اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: امروز استكبار جهانى مايل است كه ملتهاى مسلمان و از جمله ملت عزيز ايران، دچار روح نااميدى شوند

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: امروز استكبار جهانى مايل است كه ملتهاى مسلمان و از جمله ملت عزيز ايران، دچار روح نااميدى شوند

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته هشتم بهمن ماه سال نود وپنج به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1-هر كس كه خدا را بيشتر بشناسد، خوف و ترس او از خدا زيادتر خواهد بود
2- اگرانسان نفس خودرابشناسد،ناگزيرحقوق نفس راهم شناخته وبراى اداى آنهااهتمام خواهدورزيد.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1. حضور ميليوني مردم دراستقبال ازحضرت امام، حاکي ازعشق وعلاقه بي‌نظيرآنها به رهبرخويش بود.

2- يكي از راه هاي پيشرفت و ترقي كشور ها سرمايه گذاري بر روي جوانان و نسل آينده مي باشد.
3- كارى كه دشمن مى‌خواهد بكند، اين است كه يأس را بر دلها حاكم كند
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

img_7323
خودم و همه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.
گفتیم امام سجاد علیهم السلام در رساله حقوق به بیان دسته بندی شده ی انواع حقوقی که مراعات آن بر انسان لازم است می پردازند که می توان این حقوق را در سه دسته ی کلی بررسی کرد.که عبارت بود از حق الله ،حق النفس وحقوق اجتماعی
که به یک موردازحقوق خداوند برانسانها اشاره کردیم که حق عبادت بود

حق نفس بر انسان
و اءَمَّا حَقُّ نفسك عليك فان تستوفيها فى طاعة اللّه فتؤ دى الى لسانك حقه و الى سمعك حقه و الى بصرك حقه و الى يدك حقها و الى رجلك حقها و الى بطنك حقه و الى فرجك حقه و تستعين باللّه على ذلك .
حق نفس تو، آن است كه در راه اطاعت خدا به كار گيرى و از همه اعضا و جوارحى كه خدا به تو عنايت كرده ، در اين مسير استفاده كنى و حقوق تك تك آنها را از زبان و گوش و چشم و دست و پا و شكم گرفته تا غريزه جنسى به جاى آورى و از خداى خود استعانت جويى .
اداى اين وظيفه ، مثل همه تكاليف ديگر، مبتنى بر شناخت صاحب حق است . چنان كه در حق اول ، صاحب حق ، خدا بود و شناخت خدا منجر به اطاعت او مى شد. رسول اكرم صَلَّى اللّه عَلَيهِ و آلِهِ و سَلَّم مى فرمايند:
من كان باللّه اءعرف كان من اللّه اخوف {بحارالانوار،ج67/ص392}
آن كس كه خدا را بيشتر بشناسد، خوف و ترس او از خدا زيادتر خواهد بود – و به وظيفه عبوديت و بندگى اش بيشتر اقدام خواهد كرد.
نفس انسانى چيست ؟
در اين جا نيز براى اداى حق نفس حقى كه انسان نسبت به خود دارد بايد اول خود نفس را به دقت شناخت ؛ چرا كه اگر انسان نفس خود را بشناسد، ناگزير حقوق نفس را هم شناخته و براى اداى آنها اهتمام خواهد ورزيد.
در اين كه نفس انسانى چيست اختلاف نظرهايى وجود دراد: يك ديدگاه ، نظر ماديون است كه انسان را همين وجود جسمانى مى دانند و فقط ظاهر او را مى بينند كه آغازش ولادت و پايانش مرگ است و با مردن نابود شده ، از بين مى رود؛ ديدگاه ديگر، نظر معتقدان به بقاى روح است كه انسان را، حقيقتى مركب از جسم و روح مى شناسند و مرگ را پايان زندگى و نابودى نمى دانند كه دين مقدس اسلام هم اين نظر دوم را تاييد مى كند. در روايتى از اميرالمومنين عليه السلام آمده است :
انَّ اللّه عزَّ وَ جَلّ ركَّب فى الملائكة عقلا بلا شهوة ، و ركَّب فى البهائم شهوة بلا عقل ، و ركَّب فى بنى آدم كلتيهما، فمن غلب عقله شهوته فهو خير من الملائكة ، و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم {بحارالانوار/ج57/ص299}
خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است .
اين تفسير آيه كريمه قرآن است كه مى فرمايد:
لهم قلوب لا يفقهون بها و لهم اعين لا يبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل {سوره مبارکه اعراف/آیه شریفه 179}
خدا به آنها نيروى فكر و انديشه ، قوه بصيرت و چشم و وسيله فهم و ادراك و گوش عنايت كرده است ، ولى آنها از هيچ يك از اين ابزار و لوازم براى سير الى اللّه ، استفاده نمى كنند. اينها مثل چهارپايان ، بلكه بدتر از آنها هستند.
حضرت اميرالمومنين عليه السلام مى فرمايند:
نال الفوز الاكبر من ظفر بمعرفة النفس {غررالحکم/ص232}بزرگترين رستگارى براى انسان شناخت نفس او است .
و يا در سخن ديگرى مى فرمايند:
رحم اللّه امرءا عرف قدره ولم يتعد طوره {غررالحکم /ص233}خداوند رحمت كند كسى كه قدر خود را بشناسد و از حدش تجاوز نكند.
دليل آن هم روشن است ، به قول شاعر:
            كور در چاه فتد معذور است                 عذرش اين است كه چشمش كور است

اما اگر بينايى در چاه افتاد عذرى ندارد، خداوند متعال ، براى طى مسير كمال ابزارى در اختيار انسان قرار داده كه عدم استفاده صحيح از اين ابزار، بيانگر عدم اداى حق آنهاست .

کلمات قصار نهج البلاغه/شماره456

وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَلَا حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا .
ترجمه:
و آن حضرت فرمود: آيا آزاد مردى نيست كه اين نيم خورده دنيا را به اهل دنيا واگذارد براى وجود شما قيمتى جز بهشت نيست، آن را جز به بهشت نفروشيد
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم
خودم و همه ی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. در کتاب شریف (غُرر الحکم ) از مولا امیرالمومنین علی(ع) حدیثی در باب تقوا و ورع هست که حضرت فرمود: يُستَدَلّ على دِينِ الرجل بِحُسنِ تَقواه، وصِدقِ وَرَعهِ اگر کسی را می خواستید بشناسید که چقدر یک انسان با تقوا و دیندار است حضرت می فرماید : دو راه دارد:
راه اول این است که ببینید در برابر گناه چقدر قدرت ترک کردن دارد مثلاً: همه امکانات گناه برایش فراهم است ولی انجام نمی دهد و می تواند حرف خلاف بزند ولی نزند و یک دروغی را می تواند بگوید نگوید این اولین راه برای قدرت ایمانی یک انسان است که دارای تقوای نیکویی باشد گناه نکند.
راه دوم: این است که حضرت فرمود: وصِدقِ وَرَعهِ چقدر حاضر است شُبهات را ترک کند ، آنجایی که مشکوک هستند حق یا باطل را نمی داند و یا حلال یا حرام را نمی داند پاک بودن لقمه یا ناپاکی لقمه را نمی داند بخاطر خدا ترک کند حضرت فرمود اگر کسی چنین قدرتی داشت این نشان می دهد ایمانش ، ایمان قوی است .
این دو وسیله برای آزمایش دینداری است : یکی نیکویی تقوا و دیگری صدق ورع و ترک شُبهات. که انشاالله خداوند به همه ما چنین توفیقی را عنایت بفرماید.

سه شنبه 12 بهمن 2 جمادی الاول بازگشت حضرت امام خمينى(ره) به ايران (1357 ه.ش) و آغاز دهه مبارك فجر انقلاب اسلامى
امام خميني پس از سال‌ها دوري و تبعيد به کشور بازگشت. ايران اسلامي شاهد بزرگترين و تاريخي‌ترين استقبال بود. حضور ميليوني مردم که صف استقبال کنندگان را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاکي از عشق و علاقه بي‌نظير آنها به رهبر خويش بود.
برادران و خواهران در بحث انقلاب باید خیلی مطالعه کنیم ، شناخت ابعاد انقلاب باید زیاد مطالعه کنیم تا بتوانیم خوب دفاع کنیم. اگر اطلاعات انسان کم باشد نمی¬تواند خوب دفاع کند و اگر دفاع هم کند ناقص دفاع می¬کند. هم دوران زمان محمدرضا پهلوی و رضاخان پهلوی را مطالعه کنیم و بعد دوران سی و چند ساله انقلاب اسلامی را مطالعه کنیم و با اطلاعات صحیح از نظام دفاع کنیم.مقایسه ای بکنیم دوران قبل وبعدپیروزی انقلاب رو خدماتی که انجام شده را بگوییم به نسل سوم وچهارم انقلاب !
محمدرضا پهلوی به حیطه¬هایی قدم گذاشته بود که مردم نتوانستند تحمل کنندو آن چه چیز بود؟ بحثهای فرهنگی بود، دینی و اعتقادی بود. شروع جشنهای ۲۵۰۰ ساله بود، کشف حجاب که از سال ۱۳۱۴ توسط رضاخان شروع شده بود تشدید شده بود،ودهها موضوع دیگر .

پيام مقام معظم رهبری به اتحاديه انجمن هاى اسلامى دانشجويان در اروپا درهفته ای که گذشت

پيام رهبر معظم انقلاب به پنجاه و يكمين نشست اتحاديه انجمن هاى اسلامى دانشجويان در اروپا در هفته ى اخير در عين موجز بودن، واجد نكات مهمى است كه علاوه بر دانشجويان ايرانى مسلمان در حال تحصيل در آمريكا، لازم است همه دلسوزان و مومنان به انقلاب اسلامى به آن توجه ويژه داشته باشند. در اين پيام رهبر معظم انقلاب بر نكات مهمی تأکید فرمودند به چندمورد اشاره میکنم:
1-جوانى و دانشجويى» همچون پيشرانى پرقدرت، انسان را در رسيدن به آرمانهاى والا يارى مى كند
يكي از راه هاي پيشرفت و ترقي كشور ها سرمايه گذاري بر روي جوانان و نسل آينده شان مي باشد.
نسل جوان به عنوان نيروي فعال و متحرك، پرتلاش و با احساس ميتواند نقش خوبي در پيشرفت يك جامعه داشته باشد.
اوراق تاریخ به اثبات می رساند که دعوت های اصلاحی غالبا به دست جوانمردان بوقوع پیوسته و آنان در صفوف اول مبارزه بوده اند، اینجاست که نظر به اهمیت ونقش مؤثر جوانان در جامعه اسلامی؛ مورد خطاب اکثر داعیان و نویسندگان متعهد و مبارز همین جوانان بوده اند
با تاریخ که همراه شویم خواهیم دید در هر حرکتی که از استعدادهای فکری و نهفتهٔ قشر جوان به صورت اصولی و صحیح بهره‌برداری شده است ، دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمندی هم به دست آمده است؛ و درست زمانی که هدایت و رهبری گروه‌های جوان به دست افراد قدرت طلب سپرده شده، صحنه های بسیار تاسف‌باری به وقوع پیوسته است.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم که ملت شاهد حضور پرشور و موثر قشر جوان در کنار امام (ره) بود ، ایشان هم با فرصت‌هایی که دوران دفاع مقدس به جوانان دادند زمینه‌ساز شکوفایی استعداد و رشد توانایی های این قشر شدند.

2- در نبرد نامتقارن جبهه ى كفر و استكبار با پرچم برافراشته ى اسلام ناب، همه ما وظيفه داريم

امام(ره) فرمودند جنگ ما جنگ حق و باطل است که تمام شدنی نیست. بله نمازگزاران عزیز!دفاع پایان نیافته است و این جنگ امروز با شدت بیشتری از دهه شصت جریان دارد. منتها دشمن ترسو که توان ایستادن جلوی رزمندگان ما را ندارد به حربه تزویر روی آورده و به جای نیروهای نظامی وزرهی با خانه‌های فساد، شبکه‌های فساد، فضای مجازی، مواد مخدر و الکل علیه ما صف آرایی کرده است. سلاح دشمن راباید شناخت اینها سلاح دشمن است که با آنها به میدان آمده اند
آنها می خواهند هر جنایتی را موجه جلوه دهند. آنها جنایات فجیع را از پشت پرده سامان می‌دهند و خود ابتکار را به دست می‌گیرند. ماوظیفه داریم چهره کریه وزشت وکثیف آنها، چهره اصلی آنها را به دنیانشان دهیم. آنها می‌خواهند با قدرت رعب و وحشت انسان‌ها را از پا دربیاورند ولی باید با روحیه دادن به مردم اجازه ندهیمازطرف آنها وهم پیمانان آنها یعنی صهیونیستها که جرثومه فسادن ووهابیت عربستانی که زائیده تفکر صهیونیستها هستندگزندی به انقلاب ونظام وملت وارزشها وارد شودپچتکبیرنمازگزاران}

3-لزوم و اهميت سرزندگى، اميد و اعتقاد به آينده ى روشن

«امید» ، جایگاهی ویژه و پرکاربرد ومتأسفانه مغفول مانده دارد. يكى از بزرگترين نعم الهى، اميد و اعتمادبه‌نفسى است كه در مردم هست. روح اميدوارى، خيلى نعمت بزرگى است. امروزباتبلیغات مسموم انسانها را ازاعتماد به خودتهی میکنند تابتوتنند بهخ اغراض شیطانی خودبرسند.کما اینکه ملت ما را با تبليغات پيوسته، از فرهنگ خود، از اعتماد به خود تهى كرده بودند؛ ملت ما را به خود بى‌اعتماد و نااميد كرده بودند.
كارى كه دشمن مى‌خواهد بكند، اين است كه يأس را بر دلها حاكم كند و هر كس به گونه‌اى مأيوس باشد: دانشجو يك‌طور، دانش‌آموز يك‌طور، كارگر يك‌طور، روحانى يك‌طور، كاسب يك‌طور، ادارى يك‌طور، مسؤول دولتى يك‌طور، مسؤول بلندپايه يك‌طور. برای هریک روشهايى دارند.
امروز استكبار جهانى مايل است كه ملتهاى مسلمان و از جمله ملت عزيز ايران، دچار روح نااميدى شوند و بگويند: ديگر نمى‌شود كارى كرد؛ ديگر فايده‌اى ندارد! مى‌خواهند اين را به زور در مردم تزريق كنند.

قبل از پيروزى انقلاب، دشمن از همه وسايل استفاده مى‌كرد تا مردم را از پيروزى انقلاب نااميد كند. مى‌گفتند: «مگر مى‌شود چنين انقلابى بر پا شود و ملت با دستِ خالى بر دستگاهِ تا دندان مسلّح پيروز گردد؟! اصلاً ممكن نيست!» دیدید که شد امروزهم باامید به آینده روشن وتکل به خداوند وحول محورولایت فقیه این امید راباید تجلی بیشتری بخشید ودشمنان راناامیدکرد{تکبیرنمازگزاران}

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --