اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: پيام زندگي امام رضا(ع)به ماعبارت است ازمبارزه‌ي دائمي وخستگي‌ناپذير!

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: پيام زندگي امام رضا(ع)به ماعبارت است ازمبارزه‌ي دائمي وخستگي‌ناپذير!

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته 22/05/95به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: مورد سوم:تجارت: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»(نور/37). داد و ستد افراد را غافل می‌کند. اگر بازاری‌های ما غافل نباشد تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» باید بازار تعطیل شود. چون قرآن درباره «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ» می‌گوید: یک مشت آدم هست که تجارت این‌ها را از نماز باز نمی‌دارد. یعنی تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» بازار تعطیل می‌شود. الان در خیابان‌ها وقتی صدای اذان پخش می‌شود چند تا بازاری دکانش را می‌بندد؟

امام جمعه محترم حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به سالروزولادت باسعادت امام رضا (ع) اظهارکرد: پيام زندگي علي‌بن‌ موسي‌الرضا(ع)چيست؟ ما كه نبايد فقط به مرقد امام علي‌بن ‌موسي‌الرضا اظهار ارادت كنيم؛زندگي او براي ما درس است، از زندگي او بايد درس بگيريم؛ زندگي او براي ما يك پيامي دارد، آن پيام چيست؟بدانيد پيام زندگي پرماجراي علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) به ما عبارت است از مبارزه‌ي دائمي خستگي‌ناپذير»

 عناوین خطبه اول:

1- اگر بازاری‌های ما غافل نباشندتامی‌گویند:«قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ»بایدبازارتعطیل شود.

2-اسراي ما همانند ملت ايران، از خود آزادمردي نشان دادند.

عناوین خطبه دوم:

1- مهم‌ترين چيزي كه در زندگي ائمه عليهم‌السلام، به‌طور شايسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سياسي» است

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

9k=

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی

بحث ماپیرامون عوامل غفلت بود که هفته گذشته دوموردرا به محضرشماعزیزان عرضه داشتم.

اما مورد سوم:تجارت: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»(نور/37). داد و ستد افراد را غافل می‌کند. اگر بازاری‌های ما غافل نباشد تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» باید بازار تعطیل شود. چون قرآن درباره «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ» می‌گوید: یک مشت آدم هست که تجارت این‌ها را از نماز باز نمی‌دارد. یعنی تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» بازار تعطیل می‌شود. الان در خیابان‌ها وقتی صدای اذان پخش می‌شود چند تا بازاری دکانش را می‌بندد؟ می‌گوید: وقت کاسبی است. بازاری که مغازه‌اش را موقع اذان تعطیل نمی‌کند، غافل است.

4-آرزو: «یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ»(حجر/3) غافل است و در عالم خیال است. ما لیسانسمان را می‌گیریم، بعد با فلان مورد ازدواج می‌کنیم، بعد هم چه می‌شود و چه می‌شود و. . در یک عالم خیالی است. روایات زیادی داریم کسانی آرزوهای طول و درازی دارند، غافل هستند و خیلی هم خطرناک است.
5-لهو الحدیث: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ»(لقمان/6) یکی از عوامل غفلت «لَهْوَ الْحَدیثِ» است یعنی یک حرف‌هایی که آدم را رشد نمی‌دهد. فیلم هم می‌تواند آدم را رشد بدهد.

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحيم

در ابتداي خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم.

«مُوسَى بْنُ يَّسَارٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ الرِّضَا ع وَ قَدْ أَشْرَفَ عَلَى حِيطَانِ طُوسَ وَ سَمِعْتُ وَاعِيَةً فَاتَّبَعْتُهَا فَإِذَا نَحْنُ بِجَنَازَةٍ فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهَا رَأَيْتُ سَيِّدِي وَ قَدْ ثَنَى رِجْلَهُ عَنْ فَرَسِهِ ثُمَّ أَقْبَلَ نَحْوَ الْجَنَازَةِ فَرَفَعَهَا ثُمَّ أَقْبَلَ يَلُوذُ بِهَا كَمَا تَلُوذُ السَّخْلَةُ بِأُمِّهَا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ وَ قَالَ يَا مُوسَى بْنَ سَيَّارٍ مَنْ شَيَّعَ جَنَازَةَ وَلِيٍّ مِنْ أَوْلِيَائِنَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ لَا ذَنْبَ عَلَيْهِ حَتَّى إِذَا وُضِعَ الرَّجُلُ عَلَى‏ شَفِيرِ قَبْرِهِ رَأَيْتُ سَيِّدِي قَدْ أَقْبَلَ فَأَخْرَجَ النَّاسَ عَنِ الْجَنَازَةِ حَتَّى بَدَا لَهُ الْمَيِّتُ فَوَضَعَ يَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ يَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ أَبْشِرْ بِالْجَنَّةِ فَلَا خَوْفَ عَلَيْكَ بَعْدَ هَذِهِ السَّاعَةِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَلْ تَعْرِفُ الرَّجُلَ فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا بُقْعَةٌ لَمْ تَطَأْهَا قَبْلَ يَوْمِكَ هَذَا فَقَالَ لِي يَا مُوسَى بْنَ سَيَّارٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّا مَعَاشِرَ الْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَيْنَا أَعْمَالُ شِيعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا كَانَ مِنَ التَّقْصِيرِ فِي أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اللَّهَ تَعَالَى الصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا كَانَ مِنَ الْعُلُوِّ سَأَلْنَا اللَّهَ الشُّكْرَ لِصَاحِبِه‏»

 موسي بن يسار مي گويد با حضرت رضا(ع) بودم ، نزديك ديواره‌هاي طوس رسيده بوديم، ناله و گريه اي شنيدم. جستجو کردم ، چشمم به جنازه‌اي افتادکه مي آورند، در همين موقع حضرت از اسبش پياده شد و به طرف جنازه آمدند و آن را بلند نمودند و چنان به جنازه چسبيد مثل بچه اي كه به مادرش مي‌چسبد ، آنگاه رو به من نمودند و فرمودند: « من شيع جنازة ولي من أوليائنا خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه لا ذنب له» اي موسي بن يسار! هر كس جنازه يکي از دوستان ما را تشييع نمايد ، از گناه پاک مي‌شود مانند روزي كه از مادر متولّد شده است .

بالاخره جنازه را كنار قبر گذاشتند ، امام (ع) طوري ايستاد تا ميت را مشاهده کند و دست خود را بر سينه اش گذاشت و فرمود: فلاني تو را بشارت به بهشت مي دهم ديگر بعد از اين ناراحتي نخواهي داشت. عرض کردم: فدايت شوم، مگر اين مرد را مي‌شناسيد؟ فرمودند: موسي! مگر نمي‌داني اعمال شيعيان هر صبح و شام به ما عرضه مي‌شود؟ « فما کان من التقصير في أعمالهم سألنا الله تعالى الصفح لصاحبه، وما کان من العلو سألنا الله الشکر لصاحبه» اگر کوتاهي در اعمال کرده باشد از خداوند درخواست مي کنيم بگذرد از او ، چنانچه کارنيکي انجام داده باشد درخواست پاداش براي او مي نمايم. « …. إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ …. (13) » (سوره حجرات )پس تقوا داشته باشيم تا نزد امام زمان (عج) عزيز و کريم بشويم.

مناسبتهاورویدادها:

يكشنبه 24 مرداد 11 ذيقعده فرخنده ميلاد حضرت امام علي‌بن‌موسي الرضا(ع)  (148ه.ق)

بايد اعتراف كنيم كه زندگي ائمه، عليهم‌السلام، به‌درستي شناخته‌نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت‌بار آنان حتي بر شيعيانشان نيز پوشيده مانده است. علي‌رغم هزاران كتاب كوچك و بزرگ و قديم و جديد درباره زندگي ائمه عليهم‌السلام، امروز همچنان غباري از ابهام و اجمال، بخش عظيمي از زندگي اين بزرگواران را فرا گرفته وحيات سياسي برجسته‌ترين چهره‌هاي خاندان نبوت كه دو قرن و نيم از حساسترين دورانهاي تاريخ اسلام را دربرمي‌گيرد با غرض‌ورزي يا بي‌اعتنايي و يا كج‌فهمي بسياري از پژوهندگان و نويسندگان روبه‌رو شده است. اين است كه ما از يك تاريخچه مدون و مضبوط درباره زندگي پرحادثه و پرماجراي آن پيشوايان، تهيدستيم.

زندگي امام هشتم(ع) كه قريب بيست‌سال از اين دوره تعيين‌كننده و مهم را فراگرفته ازجمله برجسته‌ترين بخشهاي آن است كه به‌جاست درباره آن تامل و تحقيق لازم به‌كار رود.

مهم‌ترين چيزي كه در زندگي ائمه عليهم‌السلام، به‌طور شايسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سياسي» است.

در تمام دوران صدو‌چهل ساله ميان حادثه عاشورا و ولايتعهدي‌ امام هشتم(ع)، جريان وابسته به امامان اهل بيت‌ يعني شيعيان، هميشه بزرگترين و خطرناكترين دشمن دستگاه‌هاي خلافت‌ به‌حساب مي‌آمد. در اين مدت بارها زمينه‌هاي آماده‌اي پيش آمد و مبارزات تشيع كه بايد آن‌را نهضت علوي نام داد به پيروزيهاي بزرگي نزديك گرديد.

اما، در هر بار موانعي برسر راه پيروزي نهايي پديد مي‌آمد و غالبا بزرگترين ضربه از ناحيه تهاجم بر محور و مركز اصلي اين نهضت، يعني‌شخص‌ امام‌ در هر زمان و به زندان افكندن يا به شهادت رساندن آن‌حضرت وارد مي‌گشت و هنگامي‌كه‌نوبت‌ به امام بعد مي‌رسيد، اختناق و فشار و سختگيري به‌حدي بود كه براي آماده كردن زمينه به زمان طولاني ديگري نياز بود.

پيام زندگي علي‌بن‌ موسي‌الرضا(ع)چيست؟ ما كه نبايد فقط به مرقد امام علي‌بن ‌موسي‌الرضا اظهار ارادت كنيم؛زندگي او براي ما درس است، از زندگي او بايد درس بگيريم؛ زندگي او براي ما يك پيامي دارد، آن پيام چيست؟بدانيد پيام زندگي پرماجراي علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) به ما عبارت است از مبارزه‌ي دائمي خستگي‌ناپذير»

اين عنصر سياسي در زندگاني حضرت هم در دوره بيست ساله‌ي حضور حضرت در مدينه، نحوه پذيرش ولايتعهدي و اعلام آن، نحوه حركت حضرت در مسير مدينه تا مرو و هم در نوع تقابل با عملكرد و نقشه‌هاي مامون،کاملاًمشهود است لذا ماهم بایددرس بگیریم وطوری عمل نکنیم که دشمن احساس کند خسته شده ایم(تکبیرنمازگزاران)چرا که اگردشمنان احساس کنند لحظه ای خسته شده ایم ضربه خودش راخواهدزد.

سه‌شنبه 26 مرداد 13 ذيقعده آغاز بازگشت افتخارآفرين اولين گروه آزادگان 8 سال دفاع مقدس به ميهن اسلامي (1369 ه.ش)

روز ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ ايران اسلامي شاهد بازگشت آزادگان سرافرازي بود كه پس از تحمل سالهاي اسارت خود در اردوگاههاي عراق، پاي به ميهن اسلامي گذاشتند و به آغوش خانواده‌هاي خود بازگشتند.

مسأله اسارت طولاني فرزندان اين ملت به‌نوبه خود امتحان ديگري بود كه ملت ما با موفقيت آن‌را به انجام رسانده و اسراي ما همانند ملت ايران، از خود آزادمردي نشان دادند و سرانجام با موفقيت و سرافرازي به وطن بازگشتند

آزادگان، گنجينه‌هاي ارزشمندي هستند كه در درون آن، فرهنگ انسان‌ساز دوران اسارت نهفته است. ثبت وقايع اسارت، پلي است براي انتقال فرهنگ اسارت از درون اردوگاه‌ها به شهرهاي ميهن اسلامي‌مان، ايران.

در زمينه بيان اين فرهنگ، از سه ابزار خط، تصوير و انتقال به‌صورت سينه به سينه مي‌توان بهره گرفت، امّا مهم اين است كه بيان فرهنگ اسارت، امري حياتي و كاري بس سترگ براي جامعه ماخصوصاجوانان است. بنابراين، نظام اسلامي بايد از همه امكانات موجود در اين حركت ارزشي فرهنگي بهره‌برداري كند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف‌ناپذير اين رسولان انقلاب، به‌صورت فرهنگ مصوّر و مكتوب و به‌مثابه كليد راه هدايت براي نسل آينده و همه بيداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.

روزخبرنگارکه پشت سرگذاشته ایم

ضمن اینکه تبریک عرض میکنم وآرزوی توفیقات روز افزون رابرای این عزیزان دارم عرض میکنم خبرنگاری کاربسیار مهم وباارزشی است چرا که خبرنگاران به عنوان حلقه اتصال بین مردم ومسؤلین هستند که ازطرفی حرف دل مردم را به مسؤلین میرسانند وازطرفی هم عملکرد مسؤلین را به سمع مردم میرسانند

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --