اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ایران ظرفیتهای عظیمی برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی دارد

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ایران ظرفیتهای عظیمی برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی دارد

نماز پرصلابت عبادی سیاسی جمعه اینهفته ۲۲ اسفندماه  ۹۹ مصادف با ۲۸ رجب المرجب ۱۴۴۲ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در .مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. اگر به آن چیزی که دانستیم عمل کردیم، خدا ندانسته‌ها را برایمان آشکار می‌کند.  

۲. تسلیم در معیت و همراهی با ولی حق، قدم اول است.

 ۳. یکی از دلایل اصلی طلاق، تکبر است..

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . خیلی از کارهایی که می‌کنیم و لغزشهایی که از ما سر می‌زند،بر اثر عدم مراقبت است.

۲.آرادکوه در واقع حق زندگی سالم را از مردم این منطقه گرفته است .

 ۳. ارائه چند راهکار برای علاج گرانیها و مشکلات معیشتی !

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ »اى مردم! پروردگارتان را که شما، و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید، پرستش کنید; تا پرهیزگار شوید.بقره/۲۱

 نتیجه این پرستش، تقوا و پرهیزگارى است تقوا همان احساس مسئولیت و خودجوشى درونى که معیار ارزش انسان و میزان سنجش شخصیت او است.

بحث ما پیرامون ۵نکته در حوزه خانواده بود که یکی از نکات کلیدی آن ابراز محبت بود اما امروز راههای ابراز محبت را تا وقتی که وقت اجازه دهد عرض میکنم.

یک قاعده در تربیت دینی هست، اینکه اگر به آن چیزی که دانستیم عمل کردیم، خدا ندانسته‌ها را برایمان آشکار می‌کند. قاعده این است «وَ الَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً» (محمد/۱۷) کی ظرفیت بیشتر پیدا می‌کنیم تا خدا هدایت بیشتری در ظرف ما بریزد؟ وقتی به آن چیزی که فهمیدیم عمل کرده باشیم.

محبت اگر در دل ماند و ابراز نشد ممکن است از بین برود، مثل خیلی از سرمایه‌های دیگری که اگر راکد شوند، مرداب می‌شوند. بسیاری از بی‌قراری‌های زندگی ما، بهانه‌گیری‌های همسر و بچه‌ها، بخاطر نیازی است که به ابراز محبت دارد و نمی‌بیند. نیاز وقتی برآورده نشود به صورت بهانه جلوه می‌کند.

اما راههای ابراز محبت:

سه جور محبت داریم، محبت گفتاری، رفتاری، محبت کتبی و نوشتاری.

پیامبراکرم(ص) فرمود: « عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : قَوْلُ اَلرَّجُلِ لِلْمَرْأَهِ إِنِّی أُحِبُّکِ لاَ یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»اینکه مرد، به همسر خود بگوید: تو را دوست دارم، هرگز از دل همسر بیرون نمیرود.»

بسیاری از محبت کردن‌های ما، دوست دارم گفتن‌ها اثر ندارد بخاطر اینکه بچه و همسر و پدر و مادر ما، احساس می‌کند در محبت گفتاری صادق نیستیم!! نمایش است! چرا؟ چون در رفتار محبت نمی‌بیند. محبت رفتاری تأیید کننده صداقت ما در محبت گفتاری است. چه محبت‌هایی محبت رفتاری محسوب می‌شود؟ غیر از هدیه، یکسری از رفتارهای محبت آمیز را عرض کنم که هیچکدام پولی نیست. بعضی فکر می‌کنند محبت، یعنی هدیه خریدن.

راه اول:یکی از محبت‌های رفتاری که خیلی رایگان و بسیار تأثیرگذار و عمیق هست، خوش اخلاقی و خوش زبانی خوشرویی است. « اَلْبَشاشَهُ مُخُّ الْمَوَدَّهِ » امیرالمؤمنین فرمود: خوشرویی مغز دوستی است.

یکی از صفات نیک هر انسانی است. تبسم و لبخند، یک نیروی شگفت انگیز اجتماعی دارد که هر کس با آن وارد جایی شود، همگان را به خود جلب می کند و مورد استقبال و احترام قرار می گیرد. لبخند و شادی قابل انتقال است و برای دیگران نیز سودمند می باشد.

در قرآن کریم،بقره/۸۳ در این باره چنین آمده است.« قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً ؛ با مردم به نیکی سخن بگویید. »امام باقر علیه السلام : فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً قَالَ قُولُوا لِلنَّاسِ أَحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ درباره این گفته خداوند که «با مردم به زبان خوش سخن بگویید» و این حدیث نیز از امام سجاد (ع) است:اَلْقـَوْلُ الْحـَسـَنُ یـُثـْرِی الْمـالَ وَ یـُنـْمِی الرِّزْقَ وَ یُنْسی فِی الاْجَلِ وَ یُحَبِّبُ اِلَی الاْهْلِ وَ یُدْخِلُ الْجَنَّهَ(بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۱۰)

نیکو سخن گفتن، دارایی انسان را زیادمی کند؛ روزی را افزایش می دهد؛ مرگ را به تأخیر می اندازد، فرد را در خانواده محبوب می سازد و او را وارد بهشت می گرداند. »

بنابراین، در روایات به افراد سفارش شده است که با همسر خود به نیکی سخن بگویند. امام علی (ع) در این مورد چنین فرموده است:« فَدَارُوهُنَّ عَلِیِّ کل حَالٍ أَحْسِنُوا لَهُنَّ الْمَقَالَ ، لَعَلَّهُنَّ یُحْسِنَّ الْفَعَالَ(نهج البلاغه نامه ۱۴)«با زنان در هر شرایطی مدارا کنید و با آنان خوش گفتار و نیکوسخن باشید تا ایشان هم خوش کردار و نیکورفتار شوند

مروری بر سیره ی عملی پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) نشان می دهد که رفتار آن ها با همسرانشان همراه با بزرگواری، نرم خویی و مهربانی بوده و هرگز جز بر این روش رفتار نمی کرده اند. این بزرگواری و ملاطفت تا آن جا بوده که گاه برخی از همسران ایشان، از آن سوء استفاده می کرده اند. با وجود این، کاسه ی صبر و شکیبایی این بزرگواران لبریز نمی شد و تندخویی و سخت گیری، جایگزین رفتار ملایم و محترمانه نمی شد.

به پیامبر از یک زنی تعریف کردند که شب‌ها به عبادت می‌ایستد و روزها روزه می‌گیرد. بعد گفتند: دو ویژگی دارد: ۱- بداخلاق است ۲- با زبانش همسایه‌ها را آزار می‌دهد. رسول خدا(ص) فرمود: آن زن اهل آتش است و خیری در او نیست.

خوش خلقی سرمایه بی هزینه ای است که با بودنش زندگی آرام و گوارا و در نبودش زندگی پر از تنش و تلخی است. احساس رضایت از زندگی، وابستگی بسیار زیادی به خوش اخلاقی زن و شوهر دارد. با وجود اخلاق خوش، انس زن و شوهر هر روز بیش از دیروز خواهد بود.

راه دوم:خوب صدا زدن، 

راه سوم:دست دادن، وقتی وارد خانه می‌شوم، دست بدهید. با دست دادن بگویید: چقدر خوشحالم از اینکه خانه رسیدم. دست را رها نکنید. روایت می‌گوید: وقتی دست داده می‌شود، کینه‌ها از بین می‌رود.

راه چهارم:تواضع، واقعاً محیط خانه وخانواده نیاز به تواضع دارد. تواضع یکی از ابزار ابراز محبت است و بی هزینه است.

یکی از دلایل اصلی طلاق، تکبر است. تواضع یعنی تو را دوست دارم. وقتی از بالا به همسر و بچه‌ام نگاه می‌کنیم، نمی‌توانند مارا دوست داشته باشند. خیلی خطرناک است. تواضع یعنی برای من ارزشمند هستی. پدر به بچه‌اش می‌گوید: پسرم! شب جمعه است، تو آبروی بیشتری در خانه خدا داری، پدر گناهکارت را هم دعا کن! چه حسی در دل این بچه تولید می‌شود. خیلی عجیب و غریب تواضع آدم را محبوب می‌کند.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شمانمازگزاران عزیز را تئصیه میکنم به تقوای الهی

سوره مبارکه الأعراف آیه ۱۲۸قالَ موسىٰ لِقَومِهِ استَعینوا بِاللَّهِ وَاصبِروا ۖ إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهِ ۖ وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ
موسی به قوم خود گفت: «از خدا یاری جویید، و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار می‌کند؛ و سرانجام (نیک) برای پرهیزکاران است!

خیلی از کارهایی که ما می‌کنیم و لغزشهایی که از ما سر می‌زند، بر اثر عدم مراقبت است. خیلی از گناهان را ما با قصد قبلی انجام نمی‌دهیم؛ از خود غفلت می‌کنیم، زبان ما به غیبت و تهمت و شایعه‌پراکنی و دروغ آلوده می‌شود؛ دست ما و چشم ما هم همین‌طور. بنابراین غفلت است که ما را در بلا می‌اندازد. اگر مراقب چشم و زبان و دست و امضاء و قضاوت و نوشتن و حرف زدنمان باشیم، بسیاری از خطاها و گناهان بزرگ و کوچک از ما سر نمی‌زند. اگر مراقب دلِ خود باشیم، دچار حسد، بدخواهی، بددلی، کینه، بخل، ترسهای بی‌مورد، طمع به مال و منال دنیا و طمع به ناموس و مال دیگران در دل ما رسوخ نمی‌کند. این مراقبت در انسان، جاده‌ی نجات است. عاقبت نیک، در سایه‌ی این مراقبت به دست می‌آید؛ «و العاقبه للمتّقین»

چند مطلب رو در خطبه دوم عرض میکنم:

مطلب اول:روز بزرگداشت شهدا و سالروز صدور فرمان حضرت امام مبنی بر تأسیس بنیاد شهید رو داریم که باید همه همت کنیم راه شهدا را ادامه دهیم تکریم کنیم از خانواده های شهدا و والدین معظم  شهدا چرا که بزرگداشت شهدا در واقع بزرگداشت جهاد ، فداکاری و مقاومت است.

مطلب دوم:حلول ماه معظم شعبان و اعیاد شعبانیه ۳ شعبان   ولادت امام حسین(ع)(۴ ق) – روز پاسدار

۴ شعبان  ولادت حضرت اباالفضل العباس(ع)(۲۶ ق)

یکی از نسخه‌های شناخت‌نامه شخصیت والای حضرت ابالفضل العباس علیه السلام، زیارت‌نامه مأثور ایشان است که از ناحیه مبارک معصوم صادر شده است. این زیارت‌نامه در عین کوتاهی، مُبین خصوصیات و صفات ممتازی برای آن حضرت است که هرکدام به نوبه خود، فضائل عظیمی در کمالات الهی انسان به شمار می‌آید. فضائلی از قبیل تسلیم، تصدیق، وفا، نصیحت، ثبات و پایداری در همراهی با امام زمان خویش، بصیرت‌محوری، اطاعت و ولایت‌پذیری از ولی امر الهی :

«أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَهِ لِخَلَفِ النَّبِی الْمُرْسَلِ… أَشْهَدُ أَنَّکَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْکُلْ وَ أَنَّکَ مَضَیتَ عَلَی بَصِیرَهٍ مِنْ أَمْرِکَ مُقْتَدِیاً بِالصَّالِحِینَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِیینَ

در بین این هشت ویژگی، امام صادق علیه السلام اولین خصوصیت حضرت قمربنی‌هاشم علیه السلام را «تسلیم» معرفی می‌فرمایند: «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ.» تسلیم بودن و خودسپاری نسبت به معصوم در آن‌جایی که خدای متعال به انسان اراده و اختیار داده است، رکن رکین ایمان است، چراکه به تصریح قرآن «فَلا وَ رَبِّکَ لا یؤْمِنُونَ حَتَّی یحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَینَهُمْ ثُمَّ لا یجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یسَلِّمُوا تَسْلیماً» (نساء/۶۵) -ای پیغمبر ما! این‌ها ایمان‌شان کامل نمی‌شود و مؤمن محسوب نمی‌گردند مگر این‌که در مقام داوری، در همه مسائل، تو را حَکَم قرار بدهند و تسلیم محض تو باشند و هرچه تو حُکم کردی، بدون دل‌نگرانی، با آرامش دل، بپذیرند و تسلیم محض تو باشند-. تسلیم در معیت و همراهی با ولی حق، قدم اول است و شالوده و شیرازه ایمان حقیقی همین تسلیم است،

وجود مقدس قمر بنی‌هاشم، در عظیم‌ترین درگیری‌های تاریخ وارد شده و تسلیم محض بوده است. شاید الآن این مسأله، برای ما و بعد از ۱۴۰۰ سال حل شده باشد، ولی این زمان، غیر از سال ۶۱ هجری است؛ زیرا آن زمان، خیلی‌ها که خودشان را بزرگ می‌دانستند و صحابی بودند و وجود مقدس نبی اکرم و امیرالمومنین و امام مجتبی را درک کرده بودند و شاگردی آن حضرات را کرده بودند، نمی‌توانستند بپذیرند که این‌راه، راه صوابی است. تسلیم شدن نسبت به‌وجود مقدس سیدالشهداء بلای عظیم کربلا، سنگ محک و معیار ایمانی بود که فقط امثال حضرت دارای آن بودند.

مطلب سوم: راه علاج گرانیهاو مشکلات معیشتی

این برای چندمین بار در سال جاری است که رهبر انقلاب از وضعیت معیشت مردم و گرانی‌های بی‌منطق و افسار گسیخته گلایه می‌کنند. ما در خطبه های نماز جمعه هم به  موضوع عدم تنظیم بازار کالا اشاراتی داشتیم اما، بیانات اخیر رهبر انقلاب در روز درختکاری موجب شد برای بار دیگر و با نگاه علاج‌جویانه به این موضوع بپردازیم.

ایشان  در فرازی از بیاناتشان پس از غرس نهال در مراسم روز درختکاری در باره گرانی‌های اخیر فرمودند:

«مسئله‌ی کرونا در وضع معیشت مردم هم مؤثّر است؛ یعنی این را باید بدانیم. می‌بینید که کرونا چه مشکلاتی را برای معیشت مردم فراهم کرده؛ اگر چنانچه این ادامه پیدا کند، همین‌طور بدتر خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد و مشکلات بیشتر خواهد شد؛ باید هر چه زودتر بتوان کلک این بلای طبیعی بزرگ را کَند. متأسّفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این غصّه‌ی بزرگی است برای ما. گرانی‌ها زیاد است؛ شما ملاحظه کنید شب عید، قیمت میوه و مانند اینها خیلی گران است؛ میوه فراوان امّا قیمتها بسیار بالا. متأسّفانه سود حاصل ازاین قیمتها به جیب باغدار هم نمی‌رود که ما مثلاً بگوییم یک قشر زحمت‌کشی یک سودی می‌برند؛ نه، متأسّفانه این سود را دلال‌ها و واسطه‌ها و این دست‌های وسط و سودجو می‌برند و به باغدار چیزی نمی‌رسد، به مردم هم که ضرر می‌رسد؛ بنابراین بایستی مسئولین محترم این مشکل معیشتی مردم و مشکل گرانی را هم حل کنند. و این ممکن است، راه‌حل دارد؛ بنده در جلسات متعدّد این را تذکّر داده‌ام و نظرات و راه‌حل‌هایی که کارشناسان در این زمینه گفته‌اند، مطرح کرده‌ایم و بیان کرده‌ایم؛ راه‌حل دارد؛ ان‌شاءالله که بتوانند اینها را انجام بدهند.»

اما چند نکته به محضر شما تقدیم میکنم:

نکته اول- پذیرش این گزاره راهبردی که راه‌حل مشکلات از درون کشور و با نگاه درون‌زا می‌گذرد. دولت باید بپذیرد که همه تخم‌مرغ‌های اصلاح اقتصادی را نباید در سبد مذاکره برجامی بگذارد. ایران با داشتن ۳درصد از ذخایر معدنی جهان و حدود ۷۰ نوع ماده معدنی و بهره‌مندی از تنوع آب و هوایی و خصوصا نیروی بیکران جوان و خلاق که نمود آن در شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده می‌شود، ظرفیت عظیمی برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی دارد.

نکته دوم- تقویت انضباط پولی و مالی و اصلاح ساختار بودجه. آنچه در تصویب اخیر بودجه ۱۴۰۰ در مجلس اتفاق افتاد اگر چه قابل تقدیر است اما ناکافی است. بودجه کشور نیاز به اصلاحات اساسی و انقلابی دارد که باید در سال آینده مورد نظر قرار گیرد.

نکته سوم- رشد و رونق تولید داخلی براساس یک برنامه قرارگاهی کوتاه مدت و بلند مدت.

نکته چهارم- صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در هزینه‌های تولید با استفاده از فناوری‌های نوین و روزآمد

نکته پنجم-افزایش نظارت کارآمد بر بازار تولید و توزیع و مقابله قاطعانه با احتکار و گرانی‌های بی‌منطق و بدون توجیه.

نکته ششم-مدیریت بر واردات و صادرات در کوتاه‌مدت و میان‌مدت.

نکته هفتم-کاهش هزینه‌های غیر ضروری اداری و کاستن از تجملات و افزون‌خواهی‌های مترفانه که موجب می‌شود مسوولان از مردم دور شوند و درد آنان را آنچنان که باید احساس نکنند.

مطلب چهارم : ثبت نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر

این روزها شاهد ثبت نام افراد برای حضور در انتخابات شوراها هستیم و در اینجا از همه کسانی متعهد، ،متخصص و متدین ،دلسوز و مومن به انقلاب، نظام و مردم بوده و در کنار آن متخصص هستند برای ثبت نام دعوت می کنم.

 کسانی که خدا را در نظر داشته باشند،امروز به افراد متعهد نیازمندیم اما تخصص هم باید وجود داشته باشدچرا که ممکن است کسی متعهد باشد اما تخصص نداشته باشد یا تخصص دارد اما تعهد ندارد که بسیار خطر ناک است.کسانی که نسبت به مسائل عمرانی و زیرساختی شهری می توانند تاثیرگذار باشند

به مسؤولین اجرایی هم توصیه میکنم:انتخاب افراد به عنوان مجریان انتخابات نیز باید افرادی سالم و خدا ترس باشند تا نسبت به رای مردم به عنوان حق الناس بیشتر صیانت و مراقبت کنند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --