.مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه1394/07/24
عناوین خطبه اول:
1-سیرهی پیامبـــر پیرامون امر به معروف و نهـــــی از منکــــر
2-امر به معروف و نهی ازمنکر چهرهی شاخص درقیام ابی عبدالله است.
عناوین خطبه دوم
1-محرم یک فرصت استثنایی است برای آشنایی با معارف نورانی اسلام و معارف اهل بیت!
2-دهها پرسش دربرجام وجود دارد که پاسخ آنرا بایددررفتارآینده آمریکاییها جستجو کرد!
بســـــــــم الله الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ
خودم را وشمانمازگزاران عزیز را درابتدای خطبه دوم هم سفارش میکنم به تقوای الهی!
روزهای آغازین محرم و آغاز هفتهی احیای امر به معروف و نهی از منکر مناسبت دیدم سیرهی پیامبر را در رابطه با این دو فریضهی بزرگ الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر تبیین کنم و توضیحی ارائه نمایم. یکی از اصول مشترک بین ائمهی ما در شیوهی زندگیشان و هم چنین پیامبر گرامی نبی اکرم آن است که این بزرگواران هرگز و هیچ گاه از آن چه که در پیرامونشان میگذشته بیتفاوت نبودند. با شیوههای مختلف در ابعاد گوناگون از طریق امر به معروف و نهی از منکر به هدایت جامعه میپرداختند. یعنی برای امر به معروف و نهی از منکر اهتمام ویژهایی قائل بودند. همیشه در مقام هشدار بودند که اگر جامعهایی بودند، منکری در آن جامعه وجود دارد و تلاش در جهت برطرف کردن آن نکند هشدار دادند که این جمع و این جامعه مبتلا به عذاب الهی خواهد شد. کلامی رسول گرامی اسلام دارند میفرماید: حَدَّثَنِی حَمْزَهُ بْنُ الْعَبَّاسِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَکِ، قَالَ: حَدَّثَنَا سَیْفُ بْنُ أَبِی سُلَیْمَانَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَدِیَّ بْنَ عَدِیٍّ الْکِنْدِیَّ، یَقُولُ: حَدَّثَنِی مَوْلًى لَنَا، أَنَّهُ سَمِعَ جَدِّیَ، یَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُعَذِّبُ الْعَامَّهَ بِعَمَلِ الْخَاصَّهِ حَتَّى یَرَوُا الْمُنْکَرَ بَیْنَ ظَهْرَانَیْهِمْ وَهُمْ قَادِرُونَ عَلَى أَنْ یُنْکِرُوهُ، فَلَا یُنْکِرُونَهُ، فَإِنْ فَعَلُوا ذَلِکَ عَذَّبَ اللَّهُ الْعَامَّهَ وَالْخَاصَّهَ» (مسند احمد بن حنبل4 /192)
«إنّ اللّه- عزّ و جلّ- لا یعذّب العامّه بعمل الخاصّه » خداوند هیچ گاه به خاطر گناه عدهایی دیگران را عذاب نمیکند مگر در یک جا و آن جایی است که « حتّى یروا المنکر بین ظهرانیهم و هم قادرون على أن ینکروه » مگر آن جایی که منکر در مرعی و منظر همگان پیدا بشود یعنی آنانی که اهل گناهاند و آنانی که اهل گناه نیستند، ولی منکری را میبینند و میتوانند در مقابل آن منکر ایستادگی کنند و نکنند پیغمبر اکرم میفرماید: «فإذا فعلوا ذلک عذّب اللّه الخاصّه و العامّه»اگر چنین مسئلهای پیش آمد که در جلو دیدگان همگان چه گناهکار، چه به ظاهر انسانهایی که خودشان اهل گناه نیستند اما با منکر مبارزه نکنند آتش که فتاد خشک و تر میسوزند. یعنی این عذاب الهی هم شامل این جمع میشود و هم شامل آن جمع میشود. چرا گناه را دیدید، چرا منکر را در یک جامعهی اسلامی دیدید و در مقابل منکر و گناه ایستادگی نکردید؟ این هشدار نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی است و لذا ما در رفتار پیغمبر میبینیم اگر کسی توی جامعهی اسلامی منکری مرتکب شد پیغمبر دستور میدهد این آدم را بایکت کنند. در سال نهم هجرت لشکریان روم علیه مسلمانان بسیج شدند با چهل هزار نفر سواره نظام! به پیغمبر خبر رسید. پیغمبر بسیج عمومی اعلام کرد. همگان آماده شدند به سمت تبوک حرکت کنند سه نفر از کسانی که منافق نبودند، مخالف نبودند در کنار پیغمبر بودند. این سه نفر در این عزم عمومی وارد نشدند. یعنی در حقیقت شرکت نکردن در جهاد یک منکر بود و اینها مرتکب این منکر شدند. موقعی که به لشکریان روم این خبر رسید که ارتش اسلام بسیج شدند، آنها عقب نشینی کردند و ارتش اسلام برگشت. این سه نفر که متخلفین از جنگ بودند برای عذرخواهی آمدند پیش پیغمبر. پیغمبر آنها را تحویل نگرفت به آنها جواب نداد. به مسلمانان اعلام کرد با این سه نفر سخن نگویید. اعلام بایکوت پیغمبر در مقابل این منکر تا آنجا ادامه پیدا کرد که حتی همسران اینها اعتصاب کردند، با شوهرانشان سخن نگفتند. دخترانشان، کودکانشان، بچههایشان اعتصاب کردند با اینها صحبت نکردند. قرآن میفرماید:« وَ ضَاقَتْ عَلَیْکُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ »( توبه/25)زمین به این گستردگی بر اینها تنگ آمد. احساس کردند جامعه اسلامی به خاطر منکری که مرتکب شدند از آنها استقبال نمیکند. آنها را تحویل نمیگیرد. سر به بیابان گذاشتند، به توبه پرداختند تا خداوند متعال توبه آنان را پذیرفت. یعنی در جامعه اسلامی روش پیغمبر نشان دهنده این است که با کسانی که مرتکب منکر در یک جامعه اسلامی میشوند باید این چنین برخورد کرد و خود نبی گرامی اسلام در موارد مختلف، کسی به یک فقیر توهین کرد پیغمبر در مقابل او موضع گرفت . شخصی با لباس فاخر وارد مجلس پیغمبر میشود، کنار پیغمبر مینشیند، فقیری وارد میشود. این انسان ثروتمند با لباس فاخر، لباسش را از کنار این فقیر میکشد! پیغمبر خطاب به او میکند تو را چه شده است؟ میترسی فقر او به تو برسد؟ میترسی ثروت شما به او برسد؟ میترسی لباس تو چرکین بشود؟ گفت: نه یا رسول الله. پیغمبر فرمود: پس چرا با این برخورد تحقیر میکنی یک فقیری را که آمده در مجلس ما مشارکت کند؟ گفت: یا رسول الله، من همدمی دارم یعنی شیطانی گویا کنار من هست که از کارهای ارزشمند مرا باز میدارد و به زشتیها فرمان میدهد. دید پیغمبر خیلی ناراحت هست. گفت: یا رسول الله اجازه میدهی نصف مالم را به این فقیر بدهم؟ پیغمبر فرمود: اجازه بده من از خود فقیر سوال کنم. موقعی که از فقیر سوال کرد: شما اجازه میدهی نصف مال را به شما بدهد؟ پاسخ فقیر را نگاه کن! عرض کرد: «أَخَافُ أَنْ یَدْخُلَنِی مَا دَخَلَکَ»میترسم همین روحیهای که این آدم پیدا کرده من هم به خاطر مال و منال پیدا کنم. به خاطر اینکه این روحیه را پیدا نکنم چنین مالی را هم از چنین انسان ثروتمندی نمیخواهم. پیغمبر به خاطر توهین به یک فقیر، یعنی ارتکاب به یک منکر در یک جامعه اسلامی میخروشد، فریاد میزند که در یک جامعه اسلامی چنین برخورد زشت و منکری نباید اتفاق بیفتد و در کلمات نورانی امیرالمونین در نهج البلاغه میبینیم حضرت غوغا کرده آنجا. چه زیبا امیرالمومنین داد سخن داده. مسئلهی تمام اعمال خوب را، حتی جهاد در مقابل دشمن را در مقابل امر به معروف و نهی از منکر قطرهایی در مقابل دریا میداند. کلام امیر المومنین در حکمت 374 نهج البلاغه این است « مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَهٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ»تمام اعمال نیک و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر قطرهایی در مقابل دریای مواج میماند. این جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعهی اسلامی است و لذا ما موقعی که فلسفهی قیام ابی عبدالله را بررسی میکنیم حالا غیر از مخالفت با بیعت یزید، غیر از پاسخ دعوت مردم کوفه، عنصر کلیدی برای قیام ابی عبداله مسئلهی امر به معروف و نهی از منکر است. « أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّهِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ (بحار الأنوار ج44 ص 329 )این پیام رسای ابی عبدالله الحسین است. لذا نهضت عاشورا بر این پایه میبینیم استوار شد و حسین بن علی بر این اساس نهضت عاشورا را راه اندازی کرد. لذا امروز هر موقع نام امر به معروف و نهی از منکر میشنویم میبینیم با قیام ابی عبدالله این نام عجین شده و همراه شده قیام ابی عبدالله یعنی امر به معروف و نهی از منکر. امر به معروف و نهی ازمنکر چهرهی شاخصش در قیام ابی عبدالله جلوهگر میشود. او حاضر شد همهی فرزندانش را، همه عزیزانش را در راه خدا بدهد تا این فریضه الهی در جامعه اسلامی ماندگار بماند. امروز از دین اگر خبری هست، از معنویت اگر خبری هست به برکت آن حرکت زیبای حضرت ابی عبدالله سالار شهیدان هست.
خطبه دوم:
بسم الله الرحمن الرحیم
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله
قالَ مولانا الامام صادقُ علیه صلوهُ وَ السَّلام:« مَا نَقَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ ذُلِّ الْمَعَاصِی إِلَى عِزِّ التَّقْوَى إِلَّا أَغْنَاهُ مِنْ غَیْرِ مَالٍ وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَیْرِ عَشِیرَهٍ وَ آنَسَهُ مِنْ غَیْرِ بَشَرٍ»( الکافی ج2، ص: 76)بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. کلامی وجود مقدس امام صادق دارند. میفرمایند: خدای متعال هیچ بندهای را از ذلت گناه به عزت تقوی نمیرساند مگر اینکه آن بنده را بدون مال و اموالی غنی میکند و آن بنده را بدون داشتن عشیره و قبیله عزیز میکند. خوب است انسان از ناحیهی خداوند عزیز شود. تقوی این ویژگی را دارد که بدون مال انسان از یک غنای روحی برخوردار است. ویژگی تقوی این است که انسان بدون داشتن عشیره و قبیله عزت خدادادی دارد. این نقش تقوی در زندگی ماست.
خب همانطور که اشاره کردم ماه محرم فرا رسید. برادران و خواهران محرم یک فرصت استثنایی است برای همه ما، برای آشنایی با معارف نورانی اسلام و معارف اهل بیت، خوشبختانه در سالهای اخیر گویندگان مذهبی ما، مداحان ما، ذاکران ما در این مسیر گام های بسیار خوبی برداشتند. من نکتهای را عرض میکنم. عاشورایمان را، محرممان را بر اساس سه نکته برنامهریزی کنیم. در عاشورا ما باید بر اساس منطق، بر اساس عاطفه، بر اساس حماسه مراسممان را برگزار کنیم. در منطق عاشورا استدلال کنیم. ریشهها و علل انقلاب را برای مردم بیان کنیم. انقلاب عاشورا بر اساس چه مسائلی به آنجا رسید؟ در بعد عاطفی با عزارداریهایمان ابراز محبت کنیم به اهل بیت. شور حسینی و ارادت نسبت به اهل بیت درست کنیم. حماسه عاشورا همان شعار کوبندهی «هیهات مِنَ الذلَه»است که در حقیقت انقلاب ما بر این اساس و بر این شعار پیروز شدوهرساله این پیام رساازحلقوم بریده امام حسین علیه السلام به گوش مرسد. در جامعه اسلامیمان مطرح کنیم. از این فرصت استثنایی حداکثر استفاده را بکنیم. عزاداریهایمان، عزاداریهای سنتی بدون پیرایه و بدون اینکه از وسایل و اسبابی استفاده کنیم که رنگ عزاداریها را کاهش میدهد و فضای دیگری را برای مخاطب ترسیم میکند.
توجه داریددو رشته همیشگی درتاریخ وجودداشته است: 1- خط جهاد و مبارزه؛ 2. خط سازش و ذلت
وهم چنین تقابل دو خط ودوجبهه حق و باطل هم وجودداشته اززمان خلقت حضرت آدم بوده تا عصرحاضروهرزمانی که پیروان حق درست تشخیص دادند که مبارزه وجهاد عزت جامعه را به دنبال دارد وسازش ذلت را پیروز شدند
بزرگترین صحنهی رویارویی حق و باطل، که در یک سو تمام حق و در سوی دیگر تمام باطل، صف کشیده بود، در کربلا اتفاق افتاد؛ وکسانی که عاقبت جهاد وسازش رادانستند سعادتمندشدند وعده ای هم خسرالدنیا والاخره شدند پس این خطر، همواره ما را تهدید میکند که در کربلای زمان، مانند خیل کثیری از کوفیان، حق و باطل را نشناسیم و یا اینکه علیرغم شناخت حق، از همراهی آن بازمانیم. چگونه میتوانیم در غبار فتنهها، حق را از باطل تشخیص دهیم ازواقعه کربلا باید این درسهارا آموخت.
روز پیوند اولیا و مربیان.
انجمن اولیا و مربیان، هیأت مُنتخبی از پدران و مادران دانش آموزان، به همراه مربیان مدرسه است که با هدف تلاش و همکاری در راه پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشکیل می شود. این هیأت، پیشنهادات و طرح های مفیدی را به مدیر و دیگر مسئولان مدرسه ارائه می دهد و در اداره بهتر امور، یاور صمیمی مدرسه به شمار می آید.
مهم ترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی کودکان و نوجوانان، هماهنگی و هم سویی نظری و علمی میان مربیان و خانواده هاست.
کودک در دنیای خانواده، از طریق رفتارها و موضع گیری های پدر و مادر، با دنیای بیرون آشنا می شود و همین رفتارها، شخصیت و ویژگی های اخلاقی و رفتاری او را شکل می دهد. او در هنگام ورود به محیط آموزشی، با مربیان تازه ای روبه رو می شود که به طور مستقیمْ در الگوی رفتار او تأثیر می گذارند. در نتیجه، هریک از دو کانون خانه و مدرسه، به تنهایی امکان عمل موفقیت آمیز نخواهد داشت؛ از این رو، وجود مرکزی مثل انجمن اولیاء و مربیان، برای یک سان سازی مسائل آموزشی و تربیتی کودکان ضروری است.
به چگونگی تصویب طرح برجام در مجلس هم اشاره ای داشته باشم
دونکته عرض منم:
1-دو سال است دولت یازدهم برای رفع تحریم ها، دور جدیدی از گفتگوها را که با گفتگوهای دولت پیشین متفاوت است آغاز کرده و در سه توافق ژنو، لوزان و وین آن را تجمیع کرده است. گفتگوها هنوز پایان نیافته و در سفر اخیر نیویورک هم پیگیری شد.
از ابتدای گفتگوها متن و حواشی آن زیر چکش نقد منتقدین قرار گرفت و مسائل جدی مطرح شد. هرچند گفتگوها محرمانه بود اما همین محرمانگی خود را در سه متن یادشده که آخرین آن «برجام» نام یافت، خود را نشان داد و دولت، مجلس، نخبگان و مردم را در برابر یک متن قرار داد. متنی که باید حسن و قبح آن یا داده ها و ستانده های آن مورد ارزیابی قرار گیرد تا معلوم شود ما در این گفتگوها چه چیز به دست آورده و چه چیز را از دست داده ایم؟
2- اصرار رهبری از اول این بود که برجام، فرآیند رسیدگی قانونی را در داخل طی کند. دو نهاد برخاسته از اصول قانون اساسی به طور طبیعی در مسیر این فرآیند بودند؛
یعنی شورای امنیت ملی ومجلس شورای اسلامیمجلس وقتی در مسیر فرآیند رسیدگی قرار گرفت که بخشی از آن همانند رئیس جمهور معتقد بودند چنین بررسی لازم نیست.
اما پس از تذکر مقام معظم رهبری در دیدار با خبرگان که مجلس نباید از برجام برکنار باشد، وارد ماجرا شد و پس از بررسی های بسیار به این نتیجه رسید در کمیسیون ویژه چند و چون ماجرا را مورد مداقه قرار دهد. کمیسیون ویژه پس از 40 روز بررسی و دعوت از کارشناسان خبره و موافقان و مخالفان برجام و مداقه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فنی و. . . گزارشی را به صحن علنی مجلس تقدیم کرد.
بلافاصله پس از این گزارش طرح دوفوریتی تقدیم مجلس شد تحت عنوان «طرح قانونی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام».که براساس عزت،حکمت ومصلحت به تصویب رسید.چراکه درصورت طولانی شدن ممکن بودحاشیه برمتن غلبه پیداکند،دوقطبی شدن شدیددرجامعه به وجودبیایدکه تصمیم گیری را سخت میکرد..
اما لازم است به این نکته اشاره کنم که دهها پرسش وجود دارد که پاسخ آنرا بایددررفتارآینده آمریکاییها جستجو کردکه به نظرمیرسد تاکنون تغییری دررفتار آنها مشاهده نشده ودرخصومت خودپافشاری میکنندوبرطبل شیطنت وتهدیدها وکارشکنی ها میکوبند.لذا خوب است بدانند که البته میدانند وضعیت دفاعی ما قابل مقایسه باگذشته نیست که روزهای گذشته توان موشکی ایران درعمق 500 متری زمین نمایش گذاشته شدلذا میتوانیم درمقابل هجمه هرقدرتی نه تنها ازانقلاب حتی میتوانیم ازمقاومت منطقه وسایر مظلومان درسراسرجهان میتوانیم دفاع کنیم(تکبیرنمازگزاران)
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته