نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته بیست ویکم تیرماه سال 98،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1–قسم پنجم از حیاء«حیاء من الائمه»است .
2– چرا ائمه علیهم السلام توسلات مارا پاسخ نمیدهند؟؟
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1– تجمعات مردمی درسراسر کشور،نشان دادکه مردم متدین ماخواهان عفاف و حجاب در جامعه هستند.
2– در آندلس هشتصد سال مسلمانان حکومت کردند اما چرا بعداز 800سال سقوط کردند؟!
3– هجرت امام رضا (ع)به ایران ، ایران را به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» تبدیل نموده است.
4- شوراى نگهبان مانع ورود ناخالصى قانونى به ارکان نظام مقدس جمهورى اسلامى است.
5-گام دوم ایران در برابر بدعهدى اروپادرست بود،اما میتوانست قویترباشد!!
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله
رُوِیَ اَنَّهُ سُئِلَ عَنِ عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا عَلَیهماِ السَّلامُ عَن خِیارِ العِبادِ، َعَلَیهماِ السَّلامُ:اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا»
از امام رضـا(ع) دربـاره بهتـریـن بنـدگـان سـوال شـد.
فـرمـود: آنان که هر گاه نیکـى کنند خـوشحال شوند, و هرگاه بدى کنند آمرزش خـواهند, و هر گاه عطا شـوند شکر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر کنند, وهر گاه خشم کنند در گذرند.
بحث ما راجع به «حیاء» بود. گفتیم اگر بخواهیم به سوی جامعه اسلامی برویم، باید حیا و شرم مطلوب را در خودمان نهادینه کنیم
چهار قسم از اقسام حیاءرو عرض کردم قسم اوّل حیا از مردم «حیاءمن الخلق» بودوقسم دوم هم«حیا من النفس»قسم سوم/«حیاء من الملائکه» وچهارم هم «حیاء من اولیاء الله» که گفتیم طبق روایات هرروز اعمال ما به پیامبر عرضه میشود.
اماقسم پنجم: «حیاء من الائمه»
ابتدااین آیه شریفه را که هفته گذشته هم عرض کردم ، میخوانم که میفرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»{ سوره التؤبه، آیه 105}
اینجا در ذیل آیه روایتی داریم از امام صادق(علیهالسلام) که فرمودند: «سُئِل الصادق(علیهالسلام) عن هذه الآیه فقال: وَ الْمُؤْمِنُونَ هُمُ الْأَئِمَّه»{ بحارالأنوار، ج23، ص351} شاهدان بیشتر شدندعلاوه بر خدا وپیامبران، ائمه هم میبینند. ما روایات زیادی داریم که گناه نکن، با این گناهانت داری پیغمبر را اذیت میکنی، چون میبیند. امام زمان(صلواتاللهعلیه) را اذیت نکن! او دارد میبیند.
عبدالله بن ابان ، پیش امام هشتم(علیهالسلام) جایگاهی داشت، ایشان نقل میکند: «کَانَ مَکِیناً عِنْدَ الرِّضَاعلیه السلام قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَاعلیه السلام ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی» به حضرت گفتم: آقا برای من و زن و بچهام دعا کنید! دیدید میگویند: «التماس دعا!» گفت: برای خودم و زن و بچهام دعا کنید! «فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ» من این کار را نمیکنم؟ «وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ» تمام کارهایی که تو و زن و بچهات میکنید صبح و شب همه به من عرضه میشود.
«قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِکَ» در دلم گفتم خیلی عجیب غریب شد، ما تا حالا نمیدانستیم که هر کاری خودمان و زن و بچهمان میکنیم همه را خدمت آقا عرضه می کنند! میگوید: همین که در ذهنم گذشت، همانجا ذهنم را خواند. همان عمل باطنی من و ذهنی من را هم دید. «فَقَالَ لِی أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» حضرت فرمود: تو قرآن نمیخوانی؟ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون»{ الکافی، ج1، ص219}تو قرآن نمیخوانی؟ متن آیه قرآن است. همانجا عملاً به او نشان داد که همین که در ذهنت آمد جوابت را دادم. تا در ذهنم آمد بلافاصله حضرت گفت: مگر تو قرآن نمیخوانی؟ اینها یک دسته خیلی روشن از آیات و روایات بود.
توجه داشته باشید، یک وقت هست که فرشتهها مأمور هستند اعمال ما را گزارش کنند، اینجا بین عمل زشت من و اطّلاع امام یک واسطه هست، مثل این که گزارش میکنند، مینویسند و میبرند به پیامبر میدهند. یک وقت هست که خود عمل را میبرند، هم آیه و هم روایات این را میگویند. ما خودِ کار تو را میبینیم، این خیلی مسأله مهمّی است.
«وَ قُل اعمَلوا فَسَیَری اللهُ» خدا، پیغمبر و ائمه عملت را میبینند، نه اینکه برای آنها گزارش میکنند، در تمام روایات هم این آمده است. همان هم که آمد پیش امام هشتم(علیهالسلام)، امام به او گفت: ما اعمال شما را میبینیم، همین که در ذهن فرد، این مسأله خیلی عجیب آمد، امام به او فهماند که من ذهن تو را دیدم. آن چیزی که در ذهن تو گذشت، همین الآن دیدم.
در اینجا میخواهم نکتهای بگویم. بعضی میگویند: چرا ائمه جوابم را نمیدهند؟ باید به آنها گفت:با این رفتار وکردار ی دارید چگونه جواب بدهند!!؟؟با این حرفهاو با این کارها چه توقّعی داری؟! خیلی آقا هستند، واقعاً خیلی بزرگ هستند. از خودت حیاء نمی کنی، از مردم حیاء نمیکنی، حدّاقل از اینها حیاء کن.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشروح خطبه دوم:
اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
جمعه | 21 تیر | قیام خونین مسجدگوهرشادمشهدعلیه کشف حجاب (1314 ش)- روز عفاف و حجاب // |
بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.
چند تا نکته عرض کنم:
1-حجاب دراسلام اهمیت ویژه ای داردوازنصوص قرانی است .به همین خاطرمسائل ریزدرباره ی حجاب درقران کریم مطرح شده تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می دانددین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی و تحکیم بنیان خانوادگی و عفت و اخلاق اجتماعی بر زن واجب فرموده است و حضرت یوسف و مریم را به عنوان اسوه های عفاف و پاکی معرفی نموده است،
2- تجمعات مردمی را در سراسر کشور برگزارشد این در حالیست که نیز مردم با وجود گرمای هوا استقبال بسیار گستردهای از این برنامهها داشتند و نشان دادند که مردم متدین ما خواهان عفاف و حجاب در جامعه و جامعهای عفیف و پاک هستند و این مسئولین هستند که باید پاسخ دهند که چرا در اجرایی کردن قوانین مربوط به عفاف و حجاب کوتاهی میکنند و این قوانین اجرا نمیشود؟ به طور مثال در سال 94 وزارت کشور بخشنامه بسیار خوبی را به همه وزارتخانهها ابلاغ کرد. در خصوص رعایت پوشش حجاب کارمندان زن و مرد اما در بسیاری از ادارات این قانون اصلا اجرا و رعایت نمیشود.
3-در سال 1314 چه اتفاقی افتاد؟؟شما ببینید، این چقدر رسواست که یک پادشاهی، یکباره لباس ملی یک کشور را عوض کند. شما به اقصی نقاط دنیا مثل هند توجه کنید، می بینید ملت ها لباس ملی خود را دارند و به آن افتخار هم می کنند و از آن احساس سرشکستگی هم نمی کنند، ولی آنها آمدند یکباره لباس ملی این ملت را ممنوع کردند، چرا؟ گفتند چون با این لباس نمی شود ترقی کرد.،
4-امروزهم عده ای تلاش میکنند یک ولنگاری خاصی در جامعه به وجود بیاورند ما حجابمان وعفت و دینمان ارزان تمام نشده است. یک وقت یک چیزی ارزان درمیاید. ارزان هم میرود. اما یک چیزی که با کتک خوردن ابوذر به دست آمده است. با پاره شدن لب پیغمبر به دست آمده است. با شکافته شدن مغز امیرالمومنین به دست آمده است. با گلوی علی اصغر به دست آمده است. بادست ابوالفضل به دست آمده است. با کتکهایی که انقلابیون در زندانهای شاه خوردن به دست آمده است. با صد هزار و بیش از صدهزار شهید به دست آمده است. جمعه ۲۱ تیر « عفاف و حجاب، امنیت اجتماعی، وصیت شهیدان» نام گذاری شده است.وصیت شهداست
در آندلس هشتصد سال مسلمانان حکومت داشتند. در سال 92 هجری، آندلس یعنی اسپانیای امروزی فتح شد و در سال 898 سقوط کرد. یعنی 806 سال مسلمانان در اسپانیای فعلی حکومت داشتند. صدها خلیفه آمدند و رفتند، بنی امیه و بنی عباس گرچه گاهی خودشان بیکفایت و اهل فساد بودند اما به هر حال هشتصد سال؛ یعنی هشت قرن حکومتشان دوام آورد. مسیحیها چه کارکردند که این جامعه را از اسلام به مسیحیت برگرداندند؟ مسلمانان را مجبور کردند که مسیحی شوند، به وسیله فساد، کابارهها، مراکز شراب، کلوپهای شبانه، گسترش زنان و دختران زیبای مسیحی در پارکها، هویت جوان مسلمان را گرفتند و به راحتی بر او حاکم شدند.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
یکشنبه | 23 تیر | 11 ذیالقعده | ولادت پیشوای هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(148 ق) // |
در زندگى امام رضا(ع)، بخش هجرت ایشان به خراسان از مهمترین مباحث تاریخ ائمه اطهار(ع) است. هرچند در نگاه ابتدایى، قضیه حرکت حضرت از مدینه به مرو، از تدابیر و توطئههاى طاغوت زمان بود و على القاعده اقدامى خصمانه و تهدیدآمیز به شمار مىآمد اما با گذر زمان و روشن شدن ابعاد بیشتر، متوجه مىشویم که حرکت حضرت، در حقیقت هجرتى سرنوشت ساز و تمدن ساز بوده است و عامل توسعه جغرافیاى سیاسى، فرهنگى و اجتماعى شیعه شده است و عملا ایران وسیع را با تمام امکانات و ظرفیتهایش به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» تبدیل نموده است.
هجرت امام رضا(ع) به ایران کاملاً آگاهانه بود و حضرت(ع) مىدانستند که آثار هجرتشان چیست و چه پیامدها و نتیجههاى مؤثرى در حرکت کلى ائمه(ع) در راستاى تشکیل حکومت جهانى اسلامى خواهد داشت. اینکه در زیارت جامعه کبیره داریم «رَأْیُکُمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَ حَزْمٌ» به این معناست که رأى و نظر و مواضع حضرات معصومین(ع) همواره عالمانه، بدون شتابزدگى و انفعال، و همچنین حازمانه یعنى دوراندیشانه و آینده نگرانه است و هجرت رضوى یکى از مصادیق بارز این فراز از زیارت است.
بر اساس برخى نقلها، امام رضا(ع) بعد از هجرت خودشان امامزادگان را نیز دعوت کردند؛ یعنى هجرت امامزادهها، ادامه مهاجرت امام رضا(ع) است. جامعهى شیعه و فرهنگ تشیع، گرد امامزادهها شکل مىگیرد.در دورترین روستاهاى ایران امامزادههایى وجود دارد که اصلاً دین مردم آن روستاها به آن امامزاده بستگى دارد؛ و اگر این امامزادهها نبودند تاریخ و فرهنگ دیندارى مردم تغییر مىکرد و این امر نیز، یکى از آثار هجرت امام رضا(ع) بوده که اثر عمیقى بر فرهنگ جامعه ما بر جاى گذاشته است تا جایی که مقام معظم رهبری میفرمایند:«انقلاب ما در حقیقت میراث على بن موسى الرضا(ع) است»
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
چهارشنبه | 26 تیر | سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان |
26تیر سالروز آغاز به کار اولین دوره نهاد ارزشمند و انقلابى شوراى نگهبان در سال ۱۳۵۹ است. شورایى که در آخرین روز بهمن ماه ۱۳۵۸ فرمان تأسیس آن از سوى حضرت امام خمینى(ره) آن حکیم خوش ضمیر انقلاب صادر شد و پس از معرفى شش تن از فقهاى صاحب نام، نهایتا در ۲۶ تیر ماه ۱۳۵۹شروع بکار کرد و با گذشت ۳۹ سال از فعالیتبىوقفه و دلسوزانه آن، شاهد برکاتبىشمار آن بهویژه در مراحل و دورههاى حساس انقلاب بوده ایم.
اصطلاح شوراى نگهبان در بسیارى از کشورهاى جهان که قانون اساسى دارند به انحاء مختلف رایج است.
حتی در دوران آغاز مشروطیت (یعنى سال ۱۲۸۵ و ۱۲۸۶ شمسى برابر با ۱۳۲۴ قمرى) پس از نگارش متن قانون اساسى مشخص شد که قانون اساسى مشروطه با ضعفهایى جدى مواجه است. از این جهت بسیارى از علما و مجتهدین خواهان ایجاد متممى براى قانون اساسى شدند.در مباحث متمم اولین اصل به مذهب رسمى کشور پرداخته بود که اسلام و مذهب تشیع بود و اصل دوم آن به ایجاد نهادى توجه کرده بود که امروزه آنرا شوراى نگهبان مىنامیم.
اما متأسفانه این نهاد انقلابی مورد حملات وبی مهری هایی صورت گرفته وصورت میگیرد.این حملات گاه از سوى دشمنانى است که با اسلامیت نظام مخالفت دارند. این افراد شوراى نگهبان را مانع ورود ناخالصى قانونى به ارکان نظام جمهورى اسلامى مىبینند و سعى دارند که این نهاد را تضعیف کنند تا از این طریق راه ورود احکام و قوانین غیر اسلامى در کشور باز شود.چون شوراى نگهبان را یکى از عوامل اصلى عدم موفقیت خود در صدمه به اسلامیت و جمهوریت این نظام دیده و به آن حملاتى ناجوانمردانه داشتهاند.در واقع دشمنى این افراد با نظام اسلامى و قوانین اسلامى است.
اما دشمنىها با شوراى نگهبان گاه دلیل دیگرى نیز دارد و از سوى کسانى است که به هر دلیل مورد تأیید شوراى نگهبان براى ورود به انتخاباتها قرار نگرفتهاند.چنین افرادى نیز گاه دست به تبلیغات سازمانیافته علیه شوراى نگهبان مىزنند. در حالى که شوراى نگهبان در انجام وظیفه قانونى و شرعى خود اقدام به بررسى صلاحیتها مىکند و در صورتى که رعایت عدالت و تقوا را در این بررسى کرده باشدکه شورا در طول سالها نشان داده است که چنین مىکند حتى در صورت خطا نیز نباید مورد هجمه و دشمنى قرار گیرد.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
اشاره ای کوتاه به گام دوم ایران در برابر بدعهدى اروپا |
روز یکشنبه مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا درباره عمل به تعهدات برجامى خود پایان یافت. در کنفرانس خبرى مشترک سخنگوى دولت و معاون وزیر امور خارجه و سخنگوى سازمان انرژى اتمى، تصمیمات ایران براى گام دوم این مسیر بیان شد. در این نشست عنوان شد که ایران از این پس به غنىسازى ۶۷/۳ پایبند نخواهد بود و سطح غنىسازى افزایش پیدا خواهد کرد.
اقدام ایران براى برداشتن گام دوم، در اردوگاه غرب هیاهوى زیادى به راه انداخت؛ داد و قالى که تماماً هدفش تأثیر بر افکار بینالمللى براى جازدن ایران بهعنوان خاطى برجام و البته ارعاب ایران براى تردید در این مسیر بود. رییسجمهورى فرانسه، ضمن محکومیت اقدام ایران، افزایش غنىسازى را نقض برجام دانست. سخنگوى وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیهاى، از ایران خواست فوراً تمامى فعالیتهاى مغایر با توافق هستهاى را متوقف کند. واکنش آمریکا اما شاید از این دو هم جالبتر بود. آمریکایى که سال گذشته رسماً از برجام خارج شده است، اعلام کرد ایران نباید تعهدات خود را نقض کند و از شوراى حکام آژانس بینالمللى انرژى اتمى درخواست تشکیل جلسه اضطرارى کرد!
چند نکته عرض کنم:
1- گام دوم، کوتاه اما در مسیر درست
گام دوم، یک قدم کوتاه در مسیر درست است. واز این بابت تشکر میکنیم امااین گام، محافظهکارانه برداشتهشده و مىتوانست و باید خیلى قوىتر برداشته مىشد. ایران نیازمند آن است که تعهدات کلیدى در برجام را به سرعت به عقب برگرداند تا هم براى فشارهاى غرب به آن هزینه وارد کرده باشد و هم براى هرگونه مذاکرات احتمالى، دست ایران را پر کند. مىتوان گفت؛ گام دوم براى اینکه این پیامها را بدهد به اندازه کافى قوى نبود و این ممکن است طرف مقابل را دچار اشتباه محاسباتى کند که ایران در آنچه مىگوید چندان جدى نیست. با این حال، مسیر درست انتخاب شده است و تنها راه ایران براى وادار کردن طرف مقابل به تغییر محاسبات، همین کم کردن تعهدات برجامى است منتها درباره سرعت و کیفیت این گامها نظرات متفاوت وجود دارد.
2-در این مسیر آنچه باعث ایجادانگیزه و تحرک از سوى اروپا مىشود، بازگشت ما به اجراى تعهداتمان است، اما طرف مقابل باید متوجه باشد که ایران دیگر حاضر نیست صرفا بر اساس وعده و وعید، تعهداتش را اجرا کند و تنها در صورتى حاضر به بازگشت به تعهدات هستیم که تعهدات طرف مقابل نیز بهطور کامل عملیاتى شود.
جمهورى اسلامى ایران باید در مورد شروطى که براى اروپاییان مطرح کرده، قاطع و شفاف عمل کند و به هیچ عنوان از آنها عقبنشینى نکند؛ چراکه هرگونه عقبنشینىبىمورد از سوى ایران، اروپا را به اشتباه خواهد انداخت که مىتواند بدون اجراى تعهدات خود به عملکرد گذشتهاش ادامه دهد. بنابراین تا وقتى تعهدات طرف مقابل، اجرایى نشده، ایران نباید انعطاف جدید نشان دهد و هرگونه انعطاف ایران در مورد شروط تعیین شده، اشتباه بزرگى خواهد بود. جمهورى اسلامى ایران باید همچنان بر مواضع خود مبنى بر اجراى کامل برجام توسط اروپا تأکید کند تا طرف مقابل نیز بهطور شفاف پیام قاطع ایران را دریافت کند.
3-مرعوب زیادهخواهى دشمن نشویم
نباید خیلى به تهدیدهاى غرب و اروپا در این مقطع زمانى وزن داد. حتى اگر مکانیسم ماشه فعال هم بشود و قطعنامههاى شوراى امنیت برگردد، وضع تحریمها از اینکه هست بدتر نخواهد شد. امید بستن به اینکه اروپا کارى بکند تنها زمانى معتبر است که کاهش تعهدات برجامى در حوزههاى کلیدى بهطور قوى و سریع انجام شود. در این صورت مىتوان امیدوار بود که اروپا در مقابل خواستههاى به حق ایران سر تسلیم فرود آورد.
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&