اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / مهم‌ترین اولویت مسئولین، تلاش شبانه‌روزی در جهت رشد اقتصادی، مهار تورم، و رفع کاستی‌های معیشتی خانوارها باشد

مهم‌ترین اولویت مسئولین، تلاش شبانه‌روزی در جهت رشد اقتصادی، مهار تورم، و رفع کاستی‌های معیشتی خانوارها باشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه۱۱ فروردین دومین جمعه ۱۴۰۲مصادف نهم رمضان المبارک ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. مناجات با خدا به‌ویژه در ماه مبارک رمضان، جذاب ، شیرین‌ و موهبتی از طرف خداوند است
  2. چرا ماه رمضان میآید و میرود تغییری در ما صورت نمیگیرد.

 .۳ انسان  با انجام گناه، مطرود الهی قرار می‌گیرد که منجر به ازدست‌دادن توفیقات دیگر می‌شود.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . حضرت خدیجه(س) در ابعادمختلف انسانی، شخصیتی والا و ارزشمند داشت. 

۲ . جمهوری اسلامی با سبک جدید حکومت پدید آمد، وشرق و غرب را به حیرت و سپس به وحشت، انداخت.

  1. مهم‌ترین اولویت مسئولین، تلاش شبانه‌روزی در جهت رشد اقتصادی، مهار تورم، و رفع کاستی‌های معیشتی خانوارها است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم      بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ

 ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.
موضوع بحث ما در جمعه گذشته پیرامون فضیلت و عظمت ماه رمضان بر اساس خطبه امیرالمؤمنین در روز اول ماه رمضان واستفاده از این فرصت طلایی بود .

مناجات با خدا به‌ویژه در ماه مبارک رمضان، جذاب و شیرین‌ است و این خود، موهبتی از طرف خداوند است ؛ازامام سجاد(ع) روایت شده که عرضه داشت: «اللَّهُمَّ … مَتِّعْنَا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِکَ وَ أَوْرِدْنَا حِیاضَ حُبِّکَ وَ أَذِقْنَا حَلَاوَهَ وُدِّکَ وَ قُرْبِکَ»:  بار خدایا! ما را از لذّت مناجاتت بهره‌مند گردان و در آبگیرهاى محبّتت وارد گردان و شیرینى دوستى و قرب خودت را به ما بچشان. در دعای جوشن کبیر هم می‌خوانیم: «یا مَنْ‏ ذِکْرُهُ‏ حُلْوٌ»:  ای آن‌که یاد او شیرین است. در دعای عرفه آمده است: «یا مَنْ‏ أَذَاقَ‏ أَحِبَّاءَهُ‏ حَلَاوَهَ الْمُؤَانَسَهِ»:  ای آن‌که شیرینی انس خود را به دوستان چشانده‌ای

نماز گزاران عزیز!دنیاى عبادت دنیاى دیگرى است. دنیاى عبادت آکنده از لذت است؛ لذتى که با لذتهای دنیاى مادى قابل مقایسه نیست. دنیاى عبادت پر از جوشش و جنبش و سیر و سفر است،دنیاى عبادت شب و روز ندارد؛ تیرگى و اندوه و کدورت ندارد، تماماً صفا و خلوص است.

اما گاهی این شیرینی از کام آدمی گرفته میشود. بعضی می‌‌گویند: برای هر کاری حال دارم؛ اما هنگام نماز و قرآن و این‌طور اعمال، بی‌حال می‌شوم؛ نمی‌دانم چرا حال عبادت ندارم؟ 

 علت چیست؟چرا این توفیق از ما گرفته میشود چرا ماه رمضان میآید و میرود تغییری در ما صورت نمیگیرد چرا از فرصتهای طلایی ماه رمضان استفاده نمیکنیم چرا سحرهای ماه رمضان، لحظه لحظه ماه رمضان که لبریزاز فیوضات الهی است نمیتوانیم استفاده کنیم؟؟

 امام صادق(ع) می‌فرماید: «خداوند به حضرت داوود(ع) وحی کرد: کم‌ترین عقوبتی که در برابر بنده‌ای که به علم خود عمل نمی‌کند، قرار داده‌ام، ‌این است که شیرینی ذکر و عبادت خود را از دلش بر می‌گیرم». این خیلی برای انسان سخت وسنگین است این حقیقت ، حقیقت تلخی است.

امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی که در ماه مبارک رمضان قرائت آن بسیار سفارش شده از زبان گناهکاران عرضه میدارند:

«اللَّهُمَّ إِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلاَهِ بَینَ یدَیکَ‏ وَ نَاجَیتُکَ أَلْقَیتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیتُ وَسَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیتُ‏ 

خدایا هرگاه گفتم مهیا و آماده شدم و خویش را مهیا و آماده طاعتت ساختم و در پیشگاه تو به نماز ایستادم؛ آن هنگام مرا به خواب انداختى‏ و حال رازونیاز از من باز گرفتى.

مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی‏ عَرَضَتْ لِی بَلِیهٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَینِی وَ بَینَ خِدْمَتِکَ»

اى خدا، چه شد که هرچه با خود عهد کرده و گفتم که از این پس سریرتم نیکو خواهد شد و به مجامع اهل توبه و مقام توابین نزدیک مى‏شوم، بلیه و حادثه‏اى گرفتاریی پیش آمد که به عهدم ثابت‌ قدم نماندم و آن بلیه میان من و خدمتت حایل گردید؟که بر اثر آن گرفتاری پایم لغزید،و مانع شد

حضرت در ادامۀ این دعا یازده دلیل برای سلب توفیق بیان می‌کند که امروز به یکی دومورد اشاره میکنم:

مورد اول: دوری از درگاه الهی


«
سَیدِی لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیتَنِی» شاید تو از درگاه لطفت مرا رانده‏اى و از خدمت بندگی‌ات دورم ساخته‏اى.
می‌دانیم خداوند منزه است  از اینکه انسان را از درگاهش طرد کند. در دعای کمیل می‌خوانیم: «هَیهَاتَ أَنْتَ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ تُضَیعَ مَنْ رَبَّیتَهُ أَوْ تُبَعِّدَ مَنْ أَدْنَیتَه»:‏ بسیار بعید است و تو بزرگوارتر از آن هستى که پرورده‌‏ات را تباه کنى یا آن را که به‏ خود نزدیک نموده‌‏اى، دور نمایى. معنای این فرازاین است که انسان با دست خود و با انجام گناه، مطرود الهی قرار می‌گیرد که منجر به ازدست‌دادن توفیقات دیگر می‌شود.

خدا نعمتهای متعددی را به ما داده هدایتش را از ما سلب نمی‏کند و بی‏جهت نعمتی را که به کسی می‏دهد، نمی‏گیرد.{ انفال، ۵۳} «ذلک بأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»؛ خدا نعمتی را که می‏دهد، بی‏جهت از کسی نمی‏گیرد تا این که زمینه گرفتن نعمت با کفران، ناشکری و ناسپاسی فراهم شود.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم: 

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم در آیه شریفه دارد: «و قَدِمنا إلى ما عَمِلُوا مِن عَمَلٍ فَجَعلناهُ هَباءً مَنثوراً»(فرقان: ۲۳). روز قیامت، اعمال برخى از بندگان را که به ما عرضه‌ مى‌دارند، [غبارى پراکنده قرار مى‌دهیم‌]. امام مى‌فرماید: عمل‌هاى بعضى به‌قدرى زیاد و بزرگ است که از نورانیت «کالقبطى و القباطى» مانند بعضى از عرب‌هاى بلندقامتى که لباس‌هایى دراز و سفید مى‌پوشند، عمل‌هاى اینها از دور پیداست، بسیار عالى است؛ امّا خدا همه آنها را جمع مى‌کند و نابود مى‌کند، و هیچ چیزى به صاحبش نمى‌دهد. راوى مى‌گوید: عرض مى‌کند: یابن رسول الله! چگونه مى‌شود؟ مى‌فرماید: مى‌دانید چرا خدا هیچ چیزى به او نمى‌دهد؟ آدمى است که نماز مى‌خواند و روزه مى‌گیرد؛ ولکن به هر حرامى که برسد دستش را به طرف آن دراز مى‌کند، این آدم، عملش از بین مى‌رود

شنبه   ۱۰ رمضان  وفات حضرت خدیجه (س) (۲ سال قبل از هجرت)
حضرت خدیجه(س) در ابعادمختلف انسانی، شخصیتی والا و ارزشمند داشت.  شخصیت ممتازو والا بود که پیامبر(ص) او را به همسری پذیرفت و همین ویژگی های ارزشمند بود که پس از رحلت او همواره به یاد او بود واو را فراموش نکرد
با عنایت به اینکه ولادت امام مجتبی(ع)و هفته اکرام را دهفته آینده داریم انفاق و احسان یکی از ویژگی های حضرت خدیجه(س) هم بود که بر اثر تدبیر و تلاش و کوشش در تجارت و امور اقتصادی، از ثروت مندان عصر خود بود. با این همه، او هرگز از یاری فقیران روی برنمی گرداند و خانه اش همواره پناه گاه نیازمندان بود. او در راه تحقق آرمان های اسلام، همه ثروت خود را انفاق کرد و این عمل او برای پیشبرد اسلام، بسیار سودمند و مهم بود؛ تا آنجا که پیامبر(ص) فرمود: «ما نَفَعَنی مالٌ قَطُّ مِثلُ نَفَعَنی مالُ خَدیجَهَ؛ هیچ ثروتی هرگز مرا سود نبخشید که ثروت خدیجه به من سود بخشید.

شنبه   ۱۲ فروردین   روز جمهوری اسلامی ایران
تا قبل ازپیروزی انقلاب، دنیا دو نوع حکومت را تجربه کرده و پذیرفته بود؛ یکی دمکراسیهای غربی، و دیگری حکومتهای کمونیستیدر دوران قدیم، هم سلاطینی بودند که با استبداد رأی حکومت میکردند؛ بدون این‌که قانونی برایشان وجود داشته باشد؛ واگرهم قانونی بود قانون را هم خودشان وضع میکردند که یک روش مرتجعانه در حکومت است؛ اگرچه همین امروز هم کشورهایی هستند که با همین روش، اما با شکلها و نامهای مختلف اداره میشوند که قبل از انقلاب، کشور ما هم با همین روش اداره میشد.

بعد از آن‌که کشورهای مترقی توانسته بودند از این‌گونه استبدادها خودشان را خلاص بکنند، دو نوع حکومت را تجربه کرده بودند و میشناختند: یکی دمکراسیهای غربی، که در کشورهای غربی و اقمار آنها رایج بود؛ یکی هم حکومتهای کمونیستی، که خودشان اسمش را حکومتهای کارگری گذاشته بودند؛ درحالی که در رأس این حکومتها، اعیان و اشراف بودند، نه کارگران!
این دو اردوگاه غرب و شرق، با یکدیگر هم بشدت مقابله داشتند و همدیگر را نفی میکردند؛ اما وقتی جمهوری اسلامی با سبک جدید حکومت پدید آمد، هر دو اردوگاه با حیرت و سپس با وحشت، در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند!

علت چه بود؟ علت این بود که جمهوری اسلامی، دارای خصوصیاتی بود که هر دو سبک حکومت رایج را نفی میکرد و آنها را برای زندگی بشر، غلط و مضر میدانست .

 لذا جمهوری اسلامی و استقلال مطرح شد آنهم در همه ابعاد شامل استقلال سیاسی و اقتصادی و بالاتر از همه، استقلال فرهنگی مطرح شد نه فقط استقلال سیاسی!!

جمهوری اسلامی با این خصوصیات، در روز دوازدهم فروردین سال ۱۳۵۸ اعلام وجود کرد و امروز ۴۳ سال است که مشغول ادامه‌ی حیات و رشد و تکامل است. درحالی که دشمنان و بدخواهان یک لحظه دست از دشمنی برنداشته اند دشمنان این آب و خاک تصور کردند با توطئه‌های رنگارنگ می‌توانند آرمان‌ها و اهداف انقلاب را به شکست بکشانند.

اما جمهوری اسلامی، در مقابل این همه خصومت و دشمنی، با قدرت و استحکام ایستاد، ضعیف نشد، بلکه قویتر شد و حتی، مسلمانان را هم بیدار کرد که درسالهای اخیر شاهد بیداری مسلمین هستیم.

اما بدون شک امروز مهم‌ترین اولویت کشور، تلاش شبانه‌روزی مسئولان در جهت رشد اقتصادی، مهار تورم، بالابردن سطح رفاه جامعه و رفع کاستی‌های معیشتی خانوارها است.
لذا امروز از دولت انتظار میرود ، اولاًضمن حمایت و نظارت، شرایط لازم برای ورود سازنده مردم در این عرصه را فراهم کند.

ثانیاً از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند

کشوری که تولید نداشته باشد، خواهی نخواهی وابسته خواهد شد باید تولید در کشور به‌خصوص تولید دانش‌بنیان، متکی به دانش و مهارتهای علمی و تجربی پیش برود؛ این به‌دست کارگر و کارفرماست که دولت ؛ باید سازماندهی کنند
ثالثاً با فساد مبارزه اساسی صورت بگیرد اگرچه در سالهای اخیر شاهد مبارزه دولت با مفسدین و اخلال گران اقتصادی بوده ایم اما واقعاً نمی‌شود ما کار اقتصادىِ درست و قوى بکنیم، امّا با مفاسد اقتصادى مبارزه نکنیم؛ این واقعاً نشدنى است
 نکته چهارم هم اینکه از دولت این انتظار هست که نگاه و حرکت انقلابی در مسیر ثبات اقتصادی داشته باشداگر میخواهیم ثبات اقتصادی باشد، تورّم باید مهار بشود کمک کنند ،تلاش کنند که تولید رونق پیدا کند و هم  قدرت خرید مردم بالا برود
یکشنبه   ۱۳ فروردین   روز طبیعت
در این عصر جدید که همه جا را آلودگی های مختلف پر کرده، و ماشین و دود و سر و صدا همه جا هست، مردم به دنبال لحظه ای برای آرامش و بهانه ای برای دیدن همدیگر و با هم بودن هستند. شاید سیزدهم نوروز، تنها یک بهانه است؛ بهانه ای برای آشتی با طبیعت ودر کنار هم بودن با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان هم هست افراد ی که در طبیعت حضور پیدا میکنند توجه کنند حرمت ماه رمضان را حفظ کنند.
اشاره ای هم به در گذشت ناگهانی مسئول فقید ستاد نماز جمعه داشته باشم که از خدمات خالصانه و دلسوزانه این عزیز سفر کرده محروم شدیم اولاً به خانواده محترم ایشان، فرزندان ،کلیه بازماندگان و شما نمازگزاران تسلیت عرض میکنم از حضور اهالی محترم در مراسم تشییع ، تدفین وترحیم تشکر میکنم و علودرجات برای این عزیز از درگاه خداوند خواستارم.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --