اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / خطیب جمعه حسن آباد فشافویه :دوران دفاع مقدس حماسي ترين و با شكوه ترين فراز تاريخ ملت ايران است.

خطیب جمعه حسن آباد فشافویه :دوران دفاع مقدس حماسي ترين و با شكوه ترين فراز تاريخ ملت ايران است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادفشافویه نمازجمعه اینهفته 1394/06/27با حضور اقشارمختلف وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری درمصلی بزرگ امام خمینی حسن آباد برگزارگردید.

 عـــناویــن خطبــــه اول:

1- ظلم پديده ي زشت و ناپسندي است كه هيچ طبع سليمي آن را نمي پذيرد.

2-عوامل ظلم به دیگران…

عـنـاویــن خطبــــه دوم:

1- عيد قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسليم است.

2- دفاع مقدس حماسي ترين و با شكوه ترين فراز تاريخ ملت ايران است.

 

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم 

عبادالله و نفسي بِتَقوي الله فان خير الزاد التقوي “همه شما نمازگزاران عزيز برادران و خواهران مومن و مومنه را به رعايت حدود الهي و تقوا و پرهيزگاري سفارش مي کنم.

روایتی را به محضرشماعزیزان عرضه داشتم که شش مورد را متذکر میشد که اعمال نیک رانابود میکردکه یک مورد باقی مانده را امروزبه محضرشما تقدیم میدارم:

 6- « وظالم لا ينتهي »: ظلم و ستم

ششمين مورد از مواردي که اعمال خوب را نابود مي کند ظلم و ستم است که انسان انجام مي دهد

ظلم پديده ي زشت و ناپسندي است كه هيچ طبع سليمي آن را نمي پذيرد ، چون بر خـلاف فطـرت آدمي است و لذا كودك خردسالي كه هنوز خوب و بد را تشخيص نمي دهد ، از ظـلم متنفر است و نسبت به آن عكس العمل نشان مي دهد و از كسي كه به او ظلم روا داشته باشد ، تنفر دارد 

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ الظُّلْمُ ثَلَاثَةٌ ظُلْمٌ يَغْفِرُهُ اللَّهُ وَظـُلْمٌ لَا يَغْفِرُهُ اللَّهُ وَظـُلْمٌ لَا يَدَعُهُ اللَّهُ فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يَغْفِرُهُ فَالشِّرْكُ وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي يَغْفِرُهُ فَظُلْمُ الرَّجُلِ نَفْسَهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللَّهِ وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يَدَعُهُ فَالْمُدَايَنَةُ بَيْنَ الْعِبادِ. كافي ج2 ص330

 

    امام باقر عليه السلام فرمودند : ظلم ، سه نوع است : ظلمي كه خدا مي بخشد ، ظلم كسي به خـودش در آنچه كه بين خـودش و خدايش است (و آن گناه است) و ظلمي كه خدا نمي بخشد ، كه شرك است و ظلمي كه خدا رها نمي كند تا حق را به صاحبش برساند و آن ظلم و حق كشي و بدهكار بودن مردم نسبت به يكديگر است .

ظلمي و گناهي كه بخشيده مي شود ، چگونگي آن يا به توبه كردن و اگر توبه نكرد ، دچار مشكلات مي شود و به نحوي مجازات گناهش را مي بيند ، در دنيا يا در حين جـان دادن يا در عالم برزخ و در قبر ، مثل داستان صحابي پيغمبر اعظم صلي الله عليه و آله كه بعد از تشييع جنازه آن حضرت با پاي برهنه و بعد از دفن سعد رحمه الله ، مادر سعد گفت : با توجـه به نحوه تشييع جنازه آن حضرت براي فرزندش ، خوشا به حالت كه در بهشت و در ناز و نعمت هستي ، كه وقتي آن حرف مادر به گوش آن حضرت رسيد ، فرمود : چنين نيست ، بلكه سعد دچار فشار قبر سختي شد و علت آن هم بخاطر بداخلاقي در منزل بوده است ..
اما شرك به خـداي متعال كه بخشيده نمي شود در صورتي كه بدون توبه باشد و شرك معناي عامي دارد كه شامل رياكاري عمدي و شهرت طـلبي عمدي و هم شامل افراد مشرك مي شود ..
اما حق الناس در امور مالي بايد بدهكار ، بدهي را به طلبكار بپردازد يا طلبكار با نيت خـيرخـواهانه و بدون منت گذاري ببخشد ، والا در روز قيامت طلبكار حق دارد كه در محكمه عدل الهي ، درخـواست طـلبش را بكند ، و اگر طـلبكار وفات كرده است به ورثه اش بپردازد ، اما در غير امور مالي ، با معذرت خواهي و جبران آن ، مظلوم را راضي كند و اگر وفات كرده ، براي او طلب رحمت و دعاگو او باشد و از ظلمي كه كرده ، استغفار كند.


منشأ و عوامل ظلم:

هر پديده‌اي نياز به يك علتي دارد و براي اين رذيله اخلاقي علت‌ها و عوامل زيادي ذكر شده است كه ممكن است گاهي علت بيروني و گاهي منشأ دروني داشته باشد، كه به طور مختصر به برخي عوامل اشاره مي‌شود:


1-خشونت و كينه توزي: گاهي انسان ستمكار چنان در خباثت و وقاهت غوطه‌ور است كه گويي از تعدّي و تجاوز به حقوق ديگران مخصوصاً به حقوق ضعفا و بينوايان لذت مي‌برد و هر چه كه در تعدّي و تجاوز به ديگران بيشتر خشونت انجام مي‌دهد بر لذت و شقاوت او مي‌افزايد.

2-خودكامگي: گاهي منشأ ظلم و تعدي، سودجويي و خودخواهي و خودكامگي است، اگر چه وقاحت اين نوع ظلم به شدت قسم اول نيست ولي در عين حال با نظر به عظمت حقي كه پايمال مي‌گردد، يا بي­يار و ياور بودن شخصي كه مورد تعدّي و ظلم قرار مي‌گيرد، داراي درجات شديد و ضعيف مي‌باشد.

3-جاه طلبي: بعضي از افراد بدنبال جايگاه و موقعيتي كه پيدا مي‌كنند و مي‌خواهند به مقامي برسند راه ستم را بيش مي‌گيرند و از اين راه سعي مي‌كنند به موقعيتشان برسند.

4-خودخواهي: حضرت علي(ع) در يكي از خطبه‌هايشان، عوامل ظلم و ستم را به خود افراد نسبت مي‌دهد و چنين مي‌فرمايد:
«
هيهات كه با شما بتوانم تاريكي را از چهرة عدالت بزدايم و كجي‌ها را كه در حق راه يافته است، راست نمايم.»[18]حضرت علي(ع) در اين سخنشان، علت ظلم را به خود افراد برمي‌گردانند چرا كه آنها بر روي عدل، ظلمت و تاريكي انداخته و مسير حق را منحرف كرده‌اند.

 

خلاصه بحث ما دراین چندجلسه :مثالی بزنم ببینید همان گونه که بذری در زمین پاشیده می شود و محصول هم می دهد اما ناگهان آفتی می آید و آن را نابود می کند، گاهی انسان نیز کارهای نیک فراوانی انجام می دهد اما با یک یا چند گناه بزرگ، همه ی آن ها را نابود می سازد. در روایت است که رسول خدا (ص) فرمود: «هر کس روزی چند مرتبه ذکر سبحان ا… بگوید، خداوند برای هر ذکری، درختی در بهشت برای او قرار می دهد. یکی از اصحاب عرض کرد یا رسول ا…! پس درخت های ما در بهشت زیاد است؟ پیامبر (ص) فرمود: آری، اما بترسید از این که یک مرتبه آتشی بفرستید و همه ی آن ها را بسوزانید.» (ثواب الاعمال، ص26

########################################################

مشروح خطبه دوم:

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.

مناسبهای هفته آینده

امسال، آغاز سال تحصيلي حوزه و دانشگاه با اندكي پس و پيش، با سالروز شهادت امام باقر(ع) مقارن گرديده كه مي تواندکه خودحاوی پیامی به جویندگان عرصه  علم و دانش میباشد.

مقام علمي حضرت باقر(ع) آن قدر عظيم و بلندمرتبه است كه خيلي از مخالفان او نيز به اين امر اعتراف و اقرار دارند و دانشمندان فراواني نيز به اين امر اعتراف كرده اند

ابرش كلبي به هشام با اشاره به امام باقر(ع) گفت: «اِنَّ هَذا اَعْلَمُ اَهْلِ الْاَرْضِ بِما فِي السَّماءِ وَ الْاَرْضِ فَهَذا وَلَدُ رَسُولُ الله(ص)؛ به راستي اين مرد (محمد باقر(ع)) داناترين مرد روي زمين است نسبت به آنچه در آسمانها و زمين مي باشد. اين فرزند رسول خدا(ص) است .

ابن ابي الحديد مي گويد: «كانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ… سَيِّدُ فُقَهاءِ الْحِجازِ وَ مِنْ اِبْنِهِ جَعْفَرٍ تَعَلَّمَ النّاسُ الْفِقْهَ؛ محمد بن علي عليهماالسلام آقاي فقهاي حجاز بود و از او و فرزندش، مردم علم فقه را آموختند.

از مهم ترين امتيازات امام باقر(ع) كه زمان، زمينه آن را فراهم كرد، اين است كه حضرت بنيانگذار انقلاب فرهنگي و نهضت علمي شيعه و بلكه اسلام شمرده مي شود. هر چند معارف اسلامي و تشيع به  دست فرزندش امام صادق(ع) انتشار و توسعه يافت و به اوج خود رسيد ولي پايه گذاري و تأسيس آن با دست با كفايت امام باقر(ع) بود.

پايه و اساس هر عمل و فعاليت و كاري، انديشه سازي و سالم سازي فكر است. اگر بخواهد در جامعه، علم رواج پيدا كند، در گام اول بايد درباره اهميت فراگيري دانش، ارزش و عظمت علما، مراد از فراگيري علم و آفات آن و… انديشه سازي شود.

حضرت باقر(ع) اين گام اول را به خوبي با بيان احاديث برداشته و سخنان گهربار و نوراني فراواني در اين زمينه بيان كرده است.

در مورد تشويق به فراگيري علم فرمود: «اَلْكَمالُ كُلُّ الْكَمالِ التَّفَقُّهُ فِي الدّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَي النّائِبَةِ وَ تَقْديرُ الْمَعيشَةِ؛ كمال، تمام كمال در سه چيز: فهميدن دين، بردباري بر سختيها و اندازه گيري معيشت است .»

آن حضرت درباره روش فراگيري علوم از پيامبر اكرم(ص) نقل فرمود: «اَلْعِلْمُ خَزائِنُ وَ مِفْتاحُهَا السُّؤالُ فَاسْئَلُوا يَرْحَمُكُمُ الله ُ فَاِنَّهُ يُؤْجَرُ فيهِ اَرْبَعَةٌ: السّائِلُ وَ الْمُعَلِّمُ وَ الْمُسْتَمِعُ وَ الْمُجيبُ لَهُمْ؛ علم گنجينه هايي است و كليد آن پرسش است. پس سؤال كنيد! خدا شما را مورد رحمتش قرار دهد؛ زيرا پرسش باعث مي شود چهار كس اجر برد: پرسشگر، معلم، شنونده و كسي كه جواب مي دهد.»

 

#############################################################

روز عرفه

عرفه، از عيدهاي بزرگ است، هرچند عيد ناميده نشده است و روزي است كه حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و اطاعت خود دعوت كرده، سفره جود و احسان خود را براي آن ها گسترده است. شيطان در اين روز، از همه اوقات خوارتر و حقيرتر و خشمناك تر است.

روايت شده كه حضرت زين العابدين(ع) در روز عرفه صداي فقيري را شنيد كه از مردم كمك مي خواست. حضرت فرمود: واي بر تو! آيا دست نياز به سوي غير خدا دراز مي كني در حالي كه اميد مي رود در اين روز بچه هايي كه در شكم مادر هستند، مورد فضل و لطف الهي قرار گيرند و سعادتمند گردند؟

############################################################

عیدسعیدقربان

عيد قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسليم است. روزي است كه انسان در برابر معشوق، هيچ بودن همه چيز را مي پذيرد، خود و همه چيز را فداي او مي كند و «تعبّد» را كه نتيجه عرفان، شهود و ديدن يار است، به معرض ديد مي گذارد. امروز بايد به گونه اي عمل كنيم و به نوعي از آزمايش و امتحان به درآييم كه ابراهيم وار و اسماعيل وار عشق و تسليم را به نمايش بگذاريم. امروز بايد خاطره عشق و ايثار حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل(ع) و حضرت  هاجر(س) را تجديد كنيم. امروز بايد معلوم شود كه عشق و ايمان ما، در چه مرتبه اي و آروزي وصل، در چه حدي است و تا چه اندازه اي به تعبد و تسليم دست يافته ايم.

###########################################################

ایام هفته دفاع مقدس

در سالروز بزرگ ترين حادثه پس از انقلاب و حماسي ترين و با شكوه ترين فراز تاريخ ملت ايران يعني دفاع مقدس قرار گرفته ايم؛ حادثه اي سرشار از صحنه ها و لحظات ماندگار كه نشأت گرفته از باورها و ارزش هاي اسلامي جوانان اين مرز و بوم است و گنجينه اي پايان ناپذير از درس ها و عبرت ها براي همه عصرها و نسل ها. كمترين وظيفه اي كه هر انسان ايراني (چه رسد به انسان هاي مومن و باورمند) بر عهده خود در اين ايام احساس مي كند، معرفي و نشر گوشه اي از فرهنگ و ارزش هاي دفاع مقدس براي نسل كنوني است كه دوران جنگ را نديده و حس نكرده اند.

ارزش هايي كه در حماسه دفاع مقدس تبلور يافت و از عوامل مهم پيروزي بر دشمن بود، ريشه در فرهنگ ناب اسلامي  و باورهاي ديني رزمندگان داشت. آنان بر اساس آموزه هاي قرآني، ارتباط خود را با خداوند متعال نزديك و استوار كرده بودند.

براي استخراج گنج جنگ بايد به اين پرسش پاسخ داد كه علل و عوامل پيروزي ملت ايران در يك نبرد ناجوانمردانه و نابرابر كدام است؟چه شدکه جنک 8ساله ما تبدیل به دفاع مقدس شد؟؟

درپاسخ دوموردرا عرض میکنم: 

1-توكل به خدا: توكل در حقيقت، اعتماد و اطمينان به قادر متعال، كارها را به او سپردن و از او ياري خواستن است. قرآن مومنان را به توكل كردن بر خدا سفارش اكيد مي كند. رزمندگان اسلام بر اساس توكل به خدا بود كه هنگام شليك گلوله ها، آيه «و ما رميت اذ رميت ولكن الله رمي» مي خواندند و در پيروزي، آيه «و ما النصر الا من عند الله العزيز الحكيم» را بر لب هايشان زمزمه مي كردند.

2-وفاق و وحدت ملي و مردمي بودن دفاع مقدس

دیدیم باحداقل سرمایه کمک کیکردند مادری فقط باچندعدد تخم مرغ حمایت خودش را ازرزمندگان دفاع مقدس اعلام میکرد امروز هم نگذاریم ،دشمن تلاش میکند مردم را ازنظام جدا کند،مردم رادلسردکند که ان شاءالله ملت ما مثل دوران دفاع مقدش دشمنان را مأیوس خواهند کرد(تکبیر نمازگزاران)

#############################################################

خبرارتحال حضرت آيت‌‌الله ابوالقاسم خزعلي عضو مجلس خبرگان پس از يک دوره طولاني بيماري و به دليل کهولت سن راهمه شما شنیدید که ابتدابه محضرمقام معظم رهبری وشما نمازگزاران عزیزتسلیت عرض میکنم.

بارزترين جنبه سياسي شخصيت آيت‌الله خزعلي حضور مستمر و شايان در نهضت اسلامي امام خميني(ره) بود.تبعيدهاي پياپي و محدوديت‌هاي روزافزون، آيت‌ الله خزعلي را از پيگيري مبارزه عليه رژيم بازنمي‌داشت.

او در سال 1338 طي يک سخنراني در شهر رفسنجان، با مقايسه شاه و آيت‌ الله بروجردي، شاه را به يک انگشتر در دستان بروجردي تشبيه کرد و در توضيح قدرت مرجع تقليد شيعيان اظهار کرد که هرگاه ايشان اراده نمايد اين انگشتر را پرت مي‌نمايد. اين سخنان تأثير گسترده‌اي در ميان نيروهاي امنيتي و حتي خود شاه به جا نهاد. به زودي دستگاه امنيتي رژيم پهلوي در برخورد نسبت به سخنان آقاي خزعلي ايشان را به سه سال تبعيد به گناباد محکوم کرد.

بررسی نهایی قانون اساسی در سال 58،عضویت درشورای نگهبان به عنوان یکی ازفقهاءبه مدت 20سال،عضویت درمجلس خبرگان رهبری ازابتداتاکنون،مسؤل بنیادغدیر

وقت و همت مرحوم آیت الله خزعلی در دهه آخر عمر صرف توسعه بنیاد غدیر شد و آرزو داشت عید خاص شیعیان اگر به مهم ترین عید اسلامی بدل نمی شود اما در ایران حتی جای عید نوروز را نیز بگیرد

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --