اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / آیت الله مصباح و شهید حاج قاسم مجذوب رهبری و ولایت بودند با عهدی که بسته بودند تا آخرین لحظات زندگی بر آن استوار ماندند

آیت الله مصباح و شهید حاج قاسم مجذوب رهبری و ولایت بودند با عهدی که بسته بودند تا آخرین لحظات زندگی بر آن استوار ماندند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۹ دی ماه ۱۴۰۱مصادف با ۶  جمادی الثانی ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. اگر دلدادگی به دنیا نباشد، انسان ستم نمی‌کند و بندگان خدا را مورد آزار قرار نمی‌دهد.
  2. یکی ازشگردهای دشمنان این است که سعی می کنند مردم را در جهل و نادانی نگه دارند

 .۳ پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) ۲ گروه یا جریان را معرفی می‌کنند که امت اسلامی همیشه از اینها ضربه می‌خورند.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . آیت الله مصباح و شهید حاج قاسم مجذوب رهبری و ولایت بودند با عهدی که بسته بودند تا آخرین لحظات زندگی بر آن استوار ماندند.

۲ . بصیرت در فرهنگ اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی یعنی قدرت تشخیص حق از باطل و موضع و اقدام مناسب و بهنگام بنفع جبهه حق.

  1. از لحاظ محاسبات تاریخی و تجربه میدانی نیز از شروع انقلاب اسلامی، هر چه بیشتر فاصله میگیریم ، وجود «بصیرت» ضروری‌تر می‌شود.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله  درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!.

« عَنِ اِبْنِ یَعْفُورٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: فِیمَا نَاجَى اَللَّهُ بِهِ مُوسَى عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ» از ابن یعفور از ابوعبداَللَّه علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمود: در یکى از مناجات موسى، خداوند به وى خطاب کرده فرمود:

خداوند به‌صورت  گفتگوی نجواگونه با موسی علیه السلام نکاتی را در میان می‌گذارد:چند نکته دقیق تذکر میدهد که به یک مورد اشاره میکنم:

«یَا مُوسَى، لاَ تَرْکَنْ إِلَى اَلدُّنْیَا رُکُونَ اَلظَّالِمِینَ»، اى موسى، مانند ظالمین به دنیا تکیه مکن.

یعنی ای موسی به دنیا دل مده، آن‌چنان‌که ستمگران به دنیا دل داده‌اند. اگر دلدادگی به دنیا نباشد، انسان ستم نمی‌کند و بندگان خدا را مورد آزار قرار نمی‌دهد. ظلم کردن، نشانه میل و رغبت انسان به دنیا را می‌رساند

موضوع بحث ما پیرامون دشمن شناسی بوددر هفته گذشته دو روش دیگر از روشهای دشمنان مبتنی برسخنان امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اشاره کردم: روش سوم: ایجاد شبهه بود و روش چهارم هم استفاده ابزاری از چهره های مقبول که مطالبی در این زمینه تقدیم شما نماز گزاران عزیز کردم.

اما روش پنجم : استفاده از جهالت مردم

یکی دیگر ازشگردهای دشمنان این است که سعی می کنند پیوسته مردم را در جهل و نادانی نگه دارند واز این روش بهره ها می گیرند.طلحه و زبیر با استفاده از جهالت مردم بصره توانستند شورش به پا کنند. امام(ع) دراین باره در خطبه ۱۴ نهج البلاغه خطاب به مردم بصره می فرماید:

 خَفَّتْ عُقُولُکُمْ وَ سَفِهَتْ حُلُومُکُمْ-دو خصوصیت برای اهل بصره بیان میفرمایند، عقل هایتان سبک و اندک و افکار شما سفیهانه است سفاهت در شما نمایان است  فَأَنْتُمْ غَرَضٌ لِنَابِلٍ وَ أُکْلَهٌ لِآکِلٍ وَ فَرِیسَهٌ لِصَائِلٍ»لذا نشانه تیر بلایید هدف خوبی برای تیراندازانید لقمه چربی برای مفتخواران و صیدی برای صیادان! حضرت به دو صفت اشاره میکنند یکی سبک‌مغزى ودیگری کم‌ثباتى ؛که هر کس قصد اذیّت آنها را داشته باشد، با آگاهى به کم‌خردى آنها در فهم مصالحشان، با نقشه بدان کار دست می‌زند.افراد جاهل، سریع ابزار و آلت دست زیرک ها قرار می گیرند و سد راه مصالح عالیه اسلامی واقع می شوند. همیشه منافقان ، جاهلان ومقدس نماهای نادان را علیه حکومت اسلامی برمی انگیزانند.

در جریان حضرت موسی(ع) و ساحران وقتی ساحران می گویند تو آغاز می کنی یا ما آغاز کنیم. موسی فرمود: شما آغاز کنید ساحران  طنابها و چوبها را به شکل مار درآوردند و قرآن می فرماید که موسی ترسید. امیرالمؤمنین علی(ع) بسیار زیبا این ترس را تفسیر فرموده و ساحت حضرت موسی(ع) را هم درباره ترس از مرگ و هم درباره شک در نبوتش رد کرده و حضرت موسی(ع) را از این اتهامات بی اساس تبرئه می کند و می فرماید: موسی (ع) هرگز بر خود نترسید؛ بلکه از چیره گشتن نادانان و پیروز شدن گمراهان ترسید.اینکه وقتی افراد جاهل و نادان به ظاهر این شعبده را می بینند دیگر دنبال استدلال و مسائل عقلی نیستند و تنها معجزه الهی آنها را بیدار می کند. که اگر نادانی بر افراد چیره شود ممکن است با معجزه هم وجدان خفته آنها بیدار نشود.

پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) ۲ گروه یا جریان را معرفی می‌کنند که امت اسلامی همیشه از اینها ضربه می‌خورند و در جایی فرموده‌اند اینها کمر مرا شکستند و اینها می‌توانند موجب نابودی امت شوند. این ۲ جریان، چه کسانی هستند؟ یکی «دانای خائن» و دیگری «نادان ساده‌لوح»ی که فریب می‌خورد. این مساله در روایات به تعابیر دیگری هم بیان شده است.

 «قَطَعَ ظَهْرِی رَجُلَانِ مِنَ الدُّنْیَا رَجُلٌ عَلِیمُ اللِّسَانِ فَاسِقٌ وَ رَجُلٌ جَاهِلُ الْقَلْبِ نَاسِکٌ……

چرا این ۲ گروه می‌توانند کمر امیرالمؤمنین(ع) را بشکنند؟ چون خائنی که دانا و آگاه است می‌تواند خیانت خودش را توجیه کند و مردم را فریب دهد و آن جاهلی که ظاهر مؤمنانه‌ای دارد، با خوب بودنش مردم را فریب می‌دهد ولی آدم ساده‌لوحی است. مردم وقتی به او نگاه می‌کنند می‌گویند: «او که آدم خوبی است! او چه قصد و غرض بدی می‌تواند داشته باشد؟!» چون جاهل متنسک آدم ساده‌لوحی است که خیلی از ظواهر را رعایت می‌کند و لذا نمی‌شود به سادگی در مورد او افشاگری کرد.

یکی از ویژگی‌های آدم‌های نادانِ ساده این است که برای عبور منافقین، پل قرار می‌گیرند. آدم‌های ساده گاهی اوقات در تاریخ اسلام، قتل‌عام شده‌اند؛ مثل خوارج. از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: خوارج منافق یا کافر بودند؟ فرمودند: نه! بلکه آنها اشتباه کردند. حالا این خوارج چگونه پل قرار گرفتند؟ خوارج، امیرالمؤمنین(ع) را با خود درگیر کردند، و باعث شدند معاویه در قدرت باقی بماند چیزی که امروز باید به ان توجه کرد امروز دشمنان از نا آگاهی جوانان و نوجوانان سوءاستفاده میکنند آنها را با هم درگیر میکنند و از آن طرف خودشان به اهدافی که دارند میرسند.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

یک فرد یهودی در مدینه انگشترش را گم کرد و مسلمانی این انگشتر را یافت.انگشترش، گران قیمت بود و مسلمان پرسان پرسان یهودی را پیدا کرد. گفت: آقا! این انگشتر مال شماست؟ یهودی گفت: بله، در حالی که انگشتر را تحویل می داد، یهودی گفت: چند سؤال دارم، نخست اینکه آیا می دانستی این انگشتر قیمتش چقدر است؟ گفت: بله، انگشتر گران قیمتی است. دوّم اینکه آیا می دانستی من یهودی ام؟ گفت:بله، سوّم اینکه آیا نیاز مالی نداشتی؟ گفت: اتفاقاً وضع چندان خوبی ندارم. یهودی گفت چرا این را برای خودت نفروختی؟ فرد مسلمان گفت: اتفاقاً در این فکر هم بودم، زمانی که در مسیر می آمدم در این فکر هم بودم که آن را بفروشم و پولش را برای خودم بردارم؛ اما یک وقت به ذهنم افتاد فردای قیامت وقتی که موسی بن عمران یک طرف می نشیند و رسول خدا نیز حضور دارد وقتی من و تو را می آورند و رو به روی آن دو بزرگوار قرار می دهند، اگر حضرت موسی رو کند به پیغمبر آخرالزمان و بگوید این مسلمان و پیرو شما بود، انگشتر یک یهودی پیرو مرا پیدا کرد، چرا این را برداشت و استفاده کرد؟ پیغمبر باید سرش را پایین اندازد. نخواستم فردای قیامت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم به خاطر این عمل من در مقابل موسی علیه السلام سرش را پایین اندازد و نتواند پاسخ گو باشد.

امروز جمعه/ ۹ دی/ روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

تقارن زمانی حماسه ۹ دی و ۱۳ دی سالروز آسمانی شدن شهید حاج قاسم سلیمانی، با ارتحال عمار انقلاب، مرحوم آیت الله مصباح یزدی در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹، رویداد بصیرت‌یابی انقلابی را تأکیدی بیشتر بخشیداین دو بزرگوار مجذوب رهبری و ولایت بودند با عهدی که بسته بودند تا آخرین لحظات زندگی بر آن استوار ماندند.

اوج خیانت و جنایت دشمنان در ماجرای فتنه ۸۸ باعث شد ملت بعد از یک صبوری هشت ماهه در روز ۹ دی تمام احساس، غیرت و بصیرتش فوران کند و با حضور بی‌نظیر خود حماسه‌ساز شود.حضور آگاهانه مردم در ۹ دی نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ اسلام بی‌نظیر است. که نشان از بصیرت ملت مارا داشت.

بصیرت در فرهنگ اسلام ناب و گفتمان انقلاب اسلامی یعنی قدرت تشخیص حق از باطل و موضع و اقدام مناسب و بهنگام بنفع جبهه حق. قدرت بصیرت، تا آنجا اهمیت دارد که امیرالمؤمنین علیه السلام،فرمودند: (فَقْدُ الْبَصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْدانِ الْبَصیرَهِ(غررالحکم، ج۴، ص۴۱۳) آدم کور باشد بهتر است از اینکه بی‌بصیرت باشد

از لحاظ محاسبات تاریخی و تجربه میدانی نیز از شروع انقلاب اسلامی، هر چه بیشتر فاصله میگیریم ، وجود «بصیرت» ضروری‌تر می‌شود؛ چرا که میدان مبارزه و تقابل دو جبهه حق و باطل دائماً در حال پیچیده‌تر شدن است و دشمن، میدان جنگ را تبدیل به عرصه جنگ ترکیبی‌ای نموده است

حقیقت این است که در این شرایط، یا باید قوی شویم یا تسلیم راه دیگری نداریم . شرایط ، شرایط عادی نیست همه دشمنان با تمام دشمنی‌شان به میدان آمدند، ما هم باید با تمام بصیرت و صبرمان وارد این نبرد ترکیبی شویم

البته در مواجهه با دشمن هم، وعده‌ها و بشارت‌های قرآنی فروانی داده شده است.

إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا(نساء: ۷۶).

وَ لَا تَهِنُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ(آل‌عمران: ۱۳۹). و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!

تصمیم داشتم اشاره ای به کابینه جدید نخست وزیر کشور غاصب اسرائیل داشته باشم که وقت گذشته است ان شاءالله در وقت مناسب دیگری نکاتی را عرض خواهم کرد.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --