اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / بزرگترین آفت انقلاب اسلامی ایجاد شبهه و شک و تردید در میان مردم است

بزرگترین آفت انقلاب اسلامی ایجاد شبهه و شک و تردید در میان مردم است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۲ دی ماه ۱۴۰۱مصادف با ۲۸ جمادای الاولی ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. باطل زمانی می تواند نفوذ کند که لباس حق بپوشد.
  2. بزرگترین آفت انقلاب اسلامی ایجاد شبهه و شک و تردید در میان مردم است.

 .۳ شخصیت‌ها و اندیشه‌ها را باید با معیار و ملاک حق و حقیقت محک زد و سنجید.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . اگر بدخواهان گاهی برای ایرانیان اشک تمساح میریزند فقط به خاطر این است که به منافع خودشان دست پیدا نمایند.

۲ . حضرت زهرا (س)،  وجود مقدسی است که خدای متعال قبل از خلقت ایشان را مورد امتحان قرار داده است.

  1. حضرت فاطمه(س)چنان آرامش را در خانه ایجاد فرموده بودند، تمام غصه‌ها و غم‌های حضرت امیر(ع) با ورود به خانه برطرف می‌شد.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله  فان خیرالزاد التقوا درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!.

موضوع بحث ما پیرامون دشمن شناسی بوددر هفته گذشته دو روش از روشهای دشمنان مبتنی برسخنان امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اشاره کردم:

اما روش سوم: ایجاد شبهه

یکی دیگر از روشها ایجاد شبهه است که متإسفانه بازار شبهه امروزبسیار داغ است.

از آنجا که حق، مطابق با فطرت، و باطل، برخلاف فطرت آدمی است، باطل با وصف بطلانش نمی تواند ظاهر شود. باطل زمانی می تواند نفوذ کند که لباس حق بپوشد حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید:«شبهه را از آن جهت شبهه نام نهادند که شباهت به حق دارد

 حضرت علی(ع) درواقع معتقد است برای مردمی که به حقایق واقف نیستند، بزرگترین خطر، شبهه است، زیرا عامه مردم آنقدر قدرت تجزیه و تحلیل ندارند که باطل را تشخیص داده و لباس حق را از تن باطل برکنند .
به اعتقاد علی(ع)، دشمنان، باطل را در لباس حق به مردم جلوه می دهند، تا آنجا که گاه حتی بر نزدیکان هم، حق مشتبه می گردد.

بزرگترین آفت انقلاب اسلامی ایجاد شبهه و شک و تردید در میان مردم است. طرح مسایل بی-اساس در جامعه بویژه در زمینه مسایل اعتقادی و دینی از سوی برخی گروه ها می تواند اعتماد مردم را به انقلاب و نظام سست نماید مقابله با این ترفند دشمن از ضرور ی ترین وظایف نیروهای مؤمن و انقلابی است و دراین زمینه بایستی توصیه های علی(ع) را جدی گرفته و سرلوحه کارشان قرار دهند.

امیرالمؤمنین در مقابل کسانی واقع میشود که اینها مدعی اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اما راه را غلط میروند، هواهای نفسانی کار دستشان داده است. این، مشکلترین وضع است که افراد را به شبهه می‌اندازد؛ به طوری که اصحاب عبداللَّه‌بن‌مسعود می‌آیند خدمت حضرت، میگویند «انّا قد شککنا فی هذا القتال»!چرا باید شک کنند؟ این شک خواص، پایه‌ی حرکت صحیح جامعه‌ی اسلامی را مثل موریانه میجود. این که خواص در حقایق روشن تردید پیدا کنند و شک کنند، اساس کارها را مشکل میکند. مشکل کار امیرالمؤمنین، این بود. امروز هم همین است. امروز در سطح دنیا که نگاه کنید، همین گونه است؛ در سطح داخل جامعه‌ی خودمان که نگاه کنید، همین گونه است. تبیین لازم است.برخی خواصی که تا دیروز انقلابی بودند، با انحراف از مسیر درست و نورانی نظام اسلامی، اکنون سر سفره بیگانگان نشسته‌اند و در فضای مجازی علیه انقلاب اسلامی تبلیغ می‌کنند.

روش چهارم: استفاده ابزاری از چهره های مقبول

شخصیت ها و چهره های شناخته شده، همانگونه که یکی از عوامل مهم پیروزی هستند، گاهی بزرگترین عامل انحطاط وعامل انحراف مردم شده اند. دشمنان تلاش می کنند تا با استفاده از این چهره ها، مردم را با خود همراه سازند. در زمان حضرت امیر ناکثین جهت رسیدن به اهدف شوم خود، عایشه همسر پیامبر(ص) را با خود همراه کردند چون عقیده داشتند، مسلمانان به خاطر احترام به پیامبر(ص)، در راه مبارزه با علی(ع) با همراه عایشه همگام می شوند اتفاقاً این نقشه نیز مؤثر واقع شد.
علی(ع) درباره این روش مبارزه ناکثین در خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه چنین می فرماید:

فَخَرَجُوا یَجُرُّونَ حُرْمَهَ رَسُولِ اللهِ ـ ص ـ کَمَا تُجَرُّ الاْمَهُ عِنْدَ شِرَائِهَا، مُتَوَجِّهِینَ بِهَا إِلَى الْبَصْرَهِ، فَحَبَسَا نِسَاءَهُمَا فِی بُیُوتِهِمَا، وَ أَبْرَزَا حَبِیسَ رَسُولِ اللهِ ـ ص ـ لَهُمَا وَ لِغَیْرِهِمَا

«پس اینان شورش کردند، در حالی که همسر رسول خدا را همچون کنیزی که برای فروش می برند، به دنبال خود کشاندند در حالی که همسران خود را در خانه پشت پرده نگه داشتند تا از نظر بیگانگان دور باشند و پرده نشین حرم پیامبر را در برابر دیدگان خود و دیگران قرار دادند»

عایشه عالی ترین چهره برای تبلیغات طلحه و زبیر بود. این دو از عنوان ام المؤمنین سوءاستفاده فراوان کردند و از این راه توانستند مردم را در جنگ جمل علیه علی(ع) بسیج کنند.

امروز هم یکی از روشهای دشمنان استفاده از چهره های مشهور است حالا ممکن است این فرد چهره سیاسی باشد ممکن است از چهره های فرهنکی باسد یا از چهره های اجتماعی باشذ مثل هنر مندان ، ورزشکاران،یازیگران سینما و تلویزیون …

شخصی به نام «حارث بن حوت» – با توجه به فضای حاکم بر جامعه‌ی آن‌روز و قرار گرفتن مجاهدانی از صدر اسلام در برابر امیر مؤمنان – خدمت علی(ع) آمد وسؤالی مطرح کرد

حضرت درچگونگی برخورد با این شیوه دشمن به او فرمودند : «  «إِنَّ الحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجَالِ؛ اِعرِفِ الحَقَّ، تَعرِف أهلَهُ»؛ حق با شخصیت‌‌ها شناخته نمی‌‌شود؛ حق را بشناس تا اهل آن‌را بشناسی

 «حارث» حق را نشناخته بود در دو راهی حق بودن امام علی(ع) و اصحاب جمل دچار سرگردانی شد و به حضرتشان عرضه داشت که نمی‌توانم بپذیرم که برپا کنندگان جنگ جمل با آن جایگاه‌هایی که در تاریخ اسلام داشته‌اند، دچار گمراهی شوند! این‌جا است که امام(ع) در پاسخ فرمود که تو فردی سطحی‌نگر هستی و شعاع اندیشه و تحلیل تو بسیار محدود است؛ و به همین دلیل دچار حیرت شده‌ای!  این سرگردانی تو از آن‌جا ناشی می‌شود که گمان کردی مگر ممکن است شخصیت‌هایی؛ مانند طلحه، زبیر و… که از مجاهدان صدر اسلام بودند و در کنار پیامبر(ص) شمشیر زدند، دچار انحراف شده و در خط باطل حرکت کنند؟! تو معیار درست و صحیحی را در شناخت حق انتخاب نکردی؛ و تلاش نکردی که ابتدا حق را بشناسی و بعد بنگری که اکنون چه افرادی در مسیر حق‌اند و چه افرادی در مسیر باطل، بلکه تنها به گذشته افراد نگریستی!

این طریق بهترین شیوه برای حفظ انقلاب ها و آرمان هاوارزشهاست  است و باید مورد توجه قرار گیرد. نباید انسان‌ها را حتی با بهترین سوابق، معیار شناخت حق قرار داد؛ چرا که معیار حق دین خدا است لذا شخصیت‌ها و اندیشه‌هایشان را باید با معیار و ملاک حق و حقیقت محک زد و سنجید؛

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

 از امام صادق علیه السلام روایت شده ، می فرماید«إِذَا حَمَلْتَ جَنَازَهً فَکُنْ کَأَنَّکَ أَنْتَ الْمَحْمُولُ»؛ وقتی جنازه ای را دارند حمل می کنند، فرض کنید بدنی که در تابوت حمل می شود شما هستید«إِذَاً کَأَنَّکَ سَأَلْتَ رَبَّکَ الرُّجُوعَ»؛ گویا اینکه از خدا خواسته ای که تو را برگرداند، و حالا خدا تو را به دنیا برگردانیده؛ پس ببین چه کار باید انجام دهی{ .بحارالانوار، ج۶۸، ص ۲۶۶ }

دو مطلب عرض کنم:

اشاره ای کوتاه به محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای شاهچراغ که در روزهای گذشته صورت گرفت

۱.  حادثه حرم شاهچراغ، حادثه‌ی تلخ و در عین حال پُرشکوه و ماندنی «حادثه حرم مطهّر حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ یک حادثه‌ی ماندنی است در تاریخ. اوّلاً خیلی پُرمعنا است؛ ثانیاً ماندنی است؛ حادثه‌ای نیست که به این زودی از یاد تاریخ ایران برود».

این واقعیت را نباید فراموش کنیم که نیروهای خارجی در امور مسلمان‌ها و شیعیان و به‌خصوص در امور کشور ایران، دخالت میکنند مسئله‌ای انکارناپذیر است. در این موضوع هم شکی نیست.دشمنان به دنبال منافع خودشان هستند اگر هم گاهی برای ایرانیان اشک تمساح میریزند فقط به خاطر این است که به منافعی که سالهاست دست آنها کوتاه شده دست پیدا نمایند.

۲. دشمن در این قصیه خیلی رسوا شد ! چرا ؟؟ 

یک وقت یک مجموعه‌ی نظامی یا سیاسی را می‌زنند؛ یک وقت یک مجموعه‌ی زائر را می‌زنند که نه محفل سیاسی است، نه محلّ رزم و دعوا است؛ محلّ زیارت و انس با خدا است.از طرفی خود را داعیه دار پرچم حقوق بشر در دنیا معرفی میکنند، واین گونه عمل می‌کنند.

۳.  این قضیه نباید فراموش شود مثل قضایای گوناگون تاریخی، مثل فتنه ۸۸ که مقام معظم رهبری فرمودند نباید فراموش شود بعد از پیروزی انقلاب  فتنه‌هایی رخ داده است، نهضت آزادی و جبهه ملی به عنوان سکانی که مدعی بودند و افراد موجهی هم بودند فتنه‌ ایجاد کردند، پس از آن بنی‌صدر، قائم‌مقام رهبری و مرجعیت تقلید زمان و افرادی نیز در قوم آذربایجان فتنه‌هایی را  ایجاد کرده‌ بودند و اگر این فتنه‌ها را بررسی نکنیم دوباره آسیب می‌بینیم.

خیلی از جوانهای ما قضایای  سی سال و چهل سال قبل را نمی‌دانند، قضایای منافقین را که چه بر سرِ مردم آوردند را نمی‌دانند.لذا باید این قضایا تبیین شود و از آنها درس گرفت !

سه‌شنبه/ ۳ جمادی‌الثانی/ شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

زیارت کوتاهی در تهذیب مرحوم شیخ طوسی نقل کردند، را ترجمه ‌کنم، این زیارت معروف است و کوتاه، خیلی پر معناست و مداومت بر آن خوب است. این زیارت این است. «یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَک‏» (تهذیب/ج۶/ص۹) خطاب به حضرت است که ایشان، آن وجود مقدسی است که خدای متعال قبل از خلقت ایشان را مورد امتحان قرار داده است. امتحان کننده خدای خالق، امتحان شونده وجود مقدس صدیقه‌ی کبری، قبل از اینکه در لباس بشر خلق شوند.

موضوع امتحان چه بوده است؟ غیر از اینکه موضوع مسأله‌ی عبودیت و توحید باشد، چیز دیگری نیست ،همه‌ی امتحانات به بندگی خدا برمی‌گردد، منتهی اولیاء و انبیاء یک امتحان دیگر هم در وادی توحید دادند، غیر از اینکه خودشان در مقام عبودیت تام هستند، با خدا یک عهدی بستند که بار هدایت دیگران و رساندنشان را به وادی توحید هم به دوش بکشند. این عهد راهم بستند ما از این عهدها نداریم. ما خودمان بنا بود بنده باشیم. ولی آنها عهد دیگری هم دارند، عهد نشر بندگی، بسط بندگی، اقامه‌ی توحید و رساندن دیگران به وادی توحید را عهدی که خیلی هم سنگین است. اشاره ای کنم به زندگی مشترک حضرت با امیرالمؤمنین (ع)که بر همین مدار است.

فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام درباره حضرت فاطمه سلام الله علیها دورنمایی روشن و واضح از زندگی مشترک این بهترین زوج و خانواده است: «هنگامى که به فاطمه نگاه مى‌کردم، غم‌ها و اندوه‌ها از من برطرف مى‌شدند»(لَقَدْ کُنْتُ أَنْظُرُ إِلَیْهَا فَتَنْکَشِفُ‌ عَنِّی‌ الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَانُ(کشف الغمّه، ج۱، ص۳۶۳)). واقعا این مسئله قابل تأمل است که حضرت فاطمه سلام الله علیها چه حجمی از آرامش را در خانه ایجاد فرموده بودند که حضرت علی علیه السلام با آن کوه غم‌ها و غصه‌ها وقتی به محضر حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌آمدند، تمام غصه‌ها و غم‌های ایشان برطرف می‌شد. این برای این است که حضرت امیر بتوانند در وظائف خود را درجامعه و خدمت به خلق بهتر انجام بدهند !!موضوع رفتارهای آرامش‌بخش با تأسی از سیره زندگی اهل بیت علیهم السلام یکی از مباحث شیرین و در عین حال بسیار مورد نیاز برای جامعه است 

ذکر مصیبت…….

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --