اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:دستگاه‏ های اجرایی درامورمربوط به جوانان بایدفراترازوظایف ذاتی خودعمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:دستگاه‏ های اجرایی درامورمربوط به جوانان بایدفراترازوظایف ذاتی خودعمل کنند.

به گزارش دفتر امام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه ،اینهفته پانزدهم اردیبهشت  ماه سال نود وشش به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱- ویژگی ها و امتیازات یاران امام زمان(ع) چیست؟

۲- اگرحضرت دغدغه جهانی داردیاران حضرت هم باید نگاه جهانی داشته باشند.

۳- از دیدگاه قرآن و روایات یاران امام زمان(عج) چه خصوصیاتی دارند؟

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱٫ یاد مرگ انسانرانسبت به دنیا بی‌رغبت می‌ کند.

۲. ارزش و اعتبار عالم و دانشمند به علم و دانش اوست

۳٫ جوانان ما در همه مراحل زندگی خودبه حضرت علی اکبر (ع) تاسی کنند.

۴٫ تحقق جامعه دینی با استفاده از ظرفیت جوانان به‏ دست می‏ آید.

 مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-05-05_22-03-00

 خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.بحث پیرامون مهدویت بودگفتیم ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. درهفته گذشته به تعدادیاران حضرت اشاره کردیم وگفتیم یاران ویژه ۳۱۳نفر که فرماندهان ووزراءحضرت را تشکیل میدهندودرروایات هم از۱۲ تا۱۵ هزارنفرهم گفته شده که به حضرت ملحق میشوند.

اماموضوع بحث اینهفته :ویژگی ها و امتیازات یاران امام زمان(ع) چیست؟

نتیجه اینکه آخرین امام معصوم همه صفات و خصال شایسته ائمه معصومین را به ارث برده و در عبادت و بندگی، تقوا، عصمت و پاکدامنی، درایت، حکمت، عطوفت و مهرورزی، شجاعت و جنگ‏آوری و… سرآمد همه جهانیان است.

photo_2017-05-05_22-03-42

در مورد ویژگی ها و خصوصیات یاران امام زمان(ع) مطالب مختلفی گفته شده و نوشته شده است. اگر بخواهیم ویژگی های یاران حضرت مهدی(عج) را بررسی کنیم یک راه این است که ما با توجه به اهداف حضرت مهدی(ع) ویژگی یاران ایشان را بیان کنیم. یعنی اگر حضرت مهدی(عج) آمده است که ستم و ظلم را از بین ببرد روحیه یاران ایشان هم باید ستم ستیزی باشد. اگر حضرت دغدغه جهانی دارد و می خواهد برای جهانیان عدالت را بگستراند پس یاران حضرت هم باید نگاه جهانی داشته باشند. گرچه هیچ کس به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) نمی رسد ولی اگر عبادت، معنویت و ارتباط با خدای حضرت مهدی(عج) ویژه و زبانزد است کسی که می خواهد از یاران او باشد او هم باید چنین باشد. در روایتی آمده است که حضرت در مقابل خدا مثل عقابی که بال های خود را در هم پیچیده، متواضع است. یا چهره او در عبادت به زردی گراییده است. خب؛ یاران حضرت هم در این سنخیت ها باید باشند. اگر حضرت مهدی(عج) در اوج قاطعیت، مهربان است یاران حضرت هم باید به این سمت حرکت کنند. آنها در مقامات به حضرت نمی رسند اما چون یار ایشان هستند آن رنگ و ملاک در اینها هم باید پیدا شود. لذا نمی شود کسی با بدی ها و با زشتی ها همسو و همراه باشد بعد بگوییم این شخص یار حضرت است. البته این سخن به این معنا نیست که فقط پاکان و مخلصان می توانند امام زمان(عج) را دوست داشته باشند یا عاشق امام زمان(عج) هستند، نه آنها نیز می توانند امام زمان(عج) را دوست داشته باشند؛ امام زمان(عج) برای همه مهربانی، خوبی و عدالت را حاکم خواهد کرد و اینها هم از این سفره یقیناً فیضی خواهند برد؛ اما طبیعی است کسی که یار حضرت باشد باید سنخیتی با ایشان داشته باشد.

پس اولین راه در بررسی یاران حضرت توجه به خصلت ها و خصوصیات خود حضرت مهدی(عج) است که چه کسانی یار این آفتات عالم تاب هستند کسانی که از این نور بهره ای جسته اند و بخشی از این نورانیت ها را دارند.

photo_2017-05-05_22-03-32

از دیدگاه قرآن و روایات یاران امام زمان(عج) چه خصوصیاتی دارند؟

در قرآن آیات متعددی وجود دارد که بحث مهدویت را مطرح می کند. آیات متعددی اصل مهدویت و وعده الهی که جهان پر از عدالت خواهد شد و بدی ها از بین خواهد رفت، را بیان کرده است: « وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون» این وعده الهی و قانون است، آیه «کَتَبْنا» دارد، به عنوان قاعده ای است که به هیچ عنوان تغییر نمی کند و آن این است که: زمین را صالحان وارث خواهند شد. آیه دیگر: « وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِم». تهدید را می شود خُلف کرد، یعنی اگر کسی تهدید کرده که عذاب می کند، می تواند با لطف و کرم ببخشد اما وعده، تخلف پذیر نیست. در روایات آمده که اگر شما به حیوانی وعده دادید، علفی را نشان دادید که او حس کرد علف است باید به او علف را بدهی. لذا خداوند که جامع همه صفات کمالیه است خُلف وعده نمی کند. خدا وعده داده که صالحان، زمین را وارث خواهند شد.استفاده کنم ازاین آیه شریفه کسانی که وارد عرصه انتخابات میشود دقت کنند اگر وعده ای میدهندحتما قبل ازآن ارزیابی کنند که آیا قابل اجرا هست یا نیست .لذا به وعده هایی که میدهند عمل کنند. آیات متعددی دیگری وجود دارد که فضای عصر ظهور را مشخص کرده است؛ در این آیات «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه» اصل مهدویت را مطرح می کند، یا آیاتی که غلبه مؤمنان را بیان کرده است. در این آیات ما به یک نکته می رسیم که وعده و غلبه تحقق خواهد یافت. اما در مورد ویژگی های یاران حضرت، مطالبی در این آیات وجود دارد که به ما کمک می کند. در آیه «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون» خداوند وعده داده که «عِبادِیَ الصَّالِحُون»  وارثان زمین‏اند؛ پس یاران حضرت «عِبادِیَ الصَّالِحُون» هستند. اولین ویژگی عبودیت آنهاست و دومین ویژگی این است که آنها این شایستگی و صلاحیت را دارند که از بندگان صالح خداوند باشند. همان طور که خدا در آیه « وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِم» به اهل ایمان وعمل صالح وعده داده است. یعنی روشن است که چه کسانی وارثان زمین و یاران حضرت خواهند بود و باید اهل ایمان و عمل صالح باشند.

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیه‌السلام : « أَکثِر ذِکرَ الموت» (الشافی، صفحه‌ی ۸۷۶) یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش.« فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا» هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌شود.

photo_2017-05-05_22-03-37

مشکلات عمده‌ی ماها به‌ خاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیبایی‌ها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همه‌اش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را می‌لغزاند. البته این‌جور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَهُ الْحَیَاهِ الدُّنیَا(۴۶)» (سوره کهف) هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که [به ما] ضرر می‌زند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهی‌ها می‌کشاند به یک سمت غلط؛ آن‌جایی که انسان باید فداکاری کند نمی‌کند؛ آن‌جایی که باید انفاق کند نمی‌کند. اشکال عمده‌ی ما انسان‌های ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ « ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت» ؛ [اینکه] زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد.

درایام گرامیداشت مقام معلم هستیم

ارزش و اعتبار عالم و دانشمند به علم و دانش اوست و این یک تصادف نیست که در کتاب وحى الهى قرآن مجید متجاوز از هفتصد مورد ماده علم و مشتقات آن به کار رفته و در اولین آیات نازل شده به رسول اکرم صَلَّى اللّه عَلَیهِ و آلِهِ و سَلَّم سخن از علم ، دانش و قلم آمده است :

بسم اللّه الرحمن الرحیم # اقراء باسم ربک الَّذى خلق # خلق الانسان من عَلَقَ # اِقرَاء و ربُّکَ الاکرم # الَّذى علم بالقلم ))به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید. همان کس که انسان را از خون بسته اى خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتراست . همان کسى که به وسیله قلم تعلیم انسان نمود..
شاید این آیات اشاره اى باشد به این که انسان از مرتبه اى پست آفریده شده که نام آن علق است و بعد مى تواند به اوج مرتبه انسانى ؛ یعنى دانش و علم دست پیدا کند. اصلا بهترین و زیباترین تعبیرها و تعریف ها درباره علم و دانش در معارف دین ما ذکر شده و تصور نمى شود که در هیچ یک از مکاتب دیگر به اندازه مکتب اسلام به ارزش علم و عالم پرداخته باشد.

در روایت دیگرى که ابوذر نقل مى کند مى گوید: رسول اکرم صَلَّى اللّه عَلَیهِ و آلِهِ و سَلَّم به من فرمودند:یااباذرّ… الْجُلُوسُ سَاعَهً عِنْدَ مُذَاکَرَهِ الْعِلْمِ خَیْرُ مِنْ قِرَاءَهِ الْقُرْآنِ کُلِّهِ اثناعشر أَلْفَ مَرَّهٍ ! عَلَیْکُمْ بِمُذَاکَرَهِ الْعِلْمِ ، فَانِ الْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَامِ {بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۰۳، حدیث ۲۱}
((اى ابوذر! حضور در محضر علم ، و دانش اندوختن بالاتر و با فضیلت تر از دوازده هزار مرتبه ختم قرآن است . خداوند براى علم این همه ارزش قائل شده است ؛ زیرا علم وسیله شناخت حلال از حرام الهى است ))

photo_2017-05-05_22-03-25

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۱ شعبان ولادت باسعادت حضرت على اکبر(ع) (۳۳ ه‍ ق) – روز جوان‌

در ابتدا این روز و ولادت آنحضرت را خدمت شما نمازگزاران تبریک عرض می کنم و امیدوارم که همه جوانان ما در همه مراحل زندگی خود خصوصا ولایتمداری و معرفت و بصیرت به حضرت علی اکبر (ع) تاسی کنند . جوانى بهترین و حساس‌ترین دوره عمر هر موجودى به‌ویژه انسان به‌حساب مى‌آید. در همین دوره است که انسان‌ می‌تواند سرنوشت خویش را رقم بزند و افق آینده خود را روشن و درخشان و یا آن‌را تیره و تار سازد. قالب وجودى یک انسان در دوره جوانى شکل مى‌گیرد و آینده او هم بر همین اساس رقم مى‌خورد.

علی ‏اکبر(ع) در جوانی با ویژگی های اخلاقی و رفتاری خود نگاه انبوه جوانان را به ‏سوی خود جلب می‏ کرد، علی‏ اکبر(ع) صفات جد خود را می ‏دانست، از این ‏رو، همواره در آینه اخلاق و رفتار او نظر می‏ کرد و خود را بدان صفات می ‏آراست. به همین خاطر به او می گفتند: « اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله .» به هنگام جوانی در میان جمع و با دوستان خود، گشاده ‏رو و شادمان بود؛ ولی در تنهایی، اهل تفکر و همراه با حزن بود. علاقه فراوانی به خلوت با خدای خود و پرداختن به راز و نیاز و گفتگو با خالق هستی داشت. در زندگی آسان‏ گیر، ملایم و خوش‏ خو بود، نگاهش کوتاه می ‏نمود و به روی کسی خیره نمی‏ شد. بیشتر اوقات بر زمین چشم می‏ دوخت و با بینوایان و فقرا که از نظر ظاهری در جامعه و نگاه دنیا طلبان احترام چشمگیری نداشتند، نشست و برخاست می‏ کرد، با آنان هم‏ سفره می‏ شد. اصالت های فکری و استواری های روحی، وی را چنان کرده بود که هیچگاه و از هیچ حاکمی هراس نداشت. در میدان رزم، سلحشوری شجاع، نیرومند و پرتوان بود و انبوه دشمن هرگز او را بیمناک نمی ‏ساخت. در اجرای عدالت و دفاع از حق، قاطع و استوار بود. به یاری محرومان و مظلومان می ‏شتافت و در برابر ظالمان می ‏ایستاد تا حق را به صاحبش برنمی ‏گردانید، آرام نمی ‏گرفت. به دانش‏ اندوزی و فراگیری معارف اهمیت زیادی می‏ داد و همواره پیروان خود را از جهالت و بی‏ خبری باز ‏می ‏داشت.

اسلام می گوید جوان ما باید اینطور باشد اما دشمنان ما تلاش می کنند که نگذارند جوانان ما علی اکبری بشوند آن ‏ها می ‏خواهند که این نسل جوانی که ممکن است یک ثروت بزرگی برای یک مملکت باشد و این مملکت را جلو ببرد، این نسل جوان را کاری بکنند که به عقب برگردد، یعنی چیزی بشود بی‏ فایده؛ یک ثروت بی‏ فایده ‏ای برای مملکت بشود به عنوان مثال : فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز ما به ‏گونه‏ ای نفوذ کرده است که نمی‏توان زندگی بدون آن‏ را تصور کرد، اما همین فضا آسیب‏ های متعددی را با خود به ‏دنبال داشته است که یکی از اصلی ‏ترین این آسیب‏ ها، تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش‏ هایی همچون حجاب و حیا در میان بانوان و دختران جوان ماست؛ قشری که قرار است مولد و پرورش‏ دهنده ‏ی نسل ‏های بعدی باشند و با تغییر در هویتشان، می‏ توان هویت نسل ایرانی را استحاله کرد. غرب و حاکمان فضای مجازی برای نیل به چنین هدفی، برنامه ‏ریزی گسترده دارند.از همین‏ روست که رهبر فرزانه ‏ی انقلاب می‏ فرمایند: برای بنده حوزه ‏ی فضای مجازی به‏ اندازه ‏ی انقلاب اسلامی‏ اهمیت دارد.

photo_2017-05-05_22-03-18

در برابر این مهم اما مسؤولان وظایف متعدد و مهمی دارند: از جمله افزایش آگاهی‏ های عمومی، تقویت آموزش‏ و پرورش و جدی ‏تر پرداختن به فعالیت‏ های مرکز ملی فضای مجازی و مسلط شدن بر فضای مجازی و مدیریت کردن آن و پیگیری اهداف و ارزش ‏های خود در فضای مجازی است. در این صورت می‏ توان از فضای مجازی به‏ عنوان یک فرصت بهره گرفت، بی‏ آن‏که تهدید های آن برایمان دردسرساز شود.

تحقق جامعه دینی با استفاده از ظرفیت جوانان به‏ دست می‏ آید،واین هم ممکن است دستگاه‏ های اجرایی در امور مربوط به جوانان باید فراتر از وظایف ذاتی خود عمل کنند. باید جوانان را باور کنیم، جوانان سرمایه ارزشمند نظام هستند که باید از توانمندی ‏های آنان حداکثر استفاده را کنیم. {تکبیرنمازگزاران}در این ‏راستا باید نهاد های‏تصمیم‏ گیر با برنامه ‏ریزی دقیق و اجرای برنامه ‏های مناسب، ظرفیت نهفته جوانان را به صحنه بیاورند و در مدیریت امور جامعه به‏ کار بگیرند.

 بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالى) در دیدار هزاران نفر از کارگران:

 متأسفانه فرصت گذشته است ان شاءالله دروقت دیگری صحبت خواهم کرد.

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}

لازم به ذکر است به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم آقای حیدری ریاست محترم اداره آموزش وپرورش ضمن سخنان کوتاهی پیرامون مقام معلم ،گزارش کوتاهی ارائه فرمودند.

photo_2017-05-05_22-03-47

{پایان}

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --