اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / خطیب جمعه حسن آباد فشافویه :دوران دفاع مقدس حماسی ترین و با شکوه ترین فراز تاریخ ملت ایران است.

خطیب جمعه حسن آباد فشافویه :دوران دفاع مقدس حماسی ترین و با شکوه ترین فراز تاریخ ملت ایران است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادفشافویه نمازجمعه اینهفته ۱۳۹۴/۰۶/۲۷با حضور اقشارمختلف وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری درمصلی بزرگ امام خمینی حسن آباد برگزارگردید.

 عـــناویــن خطبــــه اول:

۱- ظلم پدیده ی زشت و ناپسندی است که هیچ طبع سلیمی آن را نمی پذیرد.

۲-عوامل ظلم به دیگران…

عـنـاویــن خطبــــه دوم:

۱- عید قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسلیم است.

۲- دفاع مقدس حماسی ترین و با شکوه ترین فراز تاریخ ملت ایران است.

 

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم 

عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی “همه شما نمازگزاران عزیز برادران و خواهران مومن و مومنه را به رعایت حدود الهی و تقوا و پرهیزگاری سفارش می کنم.

روایتی را به محضرشماعزیزان عرضه داشتم که شش مورد را متذکر میشد که اعمال نیک رانابود میکردکه یک مورد باقی مانده را امروزبه محضرشما تقدیم میدارم:

 ۶- « وظالم لا ینتهی »: ظلم و ستم

ششمین مورد از مواردی که اعمال خوب را نابود می کند ظلم و ستم است که انسان انجام می دهد

ظلم پدیده ی زشت و ناپسندی است که هیچ طبع سلیمی آن را نمی پذیرد ، چون بر خـلاف فطـرت آدمی است و لذا کودک خردسالی که هنوز خوب و بد را تشخیص نمی دهد ، از ظـلم متنفر است و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد و از کسی که به او ظلم روا داشته باشد ، تنفر دارد 

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ الظُّلْمُ ثَلَاثَهٌ ظُلْمٌ یَغْفِرُهُ اللَّهُ وَظـُلْمٌ لَا یَغْفِرُهُ اللَّهُ وَظـُلْمٌ لَا یَدَعُهُ اللَّهُ فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لَا یَغْفِرُهُ فَالشِّرْکُ وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی یَغْفِرُهُ فَظُلْمُ الرَّجُلِ نَفْسَهُ فِیمَا بَیْنَهُ وَبَیْنَ اللَّهِ وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لَا یَدَعُهُ فَالْمُدَایَنَهُ بَیْنَ الْعِبادِ. کافی ج۲ ص۳۳۰

 

    امام باقر علیه السلام فرمودند : ظلم ، سه نوع است : ظلمی که خدا می بخشد ، ظلم کسی به خـودش در آنچه که بین خـودش و خدایش است (و آن گناه است) و ظلمی که خدا نمی بخشد ، که شرک است و ظلمی که خدا رها نمی کند تا حق را به صاحبش برساند و آن ظلم و حق کشی و بدهکار بودن مردم نسبت به یکدیگر است .

ظلمی و گناهی که بخشیده می شود ، چگونگی آن یا به توبه کردن و اگر توبه نکرد ، دچار مشکلات می شود و به نحوی مجازات گناهش را می بیند ، در دنیا یا در حین جـان دادن یا در عالم برزخ و در قبر ، مثل داستان صحابی پیغمبر اعظم صلی الله علیه و آله که بعد از تشییع جنازه آن حضرت با پای برهنه و بعد از دفن سعد رحمه الله ، مادر سعد گفت : با توجـه به نحوه تشییع جنازه آن حضرت برای فرزندش ، خوشا به حالت که در بهشت و در ناز و نعمت هستی ، که وقتی آن حرف مادر به گوش آن حضرت رسید ، فرمود : چنین نیست ، بلکه سعد دچار فشار قبر سختی شد و علت آن هم بخاطر بداخلاقی در منزل بوده است ..
اما شرک به خـدای متعال که بخشیده نمی شود در صورتی که بدون توبه باشد و شرک معنای عامی دارد که شامل ریاکاری عمدی و شهرت طـلبی عمدی و هم شامل افراد مشرک می شود ..
اما حق الناس در امور مالی باید بدهکار ، بدهی را به طلبکار بپردازد یا طلبکار با نیت خـیرخـواهانه و بدون منت گذاری ببخشد ، والا در روز قیامت طلبکار حق دارد که در محکمه عدل الهی ، درخـواست طـلبش را بکند ، و اگر طـلبکار وفات کرده است به ورثه اش بپردازد ، اما در غیر امور مالی ، با معذرت خواهی و جبران آن ، مظلوم را راضی کند و اگر وفات کرده ، برای او طلب رحمت و دعاگو او باشد و از ظلمی که کرده ، استغفار کند.


منشأ و عوامل ظلم:

هر پدیده‌ای نیاز به یک علتی دارد و برای این رذیله اخلاقی علت‌ها و عوامل زیادی ذکر شده است که ممکن است گاهی علت بیرونی و گاهی منشأ درونی داشته باشد، که به طور مختصر به برخی عوامل اشاره می‌شود:


۱-خشونت و کینه توزی: گاهی انسان ستمکار چنان در خباثت و وقاهت غوطه‌ور است که گویی از تعدّی و تجاوز به حقوق دیگران مخصوصاً به حقوق ضعفا و بینوایان لذت می‌برد و هر چه که در تعدّی و تجاوز به دیگران بیشتر خشونت انجام می‌دهد بر لذت و شقاوت او می‌افزاید.

۲-خودکامگی: گاهی منشأ ظلم و تعدی، سودجویی و خودخواهی و خودکامگی است، اگر چه وقاحت این نوع ظلم به شدت قسم اول نیست ولی در عین حال با نظر به عظمت حقی که پایمال می‌گردد، یا بی­یار و یاور بودن شخصی که مورد تعدّی و ظلم قرار می‌گیرد، دارای درجات شدید و ضعیف می‌باشد.

۳-جاه طلبی: بعضی از افراد بدنبال جایگاه و موقعیتی که پیدا می‌کنند و می‌خواهند به مقامی برسند راه ستم را بیش می‌گیرند و از این راه سعی می‌کنند به موقعیتشان برسند.

۴-خودخواهی: حضرت علی(ع) در یکی از خطبه‌هایشان، عوامل ظلم و ستم را به خود افراد نسبت می‌دهد و چنین می‌فرماید:
«
هیهات که با شما بتوانم تاریکی را از چهره عدالت بزدایم و کجی‌ها را که در حق راه یافته است، راست نمایم.»[۱۸]حضرت علی(ع) در این سخنشان، علت ظلم را به خود افراد برمی‌گردانند چرا که آنها بر روی عدل، ظلمت و تاریکی انداخته و مسیر حق را منحرف کرده‌اند.

 

خلاصه بحث ما دراین چندجلسه :مثالی بزنم ببینید همان گونه که بذری در زمین پاشیده می شود و محصول هم می دهد اما ناگهان آفتی می آید و آن را نابود می کند، گاهی انسان نیز کارهای نیک فراوانی انجام می دهد اما با یک یا چند گناه بزرگ، همه ی آن ها را نابود می سازد. در روایت است که رسول خدا (ص) فرمود: «هر کس روزی چند مرتبه ذکر سبحان ا… بگوید، خداوند برای هر ذکری، درختی در بهشت برای او قرار می دهد. یکی از اصحاب عرض کرد یا رسول ا…! پس درخت های ما در بهشت زیاد است؟ پیامبر (ص) فرمود: آری، اما بترسید از این که یک مرتبه آتشی بفرستید و همه ی آن ها را بسوزانید.» (ثواب الاعمال، ص۲۶

########################################################

مشروح خطبه دوم:

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.

مناسبهای هفته آینده

امسال، آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه با اندکی پس و پیش، با سالروز شهادت امام باقر(ع) مقارن گردیده که می تواندکه خودحاوی پیامی به جویندگان عرصه  علم و دانش میباشد.

مقام علمی حضرت باقر(ع) آن قدر عظیم و بلندمرتبه است که خیلی از مخالفان او نیز به این امر اعتراف و اقرار دارند و دانشمندان فراوانی نیز به این امر اعتراف کرده اند

ابرش کلبی به هشام با اشاره به امام باقر(ع) گفت: «اِنَّ هَذا اَعْلَمُ اَهْلِ الْاَرْضِ بِما فِی السَّماءِ وَ الْاَرْضِ فَهَذا وَلَدُ رَسُولُ الله(ص)؛ به راستی این مرد (محمد باقر(ع)) داناترین مرد روی زمین است نسبت به آنچه در آسمانها و زمین می باشد. این فرزند رسول خدا(ص) است .

ابن ابی الحدید می گوید: «کانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ… سَیِّدُ فُقَهاءِ الْحِجازِ وَ مِنْ اِبْنِهِ جَعْفَرٍ تَعَلَّمَ النّاسُ الْفِقْهَ؛ محمد بن علی علیهماالسلام آقای فقهای حجاز بود و از او و فرزندش، مردم علم فقه را آموختند.

از مهم ترین امتیازات امام باقر(ع) که زمان، زمینه آن را فراهم کرد، این است که حضرت بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و بلکه اسلام شمرده می شود. هر چند معارف اسلامی و تشیع به  دست فرزندش امام صادق(ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید ولی پایه گذاری و تأسیس آن با دست با کفایت امام باقر(ع) بود.

پایه و اساس هر عمل و فعالیت و کاری، اندیشه سازی و سالم سازی فکر است. اگر بخواهد در جامعه، علم رواج پیدا کند، در گام اول باید درباره اهمیت فراگیری دانش، ارزش و عظمت علما، مراد از فراگیری علم و آفات آن و… اندیشه سازی شود.

حضرت باقر(ع) این گام اول را به خوبی با بیان احادیث برداشته و سخنان گهربار و نورانی فراوانی در این زمینه بیان کرده است.

در مورد تشویق به فراگیری علم فرمود: «اَلْکَمالُ کُلُّ الْکَمالِ التَّفَقُّهُ فِی الدّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَی النّائِبَهِ وَ تَقْدیرُ الْمَعیشَهِ؛ کمال، تمام کمال در سه چیز: فهمیدن دین، بردباری بر سختیها و اندازه گیری معیشت است .»

آن حضرت درباره روش فراگیری علوم از پیامبر اکرم(ص) نقل فرمود: «اَلْعِلْمُ خَزائِنُ وَ مِفْتاحُهَا السُّؤالُ فَاسْئَلُوا یَرْحَمُکُمُ الله ُ فَاِنَّهُ یُؤْجَرُ فیهِ اَرْبَعَهٌ: السّائِلُ وَ الْمُعَلِّمُ وَ الْمُسْتَمِعُ وَ الْمُجیبُ لَهُمْ؛ علم گنجینه هایی است و کلید آن پرسش است. پس سؤال کنید! خدا شما را مورد رحمتش قرار دهد؛ زیرا پرسش باعث می شود چهار کس اجر برد: پرسشگر، معلم، شنونده و کسی که جواب می دهد.»

 

#############################################################

روز عرفه

عرفه، از عیدهای بزرگ است، هرچند عید نامیده نشده است و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و اطاعت خود دعوت کرده، سفره جود و احسان خود را برای آن ها گسترده است. شیطان در این روز، از همه اوقات خوارتر و حقیرتر و خشمناک تر است.

روایت شده که حضرت زین العابدین(ع) در روز عرفه صدای فقیری را شنید که از مردم کمک می خواست. حضرت فرمود: وای بر تو! آیا دست نیاز به سوی غیر خدا دراز می کنی در حالی که امید می رود در این روز بچه هایی که در شکم مادر هستند، مورد فضل و لطف الهی قرار گیرند و سعادتمند گردند؟

############################################################

عیدسعیدقربان

عید قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسلیم است. روزی است که انسان در برابر معشوق، هیچ بودن همه چیز را می پذیرد، خود و همه چیز را فدای او می کند و «تعبّد» را که نتیجه عرفان، شهود و دیدن یار است، به معرض دید می گذارد. امروز باید به گونه ای عمل کنیم و به نوعی از آزمایش و امتحان به درآییم که ابراهیم وار و اسماعیل وار عشق و تسلیم را به نمایش بگذاریم. امروز باید خاطره عشق و ایثار حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) و حضرت  هاجر(س) را تجدید کنیم. امروز باید معلوم شود که عشق و ایمان ما، در چه مرتبه ای و آروزی وصل، در چه حدی است و تا چه اندازه ای به تعبد و تسلیم دست یافته ایم.

###########################################################

ایام هفته دفاع مقدس

در سالروز بزرگ ترین حادثه پس از انقلاب و حماسی ترین و با شکوه ترین فراز تاریخ ملت ایران یعنی دفاع مقدس قرار گرفته ایم؛ حادثه ای سرشار از صحنه ها و لحظات ماندگار که نشأت گرفته از باورها و ارزش های اسلامی جوانان این مرز و بوم است و گنجینه ای پایان ناپذیر از درس ها و عبرت ها برای همه عصرها و نسل ها. کمترین وظیفه ای که هر انسان ایرانی (چه رسد به انسان های مومن و باورمند) بر عهده خود در این ایام احساس می کند، معرفی و نشر گوشه ای از فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس برای نسل کنونی است که دوران جنگ را ندیده و حس نکرده اند.

ارزش هایی که در حماسه دفاع مقدس تبلور یافت و از عوامل مهم پیروزی بر دشمن بود، ریشه در فرهنگ ناب اسلامی  و باورهای دینی رزمندگان داشت. آنان بر اساس آموزه های قرآنی، ارتباط خود را با خداوند متعال نزدیک و استوار کرده بودند.

برای استخراج گنج جنگ باید به این پرسش پاسخ داد که علل و عوامل پیروزی ملت ایران در یک نبرد ناجوانمردانه و نابرابر کدام است؟چه شدکه جنک ۸ساله ما تبدیل به دفاع مقدس شد؟؟

درپاسخ دوموردرا عرض میکنم: 

۱-توکل به خدا: توکل در حقیقت، اعتماد و اطمینان به قادر متعال، کارها را به او سپردن و از او یاری خواستن است. قرآن مومنان را به توکل کردن بر خدا سفارش اکید می کند. رزمندگان اسلام بر اساس توکل به خدا بود که هنگام شلیک گلوله ها، آیه «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی» می خواندند و در پیروزی، آیه «و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم» را بر لب هایشان زمزمه می کردند.

۲-وفاق و وحدت ملی و مردمی بودن دفاع مقدس

دیدیم باحداقل سرمایه کمک کیکردند مادری فقط باچندعدد تخم مرغ حمایت خودش را ازرزمندگان دفاع مقدس اعلام میکرد امروز هم نگذاریم ،دشمن تلاش میکند مردم را ازنظام جدا کند،مردم رادلسردکند که ان شاءالله ملت ما مثل دوران دفاع مقدش دشمنان را مأیوس خواهند کرد(تکبیر نمازگزاران)

#############################################################

خبرارتحال حضرت آیت‌‌الله ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان پس از یک دوره طولانی بیماری و به دلیل کهولت سن راهمه شما شنیدید که ابتدابه محضرمقام معظم رهبری وشما نمازگزاران عزیزتسلیت عرض میکنم.

بارزترین جنبه سیاسی شخصیت آیت‌الله خزعلی حضور مستمر و شایان در نهضت اسلامی امام خمینی(ره) بود.تبعیدهای پیاپی و محدودیت‌های روزافزون، آیت‌ الله خزعلی را از پیگیری مبارزه علیه رژیم بازنمی‌داشت.

او در سال ۱۳۳۸ طی یک سخنرانی در شهر رفسنجان، با مقایسه شاه و آیت‌ الله بروجردی، شاه را به یک انگشتر در دستان بروجردی تشبیه کرد و در توضیح قدرت مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد که هرگاه ایشان اراده نماید این انگشتر را پرت می‌نماید. این سخنان تأثیر گسترده‌ای در میان نیروهای امنیتی و حتی خود شاه به جا نهاد. به زودی دستگاه امنیتی رژیم پهلوی در برخورد نسبت به سخنان آقای خزعلی ایشان را به سه سال تبعید به گناباد محکوم کرد.

بررسی نهایی قانون اساسی در سال ۵۸،عضویت درشورای نگهبان به عنوان یکی ازفقهاءبه مدت ۲۰سال،عضویت درمجلس خبرگان رهبری ازابتداتاکنون،مسؤل بنیادغدیر

وقت و همت مرحوم آیت الله خزعلی در دهه آخر عمر صرف توسعه بنیاد غدیر شد و آرزو داشت عید خاص شیعیان اگر به مهم ترین عید اسلامی بدل نمی شود اما در ایران حتی جای عید نوروز را نیز بگیرد

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --