اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: امروزه نیاز به عرضه دین به دین شناسان جهت جلوگیری ازانحراف،چه بسا بیشتر از گذشته هاست.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: امروزه نیاز به عرضه دین به دین شناسان جهت جلوگیری ازانحراف،چه بسا بیشتر از گذشته هاست.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری درتاریخ ۰۳/۱۱/۱۳۹۳
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع بحث امروز ما پیرامون ویژگی های مؤمن است
قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «الْمُؤْمِنُ لَا یُعَیِّرُ أَخَاهُ وَ لَا یَخُونُهُ وَ لَا یَتَّهِمُهُ وَ لَا یَخْذُلُهُ وَ لَا یَتَبَرَّأُ مِنْهُ»(۱) امام علی علیه السلام می‏فرمایند: مؤمن برادرش را سرزنش نمی‏کند، به او خیانت نمی‏کند، متّهمش نمی‏سازد و او را وا نمی‏گذارد و از او بیزارى نمی‏جوید.
انسان موجود اجتماعی است و در جامعه زندگی می‌کند و با مردم ارتباط دارد. در این روایت نحوه برخورد کردن و ارتباط و معاشرت بیان شده، انسان‏ها می‏توانند برخورد خوبی با یکدیگر داشته باشند و پشت سر یکدیگر مدافع برادر دینی باشند نه تنها غیبت نکنند بلکه هر جا علیه او اقدامی شد به دفاع از او برخیزند و در غیاب او اگر دیگران می‌خواهند خیانتی نسبت به او داشته باشند از آن جلوگیری کند. اینها جزء ابتلا‌های روزمره جامعه ما است و لذا ائمه اطهار علیهم السلام تأکید داشته‌اند که فضای جامعه را از این رذائل پالایش کنند تا رابطه انسان‏ها به عنوان یک رابطه دینی و معقول قلمداد شود، البته جامعه‏ای که در آن خیانت، اذیت و آزار نسبت به برادر دینی، سرزنش و اتهام بیجا و بیزاری و دوری گزیدن از برادر مؤمن وجود داشته باشد مورد قبول اسلام نیست.
لذا امیرالمومنین علیه السلام می‏فرمایند:
«الْمُؤْمِنُ لَا یُعَیِّرُ أَخَاهُ»؛ اگر می‌خواهی مؤمن را بشناسی، مؤمن در معاشرت‏ها با برادر دینی بی جهت برادر دینی خود را سرزنش، توبیخ و تحقیر نمی‌کند.
«لَا یَخُونُهُ»؛ یعنی به او خیانت نمی‌کند و اگر مورد اعتماد واقع شود خیانت نمی‌کند؛ مثلاً سند خانه را داده به طرف تا برود وام بگیرد و مشکلش حل شود و این شخص وام را پرداخت نکرده و الآن بانک خانه را مطالبه می‌کند که این خیانت به اعتماد برادر مؤمن است.
«وَ لَا یَتَّهِمُهُ»؛ مؤمن به برادر دینی خود تهمت نمی‌زند، در جامعه ما متأسفانه اگر شخصی از کسی دلخوری داشته باشد ده تا عیب که در زندگی او وجود ندارد به او می‌چسباند این اوج بداخلاقی در یک جامعه است. حال بر فرض فلان شخص در این مسئله خاص با تو مشکل دارد آیا درست است در مسائل دیگر علیه او پرونده سازی شود. تا کسی اشتباهی می‌کند به او می‌گویند این ضدانقلاب است یا منافق است.
اسلام عزیز آبروی مسلمان را بسیار ارزشمند می داند و ریختن آن را بسیار خطرناک و گناهی بزرگ شمرده است . متاسفانه در جامعه ما چیزی که نزد برخی ها ارزش ندارد همین آبروی مسلمان است که آن را خیلی راحت مورد تاخت و تاز قرار می دهند و خود و دیگران را گرفتار عذاب الهی می کنند .
آبروی مؤمن محصول یک عمر زندگی ، تلاش و سختی است
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند : از خداوند درخواست کردم که در روز حساب حساب رسی امت را به خودم واگذار کند که بندگان اگر لغزشی داشتند آبروی من پیش پیامبران پیشین نرود . خداوند پاسخ داد حساب آنها را خودم به عهده می گیرم که اگر لغزشی داشتند آبرویشان پیش تو نرود .
«وَ لَا یَخْذُلُهُ وَ لَا یَتَبَرَّأُ مِنْهُ»؛ مؤمن بی جهت رابطه‏اش را قطع نمی‌کند و اظهار برائت از برادر مؤمن خود نمی‌کند. وقتی شکل جامعه ما اسلامی باشد الطاف و برکات الهی بر ما نازل می‏شود اما وقتی در دل اشخاص کینه و حسادت وجود داشته باشد دعا مستجاب نمی‌شود.

.[۱] تحف العقول عن آل الرسول، ص ۱۱۳٫
مشروح خطبه دوم:
امام جمعه محترم درابتدای خطبه دوم بااشاره به فرازی ازخطبه ی۱۶۴نهجالبلاغه خودونماز گزارن را به تقوا توصیه نمودند وسپس به رویدادها ومناسبتها اشاره کردند.
یکشنبه۴ ربیع الثانی ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) (۱۷۳ ه‍. ق)
حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین علیهم السّلام و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد ، نزد اهل بیت عصمت علیهم السّلام و پیروان آنان بود و در مسایل دین آگاه و به معارف مذهبی و احکام قرآن شناخت و معرفتی وافر داشت .
ستایشهایی که ائمه معصومین علیهم السّلام از وی به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتماد اوست؛ حضرت امام هادی علیه السّلام گاهی اشخاصی را سؤال و مشکلی داشتند، راهنمایی می فرمودند که از حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام بپرسند و او را از دوستان حقیقی خویش می شمردند و معرّفی می فرمودند .
در روایات متعدّدی نیز برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، ثوابی همچون ثواب زیارت حضرت سیّد الشهدا، امام حسین علیه السّلام بیان شده است.
ای پسر رسول خدا، من می خواهم دینم را به شما ارائه کنم که اگر مورد تأیید شما باشد، بر آن ثابت بمانم تا زمانی که خداوند را ملاقات نمایم.
امام علیه السلام فرمودند: «بگو ای عبدالعظیم»
هنگامی که عرضه دین حضرت عبدالعظیم در محضر امام هادی علیه السلام پایان یافت، امام(ع) عقائد او را تصدیق کردند و او را به پایداری در آن ها فرمان دادند و برایش دعا کردند که بر دین خویش ثابت بماند…
امروزه نیاز به عرضه دین چه بسا بیشتر از گذشته هاست. اگر بخواهیم در این زمانه باورهایمان از دسترس تحریف و اعمال سلیقه های شخصی در امان بماند، باید مسأله عرضه دین به دین شناسانی که دین را از قرآن و احادیث پیامبر و اهل بیت علیهم السلام شناخته اند، مورد توجهمان قرار گیرد.
پنج شنبه۸ ربیع الثانی ولادت حضرت امام حسن عسکری(ع) (۲۳۲ ه.ق)
به طور کلی دوران عمر ۲۹ساله امام حسن عسکری(ع) به سه دوره تقسیم می گردد: دوره اول ۱۳سال است که زندگی آن حضرت در مدینه، دوره دوم ۱۰سال در سامرا قبل از امامت، دوره سوم نزدیک ۶ سال امامت آن حضرت می باشد. دوره امامت حضرت عسکری(ع) با قدرت ظاهری بنی عباس رو در روی بود. خلفایی که به تقلید هارون در نشان دادن نیروی خود بلندپروازیهایی داشتند. امام حسن عسکری(ع) از شش سال دوران اقامتش، سه سال را در زندان گذرانید.
با وجود همه فشارها و محدودیتهای فراوانِ دستگاه حاکم، امام حسن عسکری(ع) برای تقویت بنیه اعتقادی و توجیه سیاسی و آگاهی شیعیان نسبت به وظایف خود، مکانهای متعددی از خانه های شیعیان در سامرا را معین کرد و از شیعیان می خواست تا در آن جلسات، بعد از نماز عشا حاضر شده، مشکلات و مسائل خود را حضوری به محضر امام عرضه کنند که این مسأله در ایجاد آگاهی و رفع شبهات بسیار مؤثر بود.
اشاره ای به نشست تیم هسته ای ایران
به این نشست اززاویه ای دیگر اشاره میکنم :بعضاًاین سخن وسؤال را مطرح میکنند که ،در مقطعی که تمامیتِ جبهه کفر و استکبار در مقابل جبهه توحیدی اسلام صف آرایی نموده و اهانت به رسول رحمت حضرت محمد(ص) را در دستور کار خود قرار داده و راهبرد اسلام هراسی و بلکه اختلاف و نزاع قومی و مذهبی را با ایجاد و هدایت فتنه(داعش) در دستور کار خویش قرار داده است، وزیر محترم امور خارجه و مسؤول تیم مذاکره کننده کشورمان چه ضرورتی داشت در پاریس حضور پیداکنند؟ و این عمل، در عرف شناخته شده دیپلماتیک چه توجیه قابل قبولی دارد؟ و چرا با حضور سؤال برانگیز خود در (فرانسه) کانون اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) آن هم در اوج اعتراضات سراسری جهان اسلام، ملاحظه جایگاه جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار بیداری و مقاومت اسلامی و احیاگر اسلام ناب محمدی است، ننمودند؟!با اینکه کاریکاتور موهن علیه پیامبر اسلام(ص) در همان روز و با اعلام قبلی در ۳ میلیون نسخه چاپ و منتشر شده بود و طرف مذاکره یعنی جان کری، وزیر خارجه کشوری است که از انتشار این کاریکاتور موهن بیشترین حمایت رسمی و علنی را داشته است!
در هر حال با همه احترام و خسته نباشیدی که به تیم مذاکره کننده داریم، از باب (النصیحه لائمه المسلمین) و از سر خیرخواهی، این انتقاد مشفقانه را نیز داریم که چرا در هنگامه پر سر و صدای اهانت به رسولخدا(ص) کمترین تغییری در دستور کار مذاکراتی داده نشد و دیگر این که به فرموده پیامبر عظیم الشأن(ص): «اتقوا مِن مواضع التُهم»، از موضع اتهام پرهیز نگردید!
درپایان نمازگزاران نمازجمعه باپس ازاقامه نمازجمعه باحضوردرراهپیمایی اهانت به ساحت مقدس پیامبراکرم را محکوم کردند.
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --