اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: زمان مداراى جمهورى اسلامى ایران با اتحادیه اروپا به پایان رسیده است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: زمان مداراى جمهورى اسلامى ایران با اتحادیه اروپا به پایان رسیده است

به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه باشکوه وباصلابت اولین جمعه ماه مبارک رمضان سال ۹۸،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان چیست ؟

۲-ماه رمضان، آغاز سال تربیتی است.

۳- اگر بنده ارزش ماه رمضان را می دانست، آرزو می کرد که سراسر سال، رمضان باشد.

۴- چرا شیطان در ماه رمضان در غل وزنجیر می شود؟!

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ مرحوم کلینى با درک خطر نابودى احادیث به جمع آوری احادیث شیعه پرداخت.

۲– نقش مهم حضرت خدیجه(س) که به‌حق مى‌تواند الگویى کامل براى زنان جامعه ما باشد، نقش مادرى آن حضرت است.

۳- سه کشور اروپایى که طى یکسال اخیر بازى در زمین دولت ترامپ را نسبت به انجام تعهدات حقوقى خود در برجام ترجیح داده بودند، در مقابل انتخابى بزرگ قرار گرفته‌اند.

 *&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم           بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9781

أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

 برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

در پایان خطبه شعبانیه، امیرالمؤمنین علی علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال می­کند:

بهترین اعمال در این ماه چیست؟ آن حضرت می­فرماید:

«یا اَبَا الْحَسَن اَفْضَلُ الْاَعْمالِ فی هذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحارِمِ اللهِ بهترین کارها در این ماه، پرهیز از گناهان است.»

خدا را شاکریم که توفیق درک ماه رمضان دیگری را به ما عنایت فرمود. امید است ان شاء الله این ماه رمضان، ماه سلامت، امنیت، آرامش، آمرزش و ماه پیوند با ولایت برای ما باشد. و ان شاءالله خداوند همۀ ما را در این ضیافت، و ماه عمل صالح میهمان خویش گرداند چندنکته دراین زمینه عرض میکنم:

نکته اول:ماه رمضان، آغاز سال تربیتی است.

 ما سال های مختلفی داریم: سال شمسی، سال قمری و سال خُمسی.سال شمسی با بهار و طبیعت آغاز می شود؛ سال قمری با محرم آغاز می شود؛ سال میلادی در ایام ویژۀ خودش در زمستان – برای مسیحی ها و کسانی که این سال را قائلند – آغاز می شود و سال خمسی هر کس سال درآمدش است.اینکه براساس روایات داریم ماه رمضان آغاز سال است و به عبارتی «أوَّلُ سَنَهٍ»{بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۳۴}شاید منظور این است که اول سال تربیتی است، اول سال خودسازی است، اول سال اصلاح و اول سال ترقی است.

 نکته دوم:ماه مبارک رمضان، ماه گسترش سفره است؛ روایت است: «إنَّ للهِ مائِدَهً» خداوند یک سفره دارد «عَلَیها مَا لاٰ عَینٌ رَأَتْ»، چیزهایی بر سر این سفره هست که تاکنون چشمی ندیده «وَ لا َ اُذُنٌ سَمِعَتْ» و گوشی نشنیده است.

آن هم چه سفره ای! رسول خدا (ص) فرمودند: «تاکنون این سفره را نه کسی دیده، و نه کسی شنیده و نه به قلب کسی خطور کرده است».فرمود: «لا یَقْعُدُ عَلَیهَا إلاَّ الصّائِمُونَ»،{حکم النبی صلی الله علیه و آله و سلم، ج ۳۷، ص ۶}سر سفره فقط یک گروه می نشینند این گروه فقط روزه دارها هستند.

قال رسول الله‏ صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله: إنَّ لله‏ مائِدَهً عَلَیها ما لا عَینٌ رَأَت، ولا اُذُنٌ سَمِعَت، ولا خَطَرَ عَلى قَلبِ بَشَرٍ، لا یَقعُدُ عَلَیهَا إلاَّ الصّائِمونَ(کنز العمّال: ۸/۴۵۲) ؛ خداوند، سفره‏اى دارد که بر آن نعمتى است که نه چشمى دیده، نه گوشى شنیده و نه بر دل بشرى گذشته است. بر سر این سفره، جز روزه‏داران نخواهند نشست .

سفره ای با این گستردگی اگر آدم سر سفره نباشد و نتواند چیزی از آن تناول کند خیلی محروم است، خیلی غافل و مغبون است. سفره ای که یک ماه گسترده و همه چیز فراوان است، اگر انسان نتواند از این سفره بهره ببرد، ضعف است!!

پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَهَ»{بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۶} اگر بنده ارزش ماه رمضان را می دانست، آرزو می کرد که سراسر سال، رمضان باشد.

لذا بزرگان ما مقید بودند روز اول ماه رمضان دو رکعت نماز شکر میخواندند تا زنده بمانند و تمام رمضان را درک کنند.

IMG_9787

نکته سوم: این ماه، ماه نزول کتب آسمانی است. ماه نزول قرآن و ماه گسترش کتب آسمانی است.

همۀ کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند. قرآن که مشهور است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآن».{بقره، ۱۸۵}پیامبر (ص) فرمودند: همۀ کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند، حضرت فرمود: تورات، ششم ماه رمضان بر حضرت موسی (ع) نازل شد. این روایت که منبع آن قوی است هم در کافی و هم در وسائل الشیعه است، نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند: دوازدهم ماه رمضان انجیل بر حضرت عیسی (ع) نازل شد، سپس فرمود: هیجدهم ماه رمضان زبور بر حضرت داود (ع) نازل شد و فرمود: بیست و سوم رمضان نزول قرآن صورت گرفت.

عَن أبِی عبدالله (ع) قَالَ: نَزَلَتِ التَّوْرَاهُ فِی سِتٍُ مَضَیْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ نَزَلَ الإِنْجِیلُ فِی اثْنَتَیْ عَشْرَهَ مَضَتْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ نَزَلَ الزَّبُورُ فِی لَیْلَهِ ثَمَانَ عَشْرَهَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ نَزَلَ الْفُرْقَانُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْر {وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۱}

نکته چهارم: غل و زنجیر شدن شیطان در این ماه

ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، ماه برکات واسعه الهی، و ماهی است که شب قدر در آن قرار گرفته است. این ماه مهم­ترین زمانی است که انسانها می­توانند با الهام از آیات قرآن و روایات و ادعیه معصومین علیهم السلام، جهترسیدن به خدا استفاده وبهره برداری داشته باشند.

پیامبر صلی الله علیه و آله در فرازی دیگر فرمودند: «اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ اَبْوابَ الْجَنانِ فی هذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَهٌ فَاسْئَلُوا رَبَّکُمْ اَنْ لایُغَلِّقَها عَنْکُمْ وَ اَبْوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَهٌ فَاسْئَلُوا رَبَّکُمْ اَنْ لایُفَتِّحَها عَلیْکُمْ وَالشَّیاطینَ مَغْلُولَهٌ فَاسْئَلُوا رَبَّکُمْ اَنْ لایُسَلِّطَها عَلیْکُمْ

ای مردم! همانا درهای بهشت در این ماه باز شده است؛ پس از خدایتان بخواهید که بر شما نبندد و درهای جهنّم بسته شده است؛ پس از خدایتان بخواهید بر شما باز نکند و شیطانها در بندند؛ پس از خدایتان بخواهید که آنها را بر شما مسلط نسازد.»

 فرمود: شیطان بسته می شود. خیلی عجیب است چرا شیطان بسته می شود؟! شیطان که خیلی فعال است. آدم ابوالبشر را فریب داد، چطور؟! شیطان چگونه در این ماه بسته می شود؟ گفتند: به دو جهت روایت داریم که شیطان در این ماه ضعیف می شود. وقتی دشمن حمله می کند، اگر نیروی کمکی زیادی جلویش ریختند، خود به خود عقب نشینی می کند. حدیث داریم در این ماه شبانه روز فرشته ها «یَعلَمُ عَدَداً إلاَّ الله» که تعدادشان را جز خدا کسی نمی داند؛ «إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ کَّلَ مَلاَئِکَتَهُ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِینَ»[۸] موکلند و وظیفه دارند در ماه رمضان فقط برای روزه دار دعا کنند، فقط دعا کنند.

بنابراین یک دلیلی که شیطان عقب می کشد، نیروی کمکی زیاد است، یعنی رحمت خدا گسترده می شود، نفس انسان عبادت و تسبیح محسوب می شود، دعای انسان مستجاب می گردد.

دلیل دومش بیان امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه است که خیلی زیباست:حضرت می فرماید: إِنَّ الشَّیْطَانَ یُسَنَّی لَکُمْ طُرُقَهُ وَ یُرِیدُ أَنْ یَحُلَّ دِینَکُمْ عُقْدَهً عُقْدَهً {نهج البلاغه، خطبه ۱۲۱} «شیطان عقده، عقده پیش می آید» یعنی گره، گره ،

یکی از بزرگان می فرمود: «ابتدا شیطان، گرۀ تعلق به مستحبات را از دل آدم باز می کند. آرام آرام مستحبات را کنار می گذاری. دوم شیطان گرۀ تنفر از مکروهات را باز می کند؛ می گوید: مکروه عیبی ندارد و مکروه را مرتکب می شوی. در مرحلۀ سوم گرۀ علاقه به واجبات را باز می کند. پس نسبت به واجبات سست می شوی. چهارم گرۀ تنفر از حرام را باز می کند و حرام را مرتکب می شوی».قرآن هم می فرماید: «شیطان گام به گام پیش می آید». مستحب، مکروه، حرام و واجب.

IMG_9789

 چرا شیطان در این ماه دستش بسته می شود؟! دلیلش این است که انسان یا مستحب انجام می دهد یا واجب. می خوابی، خوابت عبادت محسوب می شود. نَفَس می کشی نفست تسبیح محسوب می شود.مسجد می آیی، قرآن می خوانی و یاحتی از تلویزیون سخنرانی یا قرآن گوش می دهی؛ چون در این ماه این گره ها را سفت می کنی شیطان نمی تواند به تو راه پیدا کند. حدیث داریم علت اینکه شیطان در این ماه دستش بسته است[۱۰] مغلوق است، همین است.پیغمبر (ص) فرمود: إذَا اسْتَهَلَّ رَمَضَانُ غُلَّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجِنَانِ وَ صُفَّدَتِ الشَّیَاطِینُ»، چون هلال ماه رمضان پدید آید، درهای دوزخ بسته و درهای بهشت باز می شود و شیاطین به زنجیر کشیده می شوند {مستدرک، ج۷، ص ۴۲۶}

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی، : «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ»{زخرف، ۳۶} «عَیَشَ» به معنای کم فروغ شدن و ضعیف شدن است. شما اگر یک نور قوی در شب تاریک داشتید دزد نمی تواند بیاید؛ ولی اگر این نور کم فروغ شد سرقت راحت صورت می گیرد. قرآن می فرماید: «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ»، هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود «نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» شیطان ایمانش را سرقت می کند و شیطان همراهش می شود. لذا تا هنگامی که نور خدا قوی است، او نمی تواند بیاید. در ماه رمضان نور خدا قوی است. در همۀ خانه ها قرآن تلاوت می شود و زبان ها مشغول ذکر خداست. طبیعتاً می گویند که دست شیطان بسته است و درهای رحمت باز است.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

روزبزرگداشت مرحوم شیخ کلینی(ره)

در دوران حیات مرحوم کلینى، نهضتى که براى فراگیرى و نوشتن احادیث آغاز شده بود سراسر ممالک اسلامى را فراگرفته بود و تشنگان علم حدیث از این شهر به آن شهر و از این محفل به آن محفل در جستجوى روایتگرى بودند تاحدیثى فرا گیرند و بر اندوخته‌هاى خویش بیفزایند؛ به‌همین‌دلیل این عصر را «عصر حدیث» نامیده‌اند.

عالم مجاهد و نام آور این عصر «شیخ کلینى» است که توانست با وجود حضور چهار نایب خاص امام زمان(عج) و محدودیت‌هایى که براى آنان در این عصر وجود داشت، به جمع آورى و تدوین روایات ائمه اطهار(ع) به‌خصوص امام هادى(ع)، امام حسن عسکرى(ع) و امام رضا(ع) به‌صورت علمى و منظم بپردازد؛ چراکه روایت‌هاى منقول از این امامان بزرگوار با وجود حیات راویان و اصحاب آن حضرات، به‌صورت کتاب‌ها و جزوه‌هاى کوچک و پراکنده در دست بود و بسیارى از این کتاب‌ها و جزوه‌ها نیز در همین عصر از بین رفت.

IMG_9791

مرحوم کلینى با درک خطر نابودى احادیث به‌دلیل وفات حاملان آن‌ها، به شهر محل سکونت آنان همچون شهر مقدس قم که در آن زمان شهر محدثان و شاگران اهل بیت(ع) بود، مهاجرت کرد. او با استفاده از محضر استادان بزرگى چون «احمد بن محمد بن عیسى اشعرى»، «احمد بن ادریس قمى (معروف به معلم)»، «عبدالله بن جعفر حمیرى» (مؤلف کتاب قُربُ الاسناد) و فرزند او «محمد بن عبدالله حمیرى» به فراگیرى حدیث پرداخت. کلینى پس از گردآورى احادیث امامان شیعه(ع) به «کوفه» که در آن زمان یکى از مراکز بزرگ علمى بشمار مى‌رفت، سفر کرد. وروایاتی را از علمای کوفه هم فراگرفت.

ثمره‌۲۰سال تلاش خستگى ناپذیر شیخ کلینى، مجموعه‌اى گرانسنگ از احادیث پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) با عنوان «کافى» است که با غیبت امام زمان(ع) و دسترسى نداشتن همه شیعیان به نواب خاص حضرت ماندگار شد. کارى که او در مدت‌۲۰سال براى تشیع به پایان رساند، کارى بود که شش تن از بزرگترین عالمان اهل سنت در مدت یک قرن براى مذهب خود انجام دادند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

چهارشنبه ۲۵اردیبهشت ۱۰رمضان وفات حضرت خدیجه(س) همسر با وفای پیامبر اسلام(ص) بنا به روایتی(۱۰بعثت) 

نقش مهم حضرت خدیجه(س) که به‌حق مى‌تواند الگویى کامل براى زنان جامعه ما باشد، نقش مادرى آن بانوى گرامى است. ایشان به‌عنوان مادر دخت پیامبر گرامى اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، بهترین ثمره خلقت را در دامن پرمهر خود تربیت کردند. دخترى که هم براى پدر خود بعد از فوت خدیجه کبرى همیارى مهربان بود؛ چنان‌که پیامبر خود به او لقب «ام‌ابیها» را اعطا نمود و هم براى على ابن‌ابیطالب همسرى مهربان و مدافعى قهرمان و مادرى دلسوز و معلمى کامل براى فرزندان خود بود. مادرى که شجره طیبه امامت از خانه او رشد نمود و شکوفا شد. به‌حق مى‌توان گفت که اگر حضرت خدیجه کبرى و تربیت پیامبرگونه او نبود، بانویى همچون زهراى مرضیه تربیت نمى‌یافت که راه پدر گرامى خود را ادامه دهد و دین را به تکامل معنوى و ارتقاى حقیقى خود برساند.

تربیت حضرت خدیجه بود که در شرایطى که خدیجه و ابوطالب از دنیا رفتند، آن شرایط دشوار را تحمل کرد. پیغمبر تنهاست،همه به او پناه مى‌آورند، ولى کیست که غبار غم را از چهره خودِ او بزداید؟ یک‌وقت خدیجه بود که حالا نیست. ابوطالب بود که حالا نیست. در چنین شرایط دشوارى، در عین آن گرسنگى‌ها و تشنگى‌ها و سرما و گرماى دوران سه‌ساله شعب ابى طالب که از دوران سخت زندگى پیغمبر است مشکلات را تحمل کرد. غمگسار پیغمبر(ص) شد،واین تأثیرنقش مادری وتربیت حضرت خدیجه است.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

اشاره ای به کاهش تعهدات برجامی ازطرف جمهوری اسلامی

سر انجام متعاقب عهد شکنى علنى ایالات متحده و خروج دولت ترامپ از برجام و فراتر از آن، انفعال و ناتوانى سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در تأمین منافع برجامى کشورمان، جمهورى اسلامى ایران تصمیم به کاهش سطح تعهدات خود در توافق هسته‌اى گرفت. این تصمیم به ۵ کشور باقیمانده در توافق هسته‌اى (آلمان، روسیه، فرانسه، چین و انگلیس) ابلاغ شد. برجام در بندهاى ۲۶ و ۳۶ به کشورمان حق داده است که اگر طرف مقابل ما تعهد خود را نقض کند، جمهورى اسلامى ایران نیز تعهدات برجامى خود را به‌صورت کلى یا جزئى انجام ندهند.

براساس توافق هسته اى، اگر مواد غنى‌سازى شده به ۳۰۰ کیلوگرم مى‌رسید، مازاد آن نباید در داخل ایران ذخیره‌شد و باید ضمن خروج از کشور، به کشورهاى دیگر ارسال مى‌شد. در ازاى فروش این مواد، ایران «کیک زرد» در یافت‌کرد. هم‌اکنون جمهورى اسلامى ایران دیگر تعهدى نسبت به فروش و ارسال این مواد غنى‌سازى شده به دیگر کشورها ندارد. به عبارت بهتر، ذخایر غنى‌سازى شده کشورمان، در خاک ایران باقى خواهد ماند. این قاعده در خصوص تولید و ذخیره‌سازى آب سنگین نیز صادق است. مطابق برجام، هر گاه میزان آب سنگین تولید شده در داخل کشورمان از ۱۳۰ تن فراتر مى‌رفت، مازاد آن باید به کشورهاى دیگر فروخته مى‌شد. مطابق تصمیم اخیر جمهورى اسلامى ایران، فروش مازاد آب سنگین تولید شده در کشورمان به مدت دو ماه (۶۰ روز) متوقف مى‌شود.

این دو، تعهداتى هستند که دیگر جمهورى اسلامى ایران الزامى نسبت به اجرایى شدن آن‌ها (حداقل طى ۶۰ روز آینده ) نمى‌بیند. فراتر از آن، اگر کشورهای اروپایى طى ۶۰ روز آینده نتوانند اقدام قاطعانه و مدون و تضمین شده‌در خصوص تأمین منافع کشورمان در برجام صورت دهند، ایران دو تعهد برجامى دیگر خود را نیز ابطال خواهد کرد. نخستین مورد، مربوط به درصد غنى‌سازى اورانیوم در کشورمان است. بنابر سند برجام، قرار بود غنى‌سازى اورانیوم در سطح ۶۷. ۳ درصد صورت گیرد. با این حال، در صورت عدم تضمین منافع ملت ایران طى ۶۰ روز آینده، جمهورى اسلامى ایران دیگر تعهدى نسبت به حفظ این درصد مشخص شده ندارد و غنى‌سازى را تا سطوح بالاتر ادامه خواهد داد. موضوع دیگر، مربوط به راکتور آب سنگین اراک است. در صورت عدم اقدام طرف مقابل (۴+۱) در حفظ منافع ایران در برجام، ظرف دو ماه آینده، جمهورى اسلامى ایران نسبت به تکمیل راکتور اراک و انجام فعالیتهاى متوقف شده در آن اقدام خواهد کرد.

IMG_9793

هم‌اکنون سه کشور اروپایى که طى یکسال اخیر بازى در زمین دولت ترامپ را نسبت به انجام تعهدات حقوقى خود در برجام ترجیح داده بودند، در مقابل انتخابى بزرگ قرار گرفته‌اند. آن‌ها باید میان استمرار همراهى با کاخ سفید و حفظ منافع ایران مطابق توافق هسته اى، صرفا یک گزینه را انتخاب کنند. در این معادله، استمرار بازى دوگانه اروپا معنا و مفهومى نخواهد داشت. آنچه مسلم است این است که زمان مداراى جمهورى اسلامى ایران با اتحادیه اروپا به پایان رسیده است. بدون‌شک در صورتى که طرف اروپایى طى ۶۰ روز آتى اقدامى فورى، عملیاتى، تضمین شده و قاطعانه در راستاى حفظ منافع ایران در برجام صورت ندهد، جایى براى مصالحه با آن‌ها از سوى جمهورى اسلامى ایران باقى نخواهد ماند. }تکبیرنمازگزاران}اقدام اخیر جمهورى اسلامى ایران، نخستین گام قاطعانه و محکم در برابر عهد شکنى آمریکا وبى‌تعهدى اتحادیه اروپا بوده است.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

 نکاتى درباره مواجهه صحیح فرهنگى با ناهنجار تظاهر به روزه خوارى‌

در فرهنگ متعالى اسلام، همه افراد جامعه علاوه بر تکالیف فردى، داراى مسؤولیت‌هایى اجتماعى نیز هستند و این فرمایش مشهور پیامبر اعظم(ص) که «کُلُّکُمْ راعٍ، وَ کُلُکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» (بحارالانوار، ج‌۷۲، ص‌۳۸) ناظر به لزوم داشتن احساس مسؤولیت جمعى است.

یکى از مهم‌ترین مسؤولیت‌هاى اجتماعى یکایک مسلمانان، تقویت مراتب معنویت و تقواى اجتماعى، تحکیم پیوندهاى ایمانى و گسترش ارزش‌هاى اخلاقى در جامعه است و تکریم ویژه ماه مبارک رمضان یکى از مصادیق بارز این مسؤولیت الهى است.

از رفتارهاى شاخصى که به تکریم این ماه عزیز معنا مى‌بخشد، رعایت همگانى شئونات این ماه در محیطهاى عمومى و هم‌چنین مواجهه صحیح با هنجار شکنى برخى افراد در تظاهر به روزه خوارى است. براساس احکام نورانى اسلام، برخى افراد مانند مسافران، بیماران و… از روزه دارى معاف هستند، لیکن لازم است تمام کسانى‌که عذر شرعى دارند، از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در ملأ عام خوددارى کنند.

 باوجودماده ششصد و سى و هشت (۶۳۸) قانون مجازات اسلامى، که روزه خوارى علنى در معابر عمومى جرم و مورد پیگرد قانونى است. اما وجود این قانون، دلیل نمى‌شود که ما به‌عنوان شهروندان جامعه‌دینى، نسبت به پدیده ناهنجارِ تظاهر به روزه خوارى‌بى‌تفاوت باشیم و براى پاسداشت احترام ماه میهمانى خدا دغدغه نداشته باشیم.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

لازم به ذکر است درپایان نماز جمعه نمازگزاران  طی شعارهایی از تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش سطح تعهدات خود در توافق هسته‌اى حمایت کرده وبدعهدی های کشورهای اروپایی را محکوم نمودند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --