اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / کاروکارگربنیان واساس اقتصاددریک کشورویک جامعه است.

کاروکارگربنیان واساس اقتصاددریک کشورویک جامعه است.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نماز پرصلابت جمعه اینهفته دهم اردیبهشت به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه اول یادآورشدند:

بحث ما درباره منشأ انحرافات انسان، به­ خصوص انحرافات ناگهانی و چرخش‌های غیرمنتظره بود. در جلسه اول با استفاده از فرازهایی از خطبه شقشقیه توضیح دادیم که گاهی زیور و زینت‌های دنیا آن­چنان جلوه می‌کند و دل انسان را می‌رباید که حقایق و حتی تصمیمات قبلی خود را فراموش می‌کند، تغییر مسیر می‌دهد و در راه دیگری قدم می‌گذارد. در جلسه دوم هم گفتیم عامل دیگری که حضرت در خطبه­ های مختلف درباره آن سخن گفته­ اند، شیطان است. که به نمونه‌هایی که حضرت صریحا عامل انحراف و لغزش و خطا را شیطان معرفی می‌کند. اشاره داشتیم.

اماهیچ کدام از این‌دو (دنیا و شیطان) به تنهایی نمی‌توانند انسان را به کاری وادار کنند.  بلکه اصلی‌ترین عامل برای لغزش انسان، هوای نفس است

خطیب جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به روزکاروکارگریادآورشدند: اهمیت نقش کارگر در روند توسعه کشورها به گونه ‏ای است که یک روز را در تقویم جهانی به خوداختصاص داده استاین روز، روز  تکریم از کار و کارگر در کشورها لقب گرفت اما در فرهنگ اسلام، هر روز روز کار و کارگر است. عظمتی که پیامبر اکرم برای کار و گارگر قائل شدند در یک روز و یک ماه و زمان خاص خلاصه نمی شود.  کار کارگر بنیان و اساس اقتصاد در یک کشور و یک جامعه است.

عناوین خطبه اول:

۱-هوای نفس به چه معناست؟

۲- آدمیزاد شمشیر دو لب است.

عناوین خطبه دوم:

۱- مسؤلیت شوراهاحساس وگسترده است بایدمراقب بود انحراف پیدا نکند

۲- در فرهنگ اسلام، هر روز روز کار و کارگر است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

  أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

9k=

بحث ما درباره منشأ انحرافات انسان، به­خصوص انحرافات ناگهانی و چرخش‌های غیرمنتظره بود. در جلسه اول با استفاده از فرازهایی از خطبه شقشقیه توضیح دادیم که گاهی زیور و زینت‌های دنیا آن­چنان جلوه می‌کند و دل انسان را می‌رباید که حقایق و حتی تصمیمات قبلی خود را فراموش می‌کند، تغییر مسیر می‌دهد و در راه دیگری قدم می‌گذارد. در جلسه دوم هم گفتیم عامل دیگری که حضرت در خطبه­های مختلف درباره آن سخن گفته­اند، شیطان است. که به نمونه‌هایی که حضرت صریحا عامل انحراف و لغزش و خطا را شیطان معرفی می‌کند. اشاره داشتیم.

اماهیچ کدام از این‌دو (دنیا و شیطان) به تنهایی نمی‌توانند انسان را به کاری وادار کنند. بلکه اصلی‌ترین عامل برای لغزش انسان، هوای نفس است، و دنیا و جلوه‌های آن متعلقات هوای نفس را مشخص می‌کنند، که البته انواع مختلفی دارند و نسبت به سنین، مناطق و اصناف مختلف، متفاوت است. هم­چنین کار شیطان نیزکه هفته گذشته عرض کردم در واقع تقویت همان انگیزه و هوای نفس است؛ یعنی اگر ما هیچ میلی به انجام گناهی نداشته باشیم، شیطان نمی‌تواند ما را به آن عمل وادار کند. فرض این است که کاری اختیاری است و باید خود انسان بخواهد و شیطان تنها انسان را وادار می‌کند که خودش تصمیم بگیرد. بنابراین باید بخواهد و نوعی تمایل به آن داشته باشد تا آن را تحقق ببخشد. شیطان درباره کاری که انسان به آن هیچ میلی ندارد و یا از آن بدش می­آید، کاری نمی‌تواند بکند. پس در واقع نقش شیطان، بیدار کردن یک میل خفته، تقویت یک گرایش یا علاقه و کارهایی مثل آن است. بررسی آیات قرآن و روایات و هم‌چنین خطبه‌های نهج‌البلاغه نیز ما را به این نتیجه می‌رساند که کار شیطان در واقع تقویت همین خواسته‌ها و چیزهایی است که به دنبال این تقویت می‌باشد.

اما هوای نفس به چه معناست؟ در پاسخ می‌توان گفت که عنوان هوای نفس مقداری ابهام دارد و تعبیراتی که در این زمینه به کار رفته برای بسیاری اشتباه‌انگیز است.

به طور کلّی عواملی را که سبب ضعف ایمان، سلب ایمان یا تحقق نیافتن ایمان می‌شوند، می‌توان تحت عنوان عامِّ «هوای نفس» مطرح و بررسی کرد. هوای نفس دل آدمی را می‌رباید و به یک معنا نمی‌گذارد دلی برای او باقی بماند تا محلی برای ورود ایمان شود.

هوای نفس به هر عمل و رفتار ظاهری و باطنی گفته می شود که در جهت مخالف خواسته و اراده خداوند متعال باشد. غفلت از یاد خدا، فراموش کردن نعمت ها، نیکی ها، حکومت و اقتدار الهی و پیروی از شیطان و شیطان صفتان، افراط و تفریط در اعمال و رفتار، برخی از مصادیق پیروی از هوای نفس می باشد.

خدا انسان را مختار آفریده و برای او امکان تحول قرار داده است. ممکن است انسان بعد از عمری پنجاه ساله توبه کند. حر چگونه تغییر کرد؟ عکس این مطلب هم ممکن است. ممکن است کسی بعد از پنجاه سال منحرف شود. قرآن در این‌باره داستانی برای ما ذکر کرده که امروز باید به آن توجه کنیم؛ «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِیَ آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ * وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ؛ ).اعراف، ۱۷۶- ۱۷۵٫( و خبر آن کس را که آیات خود را به او داده بودیم براى آنان بخوان که از آن عارى گشت؛ آن‌گاه شیطان او را دنبال کرد و از گمراهان شد و اگر مى‏خواستیم قدر او را به وسیله آن آیات بالا مى‏بردیم؛ اما او به زمین دنیا گرایید و از هواى نفس خود پیروى کرد. از این‌رو داستانش چون داستان سگ است که اگر بر آن حمله‏ور شوى زبان از کام برآورد و اگر آن را رها کنى باز هم زبان از کام برآورد. این مثل آن گروهى است که آیات ما را تکذیب کردند. پس این داستان را براى آنان حکایت کن شاید که آنان بیندیشندقرآن این داستان را که مربوط به قرن‌ها پیش از ظهور اسلام است برای این ذکر کرده که امروز به درد من و شما بخورد. می‌فرماید این داستان را برای مردم بخوان؛ داستان کسی که ما آیات خودمان را به او دادیم و به وسیله این آیات می‌توانست به مقام بسیار رفیعی نائل شود، ولی او قدردانی نکرد و از این آیات سوءاستفاده کرد؛ دنبال زندگی مادی رفت و از هوای‌نفس پیروی کرد. فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث همین کسی که آن آیات الهی به او داده شده بود و می‌توانست در شمار اولیای برجسته خدا در آید کارش به جایی رسید که مَثَلش مَثَل سگ شد.
آدمیزاد شمشیر دو لب است. این‌که امیدواریم خدا گناهانمان را بیامرزد به خاطر این است که آدمیزاد امکان تغییر دارد. امکان دارد خدا توفیق توبه دهد و گناهانمان را ببخشد. عکس این مطلب نیز صادق است. چرا این فرد این‌گونه شد؟ آدمیزاد یعنی همین؛

مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

نهم اردیبهشت روزشوراهاست وآغازهفته شهروشهروند

درقانون اساسی ضمن ۹اصل به مسئله شوراها پرداختته شده است که اگردرست وخوب عمل شود بسیارمفید وشیرینی خاصی برای مردم به دنبال خواهد داشت.

مشورت:یکی ازمسائل مهمی است که خداونددرقرآن باشیوه های مختلف اهمیت آن راوعمل به آن راسفارش نموده است

مشورت برای چیست؟؟

برای رسیدن به آراءونظریه های خوب وبهتر بذای اینکه ره خودمحوری وخیره سری بسته شود.لذا میبینم معصومین که خود عقل کل هستند مشورت میکردند تا ازاین طریق آموزش بدهند جامعه را.

چندنکته عرض کنم

۱-مسؤلیت شوراهاحساس وگسترده است بایدمراقب بود انحراف پیدا نکند لذاغفلت نکنید.

۲-بایدباورکنید جزباکمک به یکدیگروافزایش اگیزه های دینی نمیتوانند مشکلات رابرطرف کنند

۳-اعتمادمردم به شما مسؤلیت شما را سنگین ترکرده آنرخوب بشناسیدوقدربدانید

۴-بایدنیتها خالص وقربه ال الله باشد چرا که دراین جایگاهها میتوانیم با انگیزه ونحوه کارهم به خدا نزدیک شویم وهم ازخدا دورشویم !

۵-وحدت انسجام دوری ازاختلافات اصل موفقیت شوراهاس چرا که اختلاف انسان را بی انگیزه میکند.

شنبه ۱۱ اردیبهشت روزجهانی کارگر

اهمیت نقش کارگر در روند توسعه کشورها به گونه‏ای است که یک روز را در تقویم جهانی به خوداختصاص داده استاین روز، روز  تکریم از کار و کارگر در کشورها لقب گرفت اما در فرهنگ اسلام، هر روز روز کار و کارگر است.
عظمتی که پیامبر اکرم برای کار و گارگر قائل شدند در یک روز و یک ماه و زمان خاص خلاصه نمی شود.  کار کارگر بنیان و اساس اقتصاد در یک کشور و یک جامعه است.

عزیزترین، قوی ترین و باهمت تریمن و مقتدر ترین عناصر کشور و جامعه کارگر است، قوی است ، قدرت دارد و با تکیه بر مغز و ابتکار و زور  بازوی خودش ارتزاق می کند،

دراقتصاد مقاومتی،هم وتحقق شعرسال کارگران نقش بسیارمؤثری دارند

اقتصاد مقاومتی، یعنی مقاوم سازی اقتصاد، یعنی طوری اقتصاد مقاوم شود که در مقابل تهاجم دشمنانی که از دخالت نظامی در کشور می ترسند و توان مقابله نظامی با مردم ما را ندارند، تمام توطئه افکنی آنان متمرکز شده بر یک تهاجم اقتصادی بر مردم تا بتوانند سفره مردم را خاکستر کنند نیروکاروکارگربه توجه به تولیدمیتواند بااین نقشه دشمن مبارزه ومقاومت کند(تکبیرنمازگزاران)

یکشنبه سالروز شهادت علامه استادشهیدمطهری درسال ۵۸وروزمعلم

متأسفانه فرصت گذشته پیرامون این مناسبت ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد. والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

لازم به ذکراست به منسبت روز شوراها وهفته شهر وشهروند آقای سیدجواداشرفی ریاست محترم شورای شهرحسن آباد درمراسم نمازجمعه به ایرادسخن وارائه گزارش پرداختتند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --