اخبار ویژه
خانه / اسلایدر صفحه اول / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آباد:تنفیذحکم ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست،بلکه انجام یک رسالت قانونی است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آباد:تنفیذحکم ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست،بلکه انجام یک رسالت قانونی است.

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته سیزدهم/مردادماه/نودوشش با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

************************************************************************************
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- کمال انسان به دو کلمه است؛یکی عقل؛ ودیگری ایمان!
۲- ارکان ایمان، چهار چیز است.
۳- نشانه انسانیت، عقل اوست ونشانه عقل ۱۰ چیزاست!
************************************************************************************
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱- موضع‌گیرى‌هاى سیاسى امامان معصوم(ع)، زمانى براى ما بهتر روشن مى‌گردد که از شرایط خاص اجتماعى و سیاسى آن‌بزرگواران آگاه باشیم.
۲- یکی از اصول و اخلاق حرفه ای خبر نگار، ارائه کردن اطلاعات و اخبار صحیح و سازنده است.
۳- تأسیس حوزه علمیه قم موجب، استقلال فرهنگی ایران شد.
۴-تنفیذحکم ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست،بلکه انجام یک رسالت قانونی است.

*************************************************************************************
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-05-05_22-03-00
عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله
قَالَ الرِضا علیه السَّلام:«اِنَّ الصَّمتَ بابٌ مِن اَبوابِ الحِکمَه»سکوت دری از درهای حکمت است. (الکافی/ ج۲/ ص۱۱۳)
کمال انسان به چیست؟ کمال انسان به دو کلمه است؛ حرف حساب هم دو کلمه است: یکی عقل؛ یکی ایمان کمال انسان، عقل و ایمان است. دو حدیث امام هشتم دارد: یکی در عقل؛ یکی در ایمان. امام رضا(ع) زندگی خویش را بر این دو محور بنیاد نهاد و ایمان را در چهار رکن اصلی آن به نمایش گذاشت. با نگاهی به سیره آن حضرت(ع) در مواجهات گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و مانند آن می توان دریافت که آن امام مظهر اکمل و اتم ایمان به خداوند بود. ارکان ایمان را در سراسر زندگی خویش چنان که خود تبیین کرده بود، به نمایش گذاشت. ازنظر آن حضرت(ع) ارکان ایمان، چهار چیز است که عبارت از: توکل بر خدا؛ رضا به قضای خدا؛ تسلیم به امر خدا و واگذاشتن کار به خداست: للایمان اربعه ارکان: التوکل علی الله و الرضا بقضاءالله، و التسلیم لامر الله و التفویض الی الله. (تحف العقول، ص۴۴۵(

ازنظر آن حضرت(ع) اسلام به معنای تسلیم در برابر خداست، ولی هنوز شخص در تسلیم خود به کمال نرسیده است؛ چرا که تسلیم انسان باید در ایمان وی به تجلی نشیند و ایمانش در تقوای عملی اش مظهریت یابد و این تقوایش می بایست ریشه در معرفت شهودی و یقین قطعی حق الیقینی داشته باشد.
برای این که تصویری درست و تبیین روشن از حقیقت ایمان از دیدگاه امام رضا(ع) داشته باشیم و سبک زندگی او را بشناسیم و براساس آن سبک زندگی خویش را سامان دهیم، می بایست نگاهی کوتاه وگذرا به برخی از ویژگی های فکری و عملی مومن از دیدگاه آن حضرت(ع) داشته باشیم؛ چرا که ایمان واقعی در بینش و نگرش شخص ظهور می یابد.
نشانه انسانیت، عقل اوست؛ زیرا هرکسی عقل داشت دین و حیا خواهد داشت و انسانی که با دین و حیاست بهترین سبک زندگی را در دنیا خواهد داشت و رستگاری ابدی را برای خود رقم خواهد زد.
بنابراین عقل، مهم ترین و بزرگ ترین سرمایه بشری است و آن چه روح انسانی را از روح دیگر موجودات جدا می سازد، همین عقل انسانی است که همه اسمای الهی را در خود سرشته دارد.
امام رضا(ع) در بیان ارزش و اهمیت عقل می فرماید: صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله؛ دوست هرکس عقل او و دشمنش جهل اوست. (تحف العقول، ص ۴۴۳). بنابراین، کسی که عقل دارد، همه چیز دارد و کسی که عقل ندارد و جهل را در خانه اش مهمان کرده، چیزی از انسانیت نخواهد داشت و بهره ای از زندگی نخواهد برد.
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برای عاقل، نشانه های دهگانه ای بیان می کند که می توان از آن جایگاه و ارزش عقل را نیز به دست آورد.
لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ، وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَهِ.
ثُمَّ قالَ علیه السلام: أَلْعاشِرَهُ وَ مَا الْعاشِرَهُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ علیه السلام: لا یَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّى وَ أَتْقى».«تحف العقول، صفحه ۴۴۳»
امام هشتم حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که ده خصلت را دارا باشد:
۱-از او امید خیر باشد
۲- مردم از بدى او در امان باشند
عقل کسی تمام نمی‌شود الا به این امور؛ – ما مختصر قسمتی را می‌گوییم- اول: «الخیر منه مأمول…». شروع می‌کند به چه کلمه‌ای؟!
۳- خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد
۴ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد
۶ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود
۶ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود
۷ـ فقر در راه خدایش از توانگرى محبوبتر باشد
۸ـ خوارى در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد
۹ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد
سپس فرمود: دهمین و چیست دهمین؟ به او گفته شد: چیست؟

فرمود: احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.
فرمود: «العاشره وما العاشره». آن آخری این است: احدی را نبیند…- کلمه‌ی احد چقدر عموم دارد- احدی را نبیند الا این که بگوید او از من بهتر است. وقتی به این جا رسید، عقل کامل می‌شود؛ چرا؟ بعد تحلیل کرد؛ چون هر که را ببینی، از دو حال خارج نیست: یا از تو بهتر است، یا از تو بدتر است. آن کسی که بدتر است، وقتی به او رسیدی، ببین شرّ او ظاهر است، اما لعل خیری در باطن باشد؛ ولی نسبت به خودت، خیرت ظاهر است. شاید آن خیر باطنی او مقبول درگاه باشد و آن شرّ باطنی تو موجب طرد و آن خیر ظاهر تو هم مردود باشد. وقتی چنین است، پس آن(انسان به ظاهر) شرّ از من بهتر است.
آنچه در این روایت بیان شده، عقل در برابر جهل است، یعنی عقلی که انسان به وسیله آن خدا را می شناسد و با آن خصلت های خدایی خویش را بروز و ظهور می دهد و خدایی و متاله می شود و در بهشت رضوان قرار می گیرد. این همان عقلی است که ارزش بسیار مهمی دارد و باید به آن توجه کرد. این همان عقلی است که خداوند در انسان به ودیعت نهاده و از انسان خواسته تا آن را به کار گیرد و رستگار شود.

*************************************************************************************
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم
جمعی از شیعیان از راه دور برای دیدار با حضرت رضا علیه السلام به خراسان رفتند. این گروه در حالی که شیعه بودند، ‌به گناهانی هم آلوده بودند. آنها یک ماه در خراسان ماندند و هر روز دو بار به در خانه امام رضا علیه السلام می آمدند. ولی دربان اجازه ورود به آنها نمی داد. سرانجام آنها توسط دربان به امام پیام دادند: از راه دور آمده ایم اگر شما را ملاقات نکنیم، ‌روسیاه خواهیم شد و هنگام مراجعت به وطن، ‌در نزد مردم شرمنده و سر افکنده می گردیم. به ما اجازه ملاقات بده. امام در نهایت اجازه ملاقات دادند. آنها گله کردند: امام فرمودند: این که اجازه ندادم برای این است که ادعا می کنید شیعه حضرت علی علیه السلام هستید ولی دروغ می گویید. شیعه علی علیه السلام، حسن و حسین علیهما السلام و سلمان و ابوذر و مقداد و … بودند. شما مدعی هستید که شیعه امیر مؤمنان علی علیه السلام هستید، ولی در بیش تر اعمال با آن حضرت مخالفت می کنید … آنها بلافاصله توبه حقیقی کردند و پس از آن، امام به آنها توجه بیشتری نشان دادند.» بحارالانوار، ج۶۵، ص ۱۵۸-۱۵۹، با تلخیص
قَالَ الرِضا علیه السَّلام:
«مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ»هر که از نفس خویش حساب کشد سود می برد و هر که غفلت ورزد زیان می بیند. (بحار الانوار/ج ۷۵، ص ۳۵۲)

*************************************************************************************
اما مناسبتها:
جمعه ۱۳ مرداد ۱۱ ذیقعده فرخنده میلاد حضرت امام على‌بن‌موسى الرضا)ع) (۱۴۸ه.ق)
در عصر حاضر، آگاهى از زندگانى سیاسى و اخلاقى پیشوایان لازم است زیرا آنچه در تاریخ پیامبر(ص) و ائمه معصومین علیهم‌السلام براى ما مهم و آموزنده است، شناخت نوع زندگى و سبک رفتار اجتماعى آن‌بزرگواران و چگونگى موضع‌گیرى اجتماعى و سیاسى در برابر حوادث و رخدادهاى اجتماعى است. نوع زندگى و چگونگى موضع‌گیرى‌هاى سیاسى امامان معصوم(ع)، زمانى براى ما بهتر روشن مى‌گردد که از شرایط خاص اجتماعى و سیاسى آن‌بزرگواران آگاه باشیم.
*************************************************************************************
سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۵ ذیقعده شهادت مظلومانه دیپلمات‌ها و شهید محمود صارمى، خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى در افغانستان به‌دست گروه طالبان (۱۳۷۷ ه.ش) – روز خبرنگار
یکی ابزار مهم و مفید در زمینه آگاهی بخشی و اثر گذاری در حفظ ارزشها و جهت دهی به زندگی اجتماعی و رشد افکار عمومی رسانه های جمعی هستندرسانه ها نقش مهمی در توسعه مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ایفای نقش می‌کنند چه در هنجار چه در ناهنجاری جامعه، و نقش اصلی را خبر نگار ایفا می‌کنند که با رویکرد خود، بسته خبری خود را، در چه سمت و سوی، سوق دهد، لذا رسانه با این همه رویکرد، خبرنگار باید به اصول قانونی و اخلاقی پایبند باشد تا از هنجار جامعه را، به ناهنجاری نکشاند و یا ناهنجاری جامعه را خلاف واقع ترسیم ننماید. یکی از اصول و اخلاق حرفه ای خبر نگار، ارائه کردن اطلاعات و اخبار صحیح و سازنده است، در واقع خبر نگار و رسانه امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات صحیح هستند و یک خبر نگار باید به نحو احسن این اخلاق را عمل کند اگر یک خبر نگار اطلاعات دروغی را منتشر کند باعث گمراه شدن یک ملت شود خداوند در قرآن در این باره می‌فرماید:« إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» [نساء آیه ۵۸] خدا به شما فرمان می دهد که امانتها را به صاحبانشان باز گردانید، اگر خبرنگاری اطلاعات خلاف واقع به جامعه دهد در امانت خود ،خیانت کرده است.
گروهی نیز برای داغ شدن سایت ، یا روزنامه از هیچ اقدام غیر اخلاقی فروگذاری نمی کنند.
این در حالی است که تجربه نشان داده با گذشت زمان این گونه فضاسازی ها و غوغا سالاری ها توسط این گونه نشریات و سایت ها به دلیل دور شدن از اخلاقیات و معیارهای ایرانی اسلامی پایگاه خود را در جامعه در بین مردم از دست خواهند داد.نقد منصفانه ، انعکاس صحیح مطالب و نیز نقطه نظرات مردم و بیان اقدامات و عملکرد دستگاه های مختلف تأثیر بسزایی در مشارکت عرصه های مختلف خواهد داشت.
*************************************************************************************
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۷ ذیقعده درگذشت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم(۱۳۵۵ ه‍ .ق)
در سال ۱۳۴۰ ه.ق (۱۳۰۱ه.ش) مدّتی پس از ورود آیت الله حائری به قم، حوزه علمیه قم در شرایطی دشوار، به طور رسمی توسط ایشان تأسیس شد. در آن زمان مردم، صاحب عقیده راسخ و ایمان ثابت بودند و نسبت به دین و رجال دینی اهتمام می ورزیدند و به حاملان دین و طلّاب علوم دینی احترم می گذاشتند. بنابراین با همّت و تلاش حاج شیخ و کمک و مساعدت مالی و معنوی مردم، روز به روز بر شوکت و اهمیت حوزه علمیه قم افزوده شد، به طوری که تعداد طلّاب و علما در اوایل هجرت ایشان به قم به هزار نفر رسید و حاج شیخ اقدام کرد به تأمین معاش اهل علم و دانش و معرفت و با کفایت و کیاست به مدیریّت حوزه علمیه پرداخت. سلطان احمدشاه آخرین پادشاه قاجاریّه نیز به قم آمده و تأسیس حوزه را به حاج شیخ تبریک گفت.
با تأسیس حوزه، قم از جایگاه سیاسی، اجتماعی ممتازی برخوردار گردیدوبا تدبیرهای حکیمانه حاج شیخ، پایگاه مستحکمی برایحفظ و حراست از فرهنگ اسلام و تشیّع، گشت حوادث سیاسی این دوره و نزدیکی قم به مرکز، به طور قهری و طبیعی حوزه علمیه قم را وارد امور سیاسی کرد و اهمیّتی مضاعف به این شهر بخشید که پیش از این سابقه نداشت.
با جان گرفتن دوباره حوزه علمیه قم، این حوزه توانست رقیب جدّی برای حوزه کهن نجف باشد و به طور محسوس از اعتبار جهانی حوزه علمیه نجف کاسته شود. تأسیس حوزه علمیه قم جان تازه ای به کالبد تشیّع در ایران دمید و کمک شایانی به تعمیق مکتب اهل بیت علیهم السلام به خصوص در ایران کرد. با تأسیس حوزه علمیه قم، پایگاه اجتهاد در داخل کشور تشکیل شد و در نتیجه تماس نزدیک فقهاء با حوادث، تصمیم گیری صحیح و مؤثر آنها امکان پذیر گردید.
تأسیس حوزه علمیه قم موجب، استقلال فرهنگی ایران شد و علما و فضلای حوزه علمیه سدّی شدند در برابر بیگانگان خارجی و ایادی داخلی آنان مثل رضاخان و خلفش محمدرضا که در نهایت حوزه علمیه قم بر دودمان پهلوی پیروز شد.
*************************************************************************************
اشاره ای به مراسم تنفیذحکم رئیس جمهورتوسط مقام معظم رهبری
طبق بند نهم از اصل یکصد و ده قانون اساسى، با امضاى حکم ریاست جمهورى توسط رهبرى معظم انقلاب، این مقام اجرایى کشور براى ۴ سال دیگر رسماً اعتبار و مشروعیت پیدا مى‌کند. و تا وى رأى مردم را تأیید و حکم ریاست جمهورى را امضا نفرمایند، طبق قانون، مقام ریاست جمهورى هیچ صلاحیت و اعتبارى براى ایفاى نقش تحت عنوان رئیس‌جمهورى کشور را نخواهد داشت.
یکى از اساسى‌ترین و بنیادى‌ترین مراسماتى است که عالى‌ترین مقام پس از رهبرى نظام، در ضمن مفتخر شدن به تأیید رهبرى انقلاب، نوعى میثاق و تعهد نیز مى‌دهد که در مدت چهارساله، کلیه مواضع و جهت‌گیرى‌ها و رویکرد برنامه‌اى و راهبردى خود و دولت را با محوریت نظام یعنى منویات و هدایتهاى راهبردى رهبرى فرزانه انقلاب تنظیم نمایدو طبق تعبیر امام خمینى(ره) تا زمانى رئیس جمهورى مورد تأیید و در نهایت مشروعیت دارد که در مسیر اسلام و ارزشهاى انقلاب قرار داشته باشد و الا تنفیذ برداشته مى‌شود و این تعبیر گویاى این معناست که حکم تنفیذ صرفاً کلید خوردن یک دوره چهارساله نیست بلکه نوعى نظارت دقیق تا پایان هر دوره مى‌باشد، نظارتى از نوع نظارت استصوابى و بلکه عمیق‌تر و نافذتر، از ناحیه رهبرى انقلاب؛ و لذا همواره انتظار مى‌رفته است که رئیس جمهور طبق قانون، خود را پاسخگوى نظرات و منویات رهبرى نظام بداند{تکبیرنمازگزاران}از این‌روى حکم تنفیذ را نه یک حکم تشریفاتى بلکه انجام رسالتى قانونى در چارچوب اختیارات اول شخص کشور، رهبرى انقلاب در نظارت نافذ و قاطع بر قوه مجریه و دولت اسلامى مى‌دانیم.
چنان‌که تحلیف نیز یک سوگند ساده و فرمایشى و تشریفاتى نیست زیرا تحلیف بعد از آن‌که مهر تأیید بر رأى ملت و امضاء مشروعیت دولت توسط رهبرى معظم انقلاب صورت گرفت، پاسخ متقابلى است از ناحیه رئیس جمهور منتخب بر اعتماد مردم و رهبرى که متجلى در تأیید و صدور حکم ریاست جمهورى مى‌باشد.
اینجاست که بلافاصله بعد از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهورى باید طبق تصریح قانون اساسى، رئیس محترم جمهورى در مجلس شوراى اسلامى حضور یافته و در محضر قرآن کریم در مراسمى رسمى که نمایندگان مردم به همراه مسؤولان ارشد نظام به‌ویژه رئیس قوه قضائیه و اعضاء محترم شوراى نگهبان حضور خواهند داشت، در پیشگاه ملت شریف ایران سوگند یاد کند. معنا و مفهوم این سوگند، به‌واقع پاسخ روشن و متعهدانه‌اى است که رئیس جمهور به اعتماد مردم و رهبرى نظام مى‌دهد و در یک جمله در محضر قرآن کریم و خداى بزرگ و رهبرى و توده مردم، متعهد مى‌شود تا مصالح و منافع نظام و جامعه و ملت را بر هر چیز دیگرى ترجیح داده و خود را همواره رئیس جمهور امتى واحد و کشورى منسجم و مقتدر بداند هرچند که این چهارساله‌هاى زودگذر میدان آزمون و سختى است در برابر تحلیف‌ها و سوگندها و تعهدات ثبت‌شده که به‌طور دقیق توسط مردم مورد سنجش و ارزیابى جدى قرار مى‌گیرد.
به نکاتی که درسخنان مقام معظم رهبری روزگذشته مطرح شداشاره ای داشته باشم
ده توصیه به رئیس جمهوری محترم و همکاران ایشان، بیان کردند.که فرصت اندک است میگذریم.ودرادامه در بیان سه جهت گیری دولت آینده افزودند: پرداختن به مشکلات مردم بویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی» به عنوان اولویت اصلی، «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملتها و دولتها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه طلبان»، سه جهت گیری اصلی است که باید به‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد.
رمز موفقیت در خدمت بى‌منت به مردم، تشکیل کابینه‌اى چابک، مردمى، کارآمد و پاسخگو است ریاست جمهوری در روزهای انتخابات وعده هایی به مردم داده است که مردم ماانتظاردارند تا بیکاری جوانان و مشکلات معیشتی مردم و مشکلات تولید و اشتغال به پایان برسد.
معیارهای حزبی و جناحی و گروهی و سهم خواهی به هیچ عنوان نباید در تعیین کابینه نقش داشته باشد؛ اگر کابینه، کابینه سهم خواهی و سیاسی شد هیچ امیدی به این کابینه بتواند مشکلات اساسی رارفع نماید ازمردم سلب خواهدشد.
مردم ماانتظاردارندکابینه ای تشکیل شود از افرادی با روحیه جهادی که دغدغه زندگی مردم و ارزش های انقلاب داشته باشند و قانون گرا و شایسته سالار و دارای سعه صدر و روحیه خدمت گذاری باشند ؛به اسلام و انقلاب افتخار کرده و مشکلات اقتصادی را جدی بگیرند و نسبت به دستگاه‎های زیر نظر خود نظارت بیشتری داشته باشند.{تکبیرنمازگزاران}
واقعاملتی که شایستگی بسیاری دارد و زیر این آسمان نظیر آن را به این خوبیکمتر مشاهده می کنیم که در عرصه های مختلف حضور دارد شایسته خدمت گذاری است.که مسؤلین ودولت آینده به آن توجه خواهندداشت.
{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

************************************************************************************

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --