اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:مسأله حقوق بشربه یک دست‌آویزوحربه سیاسی دربرخی ازکشورهای غربی تبدیل شده است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:مسأله حقوق بشربه یک دست‌آویزوحربه سیاسی دربرخی ازکشورهای غربی تبدیل شده است

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته ۰۸/۰۵/۹۵به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند:«تکاثر» به دو معنا تفسیر شده است و به کار می‌رود و هر دو معنا در روایاتِ آمده است. معنای نخست تکاثر این است که انسان میل به زیاده‌خواهی دارد و همیشه در حال افزودن بر اموال خود است. پس تکاثر در مال یعنی تلاش همیشگی برای افزودن بر مال. زیاده‌خواهی در فرزند و جاه و همه وسایل زندگی هم داریم. تکاثر به این معنا افزودن تدریجی است 

امام جمعه محترم حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به سالروزشهادت امام صادق(ع)اظهارکرد:امام صادق(ع)بادوگونه انحراف عمده در جامعه اسلامی مواجه بود: ۱- انحراف سیاسی و حکومتی که بانیان و سردمداران آن حاکمان و دولتمردان جائر اموی و عباسی بودند. ۲- انحراف اعتقادی و فکری توده مسلمان که خطرناک‌تر از انحراف نخست بود و امت را در ورطه گمراهی و انحراف از واقعیت مکتب اسلام در معرض نابودی و زوال قرار می‌داد

 عناوین خطبه اول:

۱-مراقبتهای بعد ازماه مبارک رمضان

۲- عوامل غفلت چیست؟

عناوین خطبه دوم:

۱- امام صادق(ع)بادوگونه انحراف عمده در جامعه اسلامی مواجه بودند.

۲-حقوق بشربه شعاری توخالی دردست کشورهای به‌ظاهر قدرتمندغربی تبدیل شده است

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

 أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_20160429_133242

ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی

هفته گذشته پیرامون معنا ومصادیق غفلت اشاراتی داشتم .گفتیم دشمنی غفلت از همه اعداء بیشتر است.هر دشمن یک مرتبه به آدم حمله می‌کند و مثلاً ده بار به آدم حمله نمی‌کند، اما غفلت یک وقت می‌بینی کل عمر انسان را از بین می‌برد. یک وقت می‌بینی ۸۰ سال خودش را از دست داده است و لذا غفلت از هر دشمنی ضررش بیشتر است.

اماعوامل غفلت چیست؟ چطور می‌شود انسان غافل می‌شود. 
۱-تکاثر:  تکاثریعنی فزون طلبی

«تکاثر» به دو معنا تفسیر شده است و به کار می‌رود و هر دو معنا در روایاتِ آمده است. معنای نخست تکاثر این است که انسان میل به زیاده‌خواهی دارد و همیشه در حال افزودن بر اموال خود است. پس تکاثر در مال یعنی تلاش همیشگی برای افزودن بر مال. زیاده‌خواهی در فرزند و جاه و همه وسایل زندگی هم داریم. تکاثر به این معنا افزودن تدریجی است.

دائم دنبال این است که من بیشتر دارم یا او بیشتر دارد؟دلار چند است؟ سکه چند است؟. گاهی روی عدد سرشماری می‌کردند. گاهی او می‌گفت: «ما بهتریم» و گاهی او می‌گفت: «ما بهتریم». تعدادطایفه مابیشتراست یاطایفه آنها

آیه نازل شد که به قدری شما سرگرم و غافل هستید که رفتید به مرده شماری افتادید؟

«أَلهاکُمُ التَّکاثُرُ حَتّی زُرتُمُ المَقابِر» تلاش برای افزودن بر مال و جاه و زینت و این امور تا دیدن قبر‌ها شما را به خود سرگرم می‌کند؛ یعنی شما از روز ولادت تا زمان مرگ به خود هیچ فرصتی نمی‌دهید تا به آینده و سرنوشت فکر کنید و تا رسیدن پایتان به گور مشغول زیاده‌خواهی هستید. پس زیاده‌خواهی شما را از اندیشیدن به سرنوشت و به آینده و به حقیقت زندگی بازداشته است. شما هیچ فرصت و ساعتی را در همه عمر خود برای فکر کردن نگذاشته‌اید.

الان هم افرادی هستند که به مدینه می‌روند پایه‌های مسجد النبی را می‌شمارند مثلاً می‌گوید مسجد پیغمبر(صلی الله علیه و آله) ۲۸۰ پایه داشت ۷۰۰ بلندگو داشت بابا این مسجد زمانی ۱۰ پایه از درخت خرما داشت اما دنیا را لرزاند الان پایه‌ها ۳۰۰ تا است بلندگوها ۷۰۰ تا است اما حتی یکنفرهم به آن توجه نمیکند حساب نمیبرند نمی‌ترسد آن تأثیری که بایدداشته باشدندارد

۲-اولاد و اموال: قرآن می‌فرماید: وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَهٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ (انفال- ۲۸)

و بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است و پاداش عظیم (براى آنها که از عهده امتحان برآیند) نزد خدا است.

در این آیه درمورد پرسش خداوند به مسلمانان هشدار مى‏دهد که مواظب باشند علاقه به امور مادى و منافع زودگذر شخصى پرده بر چشم و گوش آنها نیفکند و مرتکب خیانت‏هایى که سرنوشت جامعه آنها را به خطر مى‏افکند نشوند

 در مورد فرزندان، که میوه‏هاى قلب انسان و شکوفه‏هاى حیات او هستند نیز غالبا چنین است بسیارى از کسانى را که به ظاهر پاى‏بند به امور دینى و مسائل انسانى و اخلاقى هستند مى‏بینیم که به هنگامى که پاى فرزندشان به میان مى‏آید گویى پرده‏اى بر افکارشان مى‏افتد و همه این مسائل را فراموش مى‏کنند، عشق به فرزند سبب مى‏شود که حرام را حلال، و حلال را حرام بشمرند و براى تامین آینده خیالى او تن به هر کارى بدهند و هر حقى را زیر پا بگذارند، باید خود را در این دو میدان بزرگ امتحان، به خدا بسپاریم و به هوش باشیم که بسیار کسان، در این دو میدان لغزیدند و سقوط کردند و نفرین ابدى را براى خود فراهم ساختند.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ»(منافقون/۹) روی بچه‌ها و مال عد ه‌ای غافل هستند.

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهاورویدادها:

شنبه ۹ مرداد ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق(ع) (۱۴۸ ه.ق)

امام صادق(ع) در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با معضلات فراوانی مواجه گردید. اوضاع سیاسی آن‌چنان غبارآلود شد که امت اسلامی نمی‌توانست واقعیت را چنان‌که هست درک کند و مقدّرات خود را تحت قیادت و حاکمیت انسانهای شایسته و لایق قرار دهد. امام صادق(ع) در چنین فضایی با دوگونه انحراف عمده در جامعه اسلامی مواجه بود:

۱- انحراف سیاسی و حکومتی که بانیان و سردمداران آن حاکمان و دولتمردان جائر اموی و عباسی بودند.

۲- انحراف اعتقادی و فکری توده مسلمان که خطرناک‌تر از انحراف نخست بود و امت را در ورطه گمراهی و انحراف از واقعیت مکتب اسلام در معرض نابودی و زوال قرار می‌داد

پیشوای صادق شیعیان بر این باور بود که قبل از تشکیل حکومت، باید زمینه‌های آن‌را فراهم کرد و نیروها و سازوکار لازم را مهیّا نمود. داشتن نیروهای معتقد و جان بر کف و مدیران شایسته و کاردان و دلسوز و معتقد به مبانی حکومت، قبل از تشکیل دولت، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه اگر رئیس حکومت به هر کسی اعتماد کند و منصبی را بدون این‌که به اندیشه‌هایش آگاه باشد، به وی بسپارد، قطعاً در کوتاه‌مدت اقتدار خود را از دست داده و شکست خواهد خورد.

 امام ششم به‌دنبال فراهم کردن زمینه و نیروهای فداکار و مؤمن بود. گزارش مأمون رقّی، یکی از دلائل این اندیشه آن‌حضرت می‌باشد. او می‌گوید: روزی در محضر امام صادق(ع) بودم که سهل‌بن حسن خراسانی وارد شد، او بعد از سلام، نشست و به امام گفت: ای پسر رسول خدا! شما تا کی با رحمت و رأفت و مدارا با حاکمان غاصب رفتار خواهید کرد، حکومت و رهبری جامعه، حق شما اهل بیت است، با وجود صدهزار شیعه شمشیر به‌دست که همه به فرمان شما هستند، چرا قیام نمی‌کنید و حکومت تشکیل نمی‌دهید؟ چه مانعی در کار است؟

امام(ع) فرمود: ای خراسانی! بنشین.

سپس به دستور امام، خدمتکار تنور را روشن کرد و آتش در آن شعله کشید، سپس فرمود: ای خراسانی! بلند شو و در داخل تنور بنشین.

در این‌هنگام سهل خراسانی به التماس افتاد و عرضه داشت: آقای من! ای پسر رسول خدا! مرا در آتش نسوزان، مرا ببخش و معذورم دار. امام فرمود: بخشیدم.

در این‌هنگام‌ هارون مکی یکی از یاران فداکار امام صادق(ع) وارد شد. او در حالی که کفشهایش را در دست داشت به امام سلام کرد. امام بعد از پاسخ سلام فرمود: کفشهایت را به زمین بگذار و برو در داخل تنور بنشین! او نیز کفشهایش را به زمین گزارده و به داخل تنور رفت و در آتش نشست. در این فاصله، امام با مرد خراسانی از حوادث و وقایع خراسان صحبت می‌کرد و آنچنان با اطلاع حرف می‌زد که گویی حضرت در خراسان بوده است.

بعد از مدتی امام به سهل خراسانی فرمود: ای خراسانی! برو به داخل تنور نگاه کن! او وقتی نگاه کرد، دید هارون مکی در تنور و در داخل شعله‌های آتش چهارزانو نشسته است، سپس با سلامتی کامل از آنجا بیرون آمد و به امام سلام کرد.

امام از سهل پرسید: در خراسان چند نفر مثل این مرد وجود دارد. او گفت: به خدا سوگند حتی یک نفر این‌طوری پیدا نمی‌شود.

امام فرمود: آری به خدا سوگند حتی یک نفر! سپس ادامه داد: «اَما اِنّا لا نَخْرُجُ فی زَمانٍ لا نَجِدُ فیهِ خَمْسَهً مُعاضِدینَ لَنا، نَحْنُ اَعْلَمُ بِالْوَقْتِ؛ پس بدان، ما در عصری قیام نمی‌کنیم که حداقل پنج نفر یار حقیقی نداشته باشیم. خود، زمان تشکیل حکومت را بهتر می‌دانیم.»

پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱ ذیقعده ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) (۱۷۳ ه.

آغاز ماه ذی‌القعده برای حضرت کاظم و حضرت رضا(ع) و دودمان نبوت، پیام‌آور شادی و پایان یک انتظار طولانی است؛ زیرا۲۵ سال بود که علی‌بن موسی‌الرضا(ع) یگانه فرزند نجمه خاتون بود، او این همه سال را در آرزوی تولد فرزند دیگری سپری کرده و چشم به راه تولد کودکی بود که امام صادق(ع) بشارت شکفتنش را ده‌ها سال قبل داده بود.

از ویژگی‌های حضرت معصومه(س) این بود که به علوم اسلامی آگاهی داشت و آن‌را برای دیگران و آیندگان نقل می‌کردند. در حدیثی فاطمه معصومه (س) دختر امام کاظم(ع) از فاطمه دختر امام صادق (ع) و او از فاطمه دختر امام محمد باقر(ع) و او از فاطمه دختر امام سجاد(ع) و او از فاطمه دختر امام حسین(ع) و او از زینب دختر علی(ع) و او از فاطمه دختر رسول خدا(ص) روایت کرد که رسول خدا (ص) فرمود: اَلا مَنْ ماتَ عَلی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیدَا. آگاه باشید کسی‌که با حب آل محمد از دنیا رفت، شهید از دنیا رفته است!

روزی جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسشهای خود، به مدینه وارد شدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، آن‌حضرت در مسافرت بود، نظر به این‌که آن‌ها ناگزیر به مراجعت بودند، پرسشهای خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در سفر بعد پاسخ آن‌ها را دریافت کنند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه(س) پاسخ پرسشهای آن‌ها را نوشته و آماده کرده است. آن‌ها شادمان شدند و پاسخها را دریافت کردند و به‌سوی وطن رهسپار شدند، در مسیر راه به امام کاظم(ع) برخوردند و ماجرا را به عرض آن‌حضرت رساندند، امام کاظم(ع) آن نوشته را از آن‌ها طلبید و مطالعه کرد، پاسخهای حضرت معصومه(س) را درست یافت. سه بار فرمود: فَداها اَبُوها؛ پدرش به فدایش باد.

ما باید از این حضرت (حضرت معصومه(س)) بیشتر استفاده کنیم. به هر صورت ایشان امامزاده بلافصل است؛ دختر امام، خواهر امام، عمه امام است، خیلی عظمت دارد…. بنابراین باید خیلی مغتنم بشماریم،…. همه مسلمانان و پیروان اهل بیت عصمت به‌خصوص مردم قم از آن‌حضرت استمداد بنمایند

پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱ ذیقعده روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی‌

حقوق بشر در حال حاضر به شعاری توخالی در دست کشورهای به‌ظاهر قدرتمند غربی تبدیل شده است که با آن بر سر مخالفان خود می‌کوبند اما اصلی‌ترین و جدی‌ترین ناقضان آن خود ایشان هستند. دنیای غرب هم در تعریف و تعیین مصداق حقوق بشر ظالمانه و غیرانسانی و ضد دینی عمل می‌کند و هم در پایبندی به همان حقوق بشر غربی نیز دوگانه و غیرانسانی و ظالمانه رفتار می‌نماید.

مسأله حقوق بشر اکنون به یک دست‌آویز و حربه سیاسی در دست برخی از کشورهای غربی تبدیل شده است که با آن مقاصد سیاسی خود را دنبال می‌کنند

 این شعار همانند شعار مبارزه با تروریسم شده است که غرب خود از بدترین و وحشیانه‌ترین اشکال تروریسم حمایت می‌کند و در عین حال به اسم مبارزه با تروریسم، مخالفان خود را تحریم اقتصادی و سیاسی می‌کند و مقاصد سیاسی خود را با این حربه پیش می‌برد.

در مسأله حقوق بشر نیز رفتار دوگانه غرب کاملا به همین سبک است. در همین روزهای اخیر شاهد آن بودیم که یک گروه تروریستی مورد حمایت آمریکا در سوریه، کودکی را جلوی دوربین ذبح کردند و رسما در همان ویدیوی ضبط‌شده خود نیز اعلام کردند که کودکانی را که از دشمنان خود و مردم سوریه به‌دست آورند، به همین شیوه سر خواهند برید. اما مسؤولان آمریکایی که رسما از این گروه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند، آن‌را یک رفتار خودسرانه نامیده و به حمایت خود از این گروه تروریستی ادامه دادند.

منافع غرب اجازه نمی‌دهد که آن‌ها به شعارهایی که مطرح می‌کنند پایبند باشند و از این‌روست که حقوق بشر تبدیل به یک بازیچه شده است.البته باید توجه داشت که بسیاری از کشورهای به‌ظاهر اسلامی که حکومت‌های سرکوبگر آن‌ها مورد حمایت غرب و به‌خصوص آمریکا قرار دارند نیز در عرصه حقوق بشر چه غربی و چه اسلامی آن، کارنامه خوبی ندارند اما غرب به‌واسطه همان رفتار دوگانه از آن‌ها حمایت می‌کند.

به‌عنوان مثال عربستان که در جنایت علیه بشریت و کشتار بی‌گناهان، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است، در ازای کمک مالی به سازمان ملل از فهرست ناقضان حقوق بشر خارج می‌شود و دبیرکل سازمان ملل رسما اعتراف می‌کند که در ازای دریافت پول، اسم جنایتکاران عربستانی را از فهرست نقض‌کنندگان حقوق بشر خارج کرده است.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --