اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: اروپایى‌ها براى نگه داشتن ایران در برجام تاکنون تنها به حرف اکتفا کرده‌اند

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: اروپایى‌ها براى نگه داشتن ایران در برجام تاکنون تنها به حرف اکتفا کرده‌اند

نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته چهاردهم تیرماه سال ۹۸،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱ سومین قسم از حیا حیای از فرشتگان است .

۲– رسول خدا:از دو تا فرشته‎ ای که با شما هستند خجالت بکشید همان‎طور که از دو تا آدم شایسته،واز همسایه‎ها خجالت می‎کشید.

۳- چهارم از حیا «حیاء من اولیاء الله» است.

۴-اعمال تمام بندگان هرروز برپیامبر وائمه معصومین عرضه میشود.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱اعتراض نکردن به آمریکا در حج‌ درخواستى شیطانى است

۲– اصلا ماجرای اینستکس چیست؟

۳– اروپایى‌ها براى نگه داشتن ایران در برجام تاکنون تنها به حرف اکتفا کرده‌اند.

۴- اروپا نشان داده که توان سیاسى و اقتصادى براى دور زدن تحریم‌هاى آمریکا را ندارد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*& 

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_0051

 اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله

بحث ما راجع به «حیاء» بود. گفتیم اگر بخواهیم به سوی جامعه اسلامی برویم، باید حیا و شرم مطلوب را در خودمان نهادینه کنیم

دو قسم از اقسام حیاءرو عرض کردم قسم اوّل حیا از مردم «حیاءمن الخلق» بودوقسم دوم هم«حیا من النفس»

اماقسم سوم/«حیاء من الملائکه»

در قرآن این آیه را داریم: «إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعیدٌ ؛ ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید»}سوره /ق آیه/۱۷و۱۸}یعنی دو تا فرشته انسان را فرا می‎گیرد، یکی طرف راست، یکی طرف چپ، نگاه‎بانانی آماده و مهیّا هستند، مواظب هستند که هرچه بگوییم و هرچه انجام دهیم آنها را مینویسند

روایتی است که پیامبر می‎فرماید: «قال رسول‎الله(صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) لیستحیی احدکم من ملکیه الذَینِ معه کما یستحیی من رجلین صالحین من جیرانه و هما معه باللیل و النهار» پیغمبر اکرم فرمود: از این دو تا فرشته‎هایی که با شما هستند خجالت بکشید همان‎طور که از دو تا آدم شایسته از همسایه‎ها خجالت می‎کشید که نکند آبرویتان برود. هم همسایه چپ دارید و هم همسایه راست دارید. «و هما معه بالیل و النهار» این دو فرشته شب و روز رهایتان نمی‎کنند، از این دو تا خجالت بکشید.

چهارم؛ مسأله «حیاء من اولیاء الله» است.

هم در آیه شریفه داریم و هم در روایات بسیار داریم آیه شریفه می‏فرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون‏»{توبه/۱۰۵}خطاب به پیغمبر اکرم است که به همه بگو، دیگر در اینجا صحبت از مؤمن و منافق و این حرف‎ها نیست، به همه بگو، هرچه می‎خواهید بکنید، امّا بدانید که به زودی خداوند و پیغمبر و مؤمنین اعمال شما را می‎بینند. بعد دارد «وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ» و به زودی شما به سوی خداوندی برمی‎گردید که دانای پنهان و آشکار است. «فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون» پس به آنچه که انجام دادید، آگاهتان می‎کند.

IMG_0058

اعمالمان هر روز به پیامبر عرضه می‎شود

ابوبصیر از امام صادق(علیه‎السلام) نقل می‎کند که حضرت فرمود: «تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ» یعنی اعمال به پیغمبر عرضه می‎شود. بعد دارد «أَعْمَالُ الْعِبَادِ کُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا» هر روز صبح، ابرارش و فجّارش، ابرار یعنی کار خوب و فجّار یعنی کار زشت. «فَاحْذَرُوهَا» بپرهیزید. بعد حضرت فرمود: «وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ»

ائمه هم اعمالمان را می بینند

روایت دیگری داریم، آن هم تقریباً نظیر این است که باز هم ابوبصیر نقل می‎کند: «قال: قلتُ لأبی عبدالله(علیه‎السلام) إنَّ أَبَا الْخَطَّابِ کَانَ یَقُولُ» می‎گوید من به حضرت گفتم که عمر خطاب این‎جور می‎گوید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ تُعْرَضُ عَلَیْهِ أَعْمَالُ أُمَّتِهِ کُلَّ خَمِیسٍ» اعمال بندگان خدا را پنج‎شنبه‎ها به پیغمبر عرضه می‎کنند، «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَیْسَ هَکَذَا» حضرت فرمود: این‎طورنیست. «وَ لَکِنَّ رَسُولَ اللَّهِ تُعْرَضُ عَلَیْهِ أَعْمَالُ أُمَّتِهِ کُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا فَاحْذَرُوا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ جَلَّ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» بعد اینجا ابوبصیر می‎گوید: «إِنَّمَا عَنَى الْأَئِمَّه» در تفسیر صافی است که از علی‏ بن‏ ابراهیم نقل می‎کند که مراد از مؤمنون ائمه هستند. پس توجه دارید اعمال ما بر اولیای خدا هم عرضه می‎شود، از نظر آیه، اولیای خدا عبارت است از پیامبر اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام).

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

 اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

IMG_0066

اشاره ای به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى، در دیدار با دست اندرکاران و کارگزاران حج

معظم له در این دیدارفریضه حج را مجموعه‌اى استثنایى و ممتاز از ارزش‌هاى مورد تمجید اسلام خواندند و با اشاره به‌وجود مفاهیم سیاسى ضرورى نظیر وحدت، دفاع از مظلومان و برائت از مشرکین در حج تأکید کردند

حج که یکی از ابعاد حمایت از مظلوم است ویکی ازاصول ثابت در قرآن مبارزه با ظلم وستم است وامروز به یک مسئله وموضوع بین المللی تبدیل شده است که از حج ابراهیمی به دست آمده چرا که حضرت ابراهیم خود اولین فردی بودند که اقدام به بت شکنی ومبارزه با ظلم کردند لذا مراسم حج هم برمحور همان شعار اصلی شکل میگیرد که نفی ظلم وفساد است وکسانی که میگویند درحج لازم نیست ونباید به ظلم وفساد مستکبرین اعتراضی کرد باید بدانند اعتراض نکردن به آمریکا ومستکبرین در حج‌ درخواستى شیطانى است

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای به نشست طرفهای اروپایی با تیم مذاکره کنند برجام در هفته گذشته

بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌هاى تعلیق شده در آن، روابط اقتصادى میان ایران و اتحادیه اروپا به‌طور کامل تحت تأثیر قرار گرفت. اتحادیه اروپا از ایران خواست تا از برجام خارج نشود و تعهدات خود در برجام را به‌طور کامل اجرا کند. ایران مشروط به آن‌که کشورهاى باقى مانده در برجام بتوانند خلا آمریکا را جبران کرده و منافع اقتصادى ایران در برجام را تأمین کنند، در برجام باقى ماند. بیش از یک سال و دو ماه است که ایران منتظر عمل کشورهاى اروپایى براى جبران خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها است.

در طول این یک سال و دو ماه، اروپایى‌ها حرف‌هاى مختلفى زدند که تنها در سطح حرف بوده و اثر واقعى نداشت. در نهایت اروپا راه‌کارى به نام اینستکس را معرفى کرد که قرار است بخشى از تعهدات اروپایى‌ها در برجام را پوشش دهد.

با توجه به اولتیماتوم ایران به کشورهاى اروپایى براى آغاز گام دوم کاهش تعهدات هسته‌اى، این کشورها در تلاش هستند با فعال کردن اینستکس حرکت ایران را متوقف کنند.

اصلا ماجرای اینستکس چیست؟؟ماجرا ازاین قرار است که اگر ایران نفت یا کالاى دیگرى به شرکت‌هاى اروپایى بفروشد، اطلاعات آن به اینستکس منتقل شده و در حساب بستانکارى ایران ثبت مى‌شود. حال اگر ایران با یک شرکت دیگر اروپایى وارد تعامل شود و بخواهد کالایى از آن خریدارى کند، صورتحساب این معامله به اینستکس عرضه مى‌شود و در صورت تأیید شدن از سوى اینستکس، یک دستور پرداخت از سوى اینستکس به شرکت اولى که به ایران بدهکار است صادر مى‌شود. شرکت بدهکار با دریافت دستور پرداخت، بدهى خود به ایران را به شرکت فروشنده کالا به ایران پرداخت مى‌کند. پس از تهاتر بدهى و طلب، کالاى خریدارى شده به‌سوى ایران روانه مى‌شود.

با این روش دیگر نیازى به تراکنش بانکى میان ایران و اروپا نیست. بلکه تمامى تراکنش‌ها براى شرکت‌هاى اروپایى در داخل اروپا و براى ایران نیزدر داخل ایران انجام مى‌شود. با این وضعیت بانک‌هاى اروپایى‌ها نگران نقض تحریم آمریکا نیستند چراکه طرف‌هاى تراکنش اروپایى بوده و وضعیت آن‌ها روشن است.

اروپایى‌ها براى نگه داشتن ایران در برجام تاکنون تنها به حرف اکتفا کرده‌اند و اگر این مرحله هم صرفا وعده وعید نباشد واگر به‌صورت کامل فعال شود، تنها یکى از تعهدات اروپایى‌ها طبق برجام است.

IMG_0064

کشورهاى اروپایى بر اساس برجام تعهدات فراوانى در قبال ایران دارند. براى مثال سرمایه‌گذارى در صنعت نفت و گاز ایران، ارایه خدمات بیمه‌اى و کشتیرانى، فروش و انتقال فناورى و… ازجمله تعهداتى است که اروپا در برجام به ایران ارایه داده است که فعال شدن اینستکس، کمکى به موارد فوق نمى‌کند.لذا ضرورى است دستگاه دیپلماسى ایران به طرف اروپایى به‌صورت صریح بیان کند که به‌وهیچ‌وجه حاضر به انجام کامل تعهدات در مقابل انجام ناقص تعهدات از سوى اروپا نیست و متناسب با عمل آن‌ها تعهدات خود را تعدیل خواهد کرد

وهم چنین لازم است به این نکته هم اشاره مکنم که با کانال مالى اروپا نه تنها هیچ گونه نفتى از ایران خریدارى نخواهد شدو فقط یک خط اعتبارى براى ایران باز خواهند کرد. یعنى ایران به کالاهایى که تحریمى نباشند و نیاز داشته باشد با فروش نفت به یک کشور ثالث از خط اعتبارى اینستکس براى خرید مایحتاج خود استفاده خواهد کرد. این یعنى هر موقع اروپا بخواهد مى‌تواند از حربه مذکور براى فشار بر ایران استفاده کند.

اروپا هم نشان داده که توان سیاسى و اقتصادى براى دور زدن تحریم‌هاى آمریکا را ندارد و از سوى دیگر، هم سویى با سیاست‌هاى آمریکا را در دستور کار قرار داده است.  بنابراین، در مقطع کنونى نباید به امید اروپا نشست. چراکه آنچه مى‌تواند راهگشاى کشور باشد، تکیه بر توان داخلى براساس فرامین رهبر معظم انقلاب است. {تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

لازم به ذکر است به مناسبت هفته مبارزه با موردمخدر جناب مهندس امامی بخشدار فشافویه درمراسم نماز جمعه به ایراد سخن پرداختند.

IMG_0063

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --