اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:دستگاه‏ هاي اجرايي درامورمربوط به جوانان بايدفراترازوظايف ذاتي خودعمل كنند.

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:دستگاه‏ هاي اجرايي درامورمربوط به جوانان بايدفراترازوظايف ذاتي خودعمل كنند.

به گزارش دفتر امام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه ،اینهفته پانزدهم اردیبهشت  ماه سال نود وشش به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1- ویژگی ها و امتیازات یاران امام زمان(ع) چیست؟

2- اگرحضرت دغدغه جهانی داردیاران حضرت هم باید نگاه جهانی داشته باشند.

3- از دیدگاه قرآن و روایات یاران امام زمان(عج) چه خصوصیاتی دارند؟

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1. یاد مرگ انسانرانسبت به دنیا بی‌رغبت می‌ کند.

2. ارزش و اعتبار عالم و دانشمند به علم و دانش اوست

3. جوانان ما در همه مراحل زندگی خودبه حضرت علی اکبر (ع) تاسی کنند.

4. تحقق جامعه ديني با استفاده از ظرفيت جوانان به‏ دست مي‏ آيد.

 مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-05-05_22-03-00

 خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.بحث پیرامون مهدویت بودگفتیم ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. درهفته گذشته به تعدادیاران حضرت اشاره کردیم وگفتیم یاران ویژه 313نفر که فرماندهان ووزراءحضرت را تشکیل میدهندودرروایات هم از12 تا15 هزارنفرهم گفته شده که به حضرت ملحق میشوند.

اماموضوع بحث اینهفته :ویژگی ها و امتیازات یاران امام زمان(ع) چیست؟

نتیجه اینکه آخرین امام معصوم همه صفات و خصال شایسته ائمه معصومین را به ارث برده و در عبادت و بندگی، تقوا، عصمت و پاکدامنی، درایت، حکمت، عطوفت و مهرورزی، شجاعت و جنگ‏آوری و… سرآمد همه جهانیان است.

photo_2017-05-05_22-03-42

در مورد ویژگی ها و خصوصیات یاران امام زمان(ع) مطالب مختلفی گفته شده و نوشته شده است. اگر بخواهیم ویژگی های یاران حضرت مهدی(عج) را بررسی کنیم یک راه این است که ما با توجه به اهداف حضرت مهدی(ع) ویژگی یاران ایشان را بیان کنیم. یعنی اگر حضرت مهدی(عج) آمده است که ستم و ظلم را از بین ببرد روحیه یاران ایشان هم باید ستم ستیزی باشد. اگر حضرت دغدغه جهانی دارد و می خواهد برای جهانیان عدالت را بگستراند پس یاران حضرت هم باید نگاه جهانی داشته باشند. گرچه هیچ کس به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) نمی رسد ولی اگر عبادت، معنویت و ارتباط با خدای حضرت مهدی(عج) ویژه و زبانزد است کسی که می خواهد از یاران او باشد او هم باید چنین باشد. در روایتی آمده است که حضرت در مقابل خدا مثل عقابی که بال های خود را در هم پیچیده، متواضع است. یا چهره او در عبادت به زردی گراییده است. خب؛ یاران حضرت هم در این سنخیت ها باید باشند. اگر حضرت مهدی(عج) در اوج قاطعیت، مهربان است یاران حضرت هم باید به این سمت حرکت کنند. آنها در مقامات به حضرت نمی رسند اما چون یار ایشان هستند آن رنگ و ملاک در اینها هم باید پیدا شود. لذا نمی شود کسی با بدی ها و با زشتی ها همسو و همراه باشد بعد بگوییم این شخص یار حضرت است. البته این سخن به این معنا نیست که فقط پاکان و مخلصان می توانند امام زمان(عج) را دوست داشته باشند یا عاشق امام زمان(عج) هستند، نه آنها نیز می توانند امام زمان(عج) را دوست داشته باشند؛ امام زمان(عج) برای همه مهربانی، خوبی و عدالت را حاکم خواهد کرد و اینها هم از این سفره یقیناً فیضی خواهند برد؛ اما طبیعی است کسی که یار حضرت باشد باید سنخیتی با ایشان داشته باشد.

پس اولین راه در بررسی یاران حضرت توجه به خصلت ها و خصوصیات خود حضرت مهدی(عج) است که چه کسانی یار این آفتات عالم تاب هستند کسانی که از این نور بهره ای جسته اند و بخشی از این نورانیت ها را دارند.

photo_2017-05-05_22-03-32

از دیدگاه قرآن و روایات یاران امام زمان(عج) چه خصوصیاتی دارند؟

در قرآن آیات متعددی وجود دارد که بحث مهدویت را مطرح می کند. آیات متعددی اصل مهدویت و وعده الهی که جهان پر از عدالت خواهد شد و بدی ها از بین خواهد رفت، را بیان کرده است: « وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون» این وعده الهی و قانون است، آیه «كَتَبْنا» دارد، به عنوان قاعده ای است که به هیچ عنوان تغییر نمی کند و آن این است که: زمین را صالحان وارث خواهند شد. آیه دیگر: « وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِم». تهدید را می شود خُلف کرد، یعنی اگر کسی تهدید کرده که عذاب می کند، می تواند با لطف و کرم ببخشد اما وعده، تخلف پذیر نیست. در روایات آمده که اگر شما به حیوانی وعده دادید، علفی را نشان دادید که او حس کرد علف است باید به او علف را بدهی. لذا خداوند که جامع همه صفات کمالیه است خُلف وعده نمی کند. خدا وعده داده که صالحان، زمین را وارث خواهند شد.استفاده کنم ازاین آیه شریفه کسانی که وارد عرصه انتخابات میشود دقت کنند اگر وعده ای میدهندحتما قبل ازآن ارزیابی کنند که آیا قابل اجرا هست یا نیست .لذا به وعده هایی که میدهند عمل کنند. آیات متعددی دیگری وجود دارد که فضای عصر ظهور را مشخص کرده است؛ در این آیات «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه» اصل مهدویت را مطرح می کند، یا آیاتی که غلبه مؤمنان را بیان کرده است. در این آیات ما به یک نکته می رسیم که وعده و غلبه تحقق خواهد یافت. اما در مورد ویژگی های یاران حضرت، مطالبی در این آیات وجود دارد که به ما کمک می کند. در آیه «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون» خداوند وعده داده که «عِبادِيَ الصَّالِحُون»  وارثان زمین‏اند؛ پس یاران حضرت «عِبادِيَ الصَّالِحُون» هستند. اولین ویژگی عبودیت آنهاست و دومین ویژگی این است که آنها این شایستگی و صلاحیت را دارند که از بندگان صالح خداوند باشند. همان طور که خدا در آیه « وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِم» به اهل ایمان وعمل صالح وعده داده است. یعنی روشن است که چه کسانی وارثان زمین و یاران حضرت خواهند بود و باید اهل ایمان و عمل صالح باشند.

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیه‌السلام : « أَکثِر ذِکرَ الموت» (الشافی، صفحه‌ی ۸۷۶) یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش.« فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا» هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌شود.

photo_2017-05-05_22-03-37

مشکلات عمده‌ی ماها به‌ خاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیبایی‌ها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همه‌اش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را می‌لغزاند. البته این‌جور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا(46)» (سوره کهف) هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که [به ما] ضرر می‌زند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهی‌ها می‌کشاند به یک سمت غلط؛ آن‌جایی که انسان باید فداکاری کند نمی‌کند؛ آن‌جایی که باید انفاق کند نمی‌کند. اشکال عمده‌ی ما انسان‌های ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ « ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت» ؛ [اینکه] زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد.

درایام گرامیداشت مقام معلم هستیم

ارزش و اعتبار عالم و دانشمند به علم و دانش اوست و اين يك تصادف نيست كه در كتاب وحى الهى قرآن مجيد متجاوز از هفتصد مورد ماده علم و مشتقات آن به كار رفته و در اولين آيات نازل شده به رسول اكرم صَلَّى اللّه عَلَيهِ و آلِهِ و سَلَّم سخن از علم ، دانش و قلم آمده است :

بسم اللّه الرحمن الرحيم # اقراء باسم ربك الَّذى خلق # خلق الانسان من عَلَقَ # اِقرَاء و ربُّكَ الاكرم # الَّذى علم بالقلم ))به نام خداوند بخشنده بخشايشگر. بخوان به نام پروردگارت كه جهان را آفريد. همان كس كه انسان را از خون بسته اى خلق كرد. بخوان كه پروردگارت از همه بزرگوارتراست . همان كسى كه به وسيله قلم تعليم انسان نمود..
شايد اين آيات اشاره اى باشد به اين كه انسان از مرتبه اى پست آفريده شده كه نام آن علق است و بعد مى تواند به اوج مرتبه انسانى ؛ يعنى دانش و علم دست پيدا كند. اصلا بهترين و زيباترين تعبيرها و تعريف ها درباره علم و دانش در معارف دين ما ذكر شده و تصور نمى شود كه در هيچ يك از مكاتب ديگر به اندازه مكتب اسلام به ارزش علم و عالم پرداخته باشد.

در روايت ديگرى كه ابوذر نقل مى كند مى گويد: رسول اكرم صَلَّى اللّه عَلَيهِ و آلِهِ و سَلَّم به من فرمودند:يااباذرّ… الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ خَيْرُ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ كُلِّهِ اثناعشر أَلْفَ مَرَّةٍ ! عَلَيْكُمْ بِمُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ ، فَانِ الْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَامِ {بحارالانوار، ج 1، ص 203، حديث 21}
((اى ابوذر! حضور در محضر علم ، و دانش اندوختن بالاتر و با فضيلت تر از دوازده هزار مرتبه ختم قرآن است . خداوند براى علم اين همه ارزش قائل شده است ؛ زيرا علم وسيله شناخت حلال از حرام الهى است ))

photo_2017-05-05_22-03-25

دوشنبه 18 اردیبهشت 11 شعبان ولادت باسعادت حضرت على اكبر(ع) (33 ه‍ ق) – روز جوان‌

در ابتدا این روز و ولادت آنحضرت را خدمت شما نمازگزاران تبریک عرض می کنم و امیدوارم که همه جوانان ما در همه مراحل زندگی خود خصوصا ولایتمداری و معرفت و بصیرت به حضرت علی اکبر (ع) تاسی کنند . جوانى بهترين و حساس‌ترين دوره عمر هر موجودى به‌ويژه انسان به‌حساب مى‌آيد. در همين دوره است كه انسان‌ می‌تواند سرنوشت خويش را رقم بزند و افق آينده خود را روشن و درخشان و يا آن‌را تيره و تار سازد. قالب وجودى يك انسان در دوره جوانى شكل مى‌گيرد و آينده او هم بر همين اساس رقم مى‌خورد.

علي ‏اكبر(ع) در جواني با ويژگي هاي اخلاقي و رفتاري خود نگاه انبوه جوانان را به ‏سوي خود جلب مي‏ كرد، علي‏ اكبر(ع) صفات جد خود را مي ‏دانست، از اين ‏رو، همواره در آينه اخلاق و رفتار او نظر مي‏ كرد و خود را بدان صفات مي ‏آراست. به همین خاطر به او می گفتند: « اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله .» به هنگام جواني در ميان جمع و با دوستان خود، گشاده ‏رو و شادمان بود؛ ولي در تنهايي، اهل تفكر و همراه با حزن بود. علاقه فراواني به خلوت با خداي خود و پرداختن به راز و نياز و گفتگو با خالق هستي داشت. در زندگي آسان‏ گير، ملايم و خوش‏ خو بود، نگاهش كوتاه مي ‏نمود و به روي كسي خيره نمي‏ شد. بيشتر اوقات بر زمين چشم مي‏ دوخت و با بينوايان و فقرا كه از نظر ظاهري در جامعه و نگاه دنيا طلبان احترام چشمگيري نداشتند، نشست و برخاست مي‏ كرد، با آنان هم‏ سفره مي‏ شد. اصالت هاي فكري و استواري هاي روحي، وي را چنان كرده بود كه هيچگاه و از هيچ حاكمي هراس نداشت. در ميدان رزم، سلحشوري شجاع، نيرومند و پرتوان بود و انبوه دشمن هرگز او را بيمناك نمي ‏ساخت. در اجراي عدالت و دفاع از حق، قاطع و استوار بود. به ياري محرومان و مظلومان مي ‏شتافت و در برابر ظالمان مي ‏ايستاد تا حق را به صاحبش برنمي ‏گردانيد، آرام نمي ‏گرفت. به دانش‏ اندوزي و فراگيري معارف اهميت زيادي مي‏ داد و همواره پيروان خود را از جهالت و بي‏ خبري باز ‏مي ‏داشت.

اسلام می گوید جوان ما باید اینطور باشد اما دشمنان ما تلاش می کنند که نگذارند جوانان ما علی اکبری بشوند آن ‏ها مي ‏خواهند كه اين نسل جواني كه ممكن است يك ثروت بزرگي براي يك مملكت باشد و اين مملكت را جلو ببرد، اين نسل جوان را كاري بكنند كه به عقب برگردد، يعني چيزي بشود بي‏ فايده؛ يك ثروت بي‏ فايده ‏اي براي مملكت بشود به عنوان مثال : فضاي مجازي و اينترنت در دنياي امروز ما به ‏گونه‏ اي نفوذ كرده است كه نمي‏توان زندگي بدون آن‏ را تصور كرد، اما همين فضا آسيب‏ هاي متعددي را با خود به ‏دنبال داشته است كه يكي از اصلي ‏ترين اين آسيب‏ ها، تغيير سبك زندگي و شكستن مرز باورها و ارزش‏ هايي همچون حجاب و حيا در ميان بانوان و دختران جوان ماست؛ قشري كه قرار است مولد و پرورش‏ دهنده ‏ي نسل ‏هاي بعدي باشند و با تغيير در هويتشان، مي‏ توان هويت نسل ايراني را استحاله كرد. غرب و حاكمان فضاي مجازي براي نيل به چنين هدفي، برنامه ‏ريزي گسترده دارند.از همين‏ روست كه رهبر فرزانه ‏ي انقلاب مي‏ فرمايند: براي بنده حوزه ‏ي فضاي مجازي به‏ اندازه ‏ي انقلاب اسلامي‏ اهميت دارد.

photo_2017-05-05_22-03-18

در برابر اين مهم اما مسؤولان وظايف متعدد و مهمي دارند: از جمله افزايش آگاهي‏ هاي عمومي، تقويت آموزش‏ و پرورش و جدي ‏تر پرداختن به فعاليت‏ هاي مركز ملي فضاي مجازي و مسلط شدن بر فضاي مجازي و مديريت كردن آن و پيگيري اهداف و ارزش ‏هاي خود در فضاي مجازي است. در اين صورت مي‏ توان از فضاي مجازي به‏ عنوان يك فرصت بهره گرفت، بي‏ آن‏كه تهديد هاي آن برايمان دردسرساز شود.

تحقق جامعه ديني با استفاده از ظرفيت جوانان به‏ دست مي‏ آيد،واین هم ممکن است دستگاه‏ هاي اجرايي در امور مربوط به جوانان بايد فراتر از وظايف ذاتي خود عمل كنند. بايد جوانان را باور كنيم، جوانان سرمايه ارزشمند نظام هستند كه بايد از توانمندي ‏هاي آنان حداكثر استفاده را كنيم. {تکبیرنمازگزاران}در اين ‏راستا بايد نهاد هاي‏تصميم‏ گير با برنامه ‏ريزي دقيق و اجراي برنامه ‏هاي مناسب، ظرفيت نهفته جوانان را به صحنه بياورند و در مديريت امور جامعه به‏ كار بگيرند.

 بيانات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالى) در ديدار هزاران نفر از كارگران:

 متأسفانه فرصت گذشته است ان شاءالله دروقت دیگری صحبت خواهم کرد.

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}

لازم به ذکر است به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم آقای حیدری ریاست محترم اداره آموزش وپرورش ضمن سخنان کوتاهی پیرامون مقام معلم ،گزارش کوتاهی ارائه فرمودند.

photo_2017-05-05_22-03-47

{پایان}

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --