اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:انقلاب رنگی یا کودتای مخملی، یک شیوه مدرن براندازی است که در بستر جنگ نرم انجام می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:انقلاب رنگی یا کودتای مخملی، یک شیوه مدرن براندازی است که در بستر جنگ نرم انجام می‌شود

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه سوم دی ماه ۱۴۰۰  مصادف با دوازدهم جمادی الاولی ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. رسول خدا فرمود: بعد از من مردم با سه چیز امتحان می شوند.

۲ . یکی از علایم فتنه دین‌دارانی هستند که به خاطر دین‌شان بر خدا منت می‌گذارند

۳. سومین موردِ امتحان که مشکل امروز جامعۀ ما نیز هست توجیه گناه است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . ۹ دی، روز تجلی وحدت ملت ایران حول محور ولایت است .

 ۲. انقلاب رنگی یا کودتای مخملی، یک شیوه مدرن براندازی است که در بستر جنگ نرم انجام می‌شود.

۳. مطالعه تاریخ معاصر ما گویاى وجود روند بلوغ‌یابى سیاسى ملت ایران است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِبندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا قوا أَنفُسَکُم وَأَهلیکُم نارًا وَقودُهَا النّاسُ وَالحِجارَهُ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید

هفته گذشته به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره ای کردم به دین شناسی حضرت و گفتیم که حضرت در  یکی از دعاها، این  گونه عرضه میدارد : «اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْ مُصِیبَتِی فِی دِینِی وَ لا تَجْعَلِ الدُّنْیَا أَکْبَرَ هِمَّتِی

لذا اشاره ای داشته باشم به روایتی از پیامبر اکرم خطاب به امیرالمؤمنین علی علیه السلام که بعضی با دی دینداری مورد امتحان قرار میگیرند.

مواردی سه گانه امتحان  

رسول خدا فرمود: بعد از من مردم با سه چیز امتحان می شوند. ببینید آیا این سه چیز مشکل جامعۀ امروز ما نیز هست یا خیر؟ پیامبر فرمود: بعد از من سه چیز در جامعه بروز می کند و مردم با آن ها امتحان می شوند و همین طور هم شد!

 یا عَلىُّ! اِنَّ الْقَوْمَ سَیُفْتَنونَ بِاَمْوالِهِمْ، وَ یَمُنّونَ بِدینِهِمْ عَلى رَبِّهِمْ، وَ یَتَمَنَّونَ رَحْمَتَهُ، وَ یَأْمَنونَ سَطْوَتَهُ، وَ یَسْتَحِلّونَ حَرامَهُ بِالشُّبُهاتِ  

یا رسول الله: این سه چیز چیست؟

۱- مال: پیغمبر فرمود: « یا عَلىُّ! اِنَّ الْقَوْمَ سَیُفْتَنونَ بِاَمْوالِهِمْ »

  عمده ترین وسیله امتحان است;در هر عصر و زمانى چنین است یکی از امتحان ها به وسیلۀ مال دنیا صورت می گیرد. یکی از علائم فتنه این است که مردم در اموال‌شان وظایف شرعی‌ را رعایت نمی‌کنند؛ واجبات مالی را ادا نمی‌کنند؛ در تصرف در اموال تقوای لازم را ندارند؛ حلال و حرام را درست رعایت نمی‌کنند. اولین جلوه فتنه مسامحه در امور مالی است.  ملاحظه کنید! عبدالرحمن بن عوف ها وقتی از دنیا می رفتند، نوشته اند که شمش های طلایشان با تبر تقسیم می شد. مرحوم علامۀ امینی در الغدیر جلد هشتم گزارش می دهد که چگونه مال پرستی به جان جامعۀ بعد از پیامبر افتاد.

۲-  منّت گذاری در دین: «وَ یَمُنّونَ بِدینِهِمْ عَلى رَبِّهِمْ، وَ یَتَمَنَّونَ رَحْمَتَهُ، وَ یَأْمَنونَ سَطْوَتَهُ »

اگر توفیق انجام دادن کار خوبی را پیدا کنند، به خاطر آن بر خدا منت می‌گذارند و خود را طلبکار می‌دانند. پیغمبر اکرم هم یکی از علایم فتنه را دین‌دارانی دانستند که به خاطر دین‌شان بر خدا منت می‌گذارند، خود را تافته جدا بافته می‌دانند و توقع دارند حساب آنها از دیگران جدا باشد.

مردم با منّت می خواهند دینشان را حفظ کنند، بر خدا منّت می گذارند! دینداری را وظیفه و تکلیف نمی دانند، طلبکار خدا می شوند،. به جای تواضع، خوف و خشیت در برابر خداوند، گردن‌فرازی می‌کنند.

«یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لاَّ تَمُنُّوا عَلَىَّ إِسْلاَمَکُمْ بَلِ اللهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلاِْیمَانِ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ»

آن ها بر تو منّت مى نهند که اسلام آورده اند; بگو: اسلام آوردن خود را بر من منّت نگذارید; بلکه خدا بر شما منّت مى نهد که شما را به سوى ایمان هدایت کرده است اگر (در ادعاى ایمان) راستگویید».

چرا دعای ما مستجاب نمی شود؟ چرا منِ مؤمن وضعم این گونه است؟ چرا فرزند من که ایمان دارم مریض است، ولی فرزندان آن فرد که خیلی مقید نیست سالم است؟ این بدگمانی ها چیست؟ عزیز من! مگر قرار است همه مسایل در همین دنیا حل شود؟ خدا خودش می فرماید: ما گاهی آن قدر به این کافران ثروت می دهیم که خودشان هم از کثرت ثروت تعجب کنند. مگر کثرت دارایی، دلیل بر خوبی شان می شود؟؛ «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ».[{ انعام، ۴۴٫}بنابراین، خداوند به این سبب اختیار کردن اعتقاداتی افراد را امتحان می کند.

۳٫     توجیه گناه: سومین موردِ امتحان که مشکل امروز جامعۀ ما نیز هست توجیه گناه است. فرمود: «یَسْتَحِلُّونَ حَرَامَهُ بِالشُّبُهَات»؛ حرام را با شبهه مخلوط می کنند. « وَ السُّحْتَ بِالْهَدِیَّه»؛ اسم رشوه را هدیه می گذارند. اسم ربا« وَ الرِّبا بِالْبَیْعِ »را بیع می گذارند. تحت پوشش خرید و فروش، و عقود شرعیه! مرتکب ربا می‌شوند. با کلاه شرعی عنوان دیگری برای آن درست می‌کنند! عناوین گناه را تغییر می دهند؛ «زُیَّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً» {فاطر، ۸٫}امیرالمؤمنین (ع) چه زیبا پیش بینی رسول خدا (ص) را در خطبه ۱۵۶گزارش می دهد. بنابراین مال گرایی، دین را با منّت حفظ کردن و توجیه گناه، بلاهایی است که پیامبر آن را به ما گوشزد می فرمایند.

بدیهى است در محیط هاى مذهبى که گناهِ آشکار، مشکلات زیادى دارد گنهکاران ترجیح مى دهند که اعمال خود را در پوشش عناوین فریبنده اى انجام دهند. این همان است که به نام فتنه و آزمون بزرگ از آن خبر داده اند.

امروز با چشم خود مى بینیم بسیارى از رباخواران به انواع حیله ها متوسّل مى شوند; گاه به اسم فروختن اسکناس به اسکناس; گاه از طریق «ضمّ ضمیمه» یعنى شىء ارزانى را به مال مورد نظر ضمیمه کردن و آن را به قیمت هاى گزاف فروختن; گاهى به نام کارمزد و گاه بیع شرط هاى دروغین یا حق العمل و پورسانت و جریمه دیرکرد و بهانه تورم و امثال این عناوین کاذبه ربا را حلال مى شمرند و کار به جایى رسیده که تحقق حدیث معروف پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را کاملا احساس مى کنیم که فرمود:

«یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمانٌ لاَّ یَبْقَى أَحَدٌ إِلاَّ أَکَلَ الرِّبَا فَإِنْ لَمْ یَأْکُلْهُ أَصَابَهُ مِنْ غُبارِهِ

زمانى بر مردم مى رسد که ربا دامان همه را مى گیرد; حتى کسانى که از آن برکنارند گرد و غبارش بر دامانشان مى نشیند».

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

حضرت امیر قبل از آن‌که نظم را مطرح کنند، تقوا را مطرح کرده‌اند. اوّلِ وصیت هم تقوا آمده است – «اوصیکما بتقوی‌اللَّه و ان لا تبغیا الدّنیا و إن بغتکما(۱)» – ولی بعد از دو سطر، باز می‌فرمایند: «اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی‌اللَّه و نظم امرکم»؛ این‌جا تقوا را مجدداً تکرار می‌کنند. این شاید اشاره به این نکته باشد که نظمی در زندگی فردی و نظام زندگی عمومی و اجتماعی انسان مطلوب است که از تقوا سرچشمه گیرد و با تقوا همراه و هماهنگ باشد.

پنج‌شنبه ۹ دی ۲۵ جمادی‌الاول روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

یوم الله ۹ دی را باید گرامی داشت و از فراموش شدن این روز بزرگ تاریخی جلوگیری کرد. این حماسه بزرگ، ماندگار و سرنوشت‌ساز، نمایش معجزه الهی، قدرت ملت و قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی است۹ دی، روز تجلی وحدت ملت ایران حول محور ولایت و نماد ولایت‌مداری، دیانت، بصیرت، دشمن‌شناسی، تکلیف‌گرایی و عمل به‌هنگام مردم ایران اسلامی است.

چند نکته عرض کنم:

نکته اول: هرچند پدیده‌ها به‌شکل یک «رویداد،اتفاق، رخداد» دیده می‌شوند اما عمدتا به‌صورت «روند»(فرایند) واقع می‌گردند به طوری که از مدت‌ها قبل شکل میگیرد و به‌تدریج و مرور زمان، عمیق‌تر میشود و به‌صورت یک رویداد خود را نشان داده است.

جنگ و صلح، رویدادهایی هستند که در بستر روندهای طولانی مدت شکل می‌گیرند.  برای تحلیل یک حرکت سیاسی یا اجتماعی، فقط به‌رویداد‌های چند ماه گذشته‌ نباید فکر کرد، مثل اختلاف بین دو تا دوست یا مثلا اختلاف بین زن وشوهر یک شبه شکل نمیگیرد.

 مثلاً، پدیده کشف حجاب، برنامه‌ای استعماری بود که همزمان در ترکیه توسط مصطفی کمال آتاتورک، ایران توسط رضاشاه و در افغانستان توسط امام الله خان اجرا شد.

فتنه ۱۳۸۸، در امتداد انقلاب‌های رنگین(کودتاهای مخملی) بود که به‌شکل زنجیره‌ای در صربستان (دو مرحله ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰)، گرجستان (انقلاب گل سرخ ۲۰۰۳)، اوکراین (انقلاب نارنجی ۲۰۰۴) و قرقیزستان (انقلاب گل لاله ۲۰۰۵) با حمایت مالی بنیاد سوروس و نظریه‌پردازی جین شارپ، در کتاب «از دیکتاتوری تا دموکراسی» -با رویکرد آموزش کودتای نرم- شکل گرفته بود.

امیرالمؤمنین میفرمایند:امور عالم شبیه یکدیگرند»إِنَّ الْأُمُورَ أَشْبَاهٌ(همان/نامه۳۱)). در یک تمثیل، همانطور که دریاها، هم عمق دارند و هم سطح، پدیده‌ها هم روندوعمق دارند و هم رویه وسطح.

نکته دوم:انقلاب رنگی یا کودتای مخملی، یک شیوه مدرن براندازی است که در بستر جنگ نرم انجام می‌شود. غربی‌ها از این شیوه مدرن برای ساقط کردن حکومت‌ها و دولتهای مستقل، مردمی و غیرهمسو با غرب، و به‌قدرت رساندن جریان‌های غرب گرا از طریق انتخابات کنترل شده و تحت نظارت خود استفاده می‌کنند. بررسی دقیق انقلاب‌های رنگی در سه کشور یاد شده، نشان می‌دهد که این نوع براندازی‌ها، از یک اصول، قواعد و الگوی خاصی پیروی می‌کند.که در فتنه ۸۸ هم از همان اصول وقواعد استفاده کردند.اما از آنجا که ملت ما در طول سالهای گذشته به یک بلوغ سیاسی رسیده بودند این شیوه مؤثر واقع نشد.

مطالعه تاریخ معاصر ما گویاى وجود روند بلوغ‌یابى سیاسى ملت ایران است. از صد و پنجاه سال قبل از پیروزى انقلاب و در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۲۰۷ که مردم به فتواى مجتهد وقت میرزا مسیح مجتهد، گریبایدوف روسى را که به حیثیت و ملیت مردم اهانت مى‌نمود، کشتند و بعد از آن به فتواى میرزاى شیرازى نهضت تحریم تنباکو را انجام دادند و در ادامه در نهضت مشروطه علیه استبداد داخلى و استعمار خارجى قیام نمودند تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، و در حوادث انقلاب در دهه‌هاى شصت، هفتاد، هشتاد و نود مانند حماسه نُهُم دى، به‌خوبى مى‌توان سیر تکامل و تعالى بلوغ سیاسى را مشاهده کرد.

این بلوغ تا آن‌جایى تعالى خواهد یافت که رهبر حکیم انقلاب از سر امید واثق در بیانیه گام دوم خطاب به جوانان‌نویسند: «دهه‌هاى آینده دهه‌هاى شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن‌را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامى و آمادگى براى طلوع خورشید ولایت عظمى (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.»

اشاره ای به رزمایش پیامبر اعظم

درروزهای گذشته با توجه به‌لفاظی‌ها و تهدیدات صورت گرفته علیه مراکز هسته‌ای ایران رزمایشی تهاجمی و کم‌سابقه را آغاز شد که بازتاب بسیار گسترده ای هم در رسانه های خارجی داشت .

این رزمایش با حضور نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه به‌همراه سازمان سایبر الکترونیک در منطقه سواحل استان هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان به‌اجرادر آمد.

در باره این رزمایش و دلایل آن چند نکته قابل ذکر هست که متاسفانه فرصت نداریم ان شاءالله در زمان دیگری صحبت خواهم کرد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --