به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ششم آبان ماه 1401مصادف با دوم ربیع الثانی 1444به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
- در دنیا از دنیا توشه اى برگیرید که فرداى قیامت به کمک آن خود را نگه مى دارید
- پناه بردن بهقرآنانسان را از فرو افتادن در ظلمات و تاریکیها نجات میبخشد.
.3 اگر بتوان در فضای فتنه، اندیشه ها و افکار متضاد را به درستی بر قرآن عرضه کرد، می توان حق و باطل را تشخیص داد.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1 . باید توجه داشت امروز جوانان ونوجوانان ما خوراک فکری خود را از کجا تأمین میکنند.
2 . اگر الزامات پدافند غیر عامل درست مدیریت شود باید 5 اثر داشته باشد.
- حادثه حرم شاهچراغ نشان داد که دشمنان بی رحم ملت ما مترصد فرصت برای انتقام از ملت ما هستند.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!
امیرالمؤمنین علی (ع): تَزَوَّدوا فی الدُّنیا مِن الدُّنیا ما تُحرِزونَ (تَحُوزونَ) بهِ أنفُسَکُم غَدا
در دنیا از دنیا توشه اى برگیرید که فرداى قیامت به کمک آن خود را نگه مى دارید (نهج البلاغه/خطبه 28)
موضوع بحث ما پیرامون فتنه و فتنه انگیزی بود
گفتیم امیرالمؤمنین علی (ع) در کنار تصویری که از چهره فتنه و فتنه گران ارائه مـیدهند بـه عوامل شکل گیری آن اشاره میکنند و راه مقابله با آن را هم معرفی میفرمایند که دو مورد را تقدیم کردم
اما راه سوم : رجوع به قرآن
در فضای فتنه، که حق و باطل به هم آمیخته میشود و گرد و غبار چنان فضا را میگیرد که نه راه حق را می توان تشخیص داد و نه جاده های انحرافی را، یکی از بهترین معیارها برای تشخیص حق از باطل، رجوع به قرآن است
پناه بردن به قرآن انسان را از فرو افتادن در ظلمات و تاریکیها نجات میبخشد. قرآن نسخهای است که تمام بیماریهای فردی و اجتماعی بشر را بهبود میبخشد و کسی را که به آن پناه ببرد، هدایت میکند.
فتنه یکی از بیماریهایی هست که در عرصه زندگی اجتماعی انسانها ظهور و بروز میکند که شفا و درمان آن را باید در قرآن جستجو کرد. خدای متعال در بسیاری از آیات کریمه، قرآن را وسیله هدایت مؤمنان، شفادهنده همه دردهای بشر و رحمت برای مؤمنان معرّفی فرموده است؛ در سوره مبارکه اسراء آیه شربفه2 8میفرماید: ﴿ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ …..و از قرآن، آنچه شفا و رحمت براى مؤمنان است، نازل مىکنیم ﴾
در سوره مبارکه یونس آیه شریفه 57 میفرماید: ﴿ یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ﴾
مفسّران مراد از «شفاء بودن قرآن» را درمان بیماریهای روحی انسان نظیر حسد، کینه، بخل و… همچنین عقاید فاسدی نظیر کفر و شرک و نفاق عنوان کردهاند
در روایات هم آمده که هنگام بروز فتنهها و برای در امان ماندن از آنها به قرآن پناه ببرید. رسول خدا (ص) میفرماید: «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ: هنگامی که فتنهها مانند پارههای شب تاریک به شما روی آورند، بر شما باد روی آوردن به قرآن» (به نقل از کافی /ج2/ص599)
امیر مؤمنان علی (ع) میفرماید: «فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِکُمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَی لَأْوَائِکُمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَکْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْکُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَیُّ وَ الضَّلَالُ: پس درمان خود را از قرآن بخواهید و در سختىها از قرآن یارى طلبید که در قرآن درمان بزرگترین بیمارىها یعنى کفر، نفاق، سرکشى و گمراهى هست» (نهجالبلاغه/ خ176). در جای دیگر نیز میفرماید: «وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ: از نور آن شفا و بهبودى بخواهید که شفاى سینههاى بیمار است» (همان/ خ 110).
امیرالمؤمنین علی (ع) هم در عهد نامه مالک اشتر(نامه 53) به مالک اشتر میفرمایند: فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْء فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَالرَّسُولِ فَالرَّدُّ إِلَى اللهِ الاْخْذُ بِمُحْکَمِ کِتَابِهِ
اگر در چیزى نزاع دارید، کـار بـر تـو گـران شودودشـواروحقیقت کارهـا ناآشـکار آن را به خدا و رسولش باز گردانید پس باز گرداندن چیزى به خدا، یعنى عمل کردن به قرآن
هدف حضرت امیر به تأسی از قرآن همان ارجاع به قانون و تمسـک بـه اصـل قـانون گرایی است که میتواند جامعه را از گرفتار آمدن در چنگال فتنه ها بازدارد و به عنوان فصل الخطاب، عامل وحدت بخش میان طبقات مختلف جامعه اسلامی باشد
لذا اگر بتوان در فضای فتنه، اندیشه ها و افکار متضاد را به درستی بر قرآن عرضه کرد، می توان حق و باطل را از یکدیگر تشخیص داد.
راه چهارم : تمسک به اهل بیت علیهم السلام است که ان شاء الله هفته آینده عرض خواهم کرد.
#######################################################
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در نامه ۳۱ توصیه اخلاقی به فرزند بزرگوار شان امام حسن علیه السلام دارند، میفرمایند أُوصِیکَ بتَقْوَی اللَّهِ أَیْ بُنَیَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ فرزندم تو را سفارش میکنم به حریم نگهداری برای خدا وَ عِمَارَهِ قَلْبکَ بذکْرِهِ ، دلت را با یاد خدا آباد نگه دار، یعنی چه؟ یعنی دل منهای یاد خدا، خرابه است. این دل با یاد خداست که آرم میگیرد، نشاط پیدا میکند؛ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (
چند مطلب را به محضر شما عزیزان عرضه بدارم:
مطلب اول: یکشنبه 8 آبان شهادت محمد حسین فهمیده (1359) روز نوجوان / روز بسیج دانشآموزی
هشتم آبان، سالروز شهادت حسین فهمیده «روز نوجوان» نامیده شده و سیزدهم آبان که علاوه بر سالروز شروع تبعید امام راحل در سال 1343 و سالروز تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358، سالروز کشتار دانشآموزان در سال ۱۳۵۷ توسط رژیم شاه و «روز دانشآموز» نامگذاری شده است.
جریان صهیونیسم جهانی و سران رژیم جعلی اسرائیل، از اسم شهید فهمیده وحشت دارندبه گونه ای که از بین ۳۶ هزار نوجوان شهید دانش آموز ، شهادت این نوجوان اسطورهای که حضرت امام ولی او را “رهبر” خواندند، را منکر میشوند و آن را افسانه معرفی میکنند !!
جوان دهه هشتادی که نه جنگ را، نه امام را، نه انقلاب را دیده امّا همان مفاهیم را با همان روشنبینی، با همان اقتدار که در ابتدای انقلاب یک جوان فهمیدهای دنبال میکرد، امروزهم اکثر نوجوانان ما همان مسیر را دنبال میکند.
نکته ای که میخواهم عرض کنم که هم جوانان و نوجوانان ما وهم اولیاء به آن توجه کنند
از محضر امام باقر (علیه السلام) سئوال شد که در این آیه «فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَی طَعَامِهِ»(عبس:24)، منظور از غذا چیست»؟ حضرت فرمودند: عِلْمُهُ الَّذِی یَأْخُذُهُ عَمَّنْ یَأْخُذُهُ «علم وی است که باید ببیند از چه کسی آن را فرا میگیرد»( (الکافی، ج۱، ص۴۹)). باید توجه داشت امروز جوانان ونوجوانان ما خوراک فکری خود را از کجا تأمین میکنند از کدام منبع، کدام کتاب ، کدام رسانه ، کدام سایت ، کدام فرد ، کدام گروه ووو در اعتراضات اجتماعی که مدتی است با تشویق و ترغیب بدخواهان ودشمنان اتفاق افتاده است نوجوانان و جوانان، به کدام فضای مجازی اعتماد کرده اند و تصمیم میگیرند؟!
مطلب دوم :یکشنبه 8 آبان روز پدافند غیرعامل
دفاع یا پدافند دو نوع است نوع اول دفاع و رویا رویی مستقیم با دشمنان و نوع دوم هم رویا رویی غیر مستقیم است. که در طول تاریخ جزء مهمی از زندگی بشر بوده است. چرا که اقدامات دفاعی انسان سبب دفع یا کاهش میزان اثر تجاوز مهاجمان میشود. اگر الزامات پدافند غیر عامل درست مدیریت شود که مقام معظم رهبری در سال 85 به مسؤولین نظام تاکید فرمودند باید 5 اثر داشته باشد
1.افزایش بازدارندگی
2.کاهش آسیب پذیری
3.تداوم فعالیتهای ضروری
4. ارتقای پایداری ملی
5.تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامهای نظامی دشمن
باید بتواند ارادە تعرض دیگران را خنثی کند؛ یعنی از تحقق تهدید پیشگیری کند
مطلب سوم : اشاره ای به جنایتی که در حرم حضرت شاهچراغ شیراز اتفاق افتاد
دشمنان اسلام، در جنایتی خونبار با هتک حریم مطهر و مقدس حضرت احمد بن موسی (علیهما السلام) جمعی از زائران و ارادتمندان آن حریم قدسی را مظلومانه شهید و مجروح کردند.و در محل عبادت با خداوند به خون غلطیدند.ابتدا این جنایت ددمنشانه را محکوم نموده و از صمیم دل هتک حرمت حریم اهلبیت علیهم السلام و این شهادت عظیم را به محضر حضرت بقیهالله الأعظم ارواحنافداه، رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی و بازماندگان این واقعه دردناک تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال برای خانوادههای داغدار صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.
چند نکته عرض کنم:
نکته اول: این حادثه نشان داد که دشمنان بی رحم ملت ما مترصد فرصت برای انتقام از ملت ما هستند.این روزها که امنیت کشور عزیزمان مورد تهدید قرار گرفته است، فرصتی برای دشمنان و بدخواهان کشور و مردم و انقلاب مهیا گردیده تا در سایه حوادث اسفبار اخیر، به جنایات و پلیدیهایی که در سر داشتهاند جامه عمل بپوشانند مثلث عبری ،عربی و غربی و جریانهای تکفیری که نه از اسلام بهرهای بردهاند و نه از انسانیت، با ترور زنان و کودکان بیدفاع، این گونه دست به جنایت بزنند.
نکته دوم: بدون تردید خوشحالی از این حادثه توسط کانال هایی که این روزها اشک تمساح بر ملت ما می ریزند ادل دلیل است که آنها خیرخواه ملت ما نیستند و هیچ اطمینانی بر سخنان و خیرخواهی آنان نیست و قطعاً پشت نقاب خیرخواهی آنها موجودات خطرناکی قرار داد که « وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَیْظِ و چون با شما برخورد کنند مى گویند ایمان آوردیم و چون [با هم] خلوت کنند از شدت خشم بر شما سر انگشتان خود را مى گزند
نکته سوم: این حادثه می تواند برای آن دسته از معترضانِ غفلت زده ماه اخیر ، زنگ بیدار باش باشد، که نتیجه آن کار های کودکانه و حساب نشده ، این نوع حوادث است.
نکته چهارم : این اقدامات کور و کینه توزانه در به شهادت رساندن مردم بی دفاع، نشانه عجزدشمنان انقلاب اسلامی است. ملت بصیر و صبور ایران با شناخت توطئههای پیچیده دشمنان اسلام، همیشه خنثی کننده نقشههای آنان بودهاند و این حوادث، استحکام پولادین ملت ایران را متزلزل نخواهد کرد. جنایتکاران هم بدانند کیفر اعمال وحشیانه خود را خواهید دید و زبانه آتشی را که افروختهاید، دامن خودتان را خواهد گرفت.{تکبیر نمازگزاران}
نکته پنجم: از مسؤولین قضایی و امنیتی و انتظامی خواستاریم عاملان این جنایت را در اسرع وقت به سزای اعمالشان برسانند و چون همیشه پاسدار امنیت کشور عزیزمان باشند{تکبیر نمازگزاران}
در هفته آینده ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری(ع)وولادت حضرت عبدالعظیم حَسنی(ع) راهم داریم که با عنایت به وقت به عرض تبریک به محضر شما اکتفاء میکنم.
والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکات