اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:هدف ازتشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى،حفاظت ازانقلاب ودستاوردهاى آن بود.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:هدف ازتشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى،حفاظت ازانقلاب ودستاوردهاى آن بود.

نمازپرصلابت جمعه اینهفته ۲۹/۰۱/۱۳۹۴درمصلی حسن آبادفشافویه باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .امام جمعه محترم دربخشی ازسخنان خوددرخطبه دوم گفتند: در حقیقت هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، حفاظت ونگهبانى از انقلاب و دستاوردهاى آن و کوشش در راه تحقق آرمان هاى الهى و گسترش حاکمیت قانون بود که البته تقویت توان دفاعى جمهورى اسلامى از راه همکارى با دیگر نیروهاى مسلح و آموزش نظامى، از دیگر اهداف تشکیل این نهاد شمرده مى شود.

#################################################################
مشروح خطبه اول:
بسم الله الرحمن الرحیم
IMG_5807
همه شما برادران عزیز و خواهران گرامی نمازگزار را به تقوای الهی توصیه می کنم. خداوند تبارک وتعالی درسوره مبارکه بقره میفرماید:«ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِین» این قرآن مال انسان هایی است که تقوا دارند، اصلاً قرآن آمده که خودش تقوا ایجاد کند، پس چرا اولین سخنش این است؟ به این دلیل که قرآن بر کسی می تواند اثر کند، که در وجود او زمینه پذیرش باشد. امیدواریم که خداوند در راه رسیدن به همه ارزش های الهی مدد و یاریمان کند و ما را به این سمت هدایت کند.
گفتیم یکی از گام ها شیطان تسویف است. یعنی از دست دادن فرصت، شیطان سعی می کند زیباترین ساعات فرصت را از شما بگیرد؛ یعنی جوانی، بعد وقتی سن انسان بالا رفت و جوانی اش گذشت تأسف می خورد اما دیگر قابل بازگشت نیست.انسان بعد خیلی تأسف می خورد، می گوید کاش وقتی ۱۷- ۱۸ ساله و جوان بودم، کمی بیشتر اهمیت می دادم چون می توانستم.
درخطبه اول دومطلب راعرض میکنم :اول نگذارید این فرصت از دست برود. مولا علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْر؛فرصت‌های خیر را غنیمت بشمارید! چراکه مانند ابر می‌گذرند.» همان‌طور که ابرها با سرعت حرکت می‌کنند و ساعتی بعد وقتی به آسمان نگاه می‌کنید می‌بینید ابر نیست، فرصت‌ها هم با همین سرعت از دست می‌روند. وقتی فرصت کار خیر از دست رفت هیچ چیز دیگر جای آن را نمی‌گیرد.
قرآن می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا؛ ذکر لزوماً ذکر زبانی نیست، بلکه اصل ذکرْ توجه قلبی است آیا ما در اوقات فراغتْ به یاد خدا هستیم؟ برخی افراد کمی که فراغت پیدا می‌کنند هزار جور فکر آشفته و غلط، سوءظن نسبت به دیگران، غیبت ،تهمت ،نقشه‌کشی برای دنیا و … به ذهن‌شان می‌آید اما با این‌که یاد خدا و اولیای او آن همه برکت دارد لحظه‌ای به یاد خدا نمی‌افتند. همه گونه سخن از دهان ما خارج می‌شود، اما برای قرآ« خواندن وگفتن تسبیح تنبلی می‌کنیم. البته این‌ حالت نشانه تسلط «شیطان» است. خداوند درسوره مبارکه فاطر آیه شریفه ۳۵می‌فرماید: «إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا؛ شیطان دشمن شماست. پس شما هم با او دشمنی کنید!»
باید همت کرد. باید انسان از کارهای کوچک شروع کند و تا می‌تواند از عمر خود استفاده کند. چراکه روزی چشم باز خواهیم کرد و می‌بینیم که دیگر فرصتی باقی نمانده است. وقت نماز که می‌رسد گرچه الحمدلله همه به نماز مقیدیم اما چرا هر ساعت به بهانه‌ای آن را تأخیر می‌اندازیم؛ یک ساعت به بهانه غذا، یک ساعت به بهانه استراحت، یک ساعت به بهانه تماشای اخبار و فیلم تلویزیون و بالاخره آخر وقت نماز را می‌خوانیم. برادر و خواهر گرامی! نمازی را که چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد اول وقت بخوان! نگذار شیطان تو را فریب دهد.
دوم: اگر فرصت را از دست دادید به اصل جبران توجه کنید. اصل جبران این است که با توجه به نوع خطایی که انسان داشته، نوع ثواب را انتخاب کند. نوع کار خیر را انتخاب کند تا با توجه به روایات متعددی که داریم، در زندگی او تکفیر و تبدیل سیئات به حسنات صورت بگیرد.
اگر گفتند تسویف بد است، یعنی فرصت سوزی بد است. در نقطه مقابلش هم، جبران خوب است. دقت کنید امشب چه عرض می کنم. جبران، بستگی به نوع گناه دارد، شخصی غیبت کرده بود پیش پیغمبر آمد و گفت: یا رسول الله! من خجالت می کشم به طرف بگویم غیبتت را کردم، – گاهی هم وقتی می گویی بدتر می شود، روابط به هم می ریزد و طرف مقابل رابطه ای را هم که داشته دیگر از انسان قطع می کند- حالا چه کار کنم؟ بروم بگویم؟ گاهی انسان خجالت می کشد بعضی حرفها را بگوید. -عزیزان، غیبت هر آن چیزی است که نتوانید در مقابل آن شخص بگویید. اگر نتوانستید حرفی را در مقابل کسی بگویید حرفی که اگر بگویی او ناراحت شود و آن حرف را پشت سر او بگویی این می شود غیبتبه محضررسول خداشرفیاب شدعرض کرد«یا رسولُ الله ما کفّارهُ الاِغتیابِ»؟ چه کنم، غیبت کردم حالا هم خجالت می کشم به طرف بگویم، چه کنم؟ فرمود:«تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ کَمَا ذَکَرْتَه»برای کسی که غیبتش را کردی، دعا کن، برای او طلب آمرزش کن.
روایت داریم بعضی ها در روز قیامت ورشکست می شوند، حالا در این دنیا ورشکست زیاد داریم یک نفر چک بی محل می دهد، سرمایه ندارد، جنس ارزان می شود، گران می شود، ولی ورشکستگی های این دنیا، بالاخره گاهی جبران می شود، کاسب ها جمع می شوند، وام می دهند، زیر بغلش را می گیرند (دستش را می گیرند) و خلاصه شخص ورشکسته راه می افتد؛ اما بعضی وقت ها ورشکستگی قابل جبران نیست. روایت داریم بعضی ها در صحرای محشر ورشکست می شوند، چگونه؟ وقتی پرونده اعمالشان را به آنها می دهند، می بینند خیلی عالی است؛ نماز، قرآن، مسجد، زیارت عاشورا، همه چیز داخل پرونده است؛ ولی می بینند یک صف طولانی منتظر این آقاست. از فرشته ها می پرسند این صف با من چه کار دارند؟ ما که کارنامه مان را گرفته ایم، اجازه بدهید برویم. می گویند این ها حق الناس است. از این فرد غیبت کرده ای به آن یکی تهمت زده ای، مال این یکی را خورده ای.بالاخره این ها هم گرفتارند. انسان هم در گرفتاری از کوچک ترین درخواست نمی گذرد. یک وقت وضع انسان خوب است، ممکن است از خیلی چیزها بگذرد، ولی وقتی گرفتار می شود اگر صد تومان هم از کسی بخواهد به سراغش می رود، می گوید ندارم، گرفتارم. می گویند شما غیبت ما را کرده اید، پس ثواب نمازت مال من است، ثواب روزه ات مال آن یکی، ثواب حجت مال این. ثواب اعمال او را می گیرند، او نگاه می کند می بیند ورشکست شد، پرونده خالی شد، دیگر هم هیچ کس زیر بغلش را نمی گیرد. اینجا نه وام می دهند و نه کاسبی است می گویند:
«قِیلَ ارْجِعُوا وَرَاءکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً»[سوره مبارکه حدید/آیه شریفه ۲۷]؛برگرد، اگر می توانی دوباره از آن دنیا سرمایه بیاور، که دیگر امکان بازگشت نیست.اما چگونگی جبران گناههای مختلف که ان شاالله برای هفته آینده
##########################################################
مشروح خطبه دوم:
باتوجه به سالروزشهادت امام هادی (ع)درهفته آینده روایتی اززبان گیای حضرت عرضه میدارم:امام هادی علیه السلام میفرمایند: أَلدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ دنیا بازارى است که گروهى در آن سود برند و دسته اى زیان ببینند.

درخطبه دوم به چند مطلب اشاره میکنم:
شنبه۲۹ فروردین روز ارتش جمهورى اسلامى و نیروى زمینى
نامگذارى ۲۹ فروردین هرسال به نام روز ارتش از ابتکارات امام خمینى(ره) بود. آن هم در شرایطى که ارتش جمهورى اسلامى با کارشکنى هاى مختلف داخلى و خارجى روبه رو بود.
حالا ۳۵ سالى مى شود که ارتش جمهورى اسلامى ایران یک روز از تقویم رسمى کشور را به نام خود مى بیند. روزى که براى اولین بار به فاصله حدود ۲ ماه پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، توسط امام خمینى(ره) به نام ارتش نام گذارى شد تا پاسخى مناسب باشد به وفادارى ارتشیان به آرمانهاى انقلاب اسلامى.
#######################################################
دوشنبه۱ رجب ولادت حضرت امام محمدباقر(ع) (۵۷ ه ق)
نباید فضیلت آن را به بوته فراموشى سپرد زیرا در میان ماههاى دوازده گانه، تنها و بدون ائتلاف با ماههاى دیگر از حرمت و قداست برخوردار مى باشد، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم» یعنى برخوردار از حرمت یادشده است که یکى از آن ها فرد است که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام مى باشد.
رسول اکرم(ص) فرموده اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهى در حرمت و فضیلت به پایه آن نمى رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسى در ماه رجب حتى یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهى از او دور مى گردد.»
#######################################################
چهارشنبه۲ اردیبهشت تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى (۱۳۵۸ ه ش)
یکى از نهادهایى که پس از پیروزى انقلاب اسلامى به فرمان امام خمینى(ره) تشکیل شد، سپاه پاسداران نقلاب اسلامى بود که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ شوراى انقلاب با تأسیس شوراى فرماندهى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، گامى اساسى در راه سازمان دهى این نهاد برداشت.
در آن زمان، دستگاه دفاعى و امنیتى بازمانده از دوره پهلوى، به پاک سازى و بازسازى نیاز داشت که بر اساس همین نیاز، کمیته هاى انقلاب اسلامى با حضور و شرکت فعال مردم در مساجد به صورت خودجوش تشکیل شد تا از فعالیت ناجوانمردانه ضدانقلابیان در داخل کشور جلوگیرى کند و توطئه هاى دشمنان را خنثى نماید.
در حقیقت هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، نگهبانى از انقلاب و دستاوردهاى آن و کوشش در راه تحقق آرمان هاى الهى و گسترش حاکمیت قانون بود که البته تقویت توان دفاعى جمهورى اسلامى از راه همکارى با دیگر نیروهاى مسلح و آموزش نظامى، از دیگر اهداف تشکیل این نهاد شمرده مى شود.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در ابتدا جزو نیروهاى شهرى محسوب مى شد، امّا با توجّه به شرایط خاص جامعه و پراکندگى قواى انتظامى، مأموریت حفظ نظم و امنیت عمومى را عهده دار شد و با شروع جنگ تحمیلى عراق علیه ایران، این نهاد مقدّس با بسیج نیروهاى مردمى به دفع حملات دشمنان پرداخت و براى حفظ و استمرار نظام مقدّس جمهورى اسلامى به صحنه هاى مبارزه علیه استکبار جهانى پا گذاشت. خصوصاًدر طول هشت سال دفاع مقدّس، در قالب وصف نمى گنجد و تنها باید همان جمله معروف امام راحل را یادآور شد که «اگر سپاه نبود کشور هم نبود.»
#######################################################
پنجشنبه۴ رجب لیله الرغائب
ازجمله شبهاى بزرگ و با عظمت ماه رجب، شب جمعه اول این ماه است. معروف به لیله الرغائب، اعمال مخصوصى در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر مى شود.
رغائب جمع رغیبه است به معنى «امرٌ مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنى شبى که در آن عطاها و مواهب فراوان به دست مى آید. در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیدارى و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست یابى به عطایاى ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث است که رسول خدا(ص) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب هاى دعا نمازى با کیفیت مخصوصى در این شب ذکر کرده اند که پیامبر(ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روى خندان و درخشان و با زبانى فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود.
#####################################################
اشاره ای به تعرض پلیس عربستان به دونوجوان ایرانی
در هفته نخست فروردین و در حالی که دو نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله ایرانی مراسم عمره خود را به جا آورده و از طریق فرودگاه جده عازم کشورمان بودند، در فرودگاه مورد تعرض دو پلیس حیوان صفت آل سعود قرار می گیرند. دو نوجوان عزیز کشورمان – علی رغم سن کم – در برابر رفتار کثیف پلیس های عربستان مقاومت کرده و با آنها درگیر شده اند، برای همین دو پلیس حیوان صفت، موفق به اجرای نیت شوم خود نشدند و تنها به آزار و اذیت آن دو نوجوان پرداختند. با این وجود و علی رغم تهدید آنها به سکوت، دو نوجوان وقتی به جمع کاروان بازگشته اند، موضوع را پنهان نکردند و باعث پیگیری موضوع شدند و به همین دلیل هم شایسته تقدیر و تجلیل هستند که طبعا سازوکار خود را دارد.
چندنکته عرض کنم:
۱-به اعتقاد برخی کارشناسان، رفتار حیوانی و نیت شوم دو پلیس سعودی از قبل برنامه ریزی شده و برای انتقام از ایرانیان بوده است. اگر بپذیریم که نظام سیاسی عربستان در آن نقشی نداشته، قطعاً پای برخی از مفتیان بی مغز وهابی و افراطیون آنها در این اقدام شوم نقش داشته است. که مانمازگزاران جمعه این رفتاربیادبانه وزشت را محکوم میکنیم(تکبیرنمازگزاران)
۲-این ماجرا نباید باعث تقابل میان عرب و عجم، عرب و ایرانی، شیعه و سنی و… شود. برخی اهانت هایی که این روزها در رسانه ها به مردم عرب و مسلمان می شود یقیناً توطئه ای طراحی شده در جهت انشقاق و اختلاف افکنی میان ایران و ملت های مسلمان منطقه است.
۳- باید از مقامات وزارت خارجه در خواست شود از موضع محکم و قاطع، خواستار محاکمه و مجازات عوامل و طراحان این توطئه شوم شوند. (تکبیرنمازگزاران) باید مقامات سعودی هرچه سریعتر اقدام به محاکمه و مجازات مأموران پلید و برنامه ریزان آن نمایند. قطعاً محاکمه و مجازات دو حیوان مأمور فرودگاه جده امری بدیهی و طبیعی است.
۴-مسوولان سعودی که خود را خادم الحرمین می دانند باید تضمین دهند که ضمن تغییر رفتار با حجاج به ویژه حجاج ایرانی، دیگر اجازه بروز چنین رفتارها و برخوردهای شنیعی را نخواهند داد. سعودی بایستی با ایجاد اصلاحات در کادر مربوطه، برای حفظ وجهه و اعتبار خود تلاش کند. اتفاقی افتاده که به هیچ وجه قابل توجیه نیست و انتظار عمومی نیز این است که آنچنان از سوی مقامات عربستان رفتار شود که در شأن خادمان خانه خداست و نباید حثیت خود را بر سر عمل شنیع دو مأمور بازرسی به باد دهند.
(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)
###########################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --