اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: امروزه نیاز به عرضه دین به دین شناسان جهت جلوگیری ازانحراف،چه بسا بیشتر از گذشته هاست.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: امروزه نیاز به عرضه دین به دین شناسان جهت جلوگیری ازانحراف،چه بسا بیشتر از گذشته هاست.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری درتاریخ 03/11/1393
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع بحث امروز ما پیرامون ویژگی های مؤمن است
قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «الْمُؤْمِنُ لَا يُعَيِّرُ أَخَاهُ وَ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَتَّهِمُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْهُ»(1) امام علی علیه السلام می‏فرمایند: مؤمن برادرش را سرزنش نمی‏كند، به او خيانت نمی‏کند، متّهمش نمی‏سازد و او را وا نمی‏گذارد و از او بيزارى نمی‏جويد.
انسان موجود اجتماعی است و در جامعه زندگی می‌کند و با مردم ارتباط دارد. در این روایت نحوه برخورد کردن و ارتباط و معاشرت بیان شده، انسان‏ها می‏توانند برخورد خوبی با یکدیگر داشته باشند و پشت سر یکدیگر مدافع برادر دینی باشند نه تنها غیبت نکنند بلکه هر جا علیه او اقدامی شد به دفاع از او برخیزند و در غیاب او اگر دیگران می‌خواهند خیانتی نسبت به او داشته باشند از آن جلوگیری کند. اینها جزء ابتلا‌های روزمره جامعه ما است و لذا ائمه اطهار علیهم السلام تأکید داشته‌اند که فضای جامعه را از این رذائل پالایش کنند تا رابطه انسان‏ها به عنوان یک رابطه دینی و معقول قلمداد شود، البته جامعه‏ای که در آن خیانت، اذیت و آزار نسبت به برادر دینی، سرزنش و اتهام بیجا و بیزاری و دوری گزیدن از برادر مؤمن وجود داشته باشد مورد قبول اسلام نیست.
لذا امیرالمومنین علیه السلام می‏فرمایند:
«الْمُؤْمِنُ لَا يُعَيِّرُ أَخَاهُ»؛ اگر می‌خواهی مؤمن را بشناسی، مؤمن در معاشرت‏ها با برادر دینی بی جهت برادر دینی خود را سرزنش، توبیخ و تحقیر نمی‌کند.
«لَا يَخُونُهُ»؛ یعنی به او خیانت نمی‌کند و اگر مورد اعتماد واقع شود خیانت نمی‌کند؛ مثلاً سند خانه را داده به طرف تا برود وام بگیرد و مشکلش حل شود و این شخص وام را پرداخت نکرده و الآن بانک خانه را مطالبه می‌کند که این خیانت به اعتماد برادر مؤمن است.
«وَ لَا يَتَّهِمُهُ»؛ مؤمن به برادر دینی خود تهمت نمی‌زند، در جامعه ما متأسفانه اگر شخصی از کسی دلخوری داشته باشد ده تا عیب که در زندگی او وجود ندارد به او می‌چسباند این اوج بداخلاقی در یک جامعه است. حال بر فرض فلان شخص در این مسئله خاص با تو مشکل دارد آیا درست است در مسائل دیگر علیه او پرونده سازی شود. تا کسی اشتباهی می‌کند به او می‌گویند این ضدانقلاب است یا منافق است.
اسلام عزیز آبروی مسلمان را بسیار ارزشمند می داند و ریختن آن را بسیار خطرناک و گناهی بزرگ شمرده است . متاسفانه در جامعه ما چیزی که نزد برخی ها ارزش ندارد همین آبروی مسلمان است که آن را خیلی راحت مورد تاخت و تاز قرار می دهند و خود و دیگران را گرفتار عذاب الهی می کنند .
آبروی مؤمن محصول یک عمر زندگی ، تلاش و سختی است
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند : از خداوند درخواست کردم که در روز حساب حساب رسی امت را به خودم واگذار کند که بندگان اگر لغزشی داشتند آبروی من پیش پیامبران پیشین نرود . خداوند پاسخ داد حساب آنها را خودم به عهده می گیرم که اگر لغزشی داشتند آبرویشان پیش تو نرود .
«وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْهُ»؛ مؤمن بی جهت رابطه‏اش را قطع نمی‌کند و اظهار برائت از برادر مؤمن خود نمی‌کند. وقتی شکل جامعه ما اسلامی باشد الطاف و برکات الهی بر ما نازل می‏شود اما وقتی در دل اشخاص کینه و حسادت وجود داشته باشد دعا مستجاب نمی‌شود.

.[1] تحف العقول عن آل الرسول، ص 113.
مشروح خطبه دوم:
امام جمعه محترم درابتدای خطبه دوم بااشاره به فرازی ازخطبه ی164نهجالبلاغه خودونماز گزارن را به تقوا توصیه نمودند وسپس به رویدادها ومناسبتها اشاره کردند.
يكشنبه4 ربيع الثاني ولادت حضرت عبدالعظيم حسني(ره) (173 ه‍. ق)
حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السّلام از دانشمندان شيعه و از راويان حديث ائمه معصومين عليهم السّلام و از چهره هاي بارز و محبوب و مورد اعتماد ، نزد اهل بيت عصمت عليهم السّلام و پيروان آنان بود و در مسايل دين آگاه و به معارف مذهبي و احكام قرآن شناخت و معرفتي وافر داشت .
ستايشهايي كه ائمه معصومين عليهم السّلام از وي به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصيّت علمي و مورد اعتماد اوست؛ حضرت امام هادي عليه السّلام گاهي اشخاصي را سؤال و مشكلي داشتند، راهنمايي مي فرمودند كه از حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السّلام بپرسند و او را از دوستان حقيقي خويش مي شمردند و معرّفي مي فرمودند .
در روايات متعدّدي نيز براي زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السّلام ، ثوابي همچون ثواب زيارت حضرت سيّد الشهدا، امام حسين عليه السّلام بيان شده است.
ای پسر رسول خدا، من می خواهم دینم را به شما ارائه کنم که اگر مورد تأیید شما باشد، بر آن ثابت بمانم تا زمانی که خداوند را ملاقات نمایم.
امام علیه السلام فرمودند: «بگو ای عبدالعظیم»
هنگامی که عرضه دین حضرت عبدالعظیم در محضر امام هادی علیه السلام پایان یافت، امام(ع) عقائد او را تصدیق کردند و او را به پایداری در آن ها فرمان دادند و برایش دعا کردند که بر دین خویش ثابت بماند…
امروزه نیاز به عرضه دین چه بسا بیشتر از گذشته هاست. اگر بخواهیم در این زمانه باورهایمان از دسترس تحریف و اعمال سلیقه های شخصی در امان بماند، باید مسأله عرضه دین به دین شناسانی که دین را از قرآن و احادیث پیامبر و اهل بیت علیهم السلام شناخته اند، مورد توجهمان قرار گیرد.
پنج شنبه8 ربيع الثاني ولادت حضرت امام حسن عسكري(ع) (232 ه.ق)
به طور كلي دوران عمر 29ساله امام حسن عسكري(ع) به سه دوره تقسيم مي گردد: دوره اول 13سال است كه زندگي آن حضرت در مدينه، دوره دوم 10سال در سامرا قبل از امامت، دوره سوم نزديك 6 سال امامت آن حضرت مي باشد. دوره امامت حضرت عسكري(ع) با قدرت ظاهري بني عباس رو در روي بود. خلفايي كه به تقليد هارون در نشان دادن نيروي خود بلندپروازيهايي داشتند. امام حسن عسكري(ع) از شش سال دوران اقامتش، سه سال را در زندان گذرانيد.
با وجود همه فشارها و محدوديتهاي فراوانِ دستگاه حاكم، امام حسن عسكري(ع) براي تقويت بنيه اعتقادي و توجيه سياسي و آگاهي شيعيان نسبت به وظايف خود، مكانهاي متعددي از خانه هاي شيعيان در سامرا را معين كرد و از شيعيان مي خواست تا در آن جلسات، بعد از نماز عشا حاضر شده، مشكلات و مسائل خود را حضوري به محضر امام عرضه كنند كه اين مسأله در ايجاد آگاهي و رفع شبهات بسيار مؤثر بود.
اشاره ای به نشست تیم هسته ای ایران
به این نشست اززاویه ای دیگر اشاره میکنم :بعضاًاین سخن وسؤال را مطرح میکنند که ،در مقطعي كه تماميتِ جبهه كفر و استكبار در مقابل جبهه توحيدي اسلام صف آرايي نموده و اهانت به رسول رحمت حضرت محمد(ص) را در دستور كار خود قرار داده و راهبرد اسلام هراسي و بلكه اختلاف و نزاع قومي و مذهبي را با ايجاد و هدايت فتنه(داعش) در دستور كار خويش قرار داده است، وزير محترم امور خارجه و مسؤول تيم مذاكره كننده كشورمان چه ضرورتي داشت در پاريس حضور پیداکنند؟ و اين عمل، در عرف شناخته شده ديپلماتيك چه توجيه قابل قبولي دارد؟ و چرا با حضور سؤال برانگيز خود در (فرانسه) كانون اهانت به ساحت مقدس پيامبر اعظم(ص) آن هم در اوج اعتراضات سراسري جهان اسلام، ملاحظه جايگاه جمهوري اسلامي ايران كه پرچمدار بيداري و مقاومت اسلامي و احياگر اسلام ناب محمدي است، ننمودند؟!با اینکه كاريكاتور موهن عليه پيامبر اسلام(ص) در همان روز و با اعلام قبلي در 3 ميليون نسخه چاپ و منتشر شده بود و طرف مذاكره يعني جان كري، وزير خارجه كشوري است كه از انتشار اين كاريكاتور موهن بيشترين حمايت رسمي و علني را داشته است!
در هر حال با همه احترام و خسته نباشيدي كه به تيم مذاكره كننده داريم، از باب (النصیحة لائمة المسلمين) و از سر خيرخواهي، اين انتقاد مشفقانه را نيز داريم كه چرا در هنگامه پر سر و صداي اهانت به رسولخدا(ص) كمترين تغييري در دستور كار مذاكراتي داده نشد و ديگر اين كه به فرموده پيامبر عظيم الشأن(ص): «اتقوا مِن مواضع التُهم»، از موضع اتهام پرهيز نگرديد!
درپایان نمازگزاران نمازجمعه باپس ازاقامه نمازجمعه باحضوردرراهپیمایی اهانت به ساحت مقدس پیامبراکرم را محکوم کردند.
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --