اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: نهال پر استعدادی که امام راحل عظیم الشأن دراین خاک غرس کردند امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که بزرگترین طوفانهاهم نمیتواندکوچکترین ضربه ولطمه ای به آن واردکند.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: نهال پر استعدادی که امام راحل عظیم الشأن دراین خاک غرس کردند امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که بزرگترین طوفانهاهم نمیتواندکوچکترین ضربه ولطمه ای به آن واردکند.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری درتاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۳
بسم اله الرحمن الرحیم
عبادالله اوصیکم ونفسی بتقوالله
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیزرا توصیه میکنم به تقوای الهی!
بحث ماامروز پیرامون روایتی ازامام صادق علیه السلام است که محکم ترین دستاویزهای ایمان را معرفی میفرمایند.
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مِنْ أَوْثَقِ عُرَى الْإِیمَانِ أَنْ تُحِبَّ فِی اللَّهِ وَ تُبْغِضَ فِی اللَّهِ وَ تُعْطِیَ فِی اللَّهِ وَ تَمْنَعَ فِی اللَّهِ» بعد از قرآن، سیره گفتاری و رفتاری اهل بیت(ع) تضمین کننده سعادت و خوشبختی ماست، اگر بر اساس آن عمل کنیم.
امام صادق(ع) می‎فرماید: از مستحکم ترین دستاویزهای ایمان عبرت گرفتن از چهار چیزاست:?و?) «أَنْ تُحِبَّ فِی اللَّهِ وَ تُبْغِضَ فِی اللَّهِ»: ما دو تعبیر در روایاتداریم؛ یکی حبّ «لِلّه» داریم و دیگری حبّ «فِی ‏الله».حبّ لله یعنی این‌که افرادیکدیگررابه خاطر خدا دوست بدارند. حبّ فِی‏ الله یعنی این‌که یکدیگررافی ‏سبیل ‏الله و در راه خدا دوست بدارند. این دو تفاوت‏هایی با هم دارند، امّا هر دو از یک چشمه می‌جوشند. مجموعه روایات به ما می‌گوید رفاقت‏هایتان لِلّه و فِی‌الله باشد.
تعبیر دیگری در این رابطه وجود دارد که حضرت می‌فرمایند: «المودّهُ فِی اللهِ آکَدٌ مِن وَشِیجِ الرَّحِمِ». محبّت در راه خدا، محکم‌تر از پیوند نسبی است. «وشیج» یعنی پیوستگی خویشاوندی؛ یعنی رابطه قوی میان پدر و فرزند، یا مادر و فرزند که به‌طور معمول قوی‏ترین رابطه است، پیوستگی ‏اش از محبّت فی‏ الله بیشتر نیست. به عنوان مثال در طول تاریخ خصوصاً در صدر اسلام، بسیار اتفاق افتاده که افرادی اسلام می‌آوردند در حالی که خویشاوندان نزدیکشان با اسلام مخالف بودند. هرچه هم که آنها را نهی می‌کردند و با آنها مبارزه می ‏کردند، باز هم دست از پیغمبر برنمی ‏داشتند

اگرآنهادست از پیغمبر بر نمی‌داشتند به خاطر حبّ فی الله بود، وگرنه پیغمبر اکرم هیچ کس را با ابزارهای مادی، به خودش جذب نمی‌کردند. در هیچ‌جای تاریخ هم چنین مطلبی نقل نشده است که پیغمبر کسی را به خودش جذب کند. هم خودش گرسنه بود، هم کسانی که اطرفش بودند؛ سنگ به شکمشان می‏ بستند تا جلوی گرسنگی‌شان را بگیرند. یاران حضرت، پیغمبر را لله و فی‌الله دوست داشتند و نسبت به اسلام بینش پیدا کرده بودند، که این‌طور ایستادگی می‌کردند.
اگررنگ خدا در زندگی انسان راه پیدا کرد این انسان موفق می شود اما اگر رنگ خدایی از زندگی انسان جدا شد مطمئن باشید که رنگ شیطانی جایگزین آن می شود.اگردوستی ودشمنی کردن ما، عطا ومنع ما یک جهت را داشته باشد، به اوج قله ونحله سعادت و خوشبختی رسیده‎ایم و بهره‎مند از ایمان کامل و به محکمترین دستاویزهای ایمان چنگ زده‎ایم

مشروح خطبه دوم:
از وصایای امام کاظم (ع) به هشام: « یا هاشم لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ فى کُلِّ یَوْمٍ فَاِنْ عَمِلَ خَیْرا اسْتَزادَ اللّه‏َ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللّه‏َ عَلَیْهِ وَ اِنْ عَمِلَ شَیْئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه‏َ وَ تابَ اِلَیْهِ » (تحف العقول ؛صفحه۳۹۶) ای هشام از ما نیست یعنی از خواص ما محسوب نمی شود کسی که خود را هر روز محاسبه نکند . محاسبه شامل محاسبه در مسائل مالی ( که درآمد و خرج او حلال باشد ) ، گفتار ( که چگونه حرف زده آیا با حرف هائی که زده خداوند خشنود شده یا شیطان ) ، رفتار(که رفتار او با اخلاقی اسلامی سازگاری داشته است یا نه ) ، و حتی تصمیم ها و موضع گیری ها می شود که تصمیمات او بر چه مبنائی بوده آیا بر مبنای دین و رضایت خداوند بوده است و تصمیم او بر کار خیر و نیک بوده است؟ و چگونه موضع گیری کرده است ؟ موضع گیری او به نفع بوده یا باطل و موضع گیری او الهی بوده یا غیر الهی ؟
پس هر جا نقطه پسندیده ای مشاهده کرد بر آن بیفزاید و اگر کار ناپسدی در برنامه روزانه اش ملاحظه کرد از خدای متعال طلب بخشش کند و به سوی او برگردد.

شنبه۱۱ بهمن۱۰ ربیع‌‏الثانی وفات حضرت معصومه(س) (۲۰۱ ه.ق)
ایشان بانوئی سخنور ، معلمی توانا و در زهد و تقوا برجسته بود. حضرت معصومه (س) یک سال پس از ورود برادرش به خراسان به قصد دیدار وی از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد. ولی در مسیر هنگامی که به سرزمین ساوه رسید دشمنان خاندان نبوت در یک جنگ نابرابر بستگان و برادرش را به شهادت رساندند و با ریختن زهر در غذایش او را مسموم ساختند که بیمار شد و چون حضرت معصومه از شرافت و فضیلت شهر قم احادیثی را از پدران خود شنیده بود به قم آمد و پس از شانزده اما پس از حوادثی که در شهر سامرا برای آنحضرت پیش آمد بیمار شد ,به ملکوت اعلی پیوست که امام صادق(ع) می فرماید :« إِنَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَهٌ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّی فَاطِمَهَ فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَهُ » (بحار الانوار؛جلد۶۰؛صفحه۲۱۶) ما را حرمی است و آن قم است که بزودی بانوئی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.

یکشنبه۱۲ بهمن بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به ایران (۱۳۵۷ ه.ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
این ایام را به همه انقلابیون و دوستداران نظام مقدس اسلامی ایران تبریک عرض می کنم . بیش از سه و نیم دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد . نهال پر استعدادی که امام راحل عظیم الشأن ملت ایران در این خاک سرشار از استعداد غرس کرد . امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که به تعبیر قرآن کریم :« … کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفّارَ وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْرًا عَظیمًا(۲۹) » (سوره فتح) همانند زرعی است که خداوند جوانه های آن را از اطرافش برآورده و تقویت کرده تا ستبر شده و بر ساقه های خود ایستاده به طوری که کشاورز را به اعجاب وا می دارد خدا چنین کرده تا به وسیله آنها کفار را به خشم آورد. خدا از میان آنها کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند به آمرزش و پاداشی بزرگ وعده داده است.
انقلاب اسلامی ایران در طول این سالها مورد هجوم دشمنان و در معرض طوفانهایی از جنگ و دسیسه و کودتا و محاصره اقتصادی و سیاسی و نظامی و … بوده است اما همه اینها باعث نشده است که این نظام بر آمده از خون پاک شهدا در مسیر خود دچار توقف شود و در راه خود با سکون و رکود مواجه گردد.
در دهه فجر جا دارد دفتر خاطرات را در ذهن ورق بزنیم و به یاد آوریم که در سالهای قبل از پیروز انقلاب اسلامی در چه وضعیتی بودیم.
در آن روزهای سیاه به فرهنگ اسلامی ملت ما حمله شد و در همه جا سیاست اسلام زدائی حکومت می کرد و فرهنگ اسلامی مردم هر روز کمرنگ تر می شد تا جائی که در این مملکتِ رسول الله (ص) و امام زمان(عج) تعداد کاباره ها و مشروب فروشیها و مراکز فساد از مساجد و کتابخانه ها بیشتر شده بود و در شهرها و استانها فساد بیداد می کرد . حکومت در دست مزدوران اجانب بود و کارگزاران و مسئولین از خائن ترین افراد انتخاب می شدند و در سالهای آخر حکومت ستم شاهی مسأله ازدواج مردان با مردان مطرح گردید و افراد مومن و خداجو منزوی بودند و شریفترین انسانها به بند کشیده می شدند و هرزگی آزاد و انسانیت ممنوع بود . تمام رسانه های صوتی و تصویری و مطبوعات برای نابود کردن فرهنگ اسلام به کار گرفته می شدند و رفته رفته تمام چراغهای ایمان را خاموش می کردند که اراده خداوند بر پیروزی مومنین تعلق گرفت و امواج پیامهای دلنشین و تکان دهنده امام خمینی در نجف جانهای خسته را با نور خورشید اسلام عزیز دوباره آشنا ساخت و همه به خود آمدند و ندای « الله اکبر» از همه جا بلند شد. سیلاب ایمان ، ایثار، شهامت ، شجاعت ، صفا و صمیمیت و فضیلت در رود های جان انسانها جاری شد و فرهنگ طاغوت را از بین بردند و انقلاب اسلامی ایران جای آن را گرفت.
اسلام گرائی و اسلام خواهی را در ایران و منطقه و جهان زنده کرد و عزت و سربلندی و استقلال را به مردم ایران هدیه کرد و خودباوری و اتکا به خود و ذلت ستیزی را به ملت ایران به ارمغان آورد و استبداد را از میان برد و مردم سالاری دینی را ایجاد کرد و استعداد های ملت ایران را در جهت پیشرفت و آبادانی کشور و شکوفائی علمی و رشد و فن آوری بومی در کشور را شکوفا کرد.
انقلاب درسی به ما می دهد که مادامی که با توجه به اسلام در صحنه هستیم توطئه های داخلی و هجوم خارجی نمی تواند به مملکت ما آسیبی برساند (تکبیرنمازگزاران)
(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --