اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک : امروز دانشجو مؤذّن جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک : امروز دانشجو مؤذّن جامعه است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۱۱آذر ماه ۱۴۰۱مصادف با هفتم جمادی الاولی ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. یکی از اصولی ترین شروط پیروزی در تمامى عرصه‏ها، شناخت دشمن است.
  2. قرآن برای حفظ و سلامت جامعه،در قالب داستان های عبرت آموز به معرفی دشمنان می پردازد.

 .۳ سه خصلت دشمنان از نگاه قر آن…..

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . کسی که ناتوان و معلولی را در کارهایش یاری دهد، خداوند او را یاری می‌کند.

۲ . دانشجو مؤذّن جامعه است؛ وقتی که خواب بماند، مردم هم خواب می‌مانند.

  1. . وقتی جنگی چندوجهی و چندضلعی شکل می‌گیرد باید نقشه مقابله و برنامه مقابله هم چند ضلعی باشد.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

{بقره/۲۰۳} وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ

موضوع بحث ما پیرامون دشمن شناسی بودگفتیم از اساسی ترین شرایط موفقیت در تمامی عرصه ها، شناخت دشمن است. دشمن و دشمن‌شناسی از مباحث مورد تأکید مبین اسلام است که توجه و اهتمام ویژه به آن، مانعی بر ایجاد هرج و مرج و زمینه ساز برقراری آرامش و آسایش در جامعه می‌باشد. آتش فتنه با هیزم دشمنی برافروخته می‌گردد و بصیرت همچون آبی، شعله‌های سوزان و نابود کننده این حریق را خاموش می‌کند. لذا یکی از اصولی ترین شروط پیروزی در تمامى عرصه‏ها، شناخت دشمن است. به همین دلیل بخش‌های زیادی از آیات و روایات به معرفى دشمن اختصاص یافته است. در طول تاریخ جوامع، تمام شکست ها ناشی از بی توجهی به دشمن بوده است.

درسیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به دشمن شناسی توجه بسیار شده است. و درمیان معصومین، رفتار امیرالمؤمنین علی(ع) با دشمنان از همه درس آموزتر است. حضرت امیر(ع) با توجه به شرایط زمانی و شیوه حکومتش با دشمنانی روبرو بود که پیامبر (ص) و دیگر ائمه (ع) با آن روبرو نشدند. کسانی که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند؛ انسان هایی که اهل عبادت و شب زنده داری بودند ولی از روح تعالیم اسلام بی خبر بودند از این گروه های معارض به شمار می آیند.

امروز، قدرت های بزرگ با ایجاد سازمان ها و تشکیلات اطلاعاتی و جاسوسی و اختصاص بودجه های کلان برای این مراکز، تلاش می کنند تا دشمنان بالقوه و بالفعل خود را شناسایی کنند قبل از آنکه نقشه دشمنان کارساز شود آن ها را درهم شکنند.

قرآن برای حفظ و سلامت جامعه به شناخت دشمن، سفارش میکند و در قالب داستان های عبرت آموز ویژگیها  و خصلتهایی برای آنها مطرح میکند.

به سه ویژگی از ویژگیهای دشمنان در قرآن اشاره ای داشته باشم

ویژگی اول: دنیاگرایی

وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَیَاهٍ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا{بقره/۹۶}

یهودیان، حریص‌ترین و دنیاگراترین مردم هستند. «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‌ حَیاهٍ»حریص در اندوختن مال و ثروت، حریص در قبضه کردن دنیا، حریص در انحصارطلبى، فکر میکنند در دنیا باقی خواهند ماند.  نسبت به دنیا وابستگی زیادی دارند اگر به آخرت وابسته بودند، این همه برای دنیا تلاش نمی‌کردند و حق مردم را ضایع نمیکردند ظلم نمی‌کردند.

ویژگی دوم : پیمان شکنی

کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّهً ۚ{توبه /۸} اگر بر شما غالب شوند نه ملاحظه خویشاوندی با شما را می کنند و نه پیمانی را پایبند هستند.

عمق کینه‌ى دشمن را هنگام قدرتش باید شناسایى کرد، نه هنگام ضعف او. «إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ»سکوت و ساده‌اندیشى درباره‌ى دشمنى که اگر چیره شود مراعات هیچ مسأله‌اى را نمى‌کند، گناه است.در روایت از حضرت امیر داریم که میفرمایند: . لاتَستَصغِرَنَ عَدُوّا وإن ضَعُفَ . [غرر الحکم : ۱۰۲۱۶}هیچ وقت دشمن را کوچک نشمارید  اگرچه ضعیف باشد.

امیرالمؤمنین در نهج البلاغه به مالک اشتر می فرماید.

الحذَرَ کُلَّ الحَذَرِ مِن عَدُوِّکَ بَعدَ صُلحِهِ؛ فإنَّ العَدُوَّ ربّما قارَبَ لِیَتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالحَزمِ، و اتَّهِمْ فی ذلکَ حُسنَ الظَّنِّ

پس از صلح ، از دشمن خود سخت برحذر و هشیار باش ؛ زیرا گاه دشمن خود را نزدیک مى سازد ، تا غافلگیر کند ؛ پس محتاط و دور اندیش باش و به دشمن خوش بین مباش .

 وقتی پای قرارداد را امضاء کرد بیشتر از دشمن بترس، چون امضاء می کند ولی پایش نمی ایستد.در صلح حدیبیه  پای صلح را امضاء کردند ده سال معاهده نوشتند با پیغمبر ، اما دو سال بعد زدند به مفاد صلح نامه عمل نکردند. پیغمبر مجبور شد حمله کند و مکه را فتح کند.

ویژگی سوم :حسادت و کینه توذی

ما یَوَدُّ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ{بقره ۱۰۴}

دوست ندارند که از سوى پروردگارتان، خیر و برکتى بر شما نازل گردد

آن‌ها که نمی‌توانند پیشرفت ایران اسلامی را در دنیا ببینند، بذر فتنه را در قلوب جوانان می‌افکنند

 ما در حوزه‌های علوم پیشرفت کرده‌ایم، در حوزه فناوری، تکنولوژی ،صنعت پیشرفت کرده‌ایم، در حوزه پزشکی، درمان و بهداشت به سرعت داریم رشد می‌کنیم، در قله قرار گرفته‌ایم و بهترین متخصصان در حوزه‌های مختلف را داریم، در هوا و فضا جزء چند کشور برتر دنیا شده‌ایم، در حوزه هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادین و پیشرفت داشته‌ایم.بنا به تعبیر مقام معظم رهبری واضح و روشن است که این کشور دارد رشد و پیشرفت می‌کند و دارد قدرتمند می‌شود، دشمنان می‌خواهند جلوی این را بگیرند

مشــــــروح خطبـــــــــه

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

{ص /۲۸}إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ   : کسانی که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدی بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند!  ایمان به معاد کافى نیست، باید انسان یاد معاد باشد. در مورد بعضى افراد قرآن مى‏فرماید: «لا یؤمن بیوم الحساب»ایمان به معاد ندارد ولى در این آیه مى‏خوانیم: ایمان هست ولى معاد را فراموش مى‏کند.

شنبه ۱۲ آذر روز جهانی معلولان

زندگی انسان در این جهان با یک رشته عوامل ناراحتی توأم و همراه است. کسی را پیدا نمی‌کنیم که در طول عمر مریض و بیمار نشود. از این جهت یکی از دستورات اسلام حمایت از بیماران است که به صورت خدمت به برادر یا کمک به ناتوان عنوان شده است بالأخص که کسی ، مجروح گردد و آسیب ببیند یا به صورت معلولی در آید که یکی از اعضاء حساس خود را از دست بدهد. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که ناتوان و معلولی را در کارهایش یاری دهد، خداوند او را یاری می‌کند و در روز قیامت بر او فرشتگانی قرار می‌دهد که او را از خطرات منازل آخرت محافظت می‌نمایند و او را سالم به بهشت می‌رسانند.لذا هم مردم عموماً و هم مسؤلین خصوصاً نسبتبه رفع نیازهای این عزیزان عنایت ویژه ای داشته باشند.

چهارشنبه ۱۶ آذر روز دانشجو

مقام معظم رهبری از شهید بهشتی، نقل کردند که ایشان فرمودند که “دانشجو مؤذّن جامعه است؛ وقتی که خواب بماند، مردم هم خواب می‌مانند”؛ این تعبیر خوبی است؛ دانشجویان باید بیدارکننده باشند،گفتمان‌ساز باشند.

این جمله شهید بهشتی بار معنایی بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. یک مؤذن با آوایی زیبا و رسا، مسلمانان را به انجام فریضه‌ای مهم به نام «نماز» دعوت می‌کند. مسلمانان نیز با شنیدن صدای اذان آماده حرکت به سمت پیشگاه الهی می‌شوند. در واقع مؤذن با آوای بلند خود، مسلمانان را آماده یک مفهوم الهی و واجب می‌کند و آن‌ها را به حرکت و جنب و جوش وا می‌دارد.

 امروز دانشجویان به‌عنوان مؤذنان جامعه، وظیفه سنگینی را در راستای شکل‌گیری مراحل بعدی انقلاب اسلامی که همان تشکیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، بردوش دارند

 ۱۶ آذر یادآور دانشجویان و شهدای گرانقدری است که حماسه آفریدند، ۱۶ آذر طلیعه استکبارستیزی جوانان بابصیرت ایرانی است که در اعتراض به سفر نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفت که البته باید ۱۶ آذر به این روز شناخته شود. کما اینکه دانشجویان در مراحل بعد از انقلاب نقش آفرینی انقلابی داشتند به طوری که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب  با درک دقیق از این موهبت، جوانان را مخاطب اصلی خود قراردادند که به رسالت خود عمل نمایند. و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی ورشد و پیشرفت نظام ما و کشور ما به‌شدت بیمناک است ناکام سازند.

در رابطه با نوع مقابله با جنگ ترکیبی که هفته قبل فرصت نشد اشاره ای داشته باشم

 گفتیم جنگ ترکیبی، به راهبرد پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد و متناسب با آن طیف گسترده‌ای از ابزارها را به شیوه متقارن یا نامتقارن مورداستفاده قرار می‌دهد.

در جنگ ترکیبی امروز از تیر و تفنگ و نارنجک و سلاح سرد گرفته  تا بازی با پول و ارز و سکه و بورس و اختلال عمدی در واردات و صادرات کالا، تا رادیو وتلویزیون و ماهواره و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نشریات ومطبوعات تا استفاده از ابزار قطعنامه و بیانیه علیه ملت ما ونظام ما بهره میگیرند.

سازمانِ اطلاعات و امنیتِ بیش از ۴۷ کشورعلیه ایران انقلابی صف‌آرایی کرده‌اند. حداقل سرویس‌های جاسوسی ۱۲کشور در میدان جنگ ترکیبی مباشرتاً حاضر هستند.امروز فشار بر روی جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است و در حال حاضر، ۲۹۸ شبکه فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. در کنار این کشورها هم حضور پررنگ انواع پیاده‌نظام داخلی و خارجی را که در یک صف‌آرایی کم‌نظیر در پی عُقده‌گشایی از شکست‌های چهل و سه ساله‌شان برآمده‌اند را میبینیم.

اما گام اول در مقابله با جنگ ترکیبی نگاه ترکیبی و جامع است

شناخت، ابعاد، زوایا، شیوه‌ها و ابزارها ولایه های پنهان این جنگ است شناخت درست نسل جوان و خواسته های آنان است

گام دوم: دفاع ترکیبی ؛ در مقابله با جنگ ترکیبی است.

وقتی جنگی چندوجهی و چندضلعی شکل می‌گیرد باید نقشه مقابله و برنامه مقابله و نحوه مقابله نیز مرکب و چند ضلعی باشد.اقدامات،باید بتواند همزمان حمله دشمن را در چند محور پاسخ بدهد

مثلاً در تقسیم‌بندی هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مواجهه با معترضین و حتی اغتشاشگران که فرمودند:یک بخش صحنه‌گردان‌ها هستند، یک بخش فریب‌خورده‌ها هستند، یک بخش پول‌گرفته‌ها هستند، بعضی‌ها جنایت کردند. اینها، همه، یک جور نیستند.هر گروه را باید برخورد مناسب با رفتاری که از او سرزده ، داشت.در رابطه با اقدام دشمن وحملات دشمن هم همین گونه است . تا بتواند تاثیرات لازم را در خنثی‌سازی حملات دشمن داشته باشد.

پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳ جمادی‌الاول

شهادت حضرت فاطمه(س) (۱۱ ق) به روایت ۷۵ روز

ضمن اینکه تسلیت عرض میکنم این مصیبت جانسوز را ان شاءالله در فرصت دیگری صحبت خواهم کرد.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --