اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: امروز استکبار جهانى مایل است که ملتهاى مسلمان و از جمله ملت عزیز ایران، دچار روح ناامیدى شوند

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه: امروز استکبار جهانى مایل است که ملتهاى مسلمان و از جمله ملت عزیز ایران، دچار روح ناامیدى شوند

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته هشتم بهمن ماه سال نود وپنج به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱-هر کس که خدا را بیشتر بشناسد، خوف و ترس او از خدا زیادتر خواهد بود
۲- اگرانسان نفس خودرابشناسد،ناگزیرحقوق نفس راهم شناخته وبراى اداى آنهااهتمام خواهدورزید.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱٫ حضور میلیونی مردم دراستقبال ازحضرت امام، حاکی ازعشق وعلاقه بی‌نظیرآنها به رهبرخویش بود.

۲- یکی از راه های پیشرفت و ترقی کشور ها سرمایه گذاری بر روی جوانان و نسل آینده می باشد.
۳- کارى که دشمن مى‌خواهد بکند، این است که یأس را بر دلها حاکم کند
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

img_7323
خودم و همه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.
گفتیم امام سجاد علیهم السلام در رساله حقوق به بیان دسته بندی شده ی انواع حقوقی که مراعات آن بر انسان لازم است می پردازند که می توان این حقوق را در سه دسته ی کلی بررسی کرد.که عبارت بود از حق الله ،حق النفس وحقوق اجتماعی
که به یک موردازحقوق خداوند برانسانها اشاره کردیم که حق عبادت بود

حق نفس بر انسان
و اءَمَّا حَقُّ نفسک علیک فان تستوفیها فى طاعه اللّه فتؤ دى الى لسانک حقه و الى سمعک حقه و الى بصرک حقه و الى یدک حقها و الى رجلک حقها و الى بطنک حقه و الى فرجک حقه و تستعین باللّه على ذلک .
حق نفس تو، آن است که در راه اطاعت خدا به کار گیرى و از همه اعضا و جوارحى که خدا به تو عنایت کرده ، در این مسیر استفاده کنى و حقوق تک تک آنها را از زبان و گوش و چشم و دست و پا و شکم گرفته تا غریزه جنسى به جاى آورى و از خداى خود استعانت جویى .
اداى این وظیفه ، مثل همه تکالیف دیگر، مبتنى بر شناخت صاحب حق است . چنان که در حق اول ، صاحب حق ، خدا بود و شناخت خدا منجر به اطاعت او مى شد. رسول اکرم صَلَّى اللّه عَلَیهِ و آلِهِ و سَلَّم مى فرمایند:
من کان باللّه اءعرف کان من اللّه اخوف {بحارالانوار،ج۶۷/ص۳۹۲}
آن کس که خدا را بیشتر بشناسد، خوف و ترس او از خدا زیادتر خواهد بود – و به وظیفه عبودیت و بندگى اش بیشتر اقدام خواهد کرد.
نفس انسانى چیست ؟
در این جا نیز براى اداى حق نفس حقى که انسان نسبت به خود دارد باید اول خود نفس را به دقت شناخت ؛ چرا که اگر انسان نفس خود را بشناسد، ناگزیر حقوق نفس را هم شناخته و براى اداى آنها اهتمام خواهد ورزید.
در این که نفس انسانى چیست اختلاف نظرهایى وجود دراد: یک دیدگاه ، نظر مادیون است که انسان را همین وجود جسمانى مى دانند و فقط ظاهر او را مى بینند که آغازش ولادت و پایانش مرگ است و با مردن نابود شده ، از بین مى رود؛ دیدگاه دیگر، نظر معتقدان به بقاى روح است که انسان را، حقیقتى مرکب از جسم و روح مى شناسند و مرگ را پایان زندگى و نابودى نمى دانند که دین مقدس اسلام هم این نظر دوم را تایید مى کند. در روایتى از امیرالمومنین علیه السلام آمده است :
انَّ اللّه عزَّ وَ جَلّ رکَّب فى الملائکه عقلا بلا شهوه ، و رکَّب فى البهائم شهوه بلا عقل ، و رکَّب فى بنى آدم کلتیهما، فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملائکه ، و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم {بحارالانوار/ج۵۷/ص۲۹۹}
خداوند، ملائکه را از نیروى عقل محض ، حیوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را ترکیبى از هر دو آفرید. آن کس که نیروى اندیشه و فکرش ‍ بر شهوتش غلبه کند، از ملائکه برتر و آن کس که نیروى شهوت و غریزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حیوانات پست تر است .
این تفسیر آیه کریمه قرآن است که مى فرماید:
لهم قلوب لا یفقهون بها و لهم اعین لا یبصرون بها و لهم آذان لا یسمعون بها اولئک کالانعام بل هم اضل {سوره مبارکه اعراف/آیه شریفه ۱۷۹}
خدا به آنها نیروى فکر و اندیشه ، قوه بصیرت و چشم و وسیله فهم و ادراک و گوش عنایت کرده است ، ولى آنها از هیچ یک از این ابزار و لوازم براى سیر الى اللّه ، استفاده نمى کنند. اینها مثل چهارپایان ، بلکه بدتر از آنها هستند.
حضرت امیرالمومنین علیه السلام مى فرمایند:
نال الفوز الاکبر من ظفر بمعرفه النفس {غررالحکم/ص۲۳۲}بزرگترین رستگارى براى انسان شناخت نفس او است .
و یا در سخن دیگرى مى فرمایند:
رحم اللّه امرءا عرف قدره ولم یتعد طوره {غررالحکم /ص۲۳۳}خداوند رحمت کند کسى که قدر خود را بشناسد و از حدش تجاوز نکند.
دلیل آن هم روشن است ، به قول شاعر:
            کور در چاه فتد معذور است                 عذرش این است که چشمش کور است

اما اگر بینایى در چاه افتاد عذرى ندارد، خداوند متعال ، براى طى مسیر کمال ابزارى در اختیار انسان قرار داده که عدم استفاده صحیح از این ابزار، بیانگر عدم اداى حق آنهاست .

کلمات قصار نهج البلاغه/شماره۴۵۶

وَ قَالَ ( علیه السلام ) : أَلَا حُرٌّ یَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَهَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّهَ فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا .
ترجمه:
و آن حضرت فرمود: آیا آزاد مردى نیست که این نیم خورده دنیا را به اهل دنیا واگذارد براى وجود شما قیمتى جز بهشت نیست، آن را جز به بهشت نفروشید
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و همه ی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. در کتاب شریف (غُرر الحکم ) از مولا امیرالمومنین علی(ع) حدیثی در باب تقوا و ورع هست که حضرت فرمود: یُستَدَلّ على دِینِ الرجل بِحُسنِ تَقواه، وصِدقِ وَرَعهِ اگر کسی را می خواستید بشناسید که چقدر یک انسان با تقوا و دیندار است حضرت می فرماید : دو راه دارد:
راه اول این است که ببینید در برابر گناه چقدر قدرت ترک کردن دارد مثلاً: همه امکانات گناه برایش فراهم است ولی انجام نمی دهد و می تواند حرف خلاف بزند ولی نزند و یک دروغی را می تواند بگوید نگوید این اولین راه برای قدرت ایمانی یک انسان است که دارای تقوای نیکویی باشد گناه نکند.
راه دوم: این است که حضرت فرمود: وصِدقِ وَرَعهِ چقدر حاضر است شُبهات را ترک کند ، آنجایی که مشکوک هستند حق یا باطل را نمی داند و یا حلال یا حرام را نمی داند پاک بودن لقمه یا ناپاکی لقمه را نمی داند بخاطر خدا ترک کند حضرت فرمود اگر کسی چنین قدرتی داشت این نشان می دهد ایمانش ، ایمان قوی است .
این دو وسیله برای آزمایش دینداری است : یکی نیکویی تقوا و دیگری صدق ورع و ترک شُبهات. که انشاالله خداوند به همه ما چنین توفیقی را عنایت بفرماید.

سه شنبه ۱۲ بهمن ۲ جمادی الاول بازگشت حضرت امام خمینى(ره) به ایران (۱۳۵۷ ه.ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامى
امام خمینی پس از سال‌ها دوری و تبعید به کشور بازگشت. ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی‌ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم که صف استقبال کنندگان را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاکی از عشق و علاقه بی‌نظیر آنها به رهبر خویش بود.
برادران و خواهران در بحث انقلاب باید خیلی مطالعه کنیم ، شناخت ابعاد انقلاب باید زیاد مطالعه کنیم تا بتوانیم خوب دفاع کنیم. اگر اطلاعات انسان کم باشد نمی¬تواند خوب دفاع کند و اگر دفاع هم کند ناقص دفاع می¬کند. هم دوران زمان محمدرضا پهلوی و رضاخان پهلوی را مطالعه کنیم و بعد دوران سی و چند ساله انقلاب اسلامی را مطالعه کنیم و با اطلاعات صحیح از نظام دفاع کنیم.مقایسه ای بکنیم دوران قبل وبعدپیروزی انقلاب رو خدماتی که انجام شده را بگوییم به نسل سوم وچهارم انقلاب !
محمدرضا پهلوی به حیطه¬هایی قدم گذاشته بود که مردم نتوانستند تحمل کنندو آن چه چیز بود؟ بحثهای فرهنگی بود، دینی و اعتقادی بود. شروع جشنهای ۲۵۰۰ ساله بود، کشف حجاب که از سال ۱۳۱۴ توسط رضاخان شروع شده بود تشدید شده بود،ودهها موضوع دیگر .

پیام مقام معظم رهبری به اتحادیه انجمن هاى اسلامى دانشجویان در اروپا درهفته ای که گذشت

پیام رهبر معظم انقلاب به پنجاه و یکمین نشست اتحادیه انجمن هاى اسلامى دانشجویان در اروپا در هفته ى اخیر در عین موجز بودن، واجد نکات مهمى است که علاوه بر دانشجویان ایرانى مسلمان در حال تحصیل در آمریکا، لازم است همه دلسوزان و مومنان به انقلاب اسلامى به آن توجه ویژه داشته باشند. در این پیام رهبر معظم انقلاب بر نکات مهمی تأکید فرمودند به چندمورد اشاره میکنم:
۱-جوانى و دانشجویى» همچون پیشرانى پرقدرت، انسان را در رسیدن به آرمانهاى والا یارى مى کند
یکی از راه های پیشرفت و ترقی کشور ها سرمایه گذاری بر روی جوانان و نسل آینده شان می باشد.
نسل جوان به عنوان نیروی فعال و متحرک، پرتلاش و با احساس میتواند نقش خوبی در پیشرفت یک جامعه داشته باشد.
اوراق تاریخ به اثبات می رساند که دعوت های اصلاحی غالبا به دست جوانمردان بوقوع پیوسته و آنان در صفوف اول مبارزه بوده اند، اینجاست که نظر به اهمیت ونقش مؤثر جوانان در جامعه اسلامی؛ مورد خطاب اکثر داعیان و نویسندگان متعهد و مبارز همین جوانان بوده اند
با تاریخ که همراه شویم خواهیم دید در هر حرکتی که از استعدادهای فکری و نهفتهٔ قشر جوان به صورت اصولی و صحیح بهره‌برداری شده است ، دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمندی هم به دست آمده است؛ و درست زمانی که هدایت و رهبری گروه‌های جوان به دست افراد قدرت طلب سپرده شده، صحنه های بسیار تاسف‌باری به وقوع پیوسته است.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم که ملت شاهد حضور پرشور و موثر قشر جوان در کنار امام (ره) بود ، ایشان هم با فرصت‌هایی که دوران دفاع مقدس به جوانان دادند زمینه‌ساز شکوفایی استعداد و رشد توانایی های این قشر شدند.

۲- در نبرد نامتقارن جبهه ى کفر و استکبار با پرچم برافراشته ى اسلام ناب، همه ما وظیفه داریم

امام(ره) فرمودند جنگ ما جنگ حق و باطل است که تمام شدنی نیست. بله نمازگزاران عزیز!دفاع پایان نیافته است و این جنگ امروز با شدت بیشتری از دهه شصت جریان دارد. منتها دشمن ترسو که توان ایستادن جلوی رزمندگان ما را ندارد به حربه تزویر روی آورده و به جای نیروهای نظامی وزرهی با خانه‌های فساد، شبکه‌های فساد، فضای مجازی، مواد مخدر و الکل علیه ما صف آرایی کرده است. سلاح دشمن راباید شناخت اینها سلاح دشمن است که با آنها به میدان آمده اند
آنها می خواهند هر جنایتی را موجه جلوه دهند. آنها جنایات فجیع را از پشت پرده سامان می‌دهند و خود ابتکار را به دست می‌گیرند. ماوظیفه داریم چهره کریه وزشت وکثیف آنها، چهره اصلی آنها را به دنیانشان دهیم. آنها می‌خواهند با قدرت رعب و وحشت انسان‌ها را از پا دربیاورند ولی باید با روحیه دادن به مردم اجازه ندهیمازطرف آنها وهم پیمانان آنها یعنی صهیونیستها که جرثومه فسادن ووهابیت عربستانی که زائیده تفکر صهیونیستها هستندگزندی به انقلاب ونظام وملت وارزشها وارد شودپچتکبیرنمازگزاران}

۳-لزوم و اهمیت سرزندگى، امید و اعتقاد به آینده ى روشن

«امید» ، جایگاهی ویژه و پرکاربرد ومتأسفانه مغفول مانده دارد. یکى از بزرگترین نعم الهى، امید و اعتمادبه‌نفسى است که در مردم هست. روح امیدوارى، خیلى نعمت بزرگى است. امروزباتبلیغات مسموم انسانها را ازاعتماد به خودتهی میکنند تابتوتنند بهخ اغراض شیطانی خودبرسند.کما اینکه ملت ما را با تبلیغات پیوسته، از فرهنگ خود، از اعتماد به خود تهى کرده بودند؛ ملت ما را به خود بى‌اعتماد و ناامید کرده بودند.
کارى که دشمن مى‌خواهد بکند، این است که یأس را بر دلها حاکم کند و هر کس به گونه‌اى مأیوس باشد: دانشجو یک‌طور، دانش‌آموز یک‌طور، کارگر یک‌طور، روحانى یک‌طور، کاسب یک‌طور، ادارى یک‌طور، مسؤول دولتى یک‌طور، مسؤول بلندپایه یک‌طور. برای هریک روشهایى دارند.
امروز استکبار جهانى مایل است که ملتهاى مسلمان و از جمله ملت عزیز ایران، دچار روح ناامیدى شوند و بگویند: دیگر نمى‌شود کارى کرد؛ دیگر فایده‌اى ندارد! مى‌خواهند این را به زور در مردم تزریق کنند.

قبل از پیروزى انقلاب، دشمن از همه وسایل استفاده مى‌کرد تا مردم را از پیروزى انقلاب ناامید کند. مى‌گفتند: «مگر مى‌شود چنین انقلابى بر پا شود و ملت با دستِ خالى بر دستگاهِ تا دندان مسلّح پیروز گردد؟! اصلاً ممکن نیست!» دیدید که شد امروزهم باامید به آینده روشن وتکل به خداوند وحول محورولایت فقیه این امید راباید تجلی بیشتری بخشید ودشمنان راناامیدکرد{تکبیرنمازگزاران}

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --