اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / امروز وحدت کلمه و حفظ یکپارچگی ملت ایران عنصر اساسی در مبارزه با استکبار جهانی است

امروز وحدت کلمه و حفظ یکپارچگی ملت ایران عنصر اساسی در مبارزه با استکبار جهانی است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۱۳آبان ماه ۱۴۰۱مصادف با نهم ربیع الثانی ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. منظور از حق تقوا چیست؟
  2. یکی دیگر از راه های در امان ماندن از آسیب های فتنه، تمسک به اهل بیت پیامبر اسلام است.
  3. مَثَل اهل بیت مَثَل کشتی نوح است کسی که بر آن سوار شد، نجات یافت و هر که تخلّف ورزید، غرق گردید.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . گناه در جوانی جلوی توبه در پیری را می‌گیرد .

۲ .آمریکاییها  هرگز با استقلال و ثبات ایران اسلامی در میان ناامنی و بحران‌های منطقه، سرآشتی و دوستی ندارد.

۳٫هدف از این دشمنی با جمهوری اسلامی چیست ؟

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

 «یا ایها الذین آمنوا إتّقوا الله حق تُقاتِه»خودم و شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌‌کنم.

از امام صادق (علیه السلام)سؤال کردند منظور از حق تقوا چیست؟

 فرمودند : یُطَاعُ فَلَا یُعْصَی وَ یُذْکَرُ فَلَا یُنْسَی وَ یُشْکَرُ فَلَا یُکْفَر.

خدا را اطاعت کند  و هرگز گناه نکند، همواره در یاد خدا باشد، دائماً انسان به یاد خدا باشد و هرگز خدا را فراموش نکند ، تمام نعمت‌های الهی را شاکر باشد، هرگز کفران نعمت  نکند.این حق تقوا است.

موضوع بحث ما پیرامون فتنه و فتنه انگیزی بود

گفتیم امیرالمؤمنین علی (ع) در کنار تصویری که از چهره فتنه و فتنه گران ارائه مـیدهند بـه عوامل شکل گیری آن اشاره میکنند و راه مقابله با آن را هم معرفی میفرمایند که سه مورد را تقدیم حضور شما عزیزان کردم

راه اول : تقوا

راه دوم : سکوت نکردن و بی تفاوت نبودن

راه سوم : رجوع به قرآن

اما راه چهارم : تمسک به اهل بیت علیهم السلام

یکی دیگر از راه های در امان ماندن از آسیب های فتنه، تمسک به اهل بیت پیامبر اسلام است. این سفارشی است که رسول اکرم برای نجات از فتنه های بعد از خود، به برخی از یارانش نمودند که: «ای عمار! بعد از من فتنه هایی رخ خواهد داد. در آن شرایط از علی و حزب علی پیروی کن؛ چرا که علی با حق است و حق با علی

تمسّک به قرآن کریم در صورتی می‌تواند انسان‌ها را از فتنه‌ها نجات بخشد که همراه با تمسّک به اهل بیت باشد. اهل بیت، علیهم‌السّلام که عِدل قرآن و ثِقل اصغرند، پیروی از فرمایش ایشان جوامع را از گرفتاری در گمراهی و فتنه‌ها باز می‌دارد، چنان‌که رسول خدا (ص) فرمودند: «أَیُّهَا النَّاسِ قَد تَرَکتُ فیِکُم مَا إِن أخَذتُم بِهِ لَن تَضِلُّوا کِتَابَ اللهِ وَ عِترَتِی اَهلَ بَیتِی: ای مردم در میان شما چیزی را می‌گذارم که اگر آن را بگیرید وتمسک کنید، هرگز گمراه نخواهید شد؛ و آن کتاب خدا و دیگری عترتم و اهل بیتم است»

از آنجا که هنگام فتنه‌ها امور حقّ و باطل بر انسان‌ها مشتبه می‌گردد، بهترین راه برای عدم گمراهی پیروی از اهل بیت، علیهم‌السّلام، می‌باشد که در روایات فراوانی تأکید شده است که مردم برای عدم گمراهی و نیفتادن در مرداب فتنه از اهل بیت، علیهم‌السّلام، پیروی نمایند. امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرماید: أَیُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاهِ ای مردم امواج فتنه‌ها را با کشتی‌های نجات در هم شکنید» (نهج‌البلاغه/ خ ۵)

این کلام حضرت امیر اشاره به فرمایش رسول خدا (ص) است که می‌فرماید: « مَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلُ سَفینَهِ نُوحٍ؛ مَن رَکِبَها نَجا و مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ »{ کنز العمّال : ۳۴۱۵۱ }آگاه باشید، مَثَل اهل بیت من در میان شما مَثَل کشتی نوح است کسی که بر آن سوار شد، نجات یافت و هر که تخلّف ورزید، غرق گردید»

امیرالمؤمنین علی (ع) در جایی دیگر خطاب به مردم پس از فتنه جمل فرمود: «   فَإِنْ أَطَعْتُمُونِی فَإِنِّی حَامِلُکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَلَى سَبِیلِ الْجَنَّهِ، وَ إِنْ کَانَ ذَا مَشَقَّهٍ شَدِیدَهٍ وَ مَذَاقَهٍ مَرِیرَهٍ  » اگر از من پیروی کنید، به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، هرچند سخت و دشوار و پُر از تلخی‌ها باشد» (نهج‌البلاغه: خ ۱۵۶)

بنابراین، پیروی از ائمّه اطهار، علیهم‌السّلام، و فرمایش‌ ایشان و امام قرار دادن آنان در تمام امور، اعمّ از فردی، اجتماعی و سیاسی، انسان‌ها را از فرو افتادن در فتنه‌ها و تلاطم‌های اجتماعی باز می‌دارد و آنها را از گمراهی نجات می‌بخشد.

#################################################################

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

از امام باقر(ع)در  کافی روایت شده که فرمودند: «ما مِن شَیء اَفسَدَ لِلقَلبِ مِن خَطیئَهِ»

هیچ‌چیزی قلب انسان را مثل خطا و گناه فاسد نمی‌کند. چیزی که در مورد گناهان، ما غالباً از آن غفلت داریم، همین تأثیری است که گناه بر روی دل انسان می‌گذارد.

 گناه به‌تدریج این باطن و قلب انسان زیر و رو می‌شود، طوری می‌شود که از فطرت اولیه دور می‌شود. این حالت که به او دست داد، آن‌وقت حالت توبه و انابه و تضرع هم برای او سخت می‌شود. اشتباه می‌کنند کسانی که می‌گویند حالا در جوانی گناه کنیم، در پیری توبه می‌کنیم. این گناه جوانی جلوی توبه در پیری را می‌گیرد.واین مصیبت بزرگی است، مشکل بزرگی است. این تأثیر گناه است. بنابراین، دل را هیچ چیزی مثل گناه خراب نمی‌کند.

جمعه ۱۳ آبان ۹ ربیع‌الثانی

سه حادثه مهم در این روز در سه مقطع اتفاق افتاده تسخیر لانه جاسوسی آمریکا – روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سال ۵۸، شهادت دانش‌آموزان در دانشگاه تهران توسط مزدوران رژیم پهلوی- روز دانش‌آموز در سال ۵۷ وتبعید حضرت امام (ره) از قم به ترکیه توسط ایادی رژیم فاسد پهلوی در سال ۴۳که از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این اهمیت در گذر زمان با توجه به تحولات گوناگون در عرصه سیاسی و امنیتی دو چندان شده است.

۱۳ آبان به عنوان “روز ملی مبارزه با استکبار جهانی” نامگذاری شده است ، فرصت خوبی برای بازخوانی و تبیین جنایات آمریکا و حوادث ، اغتشاشات و رخدادهای مهم کشور در زمان فعلی ما بشمار می‌رود.

اگر به تاریخ ۷۰ سال گذشته کشور نگاه کنیم همیشه دست خباثت آلود آمریکای جنایتکار بر ضد ملت ایران مشاهده می شود از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ وسرنگونی دولت ملی گرفته و چپاول ثروت های ملی کشور ما  و حمایت از رژیم پهلوی ، حمایت ازصدام خبیث و منافقین بی رحم ، تا تحریم های ظالمانه ومحروم کردن ملت ایران از استفاده از اموال خود در دیگر کشورها همه جا رد پای آمریکا مشهود است.

گویا دشمنی آمریکا ضد ملت ایران تمامی ندارد اغتشاشات چند هفته اخیر و حادثه تلخ حرم مطهر شاهچراغ همه از توطئه و دشمنی آمریکا وپیروانش برضد مردم ایران است البته ملت بزرگ ایران تودهنی محکم به آنها زد وبا عدم همراهی نقشه آنها ناکام گذاشت.

آمریکا بر اساس خوی استکبار و سلطه‌طلبی ذاتی خود، مرکز اصلی فتنه و ام‌الفساد عالم بوده وهست  هرگز با استقلال و ثبات ایران اسلامی در میان ناامنی و بحران‌های منطقه، سرآشتی و دوستی ندارد.

هدف از این دشمنی ها چیست ؟ شما دانش آمزان عزیز و اهالی محترم در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت کردید از همه شما تشکر میکنم از این حضور آگاهانه به همین خاطر هم قصد ندارم خطبه ها را طولانی کنم به سه هدف اشاره میکنم

هدف اول: تضعیف و تخریب باورهای دینی.

حفظ هویت فرهنگی و دینی نشانه ای از شخصیت و استقلال ملت هاو تضعیف آن نشانه وابستگی ملت ها است. اعتقاد به حفظ (هویّت دینی ) و دفاع از آن تا پای جان، نظام نوپای جمهوری اسلامی را برپا کرد و آن را در برابر تهاجمات گوناگون دشمن، مقاوم و پایدار نمود. اگر دشمن بتواند این اعتقاد را از ذهن مردم بزداید، مقاومت ها و ایثارها و فداکاری ها هم به دنبال آن از بین خواهند رفت و کشور دوباره در سلطه اجانب قرار خواهد گرفت.

 دوم: تضعیف ارکان نظام اسلامی.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از نهادهای خودجوش انقلابی،فعّالیّت های خود را شروع کرده، و با الهام از رهنمودهای رهبری نظام به کار خود ادامه دادند. از جمله اهداف دشمن در جهت براندازی نظام اسلامی، تضعیف و تخریب این ارکان نظام می باشد که نقش مهمّی در تداوم پیروزی انقلاب ایفا می کردند. ازمهمترین اهداف دشمن در این زمینه تضعیف اصل ولایت فقیه بوده است. اصل ولایت فقیه به عنوان مهم ترین رکن نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود؛ اصلی که نظام اسلامی را یک نظام دینی قرار داده و سببِ امتیاز آن از نظام های موجود دنیا شده است ؛ به همین دلیل این رکن مورد هجوم دشمن قرار گرفته،که گاه توسط عوامل داخلی دست به انجام آن ها می زند.

سوم:  القای ناکارآمدی دین.

القای ناکارآمدی دین، از سوژه های مهمی بود که در جهت از بین بردن هویت دینی نظام اسلامی توسط بیگانگان در دستور کار قرار گرفت. میگویند : اسلامِ هزار و چهارصد سال پیش در مورد مفاهیم اجتماعی امروز نظر ندارد و اگر هم مطلبی داشته باشد قرائت ها از آن متفاوت است و در تعارضِ با هم، همه ساقط می شوند.

جوانان عزیز ! نماز گزاران عزیز ! امروز وحدت کلمه و حفظ یکپارچگی ملت ایران عنصر اساسی در مبارزه با استکبار جهانی است  دشمن برای‌ شکستن‌ وحدت‌ ملت‌، سرمایه‌گذاری‌ مادی‌ و معنوی ‌هنگفتی‌ کرده‌ و می‌کند ولی ما باید با روشنگری و بصیرت‌افزایی نقشه‌های دشمن را خنثی کنیم.

 اشاره ای به حوادث اخیر

ملت بزرگوار، نجیب و صبورِ ما  در روزهای پُر از فتنه و اغتشاش گذشته، شاهد حوادث هولناک و دردآوری از قبیل تخریب‌ها ،ویران‌سازی‌ها، توهین‌ها و تهمت‌ها، اهانت‌ها و هتک حرمت‌ها، دروغ‌ها و تحریف‌ها، شایعات و شبهات، فحاشی‌ها و زشت‌گویی‌ها، غربت‌ها و مظلومیت‌ها، ترورها و شهادت‌ها بوده‌اند که قله این حوادث تلخ، جنایت شقاوت‌آمیز در حرم حضرت شاهچراغ بود.

یکی دیگر از حوادث تلخ حادثه بسیار غم‌انگیز شهادت مظلومانه و غریبانه طلبه بسیجی، شهید آرمان علی‌وردی بودکه انتشار کیفیت به شهادت رساندن او دلهای مردم خداجوی میهن عزیزمان را جریحه‌دار کرد

به دلیل اینکه امروز تعداد بیشتری ازدانش آموزان عزیز در مراسم نماز جمعه حضور دارند میخواهم استفاده کنم و اشاره ای کنم به خصوصیات و ویژگیهای  جوان مؤمن انقلابی

شهید آرمان علی‌وردی ، «در دانشگاه مهندسی درس می‌خواند، اما بعد از این‌که به حوزه علاقمند شده بود، دانشگاه را انصراف داد و وارد حوزه شده بود». به گفته معلمش «خیلی باشجاعت بود. در عین حال دل‌رحم و مهربان داشت». به گفته دوستانش، «آدم مومن و دوست داشتنی بود. غیرت دینی بالایی داشت. به بیان مادرش «شهادت آرزوی دیرینه‌اش بود. شهادت را خیلی دوست داشت. بچه هیاتی بود و در آخر به آرزویش که شهادت بود، رسید. از دوران ابتدایی وارد مسجد شد و به حضور شبها و نماز مغرب خیلی مقید بود. به صورت مداوم خادم مراسم‌های هیئت بود. مهم‌ترین ویژگی‌اش ادبش بود، به نماز اول وقت خیلی تاکید و تقید داشت و مهم‌تر از همه غیرت دینی خیلی بالایی داشت. هم در احکام عبادی و هم در چارچوب‌های اعتقادی این غیرت را می‌دیدیم. چه در کلام و چه در رفتار و زندگی‌اش.

در جمعیت و شلوغی شهرک اکباتان، اغتشاش‌گران معرکه گرفته بودند و فحاشی می‌کردند. کسی به او گفت: «خب تو هم کمی فحش بده در پاسخ به این‌ها، می‌گفت نه. من دهانم را آلوده نمی‌کنم.» خیلی مودب بود. در جمع دوستان که حضور پیدا می‌کرد اگر کوچک‌ترین بی‌احترامی یا حرفی می‌خواست زده شود یا تذکر می‌داد که صحبت نکنیم. یا جمع را ترک می‌کرد. علاقه شدیدی به اهل بیت داشت. احترامش به استادها یک نشانه بود. احترامش به پدر و مادر یک نشانه بود.

 والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --