اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:دشمنان علاوه بر ناراضی‌سازی در عرصه‌اقتصادی،به دنبال تشدید نارضایتی اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم هستند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:دشمنان علاوه بر ناراضی‌سازی در عرصه‌اقتصادی،به دنبال تشدید نارضایتی اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم هستند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز جمعه اینهفته چهارم بهمن ماه ۹۸ مصادف بابیست هشتم جمادی الاولی۱۴۴۱به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱٫ خطبه فدکیه،ازنظر سند و نقل، انحصار به شیعه ندارد،علمای عامه هم این خطبه را به اسناد گوناگون نقل کرده اند.

۲٫ حضرت زهرا(س)درزمان مناسبی،برای دفاع ازولایت و امامت به میدان آمد و سبب رسوایی دستگاه خلافت گردید.

۳٫ حرکت تاریخی فاطمه (ع)الگوی مناسبی برای تمام انسانهای آزاده جهان به  ویژه برای زنان جامعه اسلامی می باشد.

۴٫ ابراز علاقه و گریه برای اهل بیت علیه السلام تنها شرط سعادت و نجات نیست.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫ آسمان کشوری مثل عربستان که شش سال است درگیرجنگ با یمن است، امن قلمداد شده، اماآسمان ایران ناامن!!!!

۲٫دیپلماسی ورزشی تدابیر لازم را برای شکستن این حکم،وعدم تعمیم به  رشته‌های دیگر ورزشی انجام دهند.

۳٫ حضرت زهرا سلام الله علیها یک تنه به میدان آمدندواز حریم ولایت دفاع کردند.

مشـــــــــــــــــــروح خطبـــــــــــــه اول:

بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20200124_154100_251

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

موضوع بحث مادرخطبه اول مروری بر خطبۀ حضرت زهرا(س) در مسجد النبی(ص) پس از وفات پدر بزرگوارشان می‏ باشد.

از نظر سند خطبه باید گفت که این خطبه را علمای عامه و خاصه نقل کرده‏ اند و از نظر سند و نقل، انحصار به شیعه ندارد و علمای عامه نیز این خطبه را به اسناد گوناگون نقل می‏کنند. یکی از کسانی که این خطبه را نقل کرده ابن ابی‏الحدید است. وی در شرح­ نهج ‏البلاغه امام علی(ع) در ذیل نامۀ امام به عثمان بن حنیف به مناسبتی به مسئلۀ فدک اشاره و این خطبه را با اسناد گوناگون و معتبر از نظر عامه نقل می‏کند. در بین این اسناد از عبدالله بن حسن مثنّی به عنوان کسی که این خطبه را نقل کرده است نام می‏برد. حسن مثنّی پسر امام حسن(ع) است که به او عبدالله محض هم می‏گویند به این جهت که نسب وی از نظر پدر به امام حسن(ع) می‏رسد. یعنی نوۀ امام حسن(ع) است و از نظر مادر نوۀ امام حسین(ع) است لذا او را محض می‏گویند یعنی از هر دو ناحیه پدر و مادر سیادت دارد. به هر حال ابن ابی‏الحدید می‏گوید من این خطبه را از طریق عامه نقل می‏کنم و به منابع شیعی آن کار ندارم.

 مقدّمۀ خطبه

امّا در مورد نحوۀ ایراد خطبه از نظر شرایط زمانی و مکانی و دیگر مسائل در مقدمۀ خطبه آمده است.

«رُوِی عَبْدُاللّهِ بنِ حَسَن بِاِسْنادِهِ عَنْ آبائِه»روایت می‏کند عبدالله بن حسن از پدران بزرگوارش

« لَمّا أَجْمَعَ اَبُوبَکْرٍ وَ عُمَرٍ عَلی مَنْعِ فاطِمَهَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلِکَ.»

زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند (اجمع همان تصمیم گرفتن و اراده کردن است) که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا(س) شوند. این خبر که به حضرت زهرا(س) رسید.

« لاثَتْ خِمارَها عَلی رَأْسِهٰا»

لاث به معنی پیچیده است. مثلاً می‏گوییم لاث العمامه علی راسه‏ ای شدّها و ربطها یعنی عمامه را به سرش پیچید. امّا خمار چیزی بوده است بزرگتر از روسری‏های فعلی زنها به صورتی که سر و سینه و گردن را می‏پوشانده است . به هر حال وقتی این خبر به حضرت زهرا(س) رسید برخاستند و خمار را بستند. لاثَ به معنای پیچیدن است. از لفظ خمار هم معلوم می‏شود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.

«وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا»جلباب نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباسها می‏پوشیده‏اند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.

«وَ أَقْبَلَتْ فی لُمَّهٍ (یا لمهٍ)[۳] مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِهٰا»

یعنی حضرت زهرا(س) همراه با گروهی که به اصطلاح همسن و سال، یا هماهنگ، یا از یاران و اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند. تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه مسئلۀ پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند. نکتۀ دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار یاری حضرت زهرا(س) باشد.

« تَطَاُ ذُیُولَها»یعنی حضرت در راه رفتن پا روی پایین لباسش می‏گذاشت. یا بر اثر ناراحتی با شتاب حرکت می‏کرد. در این‏جا به طور مسلّم منظور این است که لباس ایشان آنقدر بلند بود که گاه زیر پا قرار می‏گرفت و چون ممکن است از این عبارت استشمام شود که حضرت در راه رفتن عجله داشتند در ادامه آمده است:

«ما تَخْرِمُ مِشْیَتُهٰا مِشیَهَ رَسُولِ‏ اللّه(ص)»یعنی راه رفتن حضرت هیچ کم از راه رفتن پیغمبر اکرم(ص) نداشت.یعنی با همان متانت و وقار رسول اکرم(ص) حرکت می‏کرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همۀ آنچه را که شایستۀ یک زن است رعایت کرده بود.

«حَتّی دَخَلَتْ عَلی أَبی بَکْرٍ وَ هُوَ فی حَشْدٍ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الأنْصٰارِ وَ غَیْرِهِمْ»

تا این که حضرت وارد شد بر ابی‏بکر در مسجد در حالی که گرداگرد او را جمع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بود.

« فَنیطَتْ دُونَها مُلاَءهٌ»سپس میان حضرت و مردم پرده‏ای نصب شد.

وقتی حضرت زهرا(س) وارد مسجد می ‏شود در آنجا پرده‏ای نصب می‏ شود. یعنی بین ایشان و آن مردها که از مهاجرین و انصار و گرداگرد ابی‏بکر بوده‏اند پرده‏ای آویخته می‏شود یعنی همین که خبردار می‏شوند دختر پیغمبر(ص) در راه مسجد است یا به محض ورود ایشان محیط را آماده می‏کنند و این پرده را نصب می‏کنند و این خود باز از اموری است برای حفظ حضرت از نگاه مردان و احترامی بوده که به صورت سنّت درآمده است و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت می‏شود.

« ثُمَّ أنتْ أَنَّهً اَجْهَشَ الْقَوْمُ لَها بِالْبُکاءِ»یعنی حضرت وقتی نشست ناله‏ای کرد و ناله‏اش آنچنان جانسوز بود که تمام مهاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به گریه کردن. این گریۀ معمولی و عادی نبود زیرا تعبیر أَجْهَشَ الْقَوْمُ یعنی انسان از ناراحتی زیاد به حالت زاری بیفتد و به خود بپیچد و به این طرف و آن طرف بیفتد نالۀ حضرت زهرا هم این طور مجلس را به هم زد.

« فَارْتَجَّ الْمجْلِسُ»و سپس مجلس متشنّج شد.

« ثُمَّ أمْهَلَتْ هُنَیَّهً حَتّی إذا سَکَنَ نَشیجُ الْقَوْمِ وَ هَدَأتْ فَوْرَتُهُمْ»

حضرت مقداری مهلت دادند تا این قوم آرامش پیدا کنند. این جمله گویای این است که مدتی مردم ضجه می‏زدند و به اصطلاح بی‏تابی می‏کردند و حضرت مدتی مهلت دادند تا مجلس آرام گیرد.

در این حرکت و حضور انقلابی سرور زنان عالم، سه نکته مهم نهفته است:

نکته اول: موقعیت شناسی
آنچه در این حرکت توجه انسان را جلب می کند، فرصت شناسی و استفاده به جا از موقعیت های سیاسی و اجتماعی زمان است. وقتی خلفا تصمیم می گیرند فدک را که حدود سه سال در ملکیت فاطمه بود و همگان بر این امر آگاهی داشتند، از ایشان بگیرند، بانوی بزرگ اسلام از این موقعیت پیش آمده که توجه همگان را به خود جلب کرده بود، استفاده کرد و برای دفاع از امر مهمی به نام ولایت و امامت به میدان آمد و سبب رسوایی دستگاه خلافت گردید.

IMG_20200124_154121_291

نکته دوم: الگوی نمونه
این حرکت تاریخی فاطمه علیها السلام همان طور که الگوی مناسبی برای تمام انسانهای آزاده جهان است که در مقابل ظلم و بی عدالتی سکوت نکنند و از حقّ دفاع کنند، الگوی ویژه ای برای زنان جامعه اسلامی می باشد تا ضمن رعایت شئونات اسلامی و حفظ حجاب و عفّت، در مسائل اجتماعی حضور پیدا کرده، از عدالت و عدالت خواهی و حقوق مشروعه خود و جامعه دفاع کنند.
آری، زندگی حضرت زهرا علیها السلام و دیگر زنان بزرگ اسلامی پاسخ محکمی به توطئه کسانی است که احکام و آداب اسلامی را مانع فعالیت های اجتماعی زنان می شمارند تا با این بهانه احکام اسلامی را کنار زده، با برچیدن عفّت عمومی جامعه به اهداف شوم خود که نابودی فرهنگ و معنویت جامعه است، نائل آیند.

نکته سوم: محبّت حقیقی
نکته دیگر، گریه های طولانی حضّار است. این حادثه علاوه بر اینکه از نفوذ کلمه فاطمه علیها السلام حکایت دارد، ما را به این نکته مهمّ و اساسی رهنمون می سازد که ابراز علاقه و گریه برای اهل بیت علیه السلام تنها شرط سعادت و نجات نیست؛ چرا که مخاطبین سخنان حضرت زهرا علیها السلام نیز بر درد و رنج آن حضرت گریستند و ناله سر دادند، امّا دریغا که به همین اکتفا کردند و از پیروی ایشان سر باز زدند و موجب شدند جامعه اسلامی از مسیر الهی ولایت خارج شود و به بی راهه سقوط کند.

مشـــــــــــــــروح خطبــــــــــــه دوم:

خودم را وشما نماز گزاران عزیز را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!

مطلب اول::فشارحداکثری؛این بار در باره فوتبال

مستحضرهستید که ایران اسلامی در دو سه سال اخیر در یک جنگ ترکیبی به مصاف آمریکا و اتباع او آمده است. اگر چه اولویت اول استکبار در حال حاضر، فشار حداکثری اقتصادی است، اما برای تکمیل قطعات جورچین راهبرد شیطانی خود، از هیچ ترفندی فروگذاری نمی‌کند.

سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بهانه واهی به دست فرصت‌طلبانی داد که نقش پادوهای مفلوک آمریکا را بازی می‌کنند.کنفدراسیون فوتبال آسیا که ریاست آن برعهده شیخ سلمان؛ از شاهزادگان حکومت منفور و ضد انسانی بحرین است، اعلام کرده است؛ از آنجا که پس از حادثه هواپیمای اوکراینی، آسمان ایران، امنیت لازم را ندارد، شرکتهای هواپیمایی از سفر به ایران اجتناب می‌کنند.بدین جهت مسابقاتی که بین چهار باشگاه سپاهان، پیروزی، استقلال و شهرخودرو با حریفان خارجی خود در ایران برگزار می‌شود باید در کشور ثالث برگزار شود.

این در حالی است که آسمان کشوری مثل عربستان که شش سال است درگیرجنگ با یمن است و هر لحظه احتمال حادثه می‌رود، امن قلمداد شده است. اماآسمان ایران ناامن!!!!

در باره این اقدام مذبوحانه چند نکته عرض میکنم:

نکته اول:اگر چه این اقدام، شوک سنگین به پیکره‌ی ورزش ایران است، لکن مدیران چهار باشگاه مزبور و پیشکسوتان فوتبال مواضع عزتمندانه و قاطعی را اتخاذ کرده و گفته‌اند؛ حاضر نیستند به هیچ قیمتی عزت و شوکت ایران اسلامی را زیر پا بگذارند. که ما از این حرکت جوانمردانه تقدیر و تشکر میکنیم.

نکته دوم:هدف اصلی از این اقدام، تحت تاثیر و فشار قرار دادن افکار عمومی به ویژه نسل جوان است که به این بازی و هیجانات آن علاقه دارد. به ویژه این که دو سه باشگاه محروم شده، ازباشگاههای پرطرفدار کشور هستند. در حقیقت این بار خواسته‌اند علاوه بر ناراضی‌سازی در عرصه‌ی اقتصادی، تشدید نارضایتی اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان را در دستور کار خود قرار دهندکه البته به هدف خود نخواهندرسید.

نکته سوم:اگر چه این اقدام ناجوانمردانه با بهانه‌جویی‌های فرصت‌طلبانه‌ی عربستان و رییس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا و هدایت لابی‌های پشت پرده‌ی صهیونیستها انجام می‌شود، اما لازم است، اولاًبررسی گردد، چرا وزارت ورزش و مسئولان فدراسیون فوتبال نتوانسته‌اند پیشگیریهای لازم را در این باره انجام دهند. ثانیاًاز آنجا که احتمال تعمیم این حکم ناجوانمردانه به فوتبال ملی و رشته‌های دیگر ورزشی می‌رود، لازم است “دیپلماسی ورزشی” مرکب از دستگاه سیاست خارجی و وزارت ورزش و کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال، تدابیر لازم را برای شکستن این حکم، انجام دهند.

مطلب دوم:میخواستم اشاره ای به فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تاریخی هفته گذشته داشته باشم که باتوجه به کم بودن وقت ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد.

IMG_20200124_154124_761

مطلب سوم:

چهارشنبه ۹ بهمن ۳ جمادی‌الثانیه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) (۱۱ هـ ق)

بین همه مرسم ومجالس اهل بیت علیهم السلام دوتا مجلس ویژگی خاص داردیکی محرم ودیگری فاطمیه هاست چون هردو دفاع از نمادهاست درهردو حماسه هست ،ظلم ستیزی هست ،مبرزه سیاسی هست،دفاع از مظلوم هست ولایت پذیری هست ،چگونه دربرابر دشمن فریادزدن هست ،دربرابر تهدیدهای دشمن تسلیم نشدن واز اخم دشمن نترسیدن هست که در همه اینها حضرت زهرا سلام الله علیها یک تنه به میدان آمدندو جان خودشان را درااین مسیر فدا کردند

در پایان خطبه دوم با ذکر مصیبت وذکر توسل به ساحت مقدس حضرت زهرا (س)نمازگزاران در مظلومیت حضرت گریستند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --