اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / جوانان کارهای خود را با بصیرت و آگاهانه انجام بدهند و از هیجانات کاذب در اعتراضات پرهیز کنند

جوانان کارهای خود را با بصیرت و آگاهانه انجام بدهند و از هیجانات کاذب در اعتراضات پرهیز کنند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه بیست و نهم مهر ماه ۱۴۰۱مصادف با بیست و چهارم ربیع المولود ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. امیر مؤمنـان تقـوا را گریزگـاه اصلی انسان از دام تاریک فتنه ها معرفی میکنند
  2. فرقان نوری است که خدا به واسطه تقوا در قلب انسان قرار می‌دهدو به وسیله این نور، تشخیص حق از باطل به او داده می‌شود

گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . درهرکشوری استعمار چه مستقیم وچه غیر مستقیم وارد شده،پای کاپیتولاسیون هم به آن کشور باز شده است

۲ .  امروز شرایط کشور و انقلاب مهم است و  نحوه حضور در این صحنه خطیر تعیین کننده مسیر روشن انقلاب است.

  1. گروه‌هایی که امروز دلسوز جوانان شده اند جنایت‌های بزرگی را مرتکب شده اند.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

 وَ لَقَد ءاتَینا موسی وَ هرونَ الفُرقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکرًا لِلمُتَّقین؛ آنچه به هارون و موسی(علیهما السّلام) داده شد، هدایت و ذکر بود برای متّقین؛ متّقین چه کسانی هستند؟ متّقین را قرآن معنا میکند:  الَّذینَ یَخشَونَ رَبَّهُم بِالغَیبِ وَهُم مِنَ السّاعَهِ مُشفِقونَ

همانان که از پروردگارشان در نهان می‌ترسند، و از قیامت بیم دارند!(انبیاء/آیه۴۸ و ۴۹)

موضوع بحث ما پیرامون فتنه و فتنه انگیزی بود

 امیرالمؤمنین علی (ع) در کنار تصویری که از چهره فتنه و فتنه گران ارائه مـیدهند و بـه عوامل شکل گیری آن اشاره میکنند راه مقابله با آن را هم معرفی میفرمایند

لذا امروزبه یکی دو مورد از  راههای مقابله و مبارزه با فتنه و فتنه انگیزی از نگاه امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اشاره میکنم.

راه اول : تقوا

 امیر مؤمنـان تقـوا را گریزگـاه اصلی انسان از دام تاریک فتنه ها معرفی میکنند در خظبه ۱۸۳نهج البلاغه،  نقل شده میفرماید   اعلَمُوا أنّهُ مَن یَتَّقِ اللّه َ یَجعَلْ لَهُ مَخرجا مِن الفِتَنِ ، و نورا مِن الظُّلَمِ    بدانید که هر کس تقواى الهى پیشه کند واز خدا بترسد، خداوند براى او راه خروجى از فتنه ها قرار دهد وبا نور هدایت از تاریکی ها میگریزد

این سخن حضرت امیر برگرفته ازآیه ۲۹ سوره مبارکه انفال است «(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللهَ یَجْعَلْ لَّکُمْ فُرْقَاناً); اى کسانى که ایمان آورده اید اگر تقواى الهى پیشه کنید براى شما وسیله جداسازى حق از باطل (و روشن بینى خاصّى که در پرتو آن حق را از باطل خواهید شناخت) قرار مى دهد.

فرقان نوری است که خدا به واسطه تقوا در قلب انسان قرار می‌دهد و به وسیله این نور، تشخیص حق از باطل به او داده می‌شود ، قدرت تشخیص حسن و قبح را پیدا می‌کند. برای او معلوم می‌کند کدام امر درست و کدام نادرست است؛کدام امر زشت و کدام امر زیبا است. تشخیص می‌دهد که بر حق، لباس باطل پوشانده‌اند.  مشتبهاتی که دیگران قدرت بر تشخیص آن‌ها را ندارند به واسطه تقوی تشخیص می‌دهد.

راه دوم : سکوت نکردن و بی تفاوت نبودن

سکوت و بی‌تفاوتی افراد جامعه در برابر تفرقه‌افکنان و فتنه‌گران باعث گستردگی دامنه فتنه می‌شود و ، عواقب سوء دنیوی و اُخروی آن شامل همه افراد جامعه می‌گردد. لذا همه موظف هستند که در برابر فتنه‌ها بایستند و اجازه ندهند آرامش فکری و امنیّت مردم در مخاطره قرار گیرد.

نهج البلاغه کلمات قصار اولین جمله:کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ

هدف امام این است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از آن آلت دست این و آن شود; باید خود را حفظ کندواجازه ندهد بد خواهان از او بهره برداری کنند این نکته را هم عرض بکنیم؛ بعضی‌‌ها در فضای فتنه، این جمله‌‌ی « کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ » را بد میفهمند و خیال میکنند معنایش این است که وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، کناربکشند! اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به هیچ وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. «لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب باید بود.

کنار کشیدن در زمان فتنه نوعی کمک به فتنه گران است در جنگ صفین که واقعاً فتنه ایجاد شد عمار را میبینیم مرتب  در حال تبیین است سخنرانی میکند؛ این طرف لشکر، آن طرف لشکر، با گروه‌‌های مختلف؛ دائم روشنگری می کردندگاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.

 

#################################################################

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

امیرالمؤمنین علی(ع) به مسجد آمدند مرکبشان را به غلام دادند تا نگه دارد. این غلام ، افسار مرکب را باز کرد و فروخت و فرار کرد. حضرت وقتی برگشتند دیدند، مرکب هست ولی غلام دهانه افسار را برداشته و فرار کرده است. فرمودند: ان یک درهمی که از راه حرام فروخت و به دست آورد، من از راه حلال به او می دادم. عجله کرد! ما اگر عجله نکنیم و در وقتش روزی به ما می رسد. یکی از چیزهایی که خیر و برکت و روزی گسترده برای ما می رساند پرهیز از گناه و داشتن تقوا است. اگر مردم تقوا را در زندگی رعایت کنند، در برکات آسمان و زمین به روی آنها باز خواهد شد. {اعراف /۹۶}وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ (و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها، ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‌کردند، به‌یقین برکات آسمان و زمین را بر آن‌ها مى‌گشودیم)

به دو مطلب اشاره میکنم:

چهار‌شنبه ۴ آبان بیانات افشاگرانه “امام خمینی(ره)” درباره کاپیتولاسیون (۱۳۴۳ ش)

واژه کاپیتولاسیون ،مترادف با واژه استعمار است،هرجا استعمار چه مستقیم وچه غیر مستقیم در قالب اشغال یا وابسته سازی  وارد شده،پای کاپیتولاسیون هم به آن کشور باز شده است که سه هدف را دنبال میکنند.

اول. تحمیل معاهدات تجاری ِنابرابر؛

دوم. ایجادشکاف وتفرقه و آشوب در کشورها،برای حفظ منافع آمریکا؛

سوم. مصونیت سربازان و جاسوسان آمریکایی در برابر اقدامات قضایی.

 در ۱۵۰کشوری که آمریکا پایگاه و ایستگاه نظامی دارد.ردّ پایی از کاپیتولاسیون وجود دارد و این کشورها کم وبیش به این ننگ بزرگ تاریخی تن داده اند.

به دو مورد اشاره کنم:

در کره جنوبی تا سال ۲۰۰۷،ببش از ۵۵هزار جرم مرتکب شده توسط آمریکایی‌ها ثبت شده است که فقط به ۲۵۰پرونده رسیدگی شده است!!

افغانستان هم در سال ۱۳۹۲ تن به این ننگ داد.دو کشوری که قرار بودپس از حمله آمریکا ویترین تمدن آمریکایی برای تاسیس خاورمیانه بزرگ شوند.

اما درایران انقلابی آن روز حضرت امام (رض) به این قانون ننگین اعتراض کردند وفریاد برآوردند که به برکت انقلاب اسلامی بیش از چهل سال است به برکت خون پاک شهیدان و هدایت امامین انقلاب و مقاومت بی‌نظیر مردم ،از این بلای ذلت آمیزرهایی یافته و طعم خوش رهایی را چشیده است.و ان شاءالله با توکل به خداوند و عنایات خاص امام عصر و ایستادگی و مقاومت ملت همین مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و دشمنان و بد خواهان در رأس آنها استکبار جهانی آرزوی خود را برای دستیابی مجدد به منابع ایران اسلامی را به گور خواهند برد.{تکبیرنمازگزاران}

مطلب دوم: اشاره ای به اغتشاشات اخیر

در هفته های گذشته هم اشاراتی داشتم

امروز شرایط کشور و انقلاب مهم است و  نحوه حضور در این صحنه خطیر تعیین کننده مسیر روشن انقلاب است. امروز در این زمان حساس شاهد جنگ احزاب جهانی علیه دین، انقلاب ، ملت و کشور هستیم که در آن همه امپراطوری های امروزین سیاسی و رسانه ای ، مال باختگان سیاسی و عناصر و جریان های فُسیل شده از لانه بیرون آمده اند.و با خیال پردازی هایی موهمی از حوادث کشور با این تصور که می توانند ایران را به فروپاشی بکشانند همه قوای میدانی، رسانه ای و قدرت سیاسی و استعداد روانی خود را بکار گرفته وبه میدان آمده که مثل گذشته شکست دیگری را تجربه خواهد کرد.{تکبیرنمازگزاران}

یک  نکته عرض کنم:

روی سخنم با جوانانی است که گرفتار تزویر دشمن شده اند، جوانان  عزیز به دشمن درست نگاه کنید،ببیند چه کسی می خواهد گل های معطر این سرزمین را به دست طوفان ها قرار دهد و چه کسی تصمیم گرفته تا بانوان ما را از وقار و عفت و حیای همیشگی دور کند.

هزاران دروغ! در یکماه گذشته علیه ایران مقتدر در رسانه های معاند گفته شد از جمعیت حدود ۹۰ میلیونی ایران مگر چند نفر در طول یک ماهِ به میدان آمدند؟

 رسانه‌های فارسی‌زبان معاند با تمام ظرفیت و توان خود به‌صورت شبانه‌روزی وارد میدان شدند و با شیوه‌های غیراخلاقی ازجمله تحریک اقوام و اقلیت‌ها، معرفی مناطق درگیری، آموزش شیوه‌های آشوب، کشته‌سازی و نمادسازی از شخصیت‌های مجعول  به توسعه و تعمیق آشوب دامن زدند.

نماز گزاران عزیز ! جمهوری اسلامی با یک تبلیغات عظیم و گسترده منفی توسط دشمنان در فضای مجازی مواجه شده است.جوانان پیشینه گروه های سیاسی مثل منافقین ، ضد انقلابها و ، سلطنت طلبها  و کسانی را که  دعوت به اغتشاش می‌کنند را بررسی و مطالعه کنند و ببینند همین گروه‌هایی که امروز دلسوز جوانان شده اند چه جنایت‌هایی را مرتکب شده اند.

لذا لازم است جوانان کارهای خود را با بصیرت و آگاهانه انجام بدهند و از هیجانات کاذب و اغتشاش‌گری در اعتراضات پرهیز کنند.

 والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --