا به ما داده توجه کنیم ،نه به کمبودها. یعنی در یک کلام در مسائل مادی به پایین دست خود نگاه کنیم

##########################################################

مشروح خطبه دوم:باتوجه به میلادامام جواد (ع)درهفته آینده روایتی اززبان گویای حضرت عرضه میدارم:. قالَ علیه السلام : مَوْتُ الاْ نْسانِ بِالذُّنُوبِ اءکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْ جَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ اءکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ.فرمود: فرارسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه ، بیشتر است تا مرگ طبیعى و عادى 

########################################################################

درخطبه دوم به چند مطلب اشاره میکنم:

شنبه۵ اردیبهشتشکست حمله نظامی آمریکا به ایران  در طبس بر اثر توفان شن (۱۳۵۹ ه. ش)

تاریخمعاصر کشورما سندی گویا بر توطئه ها , اقدامات خصمانه و دخالت های آمریکامی باشد که نگاهی گذرا به فهرست آن کافی است تا خوی استکباری وچهره کریهوزشت آنان ظاهرشود.پرداختنبه جزئیات طومار بلند توطئه ها و شرارت های آمریکا علیه کشورمان، مثنویهفتاد من خواهد شد اما نیم نگاهی به مهمترین این اقدامات خصمانه ، گویایبسیاری از واقعیت هاست

حملهنظامی آمریکا به ایران در طبس،یکی ازآن اقدامات خصمانه آنان است که درپنجم اردیبهشت ماه ۵۹ به بهانه آزادی جاسوسان و با هدف براندازی نظاماسلامی یکی از نقشه های شوم دشمن بود که با امدادهای غیبی الهی با شکستروبه‏رو شد.بدونشک ماجرایى که در طبس اتفاق افتاد و با شکست نیروهاى امریکایى مواجه شدیکى از بزرگترین معجزات قرن است سران کاخ سفید و مقامات پنتاگون از موفقیتاین عملیات اطمینان کامل داشتند اما از آنجایى که خداوند همواره حافظ اینملت و انقلاب بوده است، در طبس نیز امدادهاى غیبى خداوند عینیت یافت تا باردیگر بر طاغوتیان زمان ثابت شود که اراده الهى بر هر چیز که تعلق بگیردشدنى است.که آنها این رادرک نکرده بودند.اینحادثه همواره تجربه تلخی برای آمریکایی ها و چراغی فروزان برای مردم ایراندر اعتقاد به حقانیت نظام اسلامی و ایستادگی در مقابل توطئه‏های دشمنانبوده است.

###################################################

چهارشنبه۱۰ رجب ولادت حضرت امام محمد تقی «جواد الائمه»(ع) (۱۹۵ ه ق)

شیعیان به ‌طور عام، خصوصاً علویان که امامان شیعه در رأس آن ‌ها بودند، در عصر خلفای بنی امیه و عصر خلافت منصور و مهدی عباسی، در بدترین حالت به ‌سر می ‌بردند و قیام ‌های شیعی یکی پشت سر دیگری توسط دستگاه حاکم سرکوب می ‌شد و به ‌طور کلی شیعه بودن جرم بزرگی بود که به ‌واسطه آن، کشتن و زندان و مصادره اموال و ویرانی خانه ‌های شیعیان، برای دستگاه خلافت امر مشروع و قانونی بود و امامان شیعه نیز در حال تقیه به ‌سر می ‌بردند و ارتباطهای سیاسی با شیعیان به شکل پنهانی انجام می ‌گرفت. اما بعد از امام کاظم(ع) که فعالیت ‌های سیاسی زیر پرده امامان (علیهم السلام) کم ‌کم به ثمر می ‌رسید، شیعه توانست ابراز وجود نماید و جمعیتشان رو به فزونی گرفت. پس از گذشت سالیان درازی که شیعیان نمی ‌توانستند در مورد امامت امامان ابراز عقیده نمایند، هم ‌اکنون عظمت و منزلت ائمه (علیهم ‌السلام) نزد مردم تا بدان ‌جا رسیده بود که خلفای عباسی دیدند، نمی ‌توانند به ‌طور علنی و بی ‌پرده عواطف مردم را برانگیزند و احساساتشان را جریحه ‌دار سازند و به ائمه (علیهم ‌السلام) آسیب برسانند و از طرف دیگر نمی ‌توانستند امامان را به حال خود واگذارند تا آزادانه و مطابق خواست و اراده خود هرچه می ‌خواهند بکنند، از این ‌رو مناسب دیدند در برابر امامان، سیاست جدیدی اتخاذ نمایند.

همان ‌طور که امام رضا(ع) را ولیعهد خود قرار داد و به نام او سکه زد و دخترش را به عقد آن ‌حضرت درآورد، نسبت به امام جواد(ع) نیز همان نیرنگ سیاسی را به ‌کار برد و در سال ۲۱۱ هجری امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد آورد تا فعالیت ‌های فکری و سیاسی او را زیر نظر بگیرد و هرگاه زیان و خطری را از ناحیه وی  ‌احساس کند، فوراً راهها را بر وی ببندد و روابط او را با شیعیانش قطع کند

 اما امام علیرغم تلاش ‌ها و حیله ‌های مأمون و معتصم روز ‌به ‌روز نفوذ و عظمت و محبوبیت بیشتری می ‌یافت و در میان مردم ریشه می ‌دوانید، به ‌گونه ‌ای ‌که برای نظام حاکم هراس ‌آور بود.

#########################################################

۹چهارشنبه نهماردیبهشت روز شوراها، هفته شهر و شهروند (۹ تا ۱۵ اردیبهشت) ‌

مسأله شورا چه در گذشته و چه درزمان حاضر یکى از مسائل مطرح در حوزه اندیشه اسلامى بوده است. قرآن کریمخطاب به پیامبر(ص)درسوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «وشاوِرهم فِی‌الاَمر فَاذاعزَمت فَتوکَّل عَلی‌الله اِنَّ اللهَ یُحب المُتوکِلین» . «در تصمیمات خودبا آنان به مشورت بپرداز، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، زیرا خداوندتوکّل کنندگان را دوست ‌داردو در آیه‌ای دیگر مشورت را از خصایص مهم مؤمناندانسته و از آن در کنار نماز و انفاق یاد کرده و پیامبر(ص) را که مصداقانسان کامل است، بدان سفارش می­کند.

دونکته در  این آیه وجود دارد:

۱- در اسلام تصمیم نهایی و صحیح تصمیمی است که بر مدار حق و راستی انجام گیرد نه براساس احساسات و  خواسته های خودخواهانه.

۲- هنگام تصمیم گیری بر خداتوکل شود، تا علاوه‌ بر آرامش و اطمینان روحى و معنوى، او را در مواجهه بامشکلاتی که پیش رو دارد،شکیبا ‌سازد.مشورت خواهى نوعى سوپاپ اطمینان است،

که اعضاءشورا باید درعمل این اطمینان را به مردم نشان دهندمیزان نمره قبولیشما به میزان اطمینانی است که برای خود فراهم کرده اید

وجود شوراها در کشور اسلامی نشان از اهمیت و جایگاهمشورت و توجه به مردم است، باید عملکرد شوراها نیز در نظام اسلامی متناسببا جایگاه و شأن آنان در اسلام، مناسب و ستودنی باشد.

سعی کنید تا اطمینان مردم را در مسائل مختلف عمرانی،فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و جلب کنید تا هم در پیشگاه مردم و بالاتر از آن در درگاه خداوند متعال کارنامه قبولی بگیرید.

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

############################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --