اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / نکاتی پیرامون دعای هفتم صحیفه سجادیه{نکته دوم} “گشایش ،راحتی ،آرامش وسکینه جز به دست خدا نخواهدبود”

نکاتی پیرامون دعای هفتم صحیفه سجادیه{نکته دوم} “گشایش ،راحتی ،آرامش وسکینه جز به دست خدا نخواهدبود”

بیان نکاتی پیرامون دعای هفتم صحیفه سجادیه توسط حجت الاسلام والسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر

{نکته دوم}

“گشایش ،راحتی ،آرامش وسکینه جز به دست خدا نخواهدبود”

بســـــــــــم الله الـــــرحمـــــن الـــــرحیــــــــــم

 یکی از بزرگان برای من فرمودند: من یک موقع مریضی داشتم که نمی‌توانستم از جا بلند شوم و مشکلات روحی و فشارهای سنگین روی من بود. به یاد دعای هفتم صحیفه سجادیه افتادم و با یک سوزی این را خواندم. «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ» ای خدایی که تو همه گره‌ها را باز می‌کنی. تیزی و شدت فشارها را در هم می‌شکنی و آن بلاها فروکش می‌کند. خواندن دعا همان و بلند شدن از جا همان! اگر بگوییم این دعا اعجاز می‌کند حرف گزافی نزدیم. این دعا را در میان دعاها جدی‌تر بگیریم. در قنوت‌، در نماز، در مشاهد مشرفه، در موقع اجابت دعا خیلی دعای قوی است.

57055_1_یا_من_تحل

«فرازاول ودوم»

یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ.

ابتدا این چند جمله از این دعا را معنا کنم. می‌فرماید: «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ» ای خدایی که تمام گره‌های سختی‌ها و دشواری‌ها به دست تو حل می‌شود. تو حلال مشکلات هستی. «وَ یَا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ» ای خدایی که آن تیزی شدت‌ها و شدت بلا را خاموش می کنی. «وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ» چه کسی می‌تواند ما را به گشایش و راحتی و آرامش برساند؟ ای خدایی که از تو می‌شود التماس کرد و درخواست کرد برای برون رفت و رسیدن به همه راحتی‌ها و گشایش‌ها. «ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ» در مقابل ناهمواری‌ها و سختی‌ها قدرت تو همه ناهمواری‌ها را هموار می‌کند. سختی معنا ندارد. قدرت خدا کن فیکون است. «ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ» تمام سختی‌ها برای قدرت تو آسان است. «وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ» تمام اسباب به لطف تو سببیت می‌گیرد.

 اگر خدا بخواهد کاری را بکند در یک لحظه انجام می‌دهد و اگر اراده نکند تمام عالم جمع شود، آسمان و زمین و فرشته‌ها جمع شوند و خدا نخواهد، محال است اتفاقی بیافتد. توحید ناب این است. همه کاره خداست. خدا می‌تواند تمام سختی‌ها را آسان کند.

افرادی داشتیم چندین سال مشکل داشتند به هر چیزی متوسل شدند اما نشد که نشد چرا ؟؟چون خدا نمیخواست !!بعداًدعا و توسل پیدا کرده گفتند: خدایا ما عاجز یم، شما این کار را درست کن.

عقده های روحی انسان آن چنان پیچیده است که علم روان شناسی جدید بعضی را غیر قابل حل و بعضی را بسیار مشکل تشخیص داده است و توان علاج آن ها را در مرزی دانسته اند که از عهده بسیار کمی از متخصصین بر می آید. ولی خدای متعال گره های کوری که به دست هیچ کس باز نمی شود را به آسانی می گشاید و می داند که چگونه باید بندگان مبتلا و گرفتار را به سامان برساند.

 در قرآن مجید در موارد متعددی مردم را به این مسأله توجه داده که به دیگران اعتماد نکنند، در گرفتاری ها و سختی ها به خدا توجه کنید و به طور کلی امور خود را به خدا واگذارید و با اعتماد بر او دنبال فعالیت خویش بروید، از جمله درسوره مبارکه انعام می فرماید:

وَإِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۱۷﴾

و اگر خدا به تو زیانى برساند کسى جز او برطرف کننده آن نیست و اگر خیرى به تو برساند پس او بر هر چیزى تواناست.

ودرسوره مبارکه احزاب هم میفرماید:

قُلْ مَنْ ذَا الَّذِی یَعْصِمُکُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِکُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِکُمْ رَحْمَهً وَلَا یَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا ﴿۱۷﴾

بگو: چه کسی می‏تواند شما را در برابر اراده خدا حفظ کند اگر او مصیبت یا رحمتی را برای شما اراده کرده، و غیر از خدا هیچ سرپرست و یاوری نخواهند یافت.

ودهها آیه دیگر که درجای جای قرآن آمده است

این جاست که باید یاس و ناامیدی انسان زایل شود، زیرا با کرم او همه چیز حل می گردد و کمترین نگرانی در کار نخواهد بود. زیرا کلید همه اسرار گره خورده عالم در ارتباط با تدبیر حکیمانه خداوند قرار دارد.

پس، گذشته از آن که گشایش هر در بسته ای به ید قدرت اوست، شکنندگی مصائب و حاد بودن آنان نیز در برابر قدرت و پشتیبانی او کند گردیده و از کنار زندگی بدون هیچ گونه اصطکاکی عبور خواهد کرد، و به همین دلیل حضرت فرموده که فقط به وسیله تو خروج از وادی غم میسور است و هیچ چیز برای تو مشکل نیست.

{والســــــــــلام علیکــــــــــم ورحمـــــه اللـــــه وبرکاتـــه}

{پایان نکته دوم }

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --