اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / ایثار و از خودگذشتگی مادران و همسران شهدا باید سر مشق راه ما در ادامه مسیر انقلاب اسلامی باشد

ایثار و از خودگذشتگی مادران و همسران شهدا باید سر مشق راه ما در ادامه مسیر انقلاب اسلامی باشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه۱۶ دی ماه ۱۴۰۱مصادف با ۱۳جمادی الثانی ۱۴۴۴ به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱٫ امیرالمؤمنین علی(ع) مکر و حیله را از اصولی ترین روش های دشمنان اسلام می داند.
۲٫ سیاست کسانی که مرز اخلاقى،دینى،انسانى و وجدانى را به رسمیت نمى شناسند قوانین و ضوابط مزاحم را، بى رحمانه از سر راه بر مى دارند.
.۳ دیدن بدعهدی دشمن، نیاز به «بصیرت» ندارد؛ تجربه بدعهدی‌های قبلی کافی است.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱ . زندگی حضرت ام البنین (س) سرشار از عشق به امامت و ولایت است
۲ . مادران بزرگوار شهدا اسوه صبر و استقامت و طلایه دار ارزش های نورانی شهدا هستند.
۳٫ برای ضرورت رعایت عفاف و حجاب، قانون است که فصل الخطاب جامعه بشری است.
۴٫ گزینش یک انتخاب است و این انتخاب باید آگاهانه، با بصیرت، به اندازه نیاز و با رعایت اولویت‌ها باشد
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!.
گفتیم ابن یعفور از امام صادق علیه السلام نقل کرده که در یکى از مناجات حضرت موسی خداوند به موسی چندنکته خطاب فرمودکه یک مورد را عرض کردم در ادامه روایت آمده: «یَا مُوسَى، لاَ تَرْکَنْ إِلَى اَلدُّنْیَا رُکُونَ اَلظَّالِمِینَ»، اى موسى، مانند ظالمان به دنیا تکیه مکن.
«وَ رُکُونَ مَنِ اِتَّخَذَهَا أَباً وَ أُمّاً». ومانند کسانى که دنیا را براى خود مانند پدر و مادر مى‌دانند، مباش.
یعنی همه فکرشان دنیاست و جز به دنیا به چیز دیگری نمی‌اندیشند تمایل و رغبت نشان نمی‌دهند. مثل کودکی هستند که به پدر و مادرش پناه می‌برد و جز به آنها به چیز دیگری نمی‌اندیشد
موضوع بحث ما پیرامون دشمن شناسی بوددر هفته های گذشته تا کنون ۵ روش از روشهای دشمنان مبتنی برسخنان امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اشاره کردم .
اما روش ششم: مکر و حیله
امیرالمؤمنین علی(ع) مکر و حیله را از اصولی ترین روش های دشمنان اسلام می داند و علت اتخاذ این روش را در دوری آن ها از اخلاق و معنویت عنوان می کند. زیرا سیاست درنظر آن ها عبارت است از مکر و حیله، و از سیاست چیزی جز آن نمی فهمند. شورشگران بصره نیز از راه مکر و حیله وارد صحنه شدند. اینها از اولین کسانی بودند که با آن حضرت بیعت کردند و بعداً پیمان خود را شکستند. یکی از آن ها مروان بن حکم بود.در جنگ جمل اسیر شد با وساطت امام حسن و امام حسین(ع) آزاد شد. حسنین(ع) از امام علی(ع) خواستند که مروان می خواهد با شما بیعت کند. حضرت بالحنی خشم آلود فرمود:
«مگر او پس از قتل عثمان با من بیعت نکرد. هرگز نیازی به بیعت او ندارم دستش دست یهودی دست خیانتکار و بی وفااست، اگر با دستش بیعت کند، با پشت خود به شکستن پیمان اقدام می کند.»


عده ای می گفتند معاویه از علی(ع) سیاستمدارتر است امام در پاسخ آن ها فرمود:
وَ اللّهِ مَا مُعَاوِیَهُ بِأَدْهَى مِنِّی، وَ لکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ. وَ لَوْ لاَ کَرَاهِیَهُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ
به خدا سوگند معاویه از من سیاستمدارتر و زیرک تر نیست; ولى او نیرنگ مى زند و مرتکب انواع گناه مى شود سیاستش بى قید و شرط است و هر کار خلافى را براى پیشبرد اهداف سیاسى مجاز مى داند اگر غدر و خیانت ناپسند نبود من سیاستمدارترین مردم بودم
سیاست کسانی که قید و شرط ندارند هیچ حدّ و مرز اخلاقى و دینى و انسانى و وجدانى را به رسمیت نمى شناسند و هر اصل و قانون و ضابطه و فضیلتى مزاحم باشد، بى رحمانه آن را از سر راه بر مى دارند، همان گونه که امروزدر بعضی از کشورهای غربی این سیاست دیده مى شود.
ما در طول تاریخ اسلام، از سادگی خیلی ضربه خورده‌ایم. یکی از این افراد ساده‌لوح «ابوموسی اشعری» است.چرا ؟ امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری در ماجرای مذاکره‌ای که با معاویه داشت. نامه‌ای نوشتند و فرمودند: «تجربه و عقل را زیر پا نگذار. من چیز دیگری از تو نمی‌خواهم!» (نهج‌البلاغه/نامه ۷۸) این خیلی نکته ظریفی است. حضرت به او نفرمود باید ایمانت به خدا، به ولایت و امامت بالا برود. به او نفرمود: بصیرت سیاسی عمیق داشته باش! فقط فرمود: «تجربه» را زیر پا نگذار.


دیدن بدعهدی دشمن، نیاز به «بصیرت» ندارد؛ تجربه بدعهدی‌های قبلی کافی است!
یعنی اگر کسی بصیر هم نباشد، تجربه برایش کافی است. تجربه یعنی اینکه شخصی این‌قدر عمیق نیست که بصیرت داشته باشد تا بفهمد، پس لااقل تجربه تاریخی را در مقابل خودش بگذارد. یعنی شما که دیدید طرف بارها دروغ گفت خدعه کرد مکر و حیله کرد ، بدعهدی کرد، هیچ‌ وقت سر قولش نبود، شما که این را تجربه کرده‌ای!» اینکه دیگر بصیرت نمی‌خواهد؛ تجربه می‌خواهد!
امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری می‌فرماید: «کسی که تجربه را زیر پا بگذارد شقی است:
فَإِنَّ اَلشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِیَ مِنَ اَلْعَقْلِ وَ اَلتَّجْرِبَهِ
شقى و بدبخت کسى است که از عقل و تجربه اى که نصیب او شده محروم بماند
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم حقیقتاً ما انسان ها دنبال پناهگاه مطمئنی می‎گردیم که این پناهگاه هم تامین کننده‎ی امنیت ما در دنیا باشد و هم تامین کننده‎ی امنیت ما در آخرت. وجود نازنین امیرالمومنین می‎فرماید: بهترین پناهگاهی که من سراغ دارم و می‎توانم شما را راهنما باشم تقوی است. می‎تواند چون دژی استوار حافظ شما باشد در مقابل گناهان شما را حفظ کند. در مقابل لغزشها شما را حفظ کند.
« الْجَئُوا إِلَى التَّقْوَى فَإِنَّهُ [فَإِنَّهَا] جُنَّهٌ مَنِیعَهٌ مَنْ لَجَأَ إِلَیْهَا حَسَّنَتْهُ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِهَا عَصَمَتْه‏ غرر الحکم و درر الکلم – ص۲۷۰٫
به تقوی پناه ببرید زیرا تقوی پناهگاه رفیعی است که هر کس به آن پناه ببرد او را حفظ می‎کند و هر کس بدان چنگ بزند او را مصون می‎دارد.
سه مطلب :
مطلب اول :امروز ۱۳ جمادی‌الثانی
سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها و روز تکریم مادران و همسران شهدا
یکی از بانوان کم نظیر اسلام، حضرت “ام البنین ” است.
زندگی حضرت ام البنین (س) سرشار از عشق به امامت و ولایت است و این بزرگ بانوی اسلام با بصیرت و آگاهی خود در دفاع از حریم امامت و ولایت تلاش های بسیاری کردند.این روز روز تجلیل از مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است


نقش مادران شهدا در سال‌های دفاع مقدس در پشت جبهه، نقشی بی بدیل و تاثیرگذار بود به جرأت می‌توان گفت خدمات ارزنده آنان در شهرها کمتر از حضور رزمندگان در خطوط مقدم نبوده است.
مادران بزرگوار شهدا اسوه صبر و استقامت و طلایه دار ارزش های نورانی شهدا هستند، چرا که آنها با تأسی به حضرت زینب(س) و حضرت ام البنین(س) به ایفای نقش تربیتی خود پرداختند.
ایثار و از خودگذشتگی مادران و همسران شهدا باید سر مشق راه ما در ادامه مسیر انقلاب اسلامی باشد.
پدران و مادران شهدا چه خون دل‌ها خوردند و در فراق فرزندانشان استقامت کردند و زبان شکوه نگشوده و هیچگاه دشمن را شاد نکردند.
مصاحبه مادر ۴ شهید را میخواندم گفته بود: گرچه فرزندانم هر کدام برایم بسیار عزیز بودند ولی خوشحالم که به خاطر حفظ دین اسلام چهار فرزندم شهید شدند.
خطاب به مسئولین هم گفته بود: مسئولانی که سرکار دولتی هستید از دقیقه ها و ثانیه های عمرتان در خدمت به اسلام، مردم و پشتیبانی از ولی فقیه غافل نشوید.
مسئولین عزیز!در هر مقامی که هستید در هر مسئولیتی که هستید توجه داشته باشید: برای هر صندلی که مسئولی بر آن نشسته بیش از ۷۰ شهید تقدیم شده است که این مسئله مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند و باید به گونه ای عمل کرد که خون شهدا پایمال نشود.
مطلب دوم:شنبه ۱۷ دی اجرای توطئه استعماری کشف حجاب به دست رضاخان(۱۳۱۴ش)
برای وجوب واهمیت حجاب سه نکته عرض کنم:
دلیل اول: حجاب از نظر فقهای دین یک حکم شرعی است که دستور به رعایت آن داده شده، در آیات ۳۰، ۳۱ و ۶۰ سوره نور و ۲۳ و ۵۹ سوره احزاب به این واجب دینی اشاره و از آن به عنوان ضرورت دین اسلام یاد می‌شود، کما اینکه در نگاه روایات هم این موضوع دارای اهمیت خاصی است و امروز مصداق حقیقی برای حجاب شرعی، حضرت زهرا (س)است که تربیت شده وحی الهی است.
دلیل دوم: برای ضرورت رعایت عفاف و حجاب، قانون است که فصل الخطاب جامعه بشری است، اصل ۱۳۷ قانون اساسی و همچنین ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آحاد جامعه را به رعایت پوشش ملزم و تخطی از قانون را جرم دانسته، لذا حضور زنان در انظار عمومی بدون پوشش اسلامی جرم تلقی می‌شود و قانون گذار در این زمینه جرائمی را در نظر گرفته که بنا بر همین قانون پیروان دیگر مذاهب و ادیان نیز ملزم به رعایت پوشش و حجاب در مجامع عمومی می‌باشند.
دلیل سوم: در بابت اهمیت پوشش و حجاب از نظر امامین انقلاب و کلام و وصیت شهیدان است در کلام امامین انقلاب، به وضوح بر پوشش اسلامی و رعایت شئونات اسلامی تأکید شده، در کلام و در وصیت اکثریت قریب به اتفاق شهدا به موضوع حجاب سفارش شده است، لذا نسل جوان، مردم متدین و انقلابی و همه مسئولان و مدیران که میراث دار انقلاب و شهدا هستند باید توجه بیشتری به رسالت و تکلیف خود در قبال جامعه داشته باشند.


قریب به چهل سال است دشمنان بر روی تغییر فرهنگ حجاب کار می‌کند و همچنان در این مسیر به شدت در حال فعالیت‌ است، با وجود همه این هجمه‌ها، اکثریت قریب به اتفاق جامعه، پایبند به ارزش‌ها، مبانی شرعی و قانونی و عرفی هستند و اندک افرادی که تحت تاثیر جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن قرار گرفته‌اند نیز قابل اصلاح بوده و امروز دشمن ناامید در جنگ فرهنگی، در حال طراحی نقشه جدید علیه آرمان‌های اسلام و انقلاب در حوزه حجاب و عفاف است.
این روزها این نکته را مخصوصا کسانی که خیلی نسبت به حجاب محکم نیستند، مطرح می‌کنند. می‌گویند حاج قاسم گفته که آن دختر کم حجاب و بی‌حجاب هم دختر ماست.درسخنان اخیر مقام معظم رهبری هم روز های گذشته مطرح شد بله! حاج قاسم فرموده دختر ماست.
اما تبیین این موضوع چیست؟ تبیین موضوع این است: حاج قاسم می‌گوید اگر دختر ما اشتباه برود، چه می‌کنیم؟ وارد میدان می‌شویم و او را از مسیری که می‌رود، برمی‌گردانیم در این مسیر؛ اما با متانت، صبر و حوصله و محبت. همان محبتی را که به دختر خودم دارم، به دختر دیگران هم دارم. همه را دختر خودم می‌دانم و باید دستشان را بگیرم و همه را بیاورم در مسیر اسلام و ولایت.


در ادامه امام جمعه محترم به اهانت روزنامه فرانسوی به ساحت مرجعیت و رهبری اشاره و آن را محکوم کرده و نماز گزاران با طنین تکبیر آن را تایید نمودند.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --