اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:دشمنان به دنبال استحاله هویت جوانان هستند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:دشمنان به دنبال استحاله هویت جوانان هستند

نماز پرصلابت عبادی سیاسی در آخرین جمعه سال  ۱۳۹۹ مصادف با پنجم شعبان المعظم ۱۴۴۲ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. ماهم برای آخر سال، چون بانک‌ها، شرکت‌ها، انبارگردانی‌ها،حساب و کتاب کنیم.

۲. ما باید بدانیم برای قیامت خودمان و فرزندانمان چه کردیم.

 ۳. در عید امسال می‌توانید اصلاح ذات البین راه بیاندازید.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . بزرگی به زیاد شدن سن وسال نیست !

۲.در پورنوکراسی فرد دیگر نسبت به مسائل اطراف خود و اتفاقات سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت می‌شود

 ۳. یکی ازاصلی ‏ترین آسیب‏ ها،تغییرسبک زندگی وشکستن مرزباورهادرمیان بانوان ودختران جوان است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

بحث ما در حوزه خانواده بود که یکی از نکات کلیدی آن ابراز محبت بودکه راههای ابراز محبت را عرض کردم  اما امروز باتوجه به اینکه درآستانه عیدنوروزقرارگرفتیم موضوع بحث ما پیرامون یکی ازمسائل مطرح در آخر سال است.

انسان‌های فرزانه به آخر سال که می‌رسند مثل انبارگردانی ادارات و نهادها، دیگر بیست اسفند خرید و فروش ندارند، انبارگردانی دارند. حسابرسی دارند ببینند در یک سال چه کردند. سال جدید می‌شود، ما هم باید جدید شویم. حالا که لباس مانو میشود.

ماهم برای آخر سال، چون بانک‌ها، شرکت‌ها، انبارگردانی‌ها،حساب و کتاب کنیم، در مورد حساب و کتاب صحبت کنم. قرآن کریم میفرماید: «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ‏ لِغَد» (حشر/۱۸) هرکسی نگاه کند برای فردایش چه ذخیره کرده است.

ما باید بدانیم برای قیامت خودمان و فرزندانمان چه کردیم؟ فرزند ما با خدا چقدر رابطه دارد؟ با اخلاق چقدر رابطه دارد؟ برای دین فرزندانمان چه کردیم؟ قرآن می‌گوید: هر انسانی نگاه کند که ‌»ما قَدَّمَتْ‏ لِغَد» برای فردایش چه کرده است؟

امیرالمؤمنین می‌فرماید:«فَحَاسِبْ نَفْسَکَ لِنَفْسِکَ، فَإِنَّ غَیْرَهَا مِنَ الانْفُسِ لَهَا حَسِیبٌ غَیْرُکَ »(نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲) به حساب خود براى نفع خویشتن رسیدگى کن، (و کار به حساب دیگران نداشته باش) زیرا دیگران حسابرسى جز تو دارند.

اشاره به اینکه پیش از آنکه زندگى تو پایان گیرد و به برزخ و قیامت برسى و فرشتگان الهى حسابرس تو باشند خودت در اینجا به حساب خویش رسیدگى کن تا اگر خطایى از تو سر زده است جبران کنى و اگر کار نیکى داشته اى خدا را شکر نمایى; هرگز لازم نیست در اعمال کوچک و بزرگ دیگران دقیق شوى و به حسابرسى آنها بپردازى و از خود غافل گردى چرا که آنها براى خود حسابرسى دارند.

این جمله در واقع دو پیام دارد یکى همان پیام حدیث معروف«حاسِبُوا قَبْلَ أنْ تُحاسَبُوا»(نهج البلاغه خطبه ۹۰) و دیگر پیام آیه شریفه(مائده ۱۰۵)«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُمْ مَّنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ)»اى کسانى که ایمان آورده اید مراقب خود باشید اگر شما هدایت یافته اید گمراهى گمراهان به شما زیانى نمى رساند.

«مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ‏ وَقَفَ عَلَی عُیُوبِهِ» (غرر الحکم، ص ۲۳۶) اگر کسی حساب خودش را بکند، عیب‌هایش را می‌فهمد

ما باید حساب کنیم ببینیم از این تعطیلات چقدر می‌توانیم استفاده کنیم؟ بیست روز، پنج میلیون دانشجو چقدر می‌شود؟بعد تقسیم کنیم به ۳۶۵ ببینیم چقدر می‌شود؟ شاید دویست، سیصد سال عمر است.

در عید امسال چند نفر می‌تواند اصلاح ذات البین راه بیاندازد. در فامیل افرادی با هم قهر هستند. شما شهر به شهر آمدی و فامیل هستی و عید است، این دو نفر را با هم آشتی بده. اگر کسی دو نفر را با هم آشتی بدهد، از تمام نمازها و روزه‌های مستحبی ثوابش بیشتر است.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

آخر سال هست و همه مشغول خانه تکانی هستند. میخواهم عرض کنم یک مقدار هم دل تکانی کنیم.

از عباس، عموی پیامبریک نفر سؤال کرد: شما بزرگتر هستید یا پسر برادر شما محمد(ص)؟ یک جمله‌ای ایشان گفتندخیلی زیباست!!گفت: «هو اکبرُ منی و أنا أسن منه» پاسخ دادند: پسر برادرم پیامبر بزرگتر از من است ولی من مسن‌تر از او هستم. سال جدید نزدیک است. ما یک بزرگ شدن داریم یک مُسن سال شدن. کی سال تحویل می‌شود؟ از زمانی که حرکت زمین به دور خورشید ازسال قبل آغاز شده، زمین به همان‌جا می‌رسد و سال تحویل می‌شود. برای زمین و زمینیان یک سال بزرگ می‌‌شوند، مُسن می‌شوند. درخت‌ها را دیدید، می‌شمارند. می‌گویند: این چهار دایره دارد چهار سالش است. زمین، همه چیز همینطور هستند. ولی آیا این سن برای انسان‌ها هم هست؟ نه، افراد عوام و عادی، مادی و سطحی می‌نگرند، می‌گویند: بله ما بزرگ شدیم. ولی این بزرگی نیست این مُسن سال شدن است. کی معلوم می‌شود ما بزرگ شدیم؟ وقتی وجود ما به دور خورشید ولایت چرخید. نکته‌ای گفتیم، حکمتی و حکایتی آموختیم و در زندگی عمل کردیم، به این تعداد بزرگ شدیم و الا مُسن شدیم. بعضی هشتاد سال زندگی می‌کنند و بعضی یک سال را هشتاد بار تکرار می‌کنند. همان است!

فَبَادِرُوا الْعَمَلَ، وَخَافُوا بَغْتَهَ الْأَجَلِ، فَإِنَّهُ لاَ یُرْجَى مِنْ رَجْعَهِ الْعُمُرِ مَا یُرْجَى مِنْ رَجْعَهِ الرِّزْقِ، مَا فَاتَ الْیَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِیَ غَداً زِیَادَتُهُ، وَمَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ یُرْجَ الْیَوُمَ رَجْعَتُهُ

در این روزهای پایانی یک مروری نسبت به گذشته بکنیم.خداوند تبارک وتعالی میفرماید:«بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ‏ بَصِیرَه» (قیامت/۱۴) می‌داند بخیل است، حسوداست، خدای نکرده چشمش، دستش،دامنش ناپاک است.تصمیم بگیرد، آنوقت ببینیم سال جدید چه سالی می‌شود. نوروز امسال چه نوروزی می‌شود.

 از نظر جهانی برای هر سال یک نامی قرار می‌دهند. از نظر ملی رهبر عزیز انقلاب برای هر سال نامی قرار می‌دهند. بیاییم بنده و شما سال جدید را برای خودمان نامی قرار بدهیم. سال آرامش! سال سکوت، سال عبادت بیشتر،سال خوش اخلاقی بیشتربا همسر وفرزندان، خوش زبانی بیشتر،سال دستگیری از نیازمندان فامیل ،سال کمک به ازدواج جوانان

امروز جمعه ۵ شعبان ولادت با سعادت حضرت امام سجاد علیه السلام در سال ۳۸ قمری

دربارۀ انحطاط اخلاقی جوامع اسلامی و بهخصوص شهر مدینه، روایات تکان دهنده ای موجود است؛ زیرا مردم از شدت دنیاگرایی بدان جا رسید که وقتی «یزید بن عبدالملک» کنیز آوازخوان “سلامۀ القس” را از اربابش به بیست هزار دینار خردی، مردم مدینه برای خداحافظی او بیرون رفتند و فضای کاخ را پر کردند و آن کنیز در میان آنها ایستاد و برای ایشان آوازخوانی کرد

اصلی ترین عوامل انحطاط اخلاقی جامعه در عصر امامت امام سجاد علیه السلام عبرت بود از:

 نقش حاکمان اموی‌ سراسر زندگی پادشاهان اموی، در خوشگذرانی، بیهودگی، فسق و فجور بود.،یکی دیگر از دلایل انحطاط اخلاقی مردم مدینه قتل و عام زن و مرد در واقعۀ حرّه و تجاوز به نوامیس مسلمانان است که در نوع خود بی سابقه بود،ترویج هوسرانی برای از بین بردن هیبت اماکن مقدسه‌یکی از مسائلی که موجب شد تا سرعت انحطاط اخلاقی بیشتر شود، عدم توجه به اصل امر به معروف و نهی از منکر است،امویان در بخشش خود به شعرا افراط می کردند،از مسائل دیگری که در ترویج فساد و لهو و لعب نقش به سزایی داشت، ایجاد مجالس مختلط زن و مرد برای رقص و آواز بود.  یکی از مشکلات اجتماعی عصر امام علیه السلام وجود فقر و ناداری مردم است که حکومت با سیاست گرسنگی دادن به مردم برای پیروی کردن تا بدین وسیله مردم را به تسلیم وا دارد و به همکاری با مقامات تشویقشان کند.

با دقت به وضعیت اجتماعی و فرهنگی جوامع و تمدن‌های غرب‌زده کنونی می‌بینیم همین وضعیت منحط حکمفرماست و پدیده‌های منحطی چون انقلاب جنسی، پورنوکراسی و سلبریتی‌کراسی از جلوه‌های نحس فضای امروز دنیای غرب و غرب‌زده است.

پورنوکراسی فرایندی است که در آن، هوای نفس و شهوات انسان بر وی حکومت می کند. با رقم خوردن پورنوکراسی فرد دیگر نسبت به مسائل اطراف خود و اتفاقات سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت می‌شود، زیرا ذهن او مملو از محتوای مستهجنی است که به آن اعتیاد پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد نسخه درمان و شفای جامعه کنونی، همان الگوی امام سجاد علیه السلام در راهبَری فرهنگی جامعه است. یعنی علاوه بر جهاد علمی و جهاد فرهنگی، اهتمام ویژه بر بسط اخلاق الهی و فرهنگ مناجات با خدا باید در دستور کار فعالان فرهنگی قرار گیرد.

یازدهم شعبان سالروز ولات باسعادت حضرت علی اکبر علیه السلام در سال ۳۳ هجری قمری

حضرت علی ‏اکبر(ع) در جوانی با ویژگی های اخلاقی و رفتاری خود نگاه انبوه جوانان را به ‏سوی خود جلب می‏ کرد، علی‏ اکبر(ع) صفات جد خود را می ‏دانست، از این ‏رو، همواره در آینه اخلاق و رفتار او نظر می‏ کرد و خود را بدان صفات می ‏آراست. به همین خاطر به او می گفتند« اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله .» به هنگام جوانی در میان جمع و با دوستان خود، گشاده ‏رو و شادمان بود؛ ولی در تنهایی، اهل تفکر و همراه با حزن بود. علاقه فراوانی به خلوت با خدای خود و پرداختن به راز و نیاز و گفتگو با خالق هستی داشت. در زندگی آسان‏ گیر، ملایم و خوش‏ خو بود، نگاهش کوتاه می ‏نمود و به روی کسی خیره نمی‏ شد. بیشتر اوقات بر زمین چشم می‏ دوخت و با بینوایان و فقرا که از نظر ظاهری در جامعه و نگاه دنیا طلبان احترام چشمگیری نداشتند، نشست و برخاست می‏ کرد، با آنان هم‏ سفره می‏ شد. اصالت های فکری و استواری های روحی، وی را چنان کرده بود که هیچگاه و از هیچ حاکمی هراس نداشت. در میدان رزم، سلحشوری شجاع، نیرومند و پرتوان بود و انبوه دشمن هرگز او را بیمناک نمی ‏ساخت. در اجرای عدالت و دفاع از حق، قاطع و استوار بود. به یاری محرومان و مظلومان می ‏شتافت و در برابر ظالمان می ‏ایستاد تا حق را به صاحبش برنمی ‏گردانید، آرام نمی ‏گرفت. به دانش‏ اندوزی و فراگیری معارف اهمیت زیادی می‏ داد و همواره پیروان خود را از جهالت و بی‏ خبری باز ‏می ‏داشت.

اسلام می گوید جوان ما باید اینطور باشد اما دشمنان ما تلاش می کنند که نگذارند جوانان ما علی اکبری بشوند آن ‏ها می ‏خواهند که این نسل جوانی که ممکن است یک ثروت بزرگی برای یک مملکت باشد و این مملکت را جلو ببرد، این نسل جوان را کاری بکنند که به عقب برگردد، یعنی چیزی بشود بی‏ فایده؛ یک ثروت بی‏ فایده ‏ای برای مملکت بشود به عنوان مثال : فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز ما به ‏گونه‏ ای نفوذ کرده است که نمی‏توان زندگی بدون آن‏ را تصور کرد، اما همین فضا آسیب‏ های متعددی را با خود به ‏دنبال داشته است که یکی از اصلی ‏ترین این آسیب‏ ها، تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش‏ هایی همچون حجاب و حیا در میان بانوان و دختران جوان ماست؛ قشری که قرار است مولد و پرورش‏ دهنده ‏ی نسل ‏های بعدی باشند و با تغییر در هویتشان، می‏ توان هویت نسل ایرانی را استحاله کرد. غرب و حاکمان فضای مجازی برای نیل به چنین هدفی، برنامه ‏ریزی گسترده دارند.از همین‏ روست که رهبر فرزانه ‏ی انقلاب می‏ فرمایند: برای بنده حوزه ‏ی فضای مجازی به‏ اندازه ‏ی انقلاب اسلامی‏ اهمیت دارد.

در برابر این مهم اما مسؤولان وظایف متعدد و مهمی دارنداز جمله افزایش آگاهی‏ های عمومی، تقویت آموزش‏ و پرورش و جدی ‏تر پرداختن به فعالیت‏ های مرکز ملی فضای مجازی و مسلط شدن بر فضای مجازی و مدیریت کردن آن و پیگیری اهداف و ارزش ‏های خود در فضای مجازی است. در این صورت می‏ توان از فضای مجازی به‏ عنوان یک فرصت بهره گرفت، بی‏ آن‏که تهدید های آن برایمان دردسرساز شود.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --