اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: پیام زندگی امام رضا(ع)به ماعبارت است ازمبارزه‌ی دائمی وخستگی‌ناپذیر!

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: پیام زندگی امام رضا(ع)به ماعبارت است ازمبارزه‌ی دائمی وخستگی‌ناپذیر!

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته ۲۲/۰۵/۹۵به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: مورد سوم:تجارت: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ»(نور/۳۷). داد و ستد افراد را غافل می‌کند. اگر بازاری‌های ما غافل نباشد تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاهُ» باید بازار تعطیل شود. چون قرآن درباره «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ» می‌گوید: یک مشت آدم هست که تجارت این‌ها را از نماز باز نمی‌دارد. یعنی تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاهُ» بازار تعطیل می‌شود. الان در خیابان‌ها وقتی صدای اذان پخش می‌شود چند تا بازاری دکانش را می‌بندد؟

امام جمعه محترم حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به سالروزولادت باسعادت امام رضا (ع) اظهارکرد: پیام زندگی علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع)چیست؟ ما که نباید فقط به مرقد امام علی‌بن ‌موسی‌الرضا اظهار ارادت کنیم؛زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟بدانید پیام زندگی پرماجرای علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به ما عبارت است از مبارزه‌ی دائمی خستگی‌ناپذیر»

 عناوین خطبه اول:

۱- اگر بازاری‌های ما غافل نباشندتامی‌گویند:«قَدْ قَامَتِ الصَّلَاهُ»بایدبازارتعطیل شود.

۲-اسرای ما همانند ملت ایران، از خود آزادمردی نشان دادند.

عناوین خطبه دوم:

۱- مهم‌ترین چیزی که در زندگی ائمه علیهم‌السلام، به‌طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

9k=

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی

بحث ماپیرامون عوامل غفلت بود که هفته گذشته دوموردرا به محضرشماعزیزان عرضه داشتم.

اما مورد سوم:تجارت: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ»(نور/۳۷). داد و ستد افراد را غافل می‌کند. اگر بازاری‌های ما غافل نباشد تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاهُ» باید بازار تعطیل شود. چون قرآن درباره «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ» می‌گوید: یک مشت آدم هست که تجارت این‌ها را از نماز باز نمی‌دارد. یعنی تا می‌گویند: «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاهُ» بازار تعطیل می‌شود. الان در خیابان‌ها وقتی صدای اذان پخش می‌شود چند تا بازاری دکانش را می‌بندد؟ می‌گوید: وقت کاسبی است. بازاری که مغازه‌اش را موقع اذان تعطیل نمی‌کند، غافل است.

۴-آرزو: «یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ»(حجر/۳) غافل است و در عالم خیال است. ما لیسانسمان را می‌گیریم، بعد با فلان مورد ازدواج می‌کنیم، بعد هم چه می‌شود و چه می‌شود و. . در یک عالم خیالی است. روایات زیادی داریم کسانی آرزوهای طول و درازی دارند، غافل هستند و خیلی هم خطرناک است.
۵-لهو الحدیث: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ»(لقمان/۶) یکی از عوامل غفلت «لَهْوَ الْحَدیثِ» است یعنی یک حرف‌هایی که آدم را رشد نمی‌دهد. فیلم هم می‌تواند آدم را رشد بدهد.

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

«مُوسَى بْنُ یَّسَارٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ الرِّضَا ع وَ قَدْ أَشْرَفَ عَلَى حِیطَانِ طُوسَ وَ سَمِعْتُ وَاعِیَهً فَاتَّبَعْتُهَا فَإِذَا نَحْنُ بِجَنَازَهٍ فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهَا رَأَیْتُ سَیِّدِی وَ قَدْ ثَنَى رِجْلَهُ عَنْ فَرَسِهِ ثُمَّ أَقْبَلَ نَحْوَ الْجَنَازَهِ فَرَفَعَهَا ثُمَّ أَقْبَلَ یَلُوذُ بِهَا کَمَا تَلُوذُ السَّخْلَهُ بِأُمِّهَا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَیَّ وَ قَالَ یَا مُوسَى بْنَ سَیَّارٍ مَنْ شَیَّعَ جَنَازَهَ وَلِیٍّ مِنْ أَوْلِیَائِنَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ لَا ذَنْبَ عَلَیْهِ حَتَّى إِذَا وُضِعَ الرَّجُلُ عَلَى‏ شَفِیرِ قَبْرِهِ رَأَیْتُ سَیِّدِی قَدْ أَقْبَلَ فَأَخْرَجَ النَّاسَ عَنِ الْجَنَازَهِ حَتَّى بَدَا لَهُ الْمَیِّتُ فَوَضَعَ یَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ أَبْشِرْ بِالْجَنَّهِ فَلَا خَوْفَ عَلَیْکَ بَعْدَ هَذِهِ السَّاعَهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ هَلْ تَعْرِفُ الرَّجُلَ فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا بُقْعَهٌ لَمْ تَطَأْهَا قَبْلَ یَوْمِکَ هَذَا فَقَالَ لِی یَا مُوسَى بْنَ سَیَّارٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّا مَعَاشِرَ الْأَئِمَّهِ تُعْرَضُ عَلَیْنَا أَعْمَالُ شِیعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا کَانَ مِنَ التَّقْصِیرِ فِی أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اللَّهَ تَعَالَى الصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا کَانَ مِنَ الْعُلُوِّ سَأَلْنَا اللَّهَ الشُّکْرَ لِصَاحِبِه‏»

 موسی بن یسار می گوید با حضرت رضا(ع) بودم ، نزدیک دیواره‌های طوس رسیده بودیم، ناله و گریه ای شنیدم. جستجو کردم ، چشمم به جنازه‌ای افتادکه می آورند، در همین موقع حضرت از اسبش پیاده شد و به طرف جنازه آمدند و آن را بلند نمودند و چنان به جنازه چسبید مثل بچه ای که به مادرش می‌چسبد ، آنگاه رو به من نمودند و فرمودند: « من شیع جنازه ولی من أولیائنا خرج من ذنوبه کیوم ولدته أمه لا ذنب له» ای موسی بن یسار! هر کس جنازه یکی از دوستان ما را تشییع نماید ، از گناه پاک می‌شود مانند روزی که از مادر متولّد شده است .

بالاخره جنازه را کنار قبر گذاشتند ، امام (ع) طوری ایستاد تا میت را مشاهده کند و دست خود را بر سینه اش گذاشت و فرمود: فلانی تو را بشارت به بهشت می دهم دیگر بعد از این ناراحتی نخواهی داشت. عرض کردم: فدایت شوم، مگر این مرد را می‌شناسید؟ فرمودند: موسی! مگر نمی‌دانی اعمال شیعیان هر صبح و شام به ما عرضه می‌شود؟ « فما کان من التقصیر فی أعمالهم سألنا الله تعالى الصفح لصاحبه، وما کان من العلو سألنا الله الشکر لصاحبه» اگر کوتاهی در اعمال کرده باشد از خداوند درخواست می کنیم بگذرد از او ، چنانچه کارنیکی انجام داده باشد درخواست پاداش برای او می نمایم. « …. إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ …. (۱۳) » (سوره حجرات )پس تقوا داشته باشیم تا نزد امام زمان (عج) عزیز و کریم بشویم.

مناسبتهاورویدادها:

یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۱ ذیقعده فرخنده میلاد حضرت امام علی‌بن‌موسی الرضا(ع)  (۱۴۸ه.ق)

باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه، علیهم‌السلام، به‌درستی شناخته‌نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت‌بار آنان حتی بر شیعیانشان نیز پوشیده مانده است. علی‌رغم هزاران کتاب کوچک و بزرگ و قدیم و جدید درباره زندگی ائمه علیهم‌السلام، امروز همچنان غباری از ابهام و اجمال، بخش عظیمی از زندگی این بزرگواران را فرا گرفته وحیات سیاسی برجسته‌ترین چهره‌های خاندان نبوت که دو قرن و نیم از حساسترین دورانهای تاریخ اسلام را دربرمی‌گیرد با غرض‌ورزی یا بی‌اعتنایی و یا کج‌فهمی بسیاری از پژوهندگان و نویسندگان روبه‌رو شده است. این است که ما از یک تاریخچه مدون و مضبوط درباره زندگی پرحادثه و پرماجرای آن پیشوایان، تهیدستیم.

زندگی امام هشتم(ع) که قریب بیست‌سال از این دوره تعیین‌کننده و مهم را فراگرفته ازجمله برجسته‌ترین بخشهای آن است که به‌جاست درباره آن تامل و تحقیق لازم به‌کار رود.

مهم‌ترین چیزی که در زندگی ائمه علیهم‌السلام، به‌طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است.

در تمام دوران صدو‌چهل ساله میان حادثه عاشورا و ولایتعهدی‌ امام هشتم(ع)، جریان وابسته به امامان اهل بیت‌ یعنی شیعیان، همیشه بزرگترین و خطرناکترین دشمن دستگاه‌های خلافت‌ به‌حساب می‌آمد. در این مدت بارها زمینه‌های آماده‌ای پیش آمد و مبارزات تشیع که باید آن‌را نهضت علوی نام داد به پیروزیهای بزرگی نزدیک گردید.

اما، در هر بار موانعی برسر راه پیروزی نهایی پدید می‌آمد و غالبا بزرگترین ضربه از ناحیه تهاجم بر محور و مرکز اصلی این نهضت، یعنی‌شخص‌ امام‌ در هر زمان و به زندان افکندن یا به شهادت رساندن آن‌حضرت وارد می‌گشت و هنگامی‌که‌نوبت‌ به امام بعد می‌رسید، اختناق و فشار و سختگیری به‌حدی بود که برای آماده کردن زمینه به زمان طولانی دیگری نیاز بود.

پیام زندگی علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع)چیست؟ ما که نباید فقط به مرقد امام علی‌بن ‌موسی‌الرضا اظهار ارادت کنیم؛زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟بدانید پیام زندگی پرماجرای علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به ما عبارت است از مبارزه‌ی دائمی خستگی‌ناپذیر»

این عنصر سیاسی در زندگانی حضرت هم در دوره بیست ساله‌ی حضور حضرت در مدینه، نحوه پذیرش ولایتعهدی و اعلام آن، نحوه حرکت حضرت در مسیر مدینه تا مرو و هم در نوع تقابل با عملکرد و نقشه‌های مامون،کاملاًمشهود است لذا ماهم بایددرس بگیریم وطوری عمل نکنیم که دشمن احساس کند خسته شده ایم(تکبیرنمازگزاران)چرا که اگردشمنان احساس کنند لحظه ای خسته شده ایم ضربه خودش راخواهدزد.

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳ ذیقعده آغاز بازگشت افتخارآفرین اولین گروه آزادگان ۸ سال دفاع مقدس به میهن اسلامی (۱۳۶۹ ه.ش)

روز ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ ایران اسلامی شاهد بازگشت آزادگان سرافرازی بود که پس از تحمل سالهای اسارت خود در اردوگاههای عراق، پای به میهن اسلامی گذاشتند و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

مسأله اسارت طولانی فرزندان این ملت به‌نوبه خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن‌را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران، از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند

آزادگان، گنجینه‌های ارزشمندی هستند که در درون آن، فرهنگ انسان‌ساز دوران اسارت نهفته است. ثبت وقایع اسارت، پلی است برای انتقال فرهنگ اسارت از درون اردوگاه‌ها به شهرهای میهن اسلامی‌مان، ایران.

در زمینه بیان این فرهنگ، از سه ابزار خط، تصویر و انتقال به‌صورت سینه به سینه می‌توان بهره گرفت، امّا مهم این است که بیان فرهنگ اسارت، امری حیاتی و کاری بس سترگ برای جامعه ماخصوصاجوانان است. بنابراین، نظام اسلامی باید از همه امکانات موجود در این حرکت ارزشی فرهنگی بهره‌برداری کند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف‌ناپذیر این رسولان انقلاب، به‌صورت فرهنگ مصوّر و مکتوب و به‌مثابه کلید راه هدایت برای نسل آینده و همه بیداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.

روزخبرنگارکه پشت سرگذاشته ایم

ضمن اینکه تبریک عرض میکنم وآرزوی توفیقات روز افزون رابرای این عزیزان دارم عرض میکنم خبرنگاری کاربسیار مهم وباارزشی است چرا که خبرنگاران به عنوان حلقه اتصال بین مردم ومسؤلین هستند که ازطرفی حرف دل مردم را به مسؤلین میرسانند وازطرفی هم عملکرد مسؤلین را به سمع مردم میرسانند

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --