اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / دفاع از ولایت، مهم‌ترین جلوه جهاد تبیین در زندگی حضرت زهرا (س) است

دفاع از ولایت، مهم‌ترین جلوه جهاد تبیین در زندگی حضرت زهرا (س) است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۱۸آذر ماه ۱۴۰۱مصادف با چهاردهم جمادی الاولی ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. یکی از ارکان مهم زندگی حضرت زهرا(س)، دشمن شناسی و دشمن ستیزی است.
  2. حضرت زهرا در خطبه فدکیه ، یکی از نقاط ضعف جامعۀ مسلمانان را پیروی از شیطان می داند.

 .۳ جاهلیّت صرفاً بی‌سوادی و نادانی نیست؛ جاهلیّت معنای وسیع‌تری دارد؛ خُلقیّات پَست هم جزء جاهلیّت است.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . درقضیه حقوق بشر سیاست دوگانه و یک بام و دو هوای جوامع غربی را می‌بینیم.

۲ . مسئولان در خصوص دشمنی ها و صدور اعلامیه ها و قطعنامه های کشورهایی که خود ناقض حقوق بشر هستند و علیه حقوق بشر در ایران اعلامیه می دهند موضع گیری قوی اتخاذ نمایند .

  1. دفاع از ولایت، مهم‌ترین جلوه جهاد تبیین در زندگی حضرت زهرا (س) است .

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. عَن حسبِ ابنِ قیاس قالَ سَئَلتُ ابا عبدالله علیه السلام: « عَن اعورَ الناس فَقال الذی یَتَبَرآُ عَن مَحارِمِ الله عَزَوَجَل» شخصی است به نام حسب ابن قیاس میگوید محضر امام صادق رسیدم گفتم  پارساترین مردم چه کسی است ؟توجه بفرمایید پاسخ کوتاه ولی هشداردهنده است. حضرت فرمود: پارساترین مردم کسی است که از محرمات الهی برحذر باشد. اگر توانستیم روزی یک گناه از برنامهی زندگی مان جدا کنیم میتوانیم در زمرهی متقین قرار بگیریم و مصداق کلام نورانی امام صادق باشیم.

موضوع بحث ما پیرامون دشمن شناسی بوددر هفته گذشته به سه ویژگی از ویژگیهای دشمنان در قرآن اشاره ای داشتم اما با توجه به ایام شهادت حضرت زهرا به روایت ۷۵ روز به دشمن شناسی از دید گاه حضرت زهرا اشاره ای میکنم:

یکی از ارکان مهم زندگی حضرت زهرا(س)، دشمن شناسی و دشمن ستیزی است و ایشان در شعب ابیطالب و در جنگ های احد و احزاب و فتح مکه حضور جدی داشته اند و در حضور خلیفه خطبه ای خواندند که به خطبه فدکیه مشهور است و سیلی خوردن ایشان به معنای حضور ایشان در جامعه و سیاسی بودن ایشان و حضور در صحنه مبارزه سیاسی است و مهمتر اینکه ایشان در این راه به شهادت رسیده اند.

گریه های صبح و شام حضرت در واقع دشمن شکنی و یک حرکت مهم سیاسی بود و نارضایتی ایشان از سیستم حکومت را نشان می داد و حامل پیام سیاسی برای امت اسلامی بود.

به سه نکته از خطبه فدکیه پیرامون دشمن شناسی عرض  میکنم که کاَنَّ برای جامعه امروز ما سخن فرمودند

  1. پیروی از شیطان

«وَ أَطْلَعَ الشَّیْطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ صَارِخاً بِکُمْ، فَوَجَدَکُمْ لِدُعَائِهِ مُسْتَجِیبِینَ؛  شیطان سرش را از مخفیگاه خود بیرون آورد، شما را فراخواند، دید شما پاسخگوی دعوت او هستید

حضرت زهرا در خطبه فدکیه ، یکی از نقاط ضعف جامعۀ مسلمانان را پیروی از شیطان می داند و می فرماید: «وَ أَطْلَعَ الشَّیْطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ». حضرت شیطان را به لاک پشت تشبیه کرده است. لاک پشت زمانی که خطری او را تهدید می کند، در لاک خودش قرار می گیرد، پس از اینکه در میانۀ لاک خود مقداری صبر می کند، آهسته آهسته سرش را بیرون می آورد، اگر دید خطری نیست به راه می افتد، در غیر این صورت دوباره سرش را میان لاک خودش فرو می برد.

حضرت زهرا شیطان را تشبیه به لاک پشت کرده و خطاب به مردم می فرماید: تا پیغمبر زنده بود شیطان در لاک خودش بود و جرأت نمی کرد از آن بیرون بیاید، زیرا برای شیطنت میدان پیدا نمی کرد؛ اما پیغمبر که از دنیا رفت، شیطان سرش را از لاک بیرون آورد «هَاتِفاً بِکُمْ»؛ شماها را صدا کرد و دید شرایط فراهم است «فَأَلْفَاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجِیبُونَ لِهُتَافِ الشَّیْطَانِ الْغَوِیِّ»؛ شما پاسخگوی ندای شیطان بودید.

بنابراین، حضرت یکی از مشکلاتی که در جامعۀ پس از رسول خدا حاکم می گردد را پیروی از شیطان می دانست، که «جُثَّتُهُمْ جُثَّهُ الآْدَمِیِّینَ وَ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِین»؛[۳] دارای قلب شیطانی اند در حالی که چهرۀ انسانی دارند.

۲) پشت کردن به قرآن

«وَ أَنَّى تُؤْفَکُونَ؟ وَ کِتَابُ اللَّهِ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ، أُمُورُهُ ظَاهِرَهٌ وَ أَحْکَامُهُ زَاهِرَهٌ وَ أَعْلاَمُهُ بَاهِرَهٌ؛ چرا بیراهه می‌روید در حالی‌که کتاب خدا در میان شماست، مطالبش روشن، احکام آن درخشان و نشانه‌های هدایت آن آشکار است

و به کدام راه منحرف شده اید؟» آیا می دانید که به کدام سمت شما را سوق داده اند؟ شاید منظور حضرت این است که چرا مردم، گول عدۀ ایی معدود و محدودی را خوردند و از مسیر حق منحرف شدند؟

 حضرت می فرماید: شما قبلاً از قرآن محافظت می کردید و از قرآن دستورالعمل می گرفتید پس چه شد که قرآن را رها کردید؟ منظور حضرت این است که قرآن در مورد امامت و رهبری شرایط کلّی را بیان کرده است.

۳) پیروی از حکم جاهلیت

«أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّهِ یَبْغُونَ؛  آیا آنها حکم جاهلیّت را (از تو) می‌خواهند؟»

در قرآن بارها جاهلیّت تقبیح شدهاین جاهلیّت چیست؟ مراد از این جاهلیّت صرفاً بی‌سوادی و نادانی نیست؛جاهلیّت معنای وسیع‌تری دارد؛ خُلقیّات پَست هم جزء جاهلیّت است رفتارهای ددمنشانه‌ی مردم: آدمکشی‌شان، دزدی‌شان، تجاوزشان، حق‌کشی‌شان، ضعیف‌کشی‌شان که همه‌ی اینها رایج بود در بین مردم جزیرهالعرب، هرزگی جنسی، هرج و مرج جنسی، ابتذال اخلاقی، برچیده شدن بساط حیا از بین مردم؛ اینها جزو همان جاهلیّت است. 

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

شنبه ۱۹ آذر       ۱۵ جمادی‌الاول روز جهانی حقوق بشر (تصویب اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل متحد – ۱۹۴۸م)

امروز جوامع غربی حقوق بشر را به رخ می کشند و اینان همان کسانی هستند که کارنامه ننگینی در زمینه ظلم به بشر را دارند و می خواهند الگویی از حقوق بشر را به ما بدهند  ! ما درقضیه حقوق بشر سیاست دوگانه و یک بام و دو هوای جوامع غربی را می‌بینیم که وحشیانه با مردم خودشان برخورد می‌کنند اما مدعی نقض حقوق بشر در ایران هستند سیاه پوستان را بی‌گناه در کشورشان می‌کشند و سرکوب می‌کنند اما به دنبال کمیته حقیقت یاب در ایران هستند، واقعاً مضحک و خنده دار است.در این چهل و سه سال، ۱۷ هزار نفر را در ایران ترور کردند و به شهادت رساندند، برای مقاصد شوم خود از هر راهی وارد می‌شوند.

کسانی که در سابقه شان دیکتاتوری و تضییع حقوق زن و جنایت در حق زن و دختران این کشور و کشورهای اسلامی را داشتند و سر تا پای آنها ظلم به مردم و جوامع اسلامی است شعار عدالت؛ رفع تبعیض؛ آزادی و حمایت از زن می‌دهند مضحکه و خنده دار است و ما باید حواسمان باشد که دشمن را بشناسیم و شعارهایش و اینکه شعارها با چه هدفی دنبال می‌شود. همان گونه که امیرالمؤمنین در شرایطی که خوارج در موقع سخنرانی ایشان قصد برهم زدن جلسه را داشتند و شعار «لا حکم الا لله» می‌دادند، فرمود«کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ»(سخن درستی است که از آن هدف باطل و نادرست می طلبند) این نکته در بسیاری از شعارهایی که این روزها گفته می‌شود وجود دارد در حالی که اسلام بیشتر از بیانیه حقوق بشر برای انسان‌ها حقوق قائل شده است

لذا ضمن اینکه صدور قطعنامه حقوق بشر علیه ایران اسلامی را محکوم میکنیم مجلس، مردم و مسئولان انتظار داریم در خصوص دشمنی ها و صدور اعلامیه ها و قطعنامه های کشورهایی که خود ناقض حقوق بشر هستند و علیه حقوق بشر در ایران اعلامیه می دهند موضع گیری قوی اتخاذ نمایند.{تکبیرنمازگزاران}

ایام شهادت حضرت زهرا (س) به روایت ۷۵ روز هست ضمن عرض تسلیت اشاره کوتاهی داشته باشم.

صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها در سخت‌ترین شرایط از شخص و شخصیت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام محافظت نمودند.با همه زندگی‌اش دفاع کرد و مبلغ بود،دفاع از ولایت، مهم‌ترین جلوه جهاد تبیین در زندگی حضرت زهرا (س) است لذاجهاد تبیین بالاترین مظهر و تجلی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است

امروز بر تمام مردم و همه شیفتگان معارف الهی لازم است برای مقابله با  تهاجم بی‌امان، در وادی روشنگری و تبیین نقش‌آفرینی نمایند.برای همه ما نیاز است تا در کلاس حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، جهاد تبیین را در حد اعلای خود متجلی سازیم، احیاگر غدیر و زمینه‌ساز ظهور بقیه الله الاعظم (عج) باشیم.

السّلام علیکِ یَا بِنت رَسُول الله!

ذکر مختصر مصیبت حضرت زهرا……

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --