اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:ارتباط نبوت و ولایت با وجود حضرت زهرا(س) معنا می یابد

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:ارتباط نبوت و ولایت با وجود حضرت زهرا(س) معنا می یابد

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه بیست وششم آذر ماه ۱۴۰۰  مصادف با دوازدهم جمادی الاولی ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. دین شناسی به معنای شناخت باورها، اعتقادات و التزامات عملی است.

۲ . دغدغۀ دینداری، دغدغۀ حفظ اعتقادات، دغدغۀ تربیت فرزندان براساس مبانی دینی، مهم است.

۳. چرا سن ازدواج در کشور بالا رفته است؟

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . وحدت، نه با شعار به‌دست می‌آید و نه با فرمان.

 ۲. راهبرد مشترک طرف‌های غربی در برابر ایران، “راهبرد مقصرسازی”است .

۳. ارتباط نبوّت و ولایت با زهرا معنا می یابد.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّه بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

این روزها و شب ها منسوب به صدیقۀ طاهره، زهرای مرضیه (ع) است. شخصیتی که پیامبر گرامی اسلام (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و ائمۀ معصومین پیرامون آن حضرت سخن گفته اند.

نمازگزاران عزیز! عمر فاطمه (ع) کوتاه بود،ازسخنان حضرت هم حدود هفتاد دعا، دو خطبه، تعدادی حدیث و نیز تعدادی حکایت است که از سیرۀ حضرت اتخاذشده است،که بسیار اندک است اما همین مجموعۀ ارزشمند برای ما کافی است، و ما باید آن را کارآمد و راهبردی کنیم و در جامعۀ امروزمان پیاده کنیم.

اما بحث امروز راجع به دین شناسی حضرت زهرا (ع) است دین شناسی به معنای شناخت باورها، اعتقادات و التزامات عملی است.

دعایی از حضرت نقل شده است: «اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْ مُصِیبَتِی فِی دِینِی وَ لا تَجْعَلِ الدُّنْیَا أَکْبَرَ هِمَّتِی(بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۸۵٫) خدایا! کاری کن که همۀ همّ و غم من دنیا نشود – الان بعضی ها همۀ همّ و غمشان دنیا شده – خدایا! کاری کن که در اعتقاداتم، خلل وارد نشود، «وَ أَصْلِحْ لِی دِینِی»؛ دینم را اصلاح کن، «الَّذِی هُوَ عِصْمَهُ أَمْرِی» دینی که پایگاه، اساس و مبناست.

شخصی نزد امام صادق (ع) آمد. امام از او پرسید: فلانی چطور است؟ – مدتی بود که او خدمت امام نیامده بود و آقا احوالش را از رفیقش پرسید – فرد مورد سؤال فکر کرد که منظور امام وضع جسمی و مالی آن فرد است. گفت: آقا! اوضاعی ندارد، وضعش خوب نیست. امام پرسید: «کَیْفَ دِینُهُ»؟ می گویم او چه طور است، نمی پرسم پول تو جیبی دارد یا نه؟ وضع مالی اش خوب است یا نه؟ می گویم دینش چه طور است؟ مرد گفت: اَلحمدُلله، دینش محفوظ و همان گونه است که شما می خواهید. اما مشکلات اقتصادی و مسایل مالی برایش پیش آمده است. امام فرمود: «هوَ وَ اللهُ الْغَنِیُ»؛ – پول ندارد، مهم نیست! – به خدا قسم که او بی نیاز است( مناقب ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۲۳۷٫)

دغدغۀ دینداری، دغدغۀ حفظ اعتقادات خصوصاًبرای جوانان، دغدغۀ تربیت فرزندان براساس مبانی دینی، مهم است گذشتگان فراوان دغدغۀ این امور را داشتند. عبدالعظیم حسنی، عمر بن حریث و ابی الجاروت، خدمت امام (ع) زانو می زدند و می گفتند: یابن رسول الله! آیا ما می توانیم دین مان را عرضه کنیم، تا بینید درست است یا نه؟ عمرو بن حریث خدمت امام صادق (ع) آمد، گفت: آقا! من اعتقاداتم را خدمت شما عرضه می کنم، شما ببینید درست است یا خیر؟( بحارالانوار، ج۶۶، ص ۵٫)چه اشکالی دارد جوان ها بیایند حمد و سورۀ خود را پیش کسی که آشنایی دارد بخوانند؟معامله ای میخواهیم انجام دهیم از چندین نفر میپرسیم که مثلا ضرر نکنیم اما در دین واعتقاداتمان عموماً دغدغه نداریم !!!!

امیرالمؤمنین (ع) برای خواستگاری حضرت زهرا (ع) آمد؛ در حالی که فاطمه خواستگار های متعددی داشت که یکی از آن ها عبدالرحمان بن عوف بود که مهریۀ سنگینی پیشنهاد داد اما به محض اینکه امیرالمؤمنین (ع) وارد شد، رسول خدا پیشنهاد امیرالمؤمنین را برای فاطمه مطرح کرد. نخستین سؤال فاطمه که دختر جوانی بود این است که: «أرَضِیَ اللهُ لی وَ رَسولُهُ؟» بابا جان! آیا خدا راضی است؟ آیا شما راضی هستید؟ نفرمود علی (ع) چه چیزی دارد، خانه اش کجاست، وسیله اش چیست؟، امکاناتش چه قدر است؟ بلکه گفت: «أرَضِیَ اللهُ لی وَ رَسولُهُ؟( مناقب شهر آشوب، ج۳، ص ۳۴٫)اگر خدا و رسولش راضی است، من هم راضی هستم؛ «رضیتُ بما رضی الله وَ رَسولُهُ».

چرا سن ازدواج در کشور بالا رفته است؟مگر نفرمود: « قال رسول الله (ص): إِذا جَاءَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ (کافی، ج۵، ص ۳۴۷)اگر آقا پسری برای خواستگاری آمد، و شما دیدید که دینش مورد پسند است، «فَزَوِّجوه» دخترتان، خواهرتان را به او بدهید.

باید سطح توقّعات پایین بیاید.بعضی از وسایل در جهیزیه ها که برای خانۀ عروس خانم ها خریداری می گردد، تا آخر عمر استفاده نمی شوند، فقط در ویترین قرار می گیرد! هزینه آنها سنگین است مگر زهرای مرضیه (ع) با کدام جهیزیه ازدواج کرد؟ رقم جهیزیه اش را ببینید! من نمی گویم مثل ایشان باشید،که می شود سطح انتظارات را پایین آورد.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

شنبه ۲۷ آذر ۱۳ جمادی‌الاول شهادت  آیت‌الله دکتر “محمد مفتّح”  (۱۳۵۸ ش)
روز وحدت حوزه و دانشگاه

یکی از محورهای اساسی در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) تأکید ایشان بر وحدت همه اقشار، به خصوص حوزه و دانشگاه بود.وحدت حوزه و دانشگاه متاثر از شعاری بود که بوی اختلاف افکنی بین دانشجویان و حوزویان داشت و دانشگاهیان را به بی دینی و حوزویان را به نداشتن سواد و علم متهم می کرد، این شعارهای تفرقه افکنانه از یک کنسولگری انگلیسی برآمد.

“وحدت حوزه و دانشگاه” از آن دست مقولاتی است که علیرغم آن که چیزی حدود چهار دهه از طرح بحث آن می گذرد، همچنان یکی از مباحث بسیار جدی و زیربنایی در کشور ما به شمار می رود، چنان که رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان نظام نیز بارها و بارها بر لزوم تحقق حداکثری این وحدت به معنای واقعی کلمه تأکید و اصرار ورزیده اند.

آیت الله شهید مفتح حقیقتاً از منادیان و طلایه داران تبیین و ترویج اهمیت و ضرورت این وحدت بوده و امروز لازمه قدردانی از مجاهدت ایشان و دیگر شهدای والامقام این است که ما نیز به سهم خود در این راستا بکوشیم

در این مورد دو نکته عرض کنم: 

نکته اول:علی‌رغم هدف مشترک، دشمن مشترک این دو قشر مبارز و انقلابی در بسیاری از لحظات تاریخ هشیارتر از آنان عمل کرد و به‌برنامه خویش که ایجاد شکاف و افتراق بین این دو قشر بود جامه عمل پوشاند. در دورترین مقاطع تاریخ اسلام نیز آثاری از این سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» به‌چشم می‌خورد.

نکته دوم:وحدت، نه با شعار به‌دست می‌آید و نه با فرمان

اکنون مجال چون و چرا نیست که بایدصدای وحدت را به‌گوش جان بشنویم و از شکست‌های تاریخی که نتیجه قهری اختلاف و افتراق بوده است بپرهیزیم. از حوادث تاریخ، شکست‌های بزرگ، ناکامی‌های گذشته درس عبرت بگیریم و به‌شعار بر حق آنان که “وحدت حوزه و دانشگاه” است پاسخی شایسته و سزاوار بدهیم

اشاره ای به بودجه سال ۱۴۰۱

اولین بودجه کل کشور که محصول تدابیر معیشتی و اقتصادی دولت سیزدهم است یک‌شنبه گذشته تقدیم مجلس شد. رشد ۴۶ در صدی درآمدهای دولت در کنار رشد ۵درصدی هزینه‌های جاری دولت و در کنار اینها رشد ۴۳درصدی بودجه عمرانی دولت، نشانه‌های امیدوار کننده از ارقام بودجه است.

که لازم است با کار کارشناسی سنگین در مجلس به‌شکل منطقی، چکش‌کاری شود.که البته اظهار نظر قطعی پیرامون بودجه سال آینده باید پس از تصویب مجلس و شورای نگهبان انجام شود.

بازی تکراری آمریکا و اروپا در  مذاکرات رفع تحریم‌ها

دور جدید گفتگو‌های لغو تحریم‌ها بین ایران و گروه ۱+۴ روز پنج‌شنبه در وین دوباره آغاز شده است. از پنجشنبه گذشته تاکنون اخبار مختلفی از فضای مذاکرات منتشر شده است که بیشتر محصول جنگ رسانه‌ای صهیونیست‌ها است.

در دور اول (مذاکرات ۸آذر) دو سند از طرف وزارت خارجه کشورمان برای قرار گرفتن به‌عنوان پایه توافق‌های آینده در اختیار دیگر کشور‌ها قرار گرفت.که کشور‌های اروپایی از این دو طرح استقبال نکرده و بیان کردند ایران به‌دنبال زیاده‌خواهی است و درخواست‌های ایران از جامعه جهانی واقعی نیست.

دو هدف دنبال میکنند:

اولا درصدد تغییر ریل حرکت و عوض کردن زمین بازی از مذاکرات وین به مذاکرات آژانس است.

ثانیاًنقشه راه آمریکا این است که به وسیله آژانس و بدون رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات خود ذیل برجام، ایران را وادار کند که تعهدات برآمده از توافق سیاسی برجام را انجام دهد.

در نتیجه راهبرد مشترک طرف‌های غربی در برابر ایران، “راهبرد مقصرسازی” بوده و کشورهای غربی ترجیح داده‌اند که بر سر نپذیرفتن پیشنهاد‌های مشروع ایران و کاهش خواسته‌های ایران، بازی موسوم به “متهم‌سازی”را انجام دهند. که اگر مذاکرات به دلیل سرسختی درخواسته‌های مشروع ایران شکست بخورد، طرف غربی بتواند با مقصر جلوه دادن طرف ایرانی به اتهام افزایش تقاضاها و بازگشت از توافقات قبلی، افکار عمومی جهان را علیه ایران بسیج نمایند.

و با تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بتوانند، از طریق شورای حکام آژانس و یا اعضای باقی‌مانده برجام (سه کشور اروپایی برجام)، مکانیسم ماشۀ مندرج در برجام را فعال نمایند که در این هم موفق نخواهند شد وایران اسلامی مسیری که در پیش گرفته را دنبال خواهد کرد.

اشاره ای به انتخاب شهردار محترم باقرشهر داشته باشم:

با توجه به انتخاب شهردار جوان و با انگیزه و با توان بالا آینده روشنی راانتظار داریم انشالله که در کنار تیم عملیاتی خوب ومنسجم بتوانند در راستای اهداف متعالی شهرو  شهرداری گام اساسی بردارند.

مااز شهرداری توقع کارعمرانی داریم وهم انتظار کار فرهنگی یعنی زمینه ای کار فرهنگی جهت رعایت اخلاق شهروندی، بالا رفتن آستانه تحمل مردم، فرهنگ تفکیک زباله ازمبدأ، فرهنگ استفاده از مبلمان شهری و رانندگی وفرهنگ آپارتمان نشینی و… را فراهم نماید که به فرموده مقام معظم رهبری اگر ایده فرهنگی در مردم شکل بگیرد از هزینه ها کاسته می شود واین کار نیاز به سرمایه گذاری و استفاده از یک تیم منسجم و شورای فرهنگی در شهرداری است.

شهردار موفق کسی است که صادق، امانت دار باشد و هم بتواند سرمایه جذب کند ضمن اینکه شهردار باید در اجرای خدمات به شهروندان به عدالت رفتار کند و کل شهر را مد نظر قرار بدهد تا موجبات رضایت آنها از شهرداری فراهم شود.

 باید تلاش کنیم دست دلال اداری را از کوتاه کنیم باید با مردم شفاف  و صادق باشیم وبین آنها تبعیض قائل نباشیم و همه را به یک دید نگاه کنیم. مردم دیگر از شعار دادنها خسته شده اند اگر شهردار کاری را انجام دهد  که اثرات آن برای عموم ملموس باشد، آنگاه در ذهن مردم همواره با عملکردش ماندگار خواهد شد.

شنبه ۲۷ آذر ۱۳ جمادیالاول شهادت حضرت فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها “به روایتی” (۱۱ق)

امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: روزی رفتم خانه، دیدم پیامبر مهمان ماست و در منزل نشسته، امام حسن (ع) یک طرف و امام حسین (ع) طرف دیگر و زهرا (ع) هم مقابل رسول خدا (ص) نشسته اند؛ « دَخَلْتُ یومٌ منزلی ، فاذا رَسُولُ اللَّهِ جَالِسُ ، وَ الْحَسَنُ عَنْ یَمنِهِ وَ الحسین عَنْ یَسارِهِ ، وَ فاطمهُ بینَ یدیه» ، سپس رسول خدا فرمود: « ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ یا حَسَنُ ! یا حسین ! أَنْتُمَا کَفَّتَا المیزان وَ فاطمهُ لِسَانَهُ وَ لَا تَعْدِلُ الکفتان الَّا بِاللِّسَانِ »؛ حسن و حسینم! شما نسبت به اسلام مانند دو کفّۀ ترازو هستید، اما مادرتان، فاطمه، شاهین این ترازو است. «ولا تعِدلُ الکَفَّتان الاّ بِاللّسان؛ شما می دانید کفۀ ترازو با شاهین معنا پیدا می کند، ارتباط نبوّت و ولایت با زهرا معنا می یابد. و در واقع، استمرار نبوّت در نسل ائمه است. زهرای مرضیه چنین شخصیتی است.

امیرالمؤمنین (ع) به خانه آمد، در حالی که گرسنه است دو روز است که فاطمه (ع) در خانه غذا ندارد. البته فقر مدینه عمومی بود. مقداد، سلمان و دیگران نیز وضع مالی مناسب نداشتند. البته بعدها وضع بهتر شد، تا زمان امام صادق (ع) که وضع بسیار تغییر کرد. اما به ویژه در صدر اسلام اوضاع اقتصادی مسلمان ها و خود پیامبر گرامی اسلام و امیرالمؤمنین در مدینه چندان خوب نبود. حضرت علی به خانه آمد، سؤال کرد، فاطمه جان! چرا به من نگفتید، تا غذایی برای بچه ها تهیه کنم؟ جواب زهرا (ع) و خطاب او را بشنوید؛ ابالحسن! یابن عم! – این احترام متقابله بین زن و شوهر است – «اِن کُنْتَ فی خَیْرٍ مَعَک ان کُنْتُ فی شَرٍّ مَعَک رُوحِی لِرُوحِکَ وِقَاءً وَ نَفْسِی لِنَفْسِکَ فِدَاء»  جانم و هستی ام به فدایت! هر کجا که بروی پشت سرت هستم.

از این ادبیات معلوم است که چرا امیرالمؤمنین در خاک سپاری زهرا (ع) صورتش را روی خاک قبر خانمش می گذارد و می گوید: «نَفْسِی عَلَی زَفَرَاتِهَا مَحْبُوسَه» چرا گریه نکند بر این فاطمه؟ چرا نگوید که کاش من هم می رفتم؟ این قدر این زندگی استوار و عمیق است که زهرا (ع) می گوید: علی جان! می دانی چرا به تو نگفتم؟ «لَأَسْتَحْیِی مِنْ إِلَهِی أَنْ تُکَلِّفَ نَفْسَکَ مَا لَا تَقْدِرُ عَلَیْه»؛ از خدا خجالت کشیدم تکلیفی بر دوشت بگذارم که در توانت نباشد.بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۱۰۳، و تفسیر برهان، ج ۱، ص ۲۸۲٫

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

لازم به ذکر است شهردار جدید باقر شهر در مراسم نماز جمعه به نماز گزاران معرفی شدند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --